-
Technika odÅ‚Ä…czania cylindrów powoduje obniżenie zużycia paliwa nawet o 20 procent
-
Zastosowanie w jednostkach 1.4 TFSI COD, 4.0 TFSI COD i W12 COD
-
Audi RS 6 Avant rozwija moc 412 kW (560 KM), spalajÄ…c przy tym zaledwie 9,8 l. na 100 km
Ingolstadt, 13 listopada 2013 r. Redukcja zużycia paliwa nawet o 20 procent – technika cylinder on demand (COD) to dowód na najwyższe kompetencje Audi w dziedzinie konstrukcji jednostek napÄ™dowych. Innowacyjny system odÅ‚Ä…czania cylindrów znalazÅ‚ już zastosowanie w silnikach benzynowych 1.4 TFSI COD i 4.0 TFSI COD, a teraz także w jednostce W12 COD nowego Audi A8 L.
Technika cylinder on demand (COD) jest bardzo uniwersalna. Zastosować można jÄ… zarówno w silnikach czterocylindrowych z wtryskiem bezpoÅ›rednim, w jednostce
V8 TFSI a także w dwunastocylindrowym silniku wolnossÄ…cym. W każdym z nich, na wyższych biegach, od niskich do Å›rednich obciążeÅ„ oraz niewielkiej i Å›redniej prÄ™dkoÅ›ci, system automatycznie odÅ‚Ä…cza poÅ‚owÄ™ cylindrów do momentu, dopóki kierowca nie doda wiÄ™cej gazu. W aktywnych cylindrach sprawność wzrasta, ponieważ optymalne punkty ich pracy przesuwajÄ… siÄ™ w kierunku wyższych obciążeÅ„.
Proces przechodzenia w różne tryby pracy przebiega tak delikatnie, że jest ledwo wyczuwalny. W modelach oÅ›miocylindrowych aktywne Å‚ożyska silnika w dużym stopniu kompensujÄ… wibracje, a system redukcji haÅ‚asu Audi Noise Cancellation (ANC) redukuje niepożądane odgÅ‚osy wytwarzajÄ…c w fazie odÅ‚Ä…czonych cylindrów odpowiednie przeciwdźwiÄ™ki. Zależnie od modelu, stosuje siÄ™ albo jedno albo oba
z tych rozwiązań.
W jednostce 1.4 TFSI COD system odÅ‚Ä…cza drugi i trzeci cylinder, w przypadku silnika 4.0 TFSI – drugi, trzeci, piaty i ósmy cylinder. OdÅ‚Ä…czenie powoduje dezaktywacjÄ™ wtrysku i zapÅ‚onu. Tzw. elementy krzywkowe, przesuwane przez napÄ™dzane elektromagnetycznie trzpienie na waÅ‚ku rozrzÄ…du, zamykajÄ… zawory. WczeÅ›niej komory spalania napeÅ‚nianie sÄ… jednak ponownie czystym powietrzem, by zmniejszyć ciÅ›nienie w cylindrach.
W jednostce W12 o mocy 368 kW (500 KM), zastosowano specjalny wariant techniki COD. Tutaj zawory pozostajÄ… otwarte. System najpierw dezaktywuje wtrysk i zapÅ‚on we wszystkich zaworach lewego rzÄ™du, tak że silnik pracuje jako szeÅ›ciocylindrowiec. Zanim temperatura w katalizatorze obniży siÄ™, cylindry lewego rzÄ™du sÄ… znowu aktywowane, a prawego – dezaktywowane. W dÅ‚uższym cyklu, oba rzÄ™dy cylindrów sÄ… na przemian aktywne i nieaktywne.
Wymiernym wynikiem zastosowania techniki COD jest znaczna redukcja zużycia paliwa. WedÅ‚ug testów NEDC, w modelach RS 6 Avant i RS 7 Sportback o okoÅ‚o pięć procent. Zamontowany w nich silnik 4.0 TFSI COD o mocy aż 412 kW (560 KM), zadowala siÄ™ zaledwie 9,8 l. benzyny na 100 km. Natomiast jednostka napÄ™dowa 1.4 TFSI COD o mocy 103 kW (140 KM) zużywa Å›rednio tylko 4,7 l. paliwa na 100 km. W testach NEDC odÅ‚Ä…czenie cylindrów daje oszczÄ™dność ok. 0,4 l. na 100 km, a przy umiarkowanej prÄ™dkoÅ›ci nawet o 20 procent.
Zdjęcia i dodatkowe informacje znajdą Państwo na stronie www.audi.press-bank.pl.
Grupa Audi w roku 2012 dostarczyÅ‚a klientom 1 455 123 samochody marki Audi. W ciÄ…gu caÅ‚ego roku, przedsiÄ™biorstwo wypracowaÅ‚o obrót w wysokoÅ›ci 48,8 miliarda Euro, a jego wynik operacyjny wyniósÅ‚ 5,4 miliarda Euro. Marka Audi obecna jest na ponad 100 rynkach caÅ‚ego Å›wiata, a produkcja odbywa siÄ™ w zakÅ‚adach w Ingolstadt, Neckarsulm, Györ (WÄ™gry), w Brukseli (Belgia), w BratysÅ‚awie (SÅ‚owacja), Martorell (Hiszpania), w KaÅ‚udze (Rosja), Aurangabad (Indie), Changchun (Chiny) i w Dżakarcie (Indonezja). Cztery ringi jeszcze w 2013 rozpocznÄ… produkcjÄ™ w Foshan (Chiny), w roku 2015 w São José dos Pinhais (Brazylia), a od 2016 w San José Chiapa w Meksyku. SpóÅ‚kami należącymi w 100% do Audi AG sÄ… miÄ™dzy innymi quattro GmbH (Neckarsulm), Automobili Lamborghini Holding S.p.A. (Sant'Agata Bolognese/ WÅ‚ochy) oraz producent sportowych motocykli Ducati Motor Holding S.p.A (Bolonia/WÅ‚ochy). Audi zatrudnia obecnie ponad 70 000 pracowników, z czego 50 000 w Niemczech. Do roku 2015, koncern planuje inwestycje rzÄ™du 11 miliardów Euro, gÅ‚ównie w nowe produkty i zrównoważone technologie.
Audi przykÅ‚ada dużą wagÄ™ do korporacyjnej odpowiedzialnoÅ›ci, a w swej strategii ustanowiÅ‚o zasadÄ™ zrównoważonego rozwoju swoich produktów i procesów produkcyjnych. DÅ‚ugoterminowym celem koncernu jest mobilność wolna od CO2.