|
|
Volkswagen czyni postępy w wyjaśnianiu sprawy emisji spalin
|
Dodano: 2015-12-11
Wyświetlono: 1771 razy
|
Wprowadzanie zmian w koncernie Volkswagen przebiega pomyślnie. Poczyniono postępy we wszystkich pięciu obszarach przedstawionych pod koniec października: opracowano techniczne rozwiązania dotyczące aut klientów w Europie, przedstawiono je odpowiednim urzędom i zostały one przez te urzędy ocenione pozytywnie.
|
foto © Volkswagen |
|
|
Realizacja technicznych rozwiÄ…zaÅ„ rozpocznie siÄ™ w styczniu 2016 roku. PojawiajÄ… siÄ™ wyniki dochodzenia w sprawie emisji spalin; wyciÄ…gniÄ™to pierwsze konsekwencje na podstawie uzyskanych dotÄ…d danych. Wdrażanie nowej struktury przebiega zgodnie z planem, zapoczÄ…tkowano proces opracowywania nowej strategii. „Koncern Volkswagen, również w tych burzliwych dniach, jest pod każdym wzglÄ™dem w peÅ‚ni zdolny do dziaÅ‚ania. Nie tylko od nas, ale przede wszystkim od nas zależy, jak i kiedy sprostamy bieżącym wyzwaniom. PomyÅ›lne przejÅ›cie przez tÄ™ próbÄ™ wymaga ogromnego wspólnego wysiÅ‚ku. Wszyscy jesteÅ›my do tego gotowi”, stwierdziÅ‚ dzisiaj przed przedstawicielami prasy w Wolfsburgu Prezes Rady Nadzorczej Volkswagen AG, Hans Dieter Pötsch. Prezes ZarzÄ…du, Matthias Müller, powiedziaÅ‚: „Robimy wszystko, aby sprostać bieżącej sytuacji. Ale nie pozwolimy, żeby ten kryzys nas sparaliżowaÅ‚. Przeciwnie – wykorzystamy go jako katalizator zmian, których potrzebuje Volkswagen”.
Volkswagen po raz pierwszy przedstawiÅ‚ obszerne stanowisko na temat stanu dochodzenia koordynowanego przez komitet specjalny Rady Nadzorczej. W dochodzenie jest zaangażowanych Å‚Ä…cznie 450 ekspertów spoza oraz z samego przedsiÄ™biorstwa. Dochodzenie przebiega w dwóch etapach: audytu wewnÄ™trznego, którego eksperci z różnych przedsiÄ™biorstw koncernu spotykajÄ… siÄ™ jako grupa robocza i dziaÅ‚ajÄ… w ramach jasno okreÅ›lonego zlecenia wydanego na okreÅ›lony czas, na polecenie Rady Nadzorczej i ZarzÄ…du audyt koncentruje siÄ™ na – weryfikacji istotnych procesów, systemach kontrolnych i systemach przepÅ‚ywu informacji, a także na towarzyszÄ…cej infrastrukturze. Wyniki swoich badaÅ„ audyt wewnÄ™trzny oddaje do dyspozycji zewnÄ™trznym ekspertom z Jones Day. Ta cieszÄ…ca siÄ™ miÄ™dzynarodowym uznaniem firma prawnicza, w ramach drugiego etapu dochodzenia – na zlecenie Rady Nadzorczej – zajmuje siÄ™ peÅ‚nym wyjaÅ›nieniem sprawy oraz kwestiÄ… odpowiedzialnoÅ›ci, a wiÄ™c – miÄ™dzy innymi – Å›ledztwami sÄ…dowymi. Jones Day otrzymuje wsparcie operacyjne od firmy audytorskiej Deloitte.
Audyt wewnÄ™trzny wskazuje niedoskonaÅ‚oÅ›ci procesów
Jak poinformowano we Å›rodÄ™, wyniki uzyskane w toku intensywnego Å›ledztwa nadzorowanego przez zewnÄ™trznych ekspertów nie potwierdziÅ‚y podejrzeÅ„ o nieprawidÅ‚owoÅ›ci przy certyfikowaniu danych na temat emisji CO2. Teraz sÄ… dostÄ™pne pierwsze rezultaty dochodzenia w sprawie emisji tlenków azotu (NOx). Po zweryfikowaniu przez audyt wewnÄ™trzny sposobu postÄ™powania w tej kwestii okazaÅ‚o siÄ™, że wpÅ‚yw oprogramowania na emisjÄ™ NOx jest wynikiem wspóÅ‚dziaÅ‚ania trzech czynników:
• nieprawidÅ‚owego zachowania i indywidualnych zaniedbaÅ„ pojedynczych pracowników,
• sÅ‚aboÅ›ci niektórych procesów,
• postÄ™powania w niektórych dziaÅ‚ach przedsiÄ™biorstwa polegajÄ…cego na tolerowaniu wykroczeÅ„ przeciwko obowiÄ…zujÄ…cym zasadom.
Niektóre niedoskonaÅ‚oÅ›ci procesów sprzyjaÅ‚y w przeszÅ‚oÅ›ci zaniedbaniom, których dopuszczali siÄ™ pojedynczy pracownicy. Dotyczy to na przykÅ‚ad procedury testowej oraz kontrolnej systemów sterowania silnikiem, które nie byÅ‚y w stanie zapobiec zastosowaniu wadliwego oprogramowania. Audyt zaproponowaÅ‚ konkretne sposoby naprawy tej sytuacji. PolegajÄ… one przede wszystkim na stworzeniu bardziej przejrzystej struktury procesów i lepszej systematyzacji. Na przykÅ‚ad w przyszÅ‚oÅ›ci tworzenie oprogramowania sterujÄ…cego silnikiem bÄ™dzie siÄ™ odbywaÅ‚o przy Å›cisÅ‚ym zachowaniu zasady „w cztery oczy”. Oprócz tego bardzo jasno zostanÄ… okreÅ›lone kompetencje i odpowiedzialność osób decydujÄ…cych o dopuszczeniu oprogramowania do użytku. Stwierdzono również uchybienia w procesie przepÅ‚ywu informacji oraz w systemie kontrolnym. W przeważajÄ…cej mierze polegaÅ‚y one na braku okreÅ›lenia konkretnej odpowiedzialnoÅ›ci. Volkswagen dokona tu zmian. Audyt ujawniÅ‚ ponadto w niektórych miejscach nieprawidÅ‚owoÅ›ci w infrastrukturze IT. Również one zostanÄ… usuniÄ™te. Volkswagen wprowadzi systemy informacyjne umożliwiajÄ…ce skuteczniejszÄ… i przejrzystszÄ… obserwacjÄ™ pojedynczych czynnoÅ›ci. DziÄ™ki temu zidentyfikowanie problemów i ich ewentualna eskalacja nie bÄ™dÄ… zależaÅ‚y od pojedynczego czÅ‚owieka. „Dochodzenie przeprowadzone przez audyt wewnÄ™trzny dostarczyÅ‚o nam cennych informacji pozwalajÄ…cych na stworzenie systemu, w którym takie nieprawidÅ‚owoÅ›ci jak te zaobserwowane w jednym z dziaÅ‚ów koncernu, nie trafiÄ… na podatny grunt, lecz bÄ™dzie siÄ™ im zapobiegać, albo co najmniej wczeÅ›nie wykrywać”, stwierdziÅ‚ Pötsch.
GÅ‚ównym skutkiem informacji przedÅ‚ożonych przez audyt jest daleko idÄ…ca zmiana praktyki kontrolnej. Volkswagen postanowiÅ‚, że w przyszÅ‚oÅ›ci wszystkie testy dotyczÄ…ce emisji spalin bÄ™dÄ… weryfikowane przez niezależnych zewnÄ™trznych ekspertów. Ponadto zostanÄ… wprowadzone wyrywkowe kontrole emisji spalin przeprowadzane na pojazdach w warunkach drogowych. „Mamy nadziejÄ™, że w ten sposób przyczynimy siÄ™ do odbudowy zaufania do nas”, powiedziaÅ‚ Prezes Rady Nadzorczej.
Zewnętrzne śledztwo wymaga więcej czasu
Analizy dokonywane przez audyt wewnÄ™trzny wkrótce zostanÄ… zakoÅ„czone, z kolei praca firmy Jones Day może trwać jeszcze kilka miesiÄ™cy. Powodem różnic w czasie trwania obydwu dochodzeÅ„ jest m.in. fakt, że zewnÄ™trzni audytorzy muszÄ… zbadać gigantycznÄ… liczbÄ™ informacji – dotychczas zabezpieczono 102 terabajty danych, co odpowiada okoÅ‚o 50 milionom książek. Zebrano ponad 1500 noÅ›ników elektronicznych dotyczÄ…cych okoÅ‚o 380 pracowników.
Innym powodem jest konieczność okreÅ›lenia odpowiedzialnoÅ›ci w rozumieniu prawa; z tego powodu wnioski muszÄ… być nie tylko przekonywujÄ…ce i spójne, ale też muszÄ… utrzymać siÄ™ przed sÄ…dem. Volkswagen zamierza poinformować o stanie zewnÄ™trznego Å›ledztwa na walnym zgromadzeniu 21. kwietnia 2016 roku.
Na bazie dotychczas zebranych materiaÅ‚ów można w dużym stopniu przeÅ›ledzić źródÅ‚a problemu zwiÄ…zanego z emisjÄ… tlenków azotu oraz dalszy rozwój sytuacji. Okazuje siÄ™, że przyczynÄ… nie byÅ‚ pojedynczy bÅ‚Ä…d lecz Å‚aÅ„cuch bÅ‚Ä™dów, który nie zostaÅ‚ przerwany. Wszystko zaczęło siÄ™ od strategicznej decyzji o podjÄ™ciu wielkiej ofensywy w zakresie popularyzacji diesli w USA, w 2005 roku. Nie znaleziono sposobu, który pozwoliÅ‚by na speÅ‚nienie przez silnik EA189 ostrzejszych amerykaÅ„skich norm emisji tlenków azotu przy pomocy dopuszczalnych Å›rodków, w przewidzianym czasie i w ramach przewidzianych kosztów. Dlatego doszÅ‚o do zamontowania oprogramowania, które regulowaÅ‚o emisjÄ™ tlenków azotu zależnie od tego, czy samochód znajdowaÅ‚ siÄ™ na drodze, czy podczas cyklu badawczego. Gdy później pojawiÅ‚a siÄ™ skuteczna procedura techniczna pozwalajÄ…ca na redukcjÄ™ NOx, nie wykorzystano jej tak, jak można by byÅ‚o. Zastosowane oprogramowanie powodowaÅ‚o raczej, że czynnik AdBlue wpÅ‚ywajÄ…cy na zmniejszenie wartoÅ›ci tlenków azotu byÅ‚ wstrzykiwany w różnych dawkach. Dlatego wartoÅ›ci NOx na stanowisku badawczym byÅ‚y wyjÄ…tkowo niskie, na drodze zaÅ› znacznie wyższe.
„Å»aden biznes nie usprawiedliwia przekraczania granic prawnych i etycznych”, podkreÅ›liÅ‚ Hans Dieter Pötsch. Pierwszym posuniÄ™ciem byÅ‚o wyÅ‚Ä…czenie z managementu dziewiÄ™ciu osób najprawdopodobniej zamieszanych w te manipulacje. „GwarantujÄ™ Wam tutaj dzisiaj, że doprowadzimy to bezkompromisowe Å›ledztwo do koÅ„ca. GwarantujÄ™ to ja, gwarantuje caÅ‚a Rada Nadzorcza Volkswagen AG”, podkreÅ›liÅ‚ Pötsch.
W odniesieniu do trzech europejskich wersji silnika EA189, którego dotyczy ta sprawa, przygotowano dziaÅ‚ania techniczne ocenione pozytywnie przez Federalny UrzÄ…d ds. Ruchu Drogowego (KBA). DziÄ™ki nim Volkswagen spowoduje w przyszÅ‚oÅ›ci, że wszystkie modele w Europie, których dotyczy sprawa, speÅ‚niÄ… wymagania prawne. OkreÅ›lono już nakÅ‚ady techniczne, serwisowe i finansowe potrzebne do wdrożenia odpowiednich rozwiÄ…zaÅ„. W wypadku silników 2.0 i 1.2 TDI zostanie przeprowadzona aktualizacja oprogramowania. W wypadku jednostki 1.6 TDI dodatkowo, przed przepÅ‚ywomierzem powietrza, zostanie zamontowany regulator przepÅ‚ywu, który zwiÄ™ksza dokÅ‚adność pomiaru i wraz ze zmodyfikowanym oprogramowaniem optymalizuje wielkość wtrysku.
Po okreÅ›leniu, jakie Å›rodki zostanÄ… zastosowane Volkswagen pracuje nad planami ich szybkiego wdrożenia. Akcja przywoÅ‚awcza dotyczÄ…ca najpopularniejszego silnika 2.0 TDI rozpocznie siÄ™ już w styczniu 2016 roku. Prawdopodobnie w drugim kwartale 2016 r. rozpocznie siÄ™ akcja dla silników 1.2 TDI. PoczÄ…tek dziaÅ‚aÅ„ w odniesieniu do jednostki 1.6 TDI zaplanowano na trzeci kwartaÅ‚, ponieważ przygotowanie zmian w osprzÄ™cie silnika wymaga czasu. Zgodnie z aktualnymi planami proces wdrażania zmian w silnikach bÄ™dzie trwaÅ‚ co najmniej przez caÅ‚y rok kalendarzowy 2016. „Volkswagen nie spocznie, dopóki nie zamkniemy tej sprawy raz na zawsze w sposób zadowalajÄ…cy naszych klientów”, obiecaÅ‚ Prezes ZarzÄ…du Matthias Müller. WÅ‚aÅ›ciciele pojazdów, których dotyczÄ… nieprawidÅ‚owoÅ›ci bÄ™dÄ… indywidualnie informowani przez Volkswagena, kiedy w ich samochodzie zostanÄ… przeprowadzone zmiany. Volkswagen gwarantuje, że bÄ™dÄ… one bezpÅ‚atne. W wypadku zmian technicznych Volkswagen rezygnuje ze swoich praw wynikajÄ…cych z przedawnienia i w razie potrzeby zapewni odpowiedni samochód zastÄ™pczy.
Z powodu znacznie ostrzejszych norm emisji tlenków azotu w USA modyfikacje w tamtejszych samochodach sÄ… wiÄ™kszym wyzwaniem technicznym – nie da siÄ™ stosujÄ…c jednÄ… strategiÄ™ speÅ‚nić wszystkich obowiÄ…zujÄ…cych norm w zakresie emisji.
W tej sprawie Volkswagen wspóÅ‚pracuje aktywnie z United States Environmental Protection Agency (EPA) oraz z California Air Resources Board (CARB). Koncepcja rozwiÄ…zania problemu w krajach Ameryki PóÅ‚nocnej zostanie przedstawiona zaraz po jej uzgodnieniu z odpowiednimi urzÄ™dami.
Rozpoczęto wdrażanie nowej struktury koncernu
Równolegle z dziaÅ‚aniami zmierzajÄ…cymi do zażegnania kryzysu sÄ… wprowadzane dalekosiężne zmiany w strukturze koncernu, jak również dotyczÄ…ce sposobu myÅ›lenia i okreÅ›lania celów strategicznych.
Volkswagen bÄ™dzie w przyszÅ‚oÅ›ci zarzÄ…dzany w sposób mniej scentralizowany, marki i regiony otrzymajÄ… wiÄ™kszÄ… samodzielność. ZarzÄ…d koncernu bÄ™dzie siÄ™ skupiaÅ‚ w peÅ‚ni na swoim podstawowym zadaniu: okreÅ›laniu wielkich przekrojowych wyzwaÅ„ na przyszÅ‚ość, na wskazywaniu synergii, na zarzÄ…dzaniu i strategii. Volkswagen bÄ™dzie w dużym stopniu wspóÅ‚tworzyÅ‚ technologiczne zmiany, które wpÅ‚ywajÄ… na model jego wÅ‚asnego biznesu, bÄ™dzie bardziej elastyczny i przyspieszy sposoby podejmowania decyzji. Poza tym Volkswagen poprawi swojÄ… efektywność w zakresie kosztów. Celem wszystkich zmian strukturalnych jest uproszczenie zarzÄ…dzania i sprawienie, by koncernem daÅ‚o siÄ™ kierować także w dalekiej perspektywie.
JeÅ›li chodzi o zmiany w organizacji, to wraz powoÅ‚aniem dr Christine Hohmann-Dannhardt dziaÅ‚ Integracja&Prawo bÄ™dzie miaÅ‚ wÅ‚asnego przedstawiciela w zarzÄ…dzie koncernu – to wyraźny znak, że do tej tematyki Volkswagen przywiÄ…zuje ogromne znaczenie. Cyfryzacja znacznie zyska na ważnoÅ›ci, zostanie wdrożona bezpoÅ›rednia Å›cieżka informowania Prezesa ZarzÄ…du o tych zagadnieniach. Liczba osób raportujÄ…cych bezpoÅ›rednio do Prezesa ZarzÄ…du zostanie zmniejszona z ponad 30 do 19.
Zmiany personalne w koncernie wprowadzano już w ostatnim czasie. Od poczÄ…tku 2015 roku ZarzÄ…d koncernu ma szeÅ›ciu nowych czÅ‚onków, na czele siedmiu marek stanÄ™li nowi szefowie, a osiem dziaÅ‚ów kontrolowanych przez ZarzÄ…d ma nowe kierownictwo. „Mamy zespóÅ‚, który chce siÄ™ zmierzyć z wyzwaniami najbliższych miesiÄ™cy i lat”, stwierdziÅ‚ Müller. W pierwszym kwartale 2016 roku majÄ… zostać opracowane szczegóÅ‚y nowej struktury, w caÅ‚ym koncernie bÄ™dzie ona wprowadzona do poczÄ…tku 2017 roku.
Nowy sposób myÅ›lenia
„Możemy mieć najlepszych ludzi i Å›wietnÄ… organizacjÄ™ – jednak bez wÅ‚aÅ›ciwej postawy i mentalnoÅ›ci nic to nie da”, przyznaÅ‚ Müller. WdrażajÄ…c proces zmian i zapoczÄ…tkowujÄ…c nowy sposób myÅ›lenia Volkswagen może oprzeć siÄ™ na swoich tradycyjnych wartoÅ›ciach: najwyższej jakoÅ›ci, identyfikowaniu siÄ™ z wÅ‚asnymi produktami i na wysokim stopniu odpowiedzialnoÅ›ci spoÅ‚ecznej. WedÅ‚ug Müllera, w przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie chodziÅ‚o o to, by dyskutować bardziej otwarcie, Å›ciÅ›lej wspóÅ‚pracować i dopuszczać bÅ‚Ä™dy, o ile bÄ™dÄ… one traktowane jako szansa zdobycia wiedzy. „Potrzebujemy menadżerów i techników, którzy dobrymi argumentami walczÄ… o swoje przekonania i projekty, którzy myÅ›lÄ… i dziaÅ‚ajÄ… w przedsiÄ™biorczy sposób. BÄ™dÄ™ wspieraÅ‚ tych, którzy sÄ… ciekawi, majÄ… pionierskie pomysÅ‚y.. Ludzi, którzy potrafiÄ… podążyć za wÅ‚asnym instynktem i nie pozwolÄ…, by sterowaÅ‚a nimi obawa przed konsekwencjami grożącej klÄ™ski. MówiÄ…c krótko: przyszÅ‚ość w Volkswagenie należy do odważnych. Potrzebujemy tu kawaÅ‚ka Doliny Krzemowej, wspartej kompetencjÄ… Wolfsburga, Ingolstadt, Stuttgartu i innych fabryk koncernu”, stwierdziÅ‚ Prezes ZarzÄ…du.
Przygotowanie nowych zadań
Volkswagen rozpoczÄ…Å‚ opracowywanie nowych celów strategicznych. W poÅ‚owie przyszÅ‚ego roku ma zostać przedstawiona nowa „Strategia 2025”, która bÄ™dzie odpowiedziÄ… Volkswagena na kluczowe zagadnienia przyszÅ‚oÅ›ci.
„Nadajemy Volkswagenowi nowy kierunek strategiczny i technologiczny. Naszym celem jest odważne wspóÅ‚tworzenie komunikacji przyszÅ‚oÅ›ci”, zadeklarowaÅ‚ Müller. Koncern dąży miÄ™dzy innymi do znacznego zwiÄ™kszenia swoich obrotów w dziedzinach pozostajÄ…cych dzisiaj poza centralnym obszarem dziaÅ‚ania. W przygotowaniu sÄ… ponadto ofensywy z zakresu cyfryzacji i elektryfikacji.
Równolegle Volkswagen robi dzisiaj wszystko, aby zmniejszyć wpÅ‚yw bieżącej sytuacji na rozwój biznesu. Biznes operacyjny rozwija siÄ™ w ramach oczekiwaÅ„, prognoza na rok 2015 skorygowana pod koniec października nie ulega zmianie. Sprzedaż w odniesieniu do różnych rynków i marek ksztaÅ‚tuje siÄ™ w różny sposób. „Ogólnie sytuacja nie jest wprawdzie dramatyczna, ale jak można byÅ‚o oczekiwać – napiÄ™ta”, stwierdziÅ‚ Müller.
„Przy caÅ‚ej powadze obecnej sytuacji: nasza firma z jej powodu siÄ™ nie rozpadnie. Mamy jasnÄ… misjÄ™: stworzymy nowy, lepszy, mocniejszy koncern Volkswagen. PrzedsiÄ™biorstwo, któremu dziÄ™ki jego mocnym stronom powiedzie siÄ™ transformacja do Å›wiata nowej motoryzacji, przedsiÄ™biorstwo, które ujawnia nowy potencjaÅ‚, które na fundamencie prostych wartoÅ›ci bÄ™dzie odnosić trwaÅ‚e sukcesy”, podsumowaÅ‚ Prezes ZarzÄ…du.
|
|
Źródło: Volkswagen, informacja Mototarget.pl
|
|
Pisaliśmy również |
» Nowy Volkswagen Tiguan z nowymi technologiami topowej klasy i dużym zasiÄ™giem w trybie elektrycznym
|
» Volkswagen T1 Raupenfuchs i Volkswagen T2 Elektro - dwa unikalne samochody na VW Bus Festival 2023
|
|
Inne artykuły
|
| Database error: connect(localhost, mototarget, $Password) failed.
MySQL Error: ()
Session halted. | | |