Andreas Mikkelsen z Mikko MarkkulÄ… (N/FIN), debiutujÄ…cy w Polo R WRC, ukoÅ„czyli rajd również na Å›wietnym, szóstym miejscu. Rywalizacji przyglÄ…daÅ‚ siÄ™ CzÅ‚onek ZarzÄ…du Marki Volkswagen odpowiedzialny za rozwój techniczny, dr Ulrich Hackenberg. „To wspaniaÅ‚e przeżycie, być Å›wiadkiem takiego sukcesu” – powiedziaÅ‚ dr Hackenberg. „Sposób, w jaki zespóÅ‚ wywalczyÅ‚ to zwyciÄ™stwo i jak siÄ™ z niego cieszyÅ‚, zrobiÅ‚ na mnie wielkie wrażenie. WspóÅ‚praca caÅ‚ego zespoÅ‚u jest po prostu doskonaÅ‚a i stanowi wielkie oparcie dla naszych kierowców, którzy wykonali Å›wietna pracÄ™.”
Po czwartej w tym sezonie rundzie w ramach Rajdowych Mistrzostw Åšwiata FIA (WRC) Volkswagen, dziÄ™ki znakomitej pracy zespoÅ‚owej, objÄ…Å‚ prowadzenie wÅ›ród producentów. Trzecie zwyciÄ™stwo Sébastiena Ogiera w sezonie umocniÅ‚o jego pierwsze miejsce w klasyfikacji kierowców.
Granice możliwości ludzi i sprzętu
Drugi w sezonie rajd na szutrze stawiaÅ‚ maksymalne wymagania ludziom i sprzÄ™towi. Trasa z bardzo wÄ…skimi, krÄ™tymi odcinkami na kamienistym podÅ‚ożu, ale też fragmentami, na których można byÅ‚o rozwinąć maksymalnÄ… prÄ™dkość, byÅ‚a najtrudniejsza w tym sezonie. Sébastien Ogier stanÄ…Å‚ na starcie czwartego rajdu w tym roku osÅ‚abiony po chorobie, lecz już pierwszego dnia wywalczyÅ‚ niewielkÄ… przewagÄ™. Najlepszymi czasami na odcinkach specjalnych w sobotÄ™ umocniÅ‚ swojÄ… pozycjÄ™ i nie daÅ‚ sobie jej odebrać aż do koÅ„ca.
Ostatni dzieÅ„ rozpoczÄ…Å‚ siÄ™ jednak porzÄ…dnÄ… dawkÄ… adrenaliny dla liderów MÅš: sprzÄ™gÅ‚o miÄ™dzy przedniÄ… i tylnÄ… osiÄ…, które umożliwiaÅ‚o użycie hamulca rÄ™cznego na ciasnych nawrotkach, chwilowo nie zamykaÅ‚o siÄ™ i przyhamowywaÅ‚o samochód. Jednak po krótkim serwisie Polo R WRC z numerem startowym 8 wróciÅ‚o na trasÄ™ w doskonaÅ‚ym stanie technicznym.
Także Jari-Matti Latvala przeżyÅ‚ w niedzielÄ™ chwile grozy: pÄ™kÅ‚ przedni waÅ‚ napÄ™dowy, który zmusiÅ‚ LatvalÄ™ do pokonania najdÅ‚uższego, liczÄ…cego 52,30 km OSu tylko z tylnym napÄ™dem. Latvala straciÅ‚ drugÄ… pozycjÄ™ w klasyfikacji generalnej, jednak bÄ™dÄ…c w tak niekorzystnej sytuacji, brawurowo obroniÅ‚ miejsce na podium przed Nowikowem (Ford).
Wybór opon zapewniÅ‚ zwyciÄ™stwo w Power Stage
Obaj najlepsi kierowcy Volkswagena wczeÅ›nie zdecydowali siÄ™ na oszczÄ™dzanie opon na koÅ„cowy Power Stage. Na ponad 52-kilometrowym odcinku specjalnym przyznawane byÅ‚y punkty dodatkowe za pierwsze, drugie i trzecie miejsce w kategorii kierowców. To byÅ‚a dobra decyzja. Z nowymi oponami kierowcy Volkswagena na koniec rajdu mogli jeszcze raz zaatakować: Sébastien Ogier zdobyÅ‚ w Power Stage trzy dodatkowe punkty za najlepszy czas, kolega z zespoÅ‚u Jari-Matti Latvala otrzymaÅ‚ dodatkowy punkt za trzecie miejsce.
Doskonały serwis Volkswagena
KluczowÄ… rolÄ™ odegraÅ‚ w Rajdzie Portugalii serwis. Mechanicy Volkswagena w parku serwisowym na „Estádio Algarve“ mieli Å‚Ä…cznie pięć okien czasowych po 15, 30 lub 45 minut, aby wykonać niezbÄ™dne prace przy trzech Polo R WRC. BiorÄ…c pod uwagÄ™ trudne warunki w Portugalii, czasu na wymianÄ™ zużytych części i sprawdzenie mocno obciążonych podzespoÅ‚ów byÅ‚o naprawdÄ™ niewiele. 58-osobowy zespóÅ‚ Volkswagena wykonywaÅ‚ swojÄ… pracÄ™ perfekcyjnie i wysyÅ‚aÅ‚ trzy 315-konne Polo R WRC zawsze w idealnym stanie na odcinki specjalne.
Dobry debiut Mikkelsena i Markkuli
Dobrze rozpoczÄ™li starty Andreas Mikkelsen i jego pilot Mikko Markkula, którzy po raz pierwszy w sezonie Å›cigali siÄ™ w Polo R WRC. Mikkelsen wzorcowo zrealizowaÅ‚ zalecenia teamu, zbieraÅ‚ doÅ›wiadczenia w World Rally Car w warunkach sportowej rywalizacji i ukoronowaÅ‚ swój wystÄ™p szóstym miejscem w klasyfikacji generalnej i oÅ›mioma punktami MÅš.
Wypowiedzi po zakończeniu Rajdu Portugalii
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #7
„Jestem bardzo szczęśliwy i zadowolony, że mogÅ‚em pierwszy raz stanąć dla Volkswagena na podium. PoczÄ…tek sezonu byÅ‚ dla nas trudny, ale na szczęście wyglÄ…da na to, że nasz pech już siÄ™ skoÅ„czyÅ‚. Teraz doskonale radzÄ™ sobie w Polo R WRC i myÅ›lÄ™, że niedÅ‚ugo bÄ™dÄ™ mógÅ‚ osiÄ…gnąć jeszcze wiÄ™cej. Ten rajd byÅ‚ trudnym zadaniem dla kierowców i samochodów, ponieważ trasa przez zimÄ™ zostaÅ‚a bardzo mocno rozmyta. Twarde podÅ‚oże i liczne kamienie byÅ‚y ogromnym wyzwaniem dla samochodu, kierowca i pilot musieli być przez caÅ‚y czas maksymalnie skoncentrowani i potrzebowali perfekcyjnych notatek opisujÄ…cych trasÄ™, aby bezpiecznie przeprowadzić auto przez odcinki specjalne. Już teraz cieszÄ™ siÄ™ na start w Argentynie za trzy tygodnie.”
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #8
„Niewiarygodne, ten rajd w Portugalii byÅ‚ jak przejazd kolejkÄ… górskÄ…! Ogromnie cieszÄ™ siÄ™ ze zwyciÄ™stwa. Najpierw choroba, potem brutalne odcinki specjalne, które doprowadzaÅ‚y samochód do granic możliwoÅ›ci. Gdy dzisiaj na pierwszym oesie mieliÅ›my problem z autem, pomyÅ›laÅ‚em: ‘Séb, to by byÅ‚o na tyle, już po rajdzie’. Na szczęście w serwisie udaÅ‚o siÄ™ chÅ‚opakom naprawić usterkÄ™. MyÅ›lÄ™, że rzeczywiÅ›cie zasÅ‚użyliÅ›my na zwyciÄ™stwo. Rajd byÅ‚ ekstremalnie wymagajÄ…cy dla samochodu, caÅ‚ego zespoÅ‚u i przede wszystkim także dla mnie. Gdy w poniedziaÅ‚ek wieczorem wylÄ…dowaÅ‚em w Hiszpanii, nie byÅ‚em pewien, czy bÄ™dÄ™ mógÅ‚ wystartować. ByÅ‚em ciÄ…gle zmÄ™czony, a moje rezerwy energii byÅ‚y zupeÅ‚nie wyczerpane. Za kierownicÄ… wprawdzie objawy w znacznym stopniu ustÄ…piÅ‚y, bo organizm byÅ‚ pod wpÅ‚ywem adrenaliny, ale jak czÅ‚owiek jest caÅ‚kowicie zdrowy, to czuje siÄ™ zupeÅ‚nie inaczej. Na szczęście mój stan wyraźnie poprawiÅ‚ siÄ™ w ciÄ…gu dwóch ostatnich dni. Teraz, do Argentyny, bÄ™dÄ™ staraÅ‚ siÄ™ zebrać możliwie jak najwiÄ™cej siÅ‚.”
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„Podczas mojego pierwszego rajdu w Polo R WRC na każdym metrze czegoÅ› siÄ™ uczyÅ‚em. Moim celem byÅ‚o zebranie możliwie jak najwiÄ™cej doÅ›wiadczeÅ„. Mam wiele pomysÅ‚ów, co mogÄ™ zrobić, aby w przyszÅ‚oÅ›ci być lepszym. W Polo R WRC wszystko toczy siÄ™ o wiele szybciej, niż w samochodach Super-2000, do których jestem przyzwyczajony. Moje notatki zawieraÅ‚y za dużo informacji, przede wszystkim na szybkich odcinkach. Za dużo, żeby Mikko daÅ‚ radÄ™ je przeczytać a ja zrealizować. BÄ™dziemy nad tym pracować. ZachwycajÄ…ca jest przede wszystkim aerodynamika Polo R WRC. PrÄ™dkość w zakrÄ™tach jest nadzwyczaj duża. Dlatego na zakrÄ™tach, które pokonuje siÄ™ na czwartym, piÄ…tym lub szóstym biegu, nie wykorzystujÄ™ jeszcze wszystkich możliwoÅ›ci samochodu. Po prostu nie chciaÅ‚em ryzykować. Ale ogólnie mówiÄ…c jestem bardzo zadowolony z mojego debiutu dla Volkswagena. ZespóÅ‚ wspaniale mnie wspieraÅ‚. I za to chciaÅ‚bym wszystkim serdecznie podziÄ™kować.”
Jost Capito, Dyrektor Volkswagen Motorsport
„Rajd Portugalii byÅ‚ prawdziwym testem możliwoÅ›ci dla zespoÅ‚u, Polo R WRC i kierowców. To byÅ‚ pierwszy typowy, szutrowy rajd w sezonie i jednoczeÅ›nie jeden z najtrudniejszych w kalendarzu. Na poczÄ…tku rajdu widzieliÅ›my, że Polo R WRC i jego rywale z Forda i Citroëna idÄ… nos w nos. Miejsce pierwsze, trzecie i szóste to doskonaÅ‚y rezultat, który zawdziÄ™czamy umiejÄ™tnoÅ›ciom naszych kierowców. Wielkie wyrazy uznania także dla inżynierów i mechaników, ponieważ oni też wykonali znakomitÄ… pracÄ™ i zapewnili trzecie zwyciÄ™stwo mimo kilku „chorób wieku dzieciÄ™cego” tego zupeÅ‚nie nowego samochodu. Jestem dumny z caÅ‚ego zespoÅ‚u. DziÄ™ki prÄ™dkoÅ›ci byliÅ›my z przodu i mogliÅ›my zmuszać naszych przeciwników do bÅ‚Ä™dów, sami ich nie popeÅ‚niajÄ…c. Oznacza to, że być może jeszcze raz bÄ™dziemy musieli zmienić cele, jakie sobie postawiliÅ›my na ten sezon.”
Co jeszcze się wydarzyło...
... Premiera dla dr. Ulricha Hackenberga. CzÅ‚onek ZarzÄ…du marki Volkswagen, odpowiedzialny za rozwój techniczny, a tym samym za sport motorowy, obserwowaÅ‚ na miejscu, w Ameryce PoÅ‚udniowej, starty do trzech zwyciÄ™skich „Dakarów”. Ze wzglÄ™du na napiÄ™ty terminarz, Hackenberg – pasjonat wyÅ›cigów, który wielokrotnie startowaÅ‚ w 24-godzinnym wyÅ›cigu na PóÅ‚nocnej PÄ™tli Nürburgring – nie mógÅ‚ być obecny przy wrÄ™czeniu nagród podczas wczeÅ›niejszych rund WRC. W Rajdzie Portugalii udaÅ‚o mu siÄ™ po raz pierwszy uczestniczyć w tych emocjonujÄ…cych chwilach: dr Hackenberg odebraÅ‚ na „Estádio Algarve“ puchar dla zwyciÄ™skiego producenta.