W tej chwili w koncernie auta elektryczne produkuje siÄ™ w trzech fabrykach, w ciÄ…gu dwóch lat do ich wytwarzania zostanie przygotowanych dziewięć kolejnych zakÅ‚adów. Aby aktywnie rozwijać przyjaznÄ… Å›rodowisku mobilność elektrycznÄ… zawarto liczne umowy partnerskie z producentami akumulatorów w Europie i w Chinach. Wartość tych umów wynosi dzisiaj okoÅ‚o 20 miliardów euro. Wkrótce zostanÄ… podjÄ™te decyzje na temat tego, kto bÄ™dzie dostawcÄ… akumulatorów w Ameryce PóÅ‚nocnej.
„W ostatnich miesiÄ…cach zdecydowanie i z rozmachem rozpoczÄ™liÅ›my realizacjÄ™ naszej strategii „Roadmap E” – oÅ›wiadczyÅ‚ w Berlinie szef koncernu Matthias Müller. JesieniÄ… zeszÅ‚ego roku prezentujÄ…c „Roadmap E” koncern Volkswagen zapowiedziaÅ‚, że do 2025 roku zamierza produkować do trzech milionów samochodów elektrycznych rocznie i wprowadzić na rynek 80 nowych modeli z napÄ™dem elektrycznym. Do oÅ›miu modeli elektrycznych i hybryd typu plug-in, które w tej chwili koncern ma w swojej ofercie, w bieżącym roku doÅ‚Ä…czy dziewięć kolejnych pojazdów, trzy z nich z napÄ™dem wyÅ‚Ä…cznie elektrycznym.
Niektóre z nowych aut zaprezentowano w zeszÅ‚ym tygodniu podczas Salonu Samochodowego w Genewie, byÅ‚y wÅ›ród nich np. Audi e-tron, Porsche Mission E oraz I.D. Vizzion, kolejny czÅ‚onek rodziny I.D. Volkswagena. Od 2019 roku w ramach ofensywy elektrycznych aut „niemal miesiÄ…c w miesiÄ…c” – powiedziaÅ‚ Müller – bÄ™dÄ… pojawiać siÄ™ kolejne modele. „W obrÄ™bie wszystkich marek i we wszystkich regionach zamierzamy w ten sposób w ciÄ…gu kilku lat wprowadzić na ulice najwiÄ™kszÄ… na Å›wiecie flotÄ™ samochodów elektrycznych” – dodaÅ‚ Prezes ZarzÄ…du.
Matthias Müller podkreÅ›liÅ‚ jednak, że nie oznacza to odwrotu od konwencjonalnych rodzajów napÄ™du. Nowoczesne diesle – także majÄ…c na uwadze ochronÄ™ Å›rodowiska – stanÄ… siÄ™ częściÄ… rozwiÄ…zania, a nie problemem. „Mocno inwestujemy w pojazdy przyszÅ‚oÅ›ci, ale nie zaniedbujemy stosowanych teraz technologii i modeli, które jeszcze przez dziesiÄ™ciolecia bÄ™dÄ… odgrywaÅ‚y ważnÄ… rolÄ™” – stwierdziÅ‚ Müller. „Tylko w 2018 roku na rozwój tradycyjnych pojazdów i rodzajów napÄ™du przeznaczyliÅ›my niemal 20 miliardów euro; w ciÄ…gu kolejnych piÄ™ciu lat bÄ™dzie to Å‚Ä…cznie 90 miliardów”.
Nad bardzo ważnÄ… dla przyszÅ‚oÅ›ci dziedzinÄ… jakÄ… jest cyfryzacja, w koncernie w ramach ZarzÄ…du pracuje osobny zespóÅ‚ pod kierownictwem szefa koncernu Müllera. „PrzyszÅ‚ość motoryzacji powoli nabiera ksztaÅ‚tów, podobnie jak przyszÅ‚ość samego koncernu” – stwierdziÅ‚ Prezes ZarzÄ…du. Najlepszym przykÅ‚adem jest SEDRIC, za pomocÄ… którego koncern Volkswagen po raz pierwszy zaprezentowaÅ‚ swoje możliwoÅ›ci w dziedzinie w peÅ‚ni autonomicznej jazdy. SEDRIC, model zaprojektowany w ramach koncernu, bÄ™dzie w przyszÅ‚oÅ›ci „w obrÄ™bie jednej z naszych marek rozwijany dalej do postaci auta seryjnego” – zapowiedziaÅ‚ Matthias Müller.
ZapoczÄ…tkowane w 2016 roku przemiany caÅ‚ego koncernu stajÄ… siÄ™ „każdego dnia coraz bardziej konkretne, coraz bardziej je widać i coraz bardziej można ich doÅ›wiadczyć” – stwierdziÅ‚ Müller. „TOGETHER – strategy 2025” spowodowaÅ‚a zmiany w caÅ‚ym koncernie, który tego wÅ‚aÅ›nie potrzebowaÅ‚. „Rok 2017 okazaÅ‚ siÄ™ peÅ‚en sukcesów dla koncernu Volkswagen i należących do niego marek. Znowu jesteÅ›my w natarciu – i tak pozostanie” – podkreÅ›liÅ‚ Prezes ZarzÄ…du. Dotyczy to zwÅ‚aszcza elektromobilnoÅ›ci. „PrzygotowujÄ…c Roadmap E pokazaliÅ›my, jak bardzo poważnie traktujemy tÄ™ sprawÄ™” – dodaÅ‚ Müller. Koncern Volkswagen w ramach „Roadmap E” zainicjowaÅ‚ w zeszÅ‚ym roku najwiÄ™kszÄ… w Å›wiatowym przemyÅ›le samochodowym ofensywÄ™ w dziedzinie aut elektrycznych.
Zmiany dokonane w koncernie przynoszÄ… korzyÅ›ci już teraz. „JesteÅ›my mocni pod wzglÄ™dem finansowym i strategicznym” – powiedziaÅ‚ Müller. „Wiele siÄ™ u nas dzieje i wiele jeszcze siÄ™ wydarzy. Koncern Volkswagen zmieniÅ‚ kierunek. I obraÅ‚ kurs na przyszÅ‚ość!”.
Koncern Volkswagen jest dobrze przygotowany finansowo do zmian. Mimo miliardowych kosztów spowodowanych przez kryzys zwiÄ…zany z silnikami Diesla pÅ‚ynność finansowa netto na koniec 2017 roku pozostaÅ‚a na wysokim poziomie i wyniosÅ‚a 22,4 miliarda euro. CzÅ‚onek ZarzÄ…du ds. Finansowych – Frank Witter – stwierdziÅ‚: „Dane za rok 2017 Å›wiadczÄ… o tym, że aktywnie wdrażamy zmiany w naszej firmie. I także w 2018 roku nie spuÅ›cimy z tonu”. Frank Witter podkreÅ›liÅ‚ w Berlinie, gdzie po raz pierwszy w należącym do koncernu DRIVE: Volkswagen Group Forum odbyÅ‚a siÄ™ doroczna konferencja prasowa, że wynik finansowy Å›wiadczy o tym, iż dziaÅ‚alność operacyjna koncernu opiera siÄ™ na mocnych podstawach.
Dane za 2017 rok: dobry wynik mimo sprawy diesli
Rok rozrachunkowy 2017 koncern Volkswagen zamknÄ…Å‚ sukcesem. W wypadku niemal wszystkich ważnych parametrów uzyskano rekordowe wyniki, zwÅ‚aszcza pod wzglÄ™dem liczby aut dostarczonych do klientów. 10,7 miliona klientów – najwiÄ™cej w historii – zdecydowaÅ‚o siÄ™ w zeszÅ‚ym roku na zakup modelu jednej z marek należących do koncernu. W liczbie tej mieszczÄ… siÄ™ też samochody sprzedane przez chiÅ„skÄ… spóÅ‚kÄ™, która w roku 2017 (wÅ‚Ä…cznie z Hongkongiem i importem) dostarczyÅ‚a klientom 4,2 miliona samochodów. ByÅ‚o to o 5,1 procent wiÄ™cej niż rok wczeÅ›niej.
Obroty koncernu w 2017 roku wzrosÅ‚y do najwyższego poziomu. „Przychody ze sprzedaży wyniosÅ‚y 230,7 miliarda euro i byÅ‚y o 6,2 procent wyższe niż rok wczeÅ›niej, dziÄ™ki temu osiÄ…gnÄ™liÅ›my nowy rekord” – stwierdziÅ‚ dyrektor finansowy Frank Witter. Także wynik operacyjny, zarówno przed, jak i po zdarzeniach nadzwyczajnych, okazaÅ‚ siÄ™ dobry jak nigdy dotÄ…d – przed zdarzeniami nadzwyczajnymi wyniósÅ‚ 17,0 miliardów euro, a po zdarzeniach nadzwyczajnych – 13,8 miliarda euro. „To najlepszy wynik operacyjny, także po zdarzeniach nadzwyczajnych, jaki kiedykolwiek uzyskaÅ‚ koncern Volkswagen” – stwierdziÅ‚ Witter. Na wzrost wpÅ‚ynęły przede wszystkim wielkość produkcji, struktura oferty, marże oraz usprawnienia w dziedzinie kosztów produkcji. Operacyjna stopa zwrotu przed zdarzeniami nadzwyczajnymi zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ z 6,7 do 7,4 procent.
W sumie w 2017 roku zdarzenia nadzwyczajne zwiÄ…zane z tematykÄ… silników Diesla obciążyÅ‚y wynik operacyjny kwotÄ… 3,2 miliarda euro, podczas gdy rok wczeÅ›niej byÅ‚o to 6,4 miliarda euro. Obciążenia te w minionym roku rozrachunkowym wynikaÅ‚y gÅ‚ównie z wiÄ™kszych wydatków na akcje przywoÅ‚awcze, wzglÄ™dnie programy modyfikacji silników 2.0 i 3.0 TDI w Ameryce PóÅ‚nocnej oraz ze zwiÄ™kszonego ryzyka prawnego.
W przeciwieÅ„stwie do danych dotyczÄ…cych sprzedaży samochodów w obrotach i w wyniku operacyjnym koncernu nie uwzglÄ™dniono dziaÅ‚alnoÅ›ci chiÅ„skiej spóÅ‚ki, ponieważ sÄ… one bilansowane w kapitale wÅ‚asnym. ChiÅ„skie spóÅ‚ki osiÄ…gnęły w roku rozrachunkowym 2017 wynik operacyjny w wysokoÅ›ci 4,7 miliarda euro; w roku poprzednim byÅ‚o to prawie 5,0 miliardów. Ponadto zawiÄ…zano kolejnÄ… spóÅ‚kÄ™ – z chiÅ„skÄ… firmÄ… Anhui Jinghuai Automobile (JAC) – w ramach której bÄ™dÄ… konstruowane, produkowane i sprzedawane samochody elektryczne. Koncern zamierza także eksportować w przyszÅ‚oÅ›ci auta wyprodukowane w Chinach – najpierw na Filipiny, a później na inne rynki poÅ‚udniowo-wschodniej Azji.
Wynik finansowy w roku 2017 w porównaniu z poprzednim rokiem zmniejszyÅ‚ siÄ™ z 0,2 do 0,1 miliarda euro. Wynik brutto wzrósÅ‚ do 13,9 miliardów euro i przewyższyÅ‚ wartość z poprzedniego roku o 6,6 miliarda euro. Wynik netto zamknÄ…Å‚ siÄ™ kwotÄ… 11,6 (5,4) miliardów euro. Wskaźnik opodatkowania wyniósÅ‚ 16,3 (26,2) procent i byÅ‚ w 2017 roku znacznie niższy niż rok wczeÅ›niej. PrzyczynÄ… byÅ‚a uchwalona w USA przed koÅ„cem roku reforma podatkowa, która wywoÅ‚aÅ‚a jednorazowy, nie majÄ…cy wpÅ‚ywu na pÅ‚ynność pozytywny efekt w wysokoÅ›ci 1,0 miliarda euro.
UdziaÅ‚ akcjonariuszy Volkswagen AG w zyskach wyniósÅ‚ 11,4 (5,1) miliarda euro. Frank Witter stwierdziÅ‚ – „ZarzÄ…d i Rada Nadzorcza cieszÄ… siÄ™, że mogÄ… zaproponować akcjonariuszom dywidendÄ™ w wysokoÅ›ci 3,90 euro za akcjÄ™ zwykÅ‚Ä… i 3,96 euro za akcjÄ™ uprzywilejowanÄ…”.
Koszty badaÅ„ i rozwoju w 2017 roku byÅ‚y zwiÄ…zane gÅ‚ównie z nakÅ‚adami na nowe modele, na elektryfikacjÄ™ aut, stworzenie efektywniejszych silników oraz na cyfryzacjÄ™. Inwestycje materialne w dziale produkcji samochodów wyniosÅ‚y 12,6 (12,8) miliarda euro i znajdowaÅ‚y siÄ™ na poziomie poprzedniego roku. UdziaÅ‚ Å‚Ä…cznych kosztów zwiÄ…zanych z badaniami i rozwojem w przychodach ze sprzedaży w dziale produkcji samochodów w koncernie zmniejszyÅ‚ siÄ™ do 6,7 (7,3) procent. UdziaÅ‚ inwestycji materialnych także znacznie siÄ™ zmniejszyÅ‚ – do 6,4 (6,9) procent. „Konsekwentnie realizujemy nasz cel, by udziaÅ‚ inwestycji materialnych CAPEX zmniejszyć do 2020 roku do szeÅ›ciu procent (w wypadku jednych i drugich)” – podkreÅ›liÅ‚ dyrektor finansowy Frank Witter.
Cash flow netto w dziale produkcji samochodów z powodu wysokiego odpÅ‚ywu Å›rodków zwiÄ…zanego ze sprawÄ… diesli zmalaÅ‚ o 10,3 miliarda euro do - 6,0 miliardów. Bez tych wydatków cash flow netto, mimo dużych inwestycji w przyszÅ‚ość, wyniósÅ‚by 10 miliardów euro. Frank Witter stwierdziÅ‚ – „Cash flow netto Å›wiadczy o tym, że nasza dziaÅ‚alność operacyjna opiera siÄ™ na mocnych podstawach oraz Å›wiadczy o naszej sile finansowej”. PÅ‚ynność finansowa netto w dziale produkcji samochodów na koniec 2017 roku byÅ‚a na wysokim poziomie i wyniosÅ‚a 22,4 miliarda euro.
Marki i obszary działalności
Z powodu nowego podziaÅ‚u obszarów dziaÅ‚alnoÅ›ci przychody ze sprzedaży marki Volkswagen Samochody Osobowe wyniosÅ‚y w 2017 roku 80,0 miliardów euro i byÅ‚y o 24,3 procent niższe niż rok wczeÅ›niej. Wynik operacyjny przed zdarzeniami nadzwyczajnymi wzrósÅ‚ do 3,3 (1,9) miliarda euro. Operacyjna stopa zwrotu z inwestycji przed zdarzeniami nadzwyczajnymi zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ do 4,1 (1,8) procent. Sprawa diesli spowodowaÅ‚a powstanie nadzwyczajnych obciążeÅ„ w wysokoÅ›ci - 2,8 (rok wczeÅ›niej Å‚Ä…cznie - 5,2) miliardów euro.
Przychody ze sprzedaży marki Audi wyniosÅ‚y w 2017 roku 60,1 miliardów euro i przewyższyÅ‚y wartość z roku poprzedniego o 0,8 miliarda euro. Wynik operacyjny przed zdarzeniami nadzwyczajnymi osiÄ…gnÄ…Å‚ wartość 5,1 (4,8) miliarda euro i byÅ‚ wyższy niż w poprzednim roku. Operacyjna stopa wzrostu przed zdarzeniami nadzwyczajnymi wyniosÅ‚a 8,4 (8,2) procent. Sprawa diesli wygenerowaÅ‚a nadzwyczajne obciążenia w wysokoÅ›ci -0,4 (rok wczeÅ›niej Å‚Ä…cznie -1,8) miliardów euro. Dane finansowe Audi obejmujÄ… także marki Lamborghini i Ducati.
Przychody ze sprzedaży marki Skoda w ubiegÅ‚ym roku rozrachunkowym wyniosÅ‚y 16,6 miliardów euro i byÅ‚y o 20,8 procent wyższe niż w 2016 roku. Wynik operacyjny zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ o 34,6 procent do poziomu 1,6 miliarda euro; wzrost byÅ‚ przede wszystkim wynikiem wyższej sprzedaży i optymalizacji oferty modeli. Operacyjna stopa zwrotu zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ z 8,7 procent w 2016 roku do 9,7 procent w roku 2017.
SEAT kontynuowaÅ‚ w 2017 roku pozytywny rozwój – przychody ze sprzedaży osiÄ…gnęły 9,9 miliarda euro i przekroczyÅ‚y o 11,2 procent rekordowÄ… wartość uzyskanÄ… rok wczeÅ›niej. Wynik operacyjny wzrósÅ‚ o 24,8 procent do 191 (153) milionów euro. Obciążenia wynikajÄ…ce ze wzrostu kosztów udaÅ‚o siÄ™ wyrównać dziÄ™ki zwiÄ™kszeniu produkcji, optymalizacji oferty oraz korzystniejszym marżom. Operacyjna stopa zwrotu marki SEAT wyniosÅ‚a 1,9 (1,7) procent.
Bentley w zakoÅ„czonym roku rozrachunkowym uzyskaÅ‚ przychody ze sprzedaży w wysokoÅ›ci 1,8 miliarda euro – oznacza to spadek o 9,2 procent w stosunku do roku poprzedniego. Wynik operacyjny zmniejszyÅ‚ siÄ™ do 55 (112) milionów euro. Operacyjna stopa wzrostu wyniosÅ‚a 3,0 (5,5) procent.
Rok rozrachunkowy 2017 ponownie okazaÅ‚ siÄ™ dla Porsche pozytywny: przychody ze sprzedaży Porsche Automobile wzrosÅ‚y o 4,7 procent do 21,7 (20,7) miliardów euro. Wynik operacyjny zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ o 7,2 procent do 4,0 miliardów euro; wynikaÅ‚ on przede wszystkim ze wzrostu produkcji. Stopa zwrotu z inwestycji wyniosÅ‚a 18,5 (18,0) procent.
Marka Volkswagen Samochody Użytkowe osiÄ…gnęła w 2017 roku przychody w wysokoÅ›ci 11,9 (11,1) miliardów euro. Wynik operacyjny, mimo wyższych kosztów zwiÄ…zanych ze zwiÄ™kszeniem liczby zakÅ‚adów produkcyjnych, okazaÅ‚ siÄ™ wyższy (dziÄ™ki korzystniejszym marżom, wzrostowi produkcji, korzystnym kursom walut oraz za sprawÄ… optymalizacji kosztów) o 87,6 procent i wyniósÅ‚ 853 miliony euro. Operacyjna stopa wzrostu znacznie siÄ™ zwiÄ™kszyÅ‚a – do 7,2 (4,1) procent.
W roku rozrachunkowym 2017 przychody marki Scania ze sprzedaży wyniosÅ‚y 12,8 (11,3) miliardów euro i byÅ‚y o 1,5 miliarda euro wyższe niż rok wczeÅ›niej. Wynik operacyjny (przed zdarzeniami nadzwyczajnymi) wzrósÅ‚ do 1,3 (1,1) miliardów euro, co obok wiÄ™kszej sprzedaży samochodów zostaÅ‚o spowodowane wzrostem w dziedzinie usÅ‚ug serwisowych. Operacyjna stopa wzrostu (przed zdarzeniami nadzwyczajnymi) wyniosÅ‚a w 2017 roku 10,1 (9,5) procent.
Przychody ze sprzedaży MAN Nutzfahrzeuge w porównaniu z 2016 rokiem wzrosÅ‚y w roku 2017 o 10,8 procent do 11,1 miliardów euro. Wynik operacyjny (przed zdarzeniami nadzwyczajnymi) za sprawÄ… wzrostu produkcji i korzystniejszych marży zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ do 362 (230) milionów euro, pozytywne skutki przyniósÅ‚ także program na rzecz przyszÅ‚oÅ›ci. Operacyjna stopa wzrostu (przed zdarzeniami nadzwyczajnymi) wzrosÅ‚a do 3,3 (2,3) procent.
W dziale Power Engineering przychody ze sprzedaży zmniejszyÅ‚y siÄ™ do 3,3 (3,6) miliardów euro. Wynik operacyjny (przed zdarzeniami nadzwyczajnymi) wyniósÅ‚ 193 (194) miliony euro, operacyjna stopa wzrostu (przed zdarzeniami nadzwyczajnymi) wzrosÅ‚a do 5,9 (5,4) procent.
Od 1 stycznia 2017 roku dziaÅ‚ usÅ‚ug finansowych Porsche jest raportowany w dziale Volkswagen UsÅ‚ugi Finansowe. W minionym roku rozrachunkowym Volkswagen UsÅ‚ugi Finansowe uzyskaÅ‚ przychody ze sprzedaży w wysokoÅ›ci 31,8 miliardów euro; byÅ‚o to o 15,5 procent wiÄ™cej niż rok wczeÅ›niej. Wynik operacyjny o 2,5 miliarda euro, czyli o 16,9 procent przewyższyÅ‚ wartość osiÄ…gniÄ™tÄ… w poprzednim roku i okazaÅ‚ siÄ™ rekordowy. Wzrost ten należy zawdziÄ™czać – oprócz wÅ‚Ä…czenia dziaÅ‚u Porsche UsÅ‚ugi Finansowe – korzystniejszym marżom oraz zwiÄ™kszeniu dziaÅ‚alnoÅ›ci.
Perspektywy na 2018 rok
Koncern Volkswagen spodziewa siÄ™, że w caÅ‚ym 2018 roku dostawy samochodów dla klientów wzrosnÄ… w niewielkim stopniu w stosunku do roku 2017. W bieżącym roku wyzwaniem okażą siÄ™ koniunktura, silna konkurencja, niestabilne kursy walut oraz sytuacja zwiÄ…zana z silnikami Diesla. Ponadto w Unii Europejskiej weszÅ‚y w życie nowe przepisy dotyczÄ…ce okreÅ›lania wartoÅ›ci emisji szkodliwych substancji, dwutlenku wÄ™gla i zużycia paliwa przez samochody osobowe i ciężarowe. Badania wedÅ‚ug nowych norm (WLTP) sÄ… bardziej czasochÅ‚onne.
Należy się spodziewać, że przychody koncernu Volkswagen ze sprzedaży wzrosną do pięciu procent ponad poziom poprzedniego roku. Przewiduje się, że operacyjna stopa wzrostu wyniesie od 6,5 do 7,5 procent.