Tuzin zwycięstw: Volkswagen zakończył sezon Rajdowych MŚ 2014
|
Dodano: 2014-11-17
Wyświetlono: 1467 razy
|
Kropka nad „i” na zakończenie sezonu – w finale tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) w Wielkiej Brytanii, Volkswagen ustanowił nowy rekord liczby zwycięstw w jednym sezonie.
|
foto © Volkswagen |
|
|
Ósmy triumf w tym roku świeżo upieczonych rajdowych mistrzów świata* – Sébastiena Ogiera/Juliena Ingrassii (F/F) – oznacza dwunaste zwycięstwo załogi Volkswagena w trzynastu rajdach. Pierwszego dnia rajdu Ogier/Ingrassia wypracowali przewagę, wynoszącą ponad minutę, którą rozsądnie gospodarowali w sobotę i w niedzielę, i nie dali jej sobie odebrać aż do mety. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) po wypadnięciu z trasy w sobotę rano, co kosztowało ich ponad trzy minuty straty, ukończyli Rajd Wielkiej Brytanii jako ósma załoga. Trzeci duet Volkswagena – Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N) – również miał problemy na ekstremalnie trudnych trasach w Walii. Zarówno w piątek, jak i w niedzielę, ich Polo R WRC wypadało poza drogę, przez co załoga kończyła rywalizację przed czasem. Powrót norweskiej załogi do ścigania w sobotę zrobił jednak spore wrażenie – na dziewięciu odcinkach specjalnych aż pięć razy byli najszybsi i cztery razy zajęli drugie miejsce.
Sezon sukcesów w liczbach
Dla Volkswagena finałowy rajd stanowił znakomite zakończenie fantastycznego sezonu. W 2014 roku producent z Wolfsburga zapisał na swoim koncie cały szereg najlepszych wyników w historii rajdów WRC. Dwanaście zwycięstw w sezonie na 13 możliwych, to lepszy wynik niż rekord Citroëna, którego samochody dwa razy wygrały po jedenaście rajdów w roku. Jeżeli chodzi o podwójne zwycięstwa, Volkswagen wyrównał rekord Peugeota z 2002 roku, gdy osiem razy na dwóch najwyższych miejscach podium stanęli kierowcy tego producenta. Ponadto, od 25 lat żaden producent obecny w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) nie rozstrzygnął na swoją korzyść mistrzostwa w kategorii producentów* tak wcześnie, jak Volkswagen uczynił to w tym sezonie. Volkswagen jest też dopiero drugim producentem w historii MŚ, który całkowicie zdominował kategorię kierowców. Dotychczas udało się to tylko Lancii w 1987 i 1988 roku. Nie tylko fakt, że Volkswagen osiągnął tak doskonałe rezultaty robi wrażenie, lecz również to, w jakim zrobił to stylu. W 2014 roku Ogier, Latvala i Mikkelsen do historii licznych sukcesów Polo R WRC dorzucili 197 najlepszych czasów na odcinkach specjalnych z 249 rozegranych. W 13 rajdach aż 23 razy na podium stali kierowcy Volkswagena. Od pierwszego startu Polo R WRC w Rajdowych MŚ w styczniu 2013 roku, w 26 rajdach Volkswagen zapisał na swoim koncie 22 zwycięstwa i łącznie 41 miejsc na podium. W ciągu dwóch sezonów na 486 odcinkach specjalnych 345 razy najlepszy czas należał do jednego z kierowców Polo R WRC.
Błoto, błoto i jeszcze raz błoto: ekstremalnie trudne warunki w Walii
Rajd Wielkiej Brytanii jest nie tylko „rajdem legend”, ale sam jest legendą. Nieustanny deszcz i mgła utrzymująca się w lasach, sprawiają, że walijskie szutrowe odcinki specjalne nie mają sobie równych pod względem trudności. Czasem gładkie, jakby wypolerowane, najczęściej pokryte błotem i zawsze śliskie odcinki specjalne 70-tej edycji tego klasycznego rajdu stanowiły ogromne wyzwanie dla kierowców, pilotów i samochodów WRC.
Rozczarowanie Jari-Matti Latvali i Miikki Anttili
Tylko 6,6 sekundy różnicy między mistrzami świata* i wicemistrzami świata* po prawie połowie dystansu – od początku Rajdu Walii obserwowaliśmy pojedynek, którego świadkami byliśmy przez cały sezon 2014. Już trzy razy różnica czasowa między Ogierem a Latvalą należała do dziesięciu najmniejszych różnic czasowych w wynikach Rajdowych MŚ. I zanosiło się na czwarty raz. Na przeszkodzie stanęło wypadnięcie Fina z trasy. W sobotę rano, na dziewiątym odcinku specjalnym rajdu, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila wpadli w nieplanowany poślizg na zdradliwym błocie Walii i wylądowali w rowie, tracąc na wyjazd ponad trzy minuty. W niedzielę zaliczyli doskonały powrót do rywalizacji. Na ostatnich sześciu odcinkach specjalnych cztery razy osiągali najlepszy czas, w tym na dodatkowo punktowanym Power Stage. Ostatecznie awansowali z dziesiątego miejsca na ósme.
Wzloty i upadki: wypadnięcia z trasy i wygrane oesy Mikkelsena i Fløene
Także Andreas Mikkelsen i Ola Fløene doświadczyli w rajdzie porażek i sukcesów. W piątek i w niedzielę wypadli z trasy, za to w sobotę zaliczyli pięć najlepszych czasów, a cztery razy kończyli odcinki specjalne na drugim miejscu. Mikkelsen i Fløene należeli zawsze do duetów, otwierających trasę, co w Rajdzie Wielkiej Brytanii jest trudnym zadaniem. Dla załogi Mikkelsen/Fløene wymarzony sezon zakończył się rozczarowaniem. Bilans ich całego sezonu budzi jednak podziw – pięć razy w sezonie 2014 stawali na podium, w tym na drugim stopniu w rajdach na trzech różnych nawierzchniach: lodzie i śniegu (Szwecja), szutrze (Polska) i asfalcie (Francja).
Power Stage: dodatkowe punkty dla Latvali
Power Stage, za który przydzielane są dodatkowe punkty dla 3 najlepszych kierowców i pilotów, pozostaje domeną załóg Volkswagena. Po raz 11 w tym sezonie najlepszy czas należał do kierowcy Polo R WRC. W Wielkiej Brytanii 3 dodatkowe punkty zdobył Jari-Matti Latvala. Łącznie aż 24 razy trzy, dwa lub jeden dodatkowy punkt za wygranie Power Stage przypadł w udziale kierowcy Volkswagena. Od 2013 roku Volkswagen może pochwalić się doskonałym bilansem – na 25 rozegranych Power Stage 19 razy najszybszy był kierowca Polo R WRC, w pierwszej trójce aż 44 razy znaleźli się zawodnicy Volkswagena.
Trzy tytuły*, dwanaście zwycięstw – finisz niełatwego sezonu
Zespół Volkswagena ma za sobą sezon zakończony sukcesem, ukoronowany trzema tytułami mistrzowskimi* – w kategorii kierowców, pilotów i producentów i jednocześnie bardzo trudny. W 2014 roku Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA zgromadziły zespoły, w skład których wchodzili przedstawiciele 20 krajów, startujące w 13 rajdach rozegranych w 15 krajach. W mediach społecznościowych poczynania załóg fabrycznych Volkswagena śledzi już 4,2 mln fanów. 101.647 kibiców otrzymało kartki z autografami kierowców Polo R WRC, dziennikarzom zostały przekazane 703 strony tekstów prasowych i wysłano do nich 322.488 SMS-ów z informacjami.
Odcinki specjalne były rozgrywane w ekstremalnych warunkach, na wysokości nawet 2.781 m n.p.m, w temperaturach od minus 12 do plus 34 stopni Celsjusza. Wirniki turbosprężarek trzech 315-konnych silników Polo R WRC od Rajdu Monte Carlo do Rajdu Wielkiej Brytanii wykonały łącznie 1,3 miliarda obrotów. 73.211 razy Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala i Andreas Mikkelsen zmieniali biegi w swoich samochodach. Mechanicy przenieśli około 265 ton ładunku, w tym 1.100 użytych opon. Inżynierowie przeanalizowali prawie 17,9 GB danych z 249 odcinków specjalnych tego roku – to mniej więcej 3,2 miliona stron tekstu. Członkowie zespołu pokonali w ciągu sezonu łącznie 96.845,99 kilometrów w linii prostej między parkami serwisowymi, a siedzibą teamu w Hanowerze. Transport sprzętu na rajdy, rozgrywane na innych kontynentach, to kolejne 46.202,62 kilometrów pokonane morzem.
I to wszystko przy 100-procentowym zaangażowaniu całego zespołu.
Wypowiedzi, 3. dzień Rajdu Wielkiej Brytanii
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
„To naturalnie najpiękniejszy sposób zamknięcia sezonu – zwycięstwo. Nie mieliśmy stresu, ponieważ tytuł mistrzowski był już rozstrzygnięty i chcieliśmy tylko cieszyć się Rajdem Wielkiej Brytanii. W piątek musieliśmy rzeczywiście ostro cisnąć i ciężko walczyliśmy o prowadzenie z moim kolegą z zespołu – Jari-Matti Latvalą. Gdy Jari-Matti w sobotę popełnił błąd, charakter rajdu całkowicie się dla nas zmienił. Wystarczyło tylko doprowadzić samochód do celu, co w warunkach, jakie panują w Walii, nie jest łatwe. Ogólnie, był to znów wspaniały sezon dla Juliena i dla mnie, z fantastycznym zespołem, który nas wspierał. Teraz jeszcze kilka testów i oficjalne zakończenie sezonu, a potem zacznie się urlop świąteczny. Chciałbym jeszcze coś powiedzieć Mikko Hirvonenowi: Cieszę się, że swój ostatni rajd WRC zakończyłeś miejscem na podium. Twoja kariera była wspaniała, będzie mi Cię brakowało jako rywala.”
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
„Z wielkim zadowoleniem patrzę na sezon 2014. Po raz pierwszy poważnie walczyłem o tytuł mistrza świata i udało mi się stworzyć sytuację, której rozstrzygnięcie długo pozostawało niepewne. Do tego, wygrałem swój pierwszy rajd na asfalcie i to był dla mnie ważny kamień milowy. Pojedynek z Sébastienem Ogierem był niezwykle emocjonujący. Chciałbym, żeby tak samo było w przyszłym roku. Rajd Wielkiej Brytanii nie przebiegł tak, jak sobie wymarzyłem, bo moim celem była walka o zwycięstwo. Poza wypadnięciem z trasy, nasze tempo było bardzo dobre i dlatego już teraz cieszę się na przyszły rok.”
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„Niestety, sezon nie skończył się tak, jak sobie to wymarzyłem. Chciałbym ofiarować zespołowi coś więcej, niż dwa wypadnięcia z trasy w ostatnim rajdzie sezonu. Ale warunki były wyjątkowo trudne, a w Rajdzie Wielkiej Brytanii o błędy znacznie łatwiej niż w innych rajdach. Jestem rozczarowany, bo myślę, że jeżeli chodzi o tempo, to dotrzymywaliśmy kroku naszym kolegom z zespołu i moglibyśmy walczyć o zwycięstwo. Mimo to, możemy być dumni z naszych wyników w sezonie. Pięć razy stawaliśmy na podium. To więcej, niż się spodziewaliśmy. Trzecie miejsce w kategorii kierowców, za moimi kolegami z zespołu, to najlepszy rezultat sportowy w mojej karierze. Cieszę się na odpoczynek w najbliższych tygodniach, ale też na nowy sezon w 2015 roku. Będę od samego początku walczył o zwycięstwa i miejsca na podium. To jest teraz moim celem.”
Jost Capito, Dyrektor Volkswagen Motorsport
„Dwanaście zwycięstw w sezonie – to był naprawdę rok pełen sukcesów. Możemy być dumni z naszych dokonań i cieszyć się każdym momentem w Rajdowych MŚ. Także Rajd Wielkiej Brytanii był prawdziwym sukcesem – Sébastien Ogier i Julien Ingrassia w swoim ósmym zwycięskim rajdzie w sezonie zrobili wszystko tak, jak trzeba. Należy im się za to szacunek. Jari-Matti Latvala, Miikka Anttila, Andreas Mikkelsen i Ola Fløene nie zaliczyli takiego końca sezonu, jakiego oczekiwali, ale również mogą być dumni z tego, co osiągnęli. Z pewnością nie spoczniemy na laurach. Za 65 dni Rajdem Monte Carlo rozpoczyna się sezon 2015 i chcemy być znów przygotowani najlepiej, jak to możliwe. Przygotowania idą już pełną parą.”
Co się jeszcze wydarzyło...
... Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen. W Walii, obaj fińscy zawodnicy – reprezentujący barwy Ford M-Sport – po 13 latach rywalizacji zakończyli udział w Rajdowych MŚ. Volkswagen dziękuje im za emocjonujące pojedynki i uczciwą walkę.
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Wielkiej Brytanii – wyniki końcowe
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 3:03.08,2 godz.
02. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Ford + 37,6 s
03. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 1.03,6 min
04. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 1.14,9 min
05. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 1.24,3 min
06. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 2.03,0 min
07. Ott Tänak/Raigo Mőlder (EST/EST), Ford + 2.29,7 min
08. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 2.47,5 min
09. Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford + 3.43,3 min
10. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 3.48,5 min
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Wielkiej Brytanii – wyniki Power Stage
01. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen 7.04,7 min
02. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 2,3 s
03. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 3,1 s
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja*
Kategoria kierowców
01. Sébastien Ogier 267 punktów
02. Jari-Matti Latvala, 218
03. Andreas Mikkelsen 150
04. Mikko Hirvonen 126
05. Mads Østberg 108
06. Thierry Neuville 105
07. Kris Meeke 92
08. Elfyn Evans 81
09. Martin Prokop 44
10. Dani Sordo 40
Kategoria producentów
1. Volkswagen Motorsport 447 punktów
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT 210
3. M-Sport 208
4. Hyundai Motorsport 187
5. Volkswagen Motorsport II 133
6. Jipocar Czech National Team 49
7. Hyundai Motorsport N 28
8. RK M-Sport WRT 26
* z zastrzeżeniem potwierdzenia przez FIA
|
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
Rozpoczynający się sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miłośnikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcę za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spędzać noce ?na dziko?, na łoni... więcej »
|
|