5 runda cyklu na znanym obiekcie
25 kierowców z 10 krajów braÅ‚o udziaÅ‚ w zmaganiach Volkswagen Golf Cup w miniony weekend na torze Automotodrom Brno, usytuowanym w samym sercu Moraw. Szybki i krÄ™ty tor goÅ›ci zawodników pucharu od poczÄ…tku istnienia Volkswagen Golf Cup. Spore różnice wzniesieÅ„ i bardzo techniczne zakrÄ™ty zawsze sÄ… dużym wyzwaniem dla kierowców. Znajomość toru pomaga doÅ›wiadczonym zawodnikom, co przekÅ‚ada siÄ™ na bardzo zaciÄ™tÄ… walkÄ… o cenne punkty w klasyfikacji generalnej. O wygranej na tym torze może też decydować dobra strategia korzystania z systemu Push – to – Pass.
Pierwsze wzmianki na temat wyÅ›cigów w Brnie i okolicach siÄ™gajÄ… roku 1904, kiedy to odbywaÅ‚ siÄ™ wyÅ›cig z WrocÅ‚awia do Wiednia, a jego trasa wiodÅ‚a miÄ™dzy innymi przez Brno. W latach 20. ubiegÅ‚ego stulecia zaczÄ™to organizować na Morawach wyÅ›cigi górskie, a pierwszy oficjalny wyÅ›cig na torze w Brnie odbyÅ‚ siÄ™ w 1930 roku. Wiejskie drogi w okolicach miasta zÅ‚ożyÅ‚y siÄ™ na 29-kilometrowÄ… pÄ™tlÄ™ toru. W nastÄ™pnych latach wÅ‚odarze obiektu wprowadzali kolejne zmiany, stopniowo zmniejszajÄ…c dÅ‚ugość pÄ™tli, aż do roku 1987, kiedy Automotodrom Brno przybraÅ‚ obecny ksztaÅ‚t. Tor na Morawach od tego czasu goÅ›ci najbardziej prestiżowe wyÅ›cigi europejskiej i Å›wiatowej rangi, jak Superbike World Championship, MotoGP, czy Mistrzostwa Åšwiata Samochodów Turystycznych (WTCC).
Push – to – Pass w roli gÅ‚ównej
Jako że czeski tor bardzo dobrze jest znany zawodnikom startujÄ…cym w pucharze, o wynikach wyÅ›cigu w jeszcze wiÄ™kszej roli decydować mógÅ‚ system Push – to – Pass. Podczas przedostatniej rundy kierowcy mogli zwiÄ™kszyć moc swojego Golfa o dodatkowe 50 KM (do 310 KM) 19 razy podczas jednego wyÅ›cigu. Każdy „strzaÅ‚” zwiÄ™ksza moc auta na 10 sekund, a kolejne doÅ‚adowanie może być wykonane dopiero po upÅ‚ywie 10 sekund. Na bocznych szybach pucharowych samochodów jest wyÅ›wietlana liczba, która pokazuje ile razy kierowca może jeszcze użyć 50-konnego „dopalacza”. AktywacjÄ™ ukÅ‚adu Push – to – Pass sygnalizuje niebieska lampka umieszczona za przedniÄ… szybÄ… każdego z wyÅ›cigowych Golfów GTI, przygotowanych przez Volkswagen Racing Polska.
10 nacji na torze
Podczas przedostatniej rundy pucharu Volkswagena za kierownicÄ… wyÅ›cigowych Golfów zasiadÅ‚o 25 zawodników z 10 krajów. Dwudziestu trzech z nich to stali uczestnicy cyklu. W autach z numerami 102 i 103 wystÄ…pili goÅ›cinnie zaproszenie kierowcy.
Przed czeskÄ… rundÄ… liderem cyklu byÅ‚ Jeffrey Kruger z RPA, który w swoim dorobku posiadaÅ‚ 328 punktów. WyprzedzaÅ‚ on Marcusa Flucha ze Szwecji (270 pkt.) oraz, mocno depczÄ…cego po piÄ™tach Szwedowi, Luksemburczyka Dylana PereirÄ™ (266 pkt.). CzwartÄ… pozycjÄ™ z 237 punktami zajmowaÅ‚ najlepszy z Polaków – MichaÅ‚ Gadomski, a czoÅ‚owÄ… piÄ…tkÄ™ zamykaÅ‚ Simo Muhonen z Finlandii (192 pkt.).
Emocjonujące wyścigi
Pogoda nad czeskim obiektem od poczÄ…tku zmagaÅ„ sprzyjaÅ‚a zawodnikom. Oba piÄ…tkowe treningi rozegrane zostaÅ‚y przy sÅ‚onecznej pogodzie. Także przy piÄ™knym sÅ‚oÅ„cu okazaÅ‚o siÄ™, że przedostatnia tegoroczna sesja kwalifikacyjna Volkswagen Golf Cup przyniosÅ‚a kilka niespodzianek. Na torze w Brnie przeÅ‚amana zostaÅ‚a dominacja Jeffreya Krugera. PrzydziaÅ‚ pól startowych do pierwszego wyÅ›cigu zostaÅ‚ rozstrzygniÄ™ty już w pierwszych minutach sesji. Wtedy to najszybszy okazaÅ‚ siÄ™ Simo Muhonen, który popisaÅ‚ siÄ™ czasem 2:20,190 sekundy. 0,350s za nim znalazÅ‚ siÄ™ najlepszy z Polaków, MichaÅ‚ Gadomski, natomiast czoÅ‚owÄ… trójkÄ™ uzupeÅ‚niÅ‚ Dylan Pereira. Czwarta lokata przypadÅ‚a Andre Giesowi, który ukoÅ„czyÅ‚ kwalifikacje przed Marcusem Fluchem i liderem tabeli punktowej, Jeffreyem Krugerem. Warto dodać, że sklasyfikowany na siódmym miejscu Piotr Parys straciÅ‚ zaledwie 0,016 s do rywala z Republiki PoÅ‚udniowej Afryki.
Fin, który po raz pierwszy startowaÅ‚ z pole position nie wytrzymaÅ‚ presji i już na pierwszym okrążeniu znalazÅ‚ siÄ™ nie tylko za MichaÅ‚em Gadomskim, ale także za Dylanem PereirÄ… i Marcusem Fluchem. Wszyscy startujÄ…cy z dalszego pola niż czwarte już na samym poczÄ…tku zyskali jednÄ… pozycjÄ™, gdyż czwarty w kwalifikacjach Andre Gies popeÅ‚niÅ‚ bÅ‚Ä…d na okrążeniu wyjazdowym i nie zdoÅ‚aÅ‚ wystartować w wyÅ›cigu.
Przez kolejne okrążenia zawodnicy próbowali atakować czoÅ‚owe pozycje, jednak pierwsza trójka jechaÅ‚a ostrożnie i kolejność miejsc na mecie nie zmieniÅ‚a siÄ™. Inaczej byÅ‚o na dalszych miejscach, gdzie zawodnicy jechali zderzak w zderzak. Simo Muhonen do koÅ„ca próbowaÅ‚ ratować dobry wynik i udanie obroniÅ‚ czwartÄ… pozycjÄ™, natomiast Piotr Parys w piÄ™knym stylu uporaÅ‚ siÄ™ z liderem klasyfikacji - Jeffreyem Krugerem - i przejÄ…Å‚ piÄ…te miejsce. Kruger minÄ…Å‚ liniÄ™ mety jako szósty.
Luksemburczyk Pereira, startujÄ…cy z pole position do drugiego wyÅ›cigu, ruszyÅ‚ perfekcyjnie i niezagrożony pokonaÅ‚ pierwszy zakrÄ™t. Za jego plecami znajdowali siÄ™ wówczas MichaÅ‚ Gadomski i Marcus Fluch, którzy szybko wyprzedzili Simo Muhonena. Niestety, najlepszy z Polaków nie potrafiÅ‚ utrzymać tempa i z każdym okrążeniem traciÅ‚ pozycje. Do góry piÄ…Å‚ siÄ™ Jeffrey Kruger, który po starcie z ósmego pola torowaÅ‚ sobie drogÄ™ do pucharu, szampana, a co najważniejsze - do cennych punktów.
Pereira dowiózÅ‚ swoje pierwsze miejsce do mety, a kierowca z RPA zakoÅ„czyÅ‚ pogoÅ„ na drugim miejscu, które udaÅ‚o mu siÄ™ zdobyć w samej koÅ„cówce wyÅ›cigu. Tuż za plecami Krugera liniÄ™ mety minÄ…Å‚ Marcus Fluch, który mimo zdobytych punktów straciÅ‚ dystans do liderujÄ…cego w punktacji Krugera. Czwarta lokata to dorobek Andre Giesa, który odbiÅ‚ straconÄ… szansÄ™ z pierwszego wyÅ›cigu. Niemiecki junior musiaÅ‚ jednak oglÄ…dać siÄ™ za siebie, gdyż swojej szansy szukaÅ‚ Marcin Jaros. Zawodnik ze Zgorzelca nie zaatakowaÅ‚ jednak jadÄ…cego przed nim Giesa, bezpiecznie dowożąc do mety najlepsze w tym sezonie, 5. miejsce.
Przetasowania w stawce
Liderem cyklu po przedostatniej rundzie pozostaÅ‚ Jeffrey Kruger, który przewodzi stawce z 400 punktami. ZwyciÄ™stwo w drugim wyÅ›cigu zapewniÅ‚o Dylanowi Pereirze awans na drugÄ… pozycjÄ™. Luksemburczyk nie może być jeszcze pewien dobrej lokaty na koniec sezonu, gdyż z 354 punktami, zaledwie o 4 oczka wyprzedza trzeciego w klasyfikacji Marcusa Flucha ze Szwecji. Tuż za „wirtualnym” podium znajduje siÄ™ MichaÅ‚ Gadomski, który w swoim dorobku ma 317 punktów. Na piÄ…te miejsce, dziÄ™ki dobrym wystÄ™pom na torze w Brnie, awansowaÅ‚ Piotr Parys. NajmÅ‚odszy zawodnik w stawce zgromadziÅ‚ w 5 rundach 243 punkty.
FinaÅ‚owa runda Volkswagen Golf Cup, podczas której wyÅ‚oniony zostanie Mistrz Polski, odbÄ™dzie siÄ™ w dniach 2 – 3 października na torze w Poznaniu.
Więcej informacji o Volkswagen Golf Cup znajduje się pod adresem www.vwgolfcup.pl