Wyniki na zakończenie sezonu: Ogier/Ingrassia zwycięzcami rajdu przed Latvalą/Anttilą, Mikkelsen/Markkula na piątym miejscu – w Walii trzy duety fabryczne w Polo R WRC uzyskały najlepszy w tym roku wynik zespołowy, wygrywając 16 z 22 odcinków specjalnych i 41 razy znajdując się w pierwszej trójce. Volkswagen dołożył zatem, w tym zaskakująco dobrym sezonie, przysłowiową wisienkę na torcie. Już w Rajdzie Francji Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) wywalczyli tytuł mistrzów świata* w kategorii kierowców i pilotów, a razem z kolegami z zespołu – Jari-Matti Latvalą/Miikka Anttilą (FIN/FIN) zapewnili Volkswagenowi w Hiszpanii tytuł mistrza świata producentów.
Fajerwerki na finał – najlepsze czasy w wykonaniu trzech duetów
Dla Volkswagena wynik Rajdu Wielkiej Brytanii w Walii był najlepszym dotychczas rezultatem od pierwszego startu w Rajdowych Mistrzostwach Świata w styczniu. Drugie z rzędu podwójne zwycięstwo uzupełnili Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula (N/FIN) w trzecim World Rally Car z Wolfsburga, zajmując piąte miejsce. Wszystkie trzy startujące Polo R WRC znalazły się w piątce najlepszych zespołów i wpisały się na listę zwycięzców odcinków specjalnych. Sébastien Ogier/ Julien Ingrassia dziewięć razy byli nie do pokonania, Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila pięć razy, a Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula dwa razy. Na każdym z 22 odcinków specjalnych (z wyjątkiem Power Stage) co najmniej jeden kierowca Volkswagena był w pierwszej trójce.
Klasyk na koniec sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata
Rajd Wielkiej Brytanii rozgrywany w Walii to ekstremalne wyzwanie dla ludzi i sprzętu. Tylko drugiego dnia dopuszczalny był serwis w południe, w pozostałe dni mechanicy mieli dostęp do samochodów tylko rano i wieczorem. Za dnia kierowców czekały ciężkie odcinki specjalne w walijskich lasach, z głębokimi przejazdami przez wodę i błoto. Dwa oesy – dwukrotnie przejeżdżany „Chirk Castle” oraz kończący „Great Orme” były jedynymi próbami na asfalcie.
Ogromne zainteresowanie
Po raz pierwszy w tym sezonie po tym, jak w sobotę liczba widzów przekroczyła wszystkie oczekiwania i spowodowała opóźnienie ostatniego odcinka specjalnego o godzinę, w niedzielę zrezygnowano ze sprzedaży dodatkowych biletów. To świadczy o popularności, jaką cieszyły się Rajdowe MŚ. Łącznie w 2013 roku wzdłuż odcinków specjalnych, zmagania kierowców oglądało około 3,5 milionów fanów. W telewizji, tylko na niemieckojęzycznym kanale, rajdy oglądało średnio pięć milionów widzów. W 2012 roku oglądalność wynosiła tylko ok. 50 tysięcy. Na portalach społecznościowych Volkswagen zaliczył w finałowy weekend nowy rekord: w 2013 roku milion fanów polubiło profil facebook.com/volkswagenmotorsport.
Bajka z happy endem
Szwecja, Meksyk, Portugalia, Grecja, Włochy, Finlandia, Australia, Francja, Hiszpania i teraz Wielka Brytania – sezon 2013 Rajdowych MŚ z dziesięcioma z trzynastu możliwych zwycięstw był dla Volkswagena jak bajka. Zdobycie tytułów mistrzowskich we Francji i Hiszpanii oraz finałowe podwójne zwycięstwa w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii to wymarzony koniec sezonu dla Volkswagena. Szczególnie biorąc pod uwagę, że pierwotnym założeniem na 2013 rok była walka o kilka miejsc na podium.
Koncentracja i efektywność w cenie
Mechanicy i inżynierowie mieli podczas Rajdu Wielkiej Brytanii wyjątkowo trudne zadanie. W ciągu czterech dni mieli tylko siedem razy możliwość serwisowania samochodów. Harmonogram rajdu w Walii, inaczej niż w pozostałych imprezach, nie przewidywał w sobotę i niedzielę żadnego południowego serwisu. Dlatego przy pozostałych trzech 45-minutowych serwisach oraz serwisach porannych, trwających 15 minut, wymagana była wyjątkowo staranna, szybka i bezbłędna praca. Mechanicy Volkswagena dali z siebie wszystko i przeprowadzili prace przy trzech Polo R WRC z typową dla siebie sumiennością.
Przerwa zimowa? Tylko w kalendarzu
Wraz z zakończeniem Rajdu Wielkiej Brytanii formalnie rozpoczęła się przerwa zimowa Rajdowych Mistrzostw Świata. Sezon 2014 rozpocznie się Rajdem Monte Carlo w dniach 14-19 stycznia. 59 dni, zanim World Rally Cars znów staną do rywalizacji, będą dla Volkswagena dniami w pełni poświęconymi na przygotowanie. Już niedługo po rajdzie w Walii mechanicy zaczną przygotowywać samochody do legendarnego Monte Carlo. Ponadto na kierowców, inżynierów i mechaników czekają testowe jazdy na asfalcie, lodzie i śniegu. Dział prasowy szykuje prawdziwy maraton spotkań, a 6 grudnia cały zespół Volkswagena weźmie udział w jednym z największych wydarzeń w swojej historii – w Paryżu na gali organizowanej przez Światowy Związek FIA wręczone zostaną puchary mistrzów świata* w kategorii kierowców, pilotów i producentów.
Wypowiedzi, 4. dzień Rajdu Wielkiej Brytanii
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #7
„Drugie miejsce w finale sezonu to krzepiący wynik, ale spodziewałem się po tym rajdzie więcej. Nasze tempo było zasadniczo w porządku, ale niestety popełniłem za dużo błędów, aby móc rzeczywiście rywalizować z Sébastienem Ogierem. Miałem wielkie ambicje, aby wygrać ten rajd po raz trzeci z rzędu, ale Séb był po prostu zbyt dobry. Kiedy patrzę na mój pierwszy sezon z Volkswagenem, widzę lepsze i gorsze chwile, ale w Polo R WRC czuję się doskonale. Już od początku było wiadomo, że 2013 rok będzie jakby rokiem nauki. Początek sezonu w Monte Carlo i Szwecji oraz rajd u mnie, w Finlandii nie były najlepsze, za to wytęsknione zwycięstwo w Grecji, siedem miejsc na podium i wspólne zdobycie tytułu mistrza świata producentów to jest coś. Do tego dochodzi świadomość, że przyszły sezon rozpocznę z dużo większym doświadczeniem.”
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #8
„To doskonałe zamknięcie doskonałego sezonu. Jestem bardzo szczęśliwy i dumny z tego zwycięstwa, bo Rajd Wielkiej Brytanii jest jednym z najtrudniejszych w kalendarzu, a w ostatnich latach nie wypadałem tutaj najlepiej. Dzisiaj tylko próbowaliśmy utrzymać przewagę i dojechać do celu. Teraz, gdy sezon się skończył, można śmiało powiedzieć, że był to niesamowity rok. Gdyby przed rozpoczęciem sezonu ktoś przepowiadał Julienowi i mi dziewięć zwycięstw i tytuł mistrzów świata, z pewnością wysłalibyśmy go na wszelki wypadek do naszego lekarza. Już we Francji podziękowałem zespołowi, ale podziękowań nigdy nie za dużo: zespół w roku debiutu wykonał doskonałą pracę, perfekcyjnie przygotował mi samochód i umożliwił przez to tak fantastyczne zwycięstwo.”
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„Ogólnie jestem zadowolony z Rajdu Wielkiej Brytanii. Ale po dobrym wczorajszym dniu liczyłem zasadniczo na coś więcej. Po tym, jak wczoraj awansowałem na czwarte miejsce i miałem tylko 20 sekund straty do Thierrego Neuville, dzisiaj próbowałem od początku maksymalnie naciskać. Popełniłem przy tym błędy i dwa razy okręciłem się. Piąte miejsce w Rajdowych Mistrzostwach Świata to naturalnie nie jest zły wynik i można być z niego dumnym, ale po wczorajszym i dzisiejszym dniu trzeba powiedzieć, że trochę odpuściliśmy.
Z naszego sezonu wynieśliśmy wiele pozytywnych rzeczy i już teraz cieszę się na 2014 rok. Pokażemy, co potrafimy.”
Jost Capito, Dyrektor Volkswagen Motorsport
„Chyba nie można lepiej skończyć i tak już fantastycznego sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata. Podwójne zwycięstwo, cała trójka kierowców w pierwszej piątce – Rajd Wielkiej Brytanii był naszym najlepszym rajdem w sezonie. Widzieliśmy wspaniały pojedynek między Sébastienem Ogierem i Jari-Matti Latvalą i bardzo dojrzałego i szybkiego Andreasa Mikkelsena, który walczył o podium. Niestety, nie dał rady, chociaż pokazał wielkiego ducha walki. W sezonie 2014 możemy się wiele spodziewać po wszystkich trzech kierowcach Volkswagena. Jestem dumny z naszego całego zespołu. Mimo że w ten weekend możliwości serwisu były o wiele mniejsze, prace przebiegały w sposób absolutnie perfekcyjny. W całym sezonie 2013 ani razu nie skarżyliśmy się na awarię silnika, ani nie straciliśmy żadnego nadwozia w wyniku wypadku. To wprost niesamowite.”
* Z zastrzeżeniem potwierdzenia przez FIA.
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Walii – Wielkiej Brytanii, wyniki końcowe:
1. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 3h 03m 36.7s
2. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 21.8s
3. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Ford + 1m 24.5s
4. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Ford + 1m 48.2s
5. Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula (N/FIN), Volkswagen + 2m 03.4s
6. Martin Prokop/Michal Ernst (CZ/CZ), Ford + 7m 37.5s
7. Daniel Sordo/Carlos Del Barrio (E/E), Citroën + 8m 27.9s
8. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 11m 13.1s
9. Jari Ketomaa/Tapio Suominen (FIN/FIN), Ford + 12m 16.2s
10. Mark Higgings/Carl Williamson (GB/GB), Ford + 13m 21.0s
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Walii – Wielkiej Brytanii, wyniki Power Stage
1. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Ford 4m 18.0s
2. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Ford + 0.5s
3. Evgeny Novikov/Ilka Minor (RUS/A), Ford + 0.5s
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), klasyfikacja kierowców
1. Sébastien Ogier 290
2. Thierry Neuville 176
3. Jari-Matti Latvala 162
4. Mikko Hirvonen 126
5. Daniel Sordo 125
6. Mads Østberg 103
7. Evgeny Novikov 72
8. Sébastien Loeb 68
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), klasyfikacja producentów
1. Volkswagen Motorsport 425
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT 280
3. Qatar M-Sport WRT 190
4. Qatar WRT 184
5. Jipocar Czech National Team 65