Nowy kompleks testowy Toyoty
Nowe centrum powstanie w Japonii, w prefekturze Aichi, gdzie mieÅ›ci siÄ™ m.in. gÅ‚ówna siedziba koncernu. Toyota ma już zabezpieczony teren o powierzchni 650 hektarów, na którym powstanÄ… tory testowe 11 typów, które odtworzÄ… różne warunki na drogach spotykanych na Å›wiecie. Jeden z nich bÄ™dzie wzorowany na sÅ‚ynnym niemieckim torze Nurburgring i posÅ‚uży do testowania stabilnoÅ›ci prowadzenia, wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci hamowania oraz zachowania samochodów podczas szybkiej, wymagajÄ…cej jazdy. Powstanie także 5,3-kilometrowa, górska trasa o wielu ostrych zakrÄ™tach i różnicy wysokoÅ›ci 75 m. Pierwsze obiekty zostanÄ… otwarte w przyszÅ‚ym roku, natomiast caÅ‚a inwestycja o wartoÅ›ci 2,8 miliarda dolarów zostanie ukoÅ„czona w 2023 roku.
Elektromobilność po japońsku
Toyota prowadzi obecnie intensywne prace nad nowymi modelami samochodów z ekologicznymi napÄ™dami, obejmujÄ…cymi auta elektryczne na baterie i na wodorowe ogniwa paliwowe oraz nowe generacje klasycznych samochodów hybrydowych oraz hybryd plug-in (Å‚adowanych z gniazdka). Toyota zamierza do 2030 roku zwiÄ™kszyć sprzedaż zelektryfikowanych samochodów osobowych do 5,5 miliona rocznie z obecnych 1,5 miliona. DziÅ› koncern oferuje 35 modeli hybrydowych, jednÄ… hybrydÄ™ plug-in i jeden model na wodorowe ogniwa paliwowe. W ciÄ…gu najbliższej dekady ich liczba znaczÄ…co siÄ™ zwiÄ™kszy – w 2020 roku doÅ‚Ä…czÄ… pierwsze modele w peÅ‚ni elektryczne zasilane bateriami, kolejne auta wodorowe i hybrydy plug-in oraz wiele nowych klasycznych hybryd. Już w 2025 roku każdy model Toyoty bÄ™dzie albo autem zelektryfikowanym, tak jak obecnie Prius czy Mirai, albo bÄ™dzie miaÅ‚ takÄ… wersjÄ™ napÄ™dowÄ… w swojej ofercie, jak Auris, RAV4 czy też Toyota C-HR.
Przyspieszony rozwój
Intensywny rozwój gamy zelektryfikowanych aut wymaga nowych centrów badawczych i oÅ›rodków testowych, gdyż obecne stajÄ… siÄ™ coraz bardziej zatÅ‚oczone. Nowa baza w prefekturze Aichi pozwoli dostosować przyszÅ‚e modele Toyoty do gustów, przyzwyczajeÅ„ i potrzeb użytkowników oraz regulacji prawnych zarówno na rozwiniÄ™tych rynkach, takich jak Japonia, Europa czy USA, jak i w tych częściach Å›wiata, gdzie rynek motoryzacyjny intensywnie siÄ™ rozwija, jak Indie czy Chiny.
W nowym oÅ›rodku zostanie zatrudnionych od 3200 do maksymalnie 3850 osób, gÅ‚ównie spoÅ›ród obecnych pracowników Toyoty. Jest to pierwsza taka inwestycja koncernu w Japonii od 1984 roku, kiedy Toyota otworzyÅ‚a oÅ›rodek testowy Shibetsu Proving Ground na póÅ‚nocy wyspy Hokkaido. Kiedy kompleks w Aichi zostanie uruchomiony, centrum w Shibetsu wyspecjalizuje siÄ™ w testach jazdy zimÄ…, znane centrum techniczne Higashi-Fuji bÄ™dzie sÅ‚użyÅ‚o przede wszystkim do opracowywania technologii przyszÅ‚oÅ›ci, natomiast w nowym kompleksie w Aichi bÄ™dÄ… testowane samochody, które trafiÄ… na rynek w bliskiej perspektywie.
W tym roku fiskalnym Toyota wyda na badania i rozwój 2,34 biliona jenów, o okoÅ‚o 40% wiÄ™cej niż 5 lat temu. Aby dodatkowo przyspieszyć rozwój nowych technologii, Toyota podjęła wspóÅ‚pracÄ™ z innymi podmiotami. Dobrym przykÅ‚adem jest firma joint venture Toyoty, Mazdy i Denso, zajmujÄ…ca siÄ™ rozwojem samochodów elektrycznych, czy też zaÅ‚ożona w 2016 roku firma badawcza Toyota Research Institute, zajmujÄ…ca siÄ™ autonomicznym prowadzeniem i sztucznÄ… inteligencjÄ…, która Å›ciÅ›le wspóÅ‚pracuje z Uniwersytetem Stanforda, MIT oraz Uniwersytetem Michigan.