SEDRIC jest pierwszym samochodem koncepcyjnym koncernu Volkswagen i symbolizuje jego przemianÄ™ z tradycyjnego producenta samochodów w dostawcÄ™ kompleksowych, cyfrowych usÅ‚ug komunikacyjnych, hardware’u i oprogramowania. Model bÄ™dÄ…cy ilustracjÄ… tego, jak w przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie wyglÄ…daÅ‚a komunikacja samochodowa porusza siÄ™ w peÅ‚ni autonomicznie wedÅ‚ug standardów poziomu 5, ma elektryczny napÄ™d i komunikuje siÄ™ cyfrowo z otoczeniem. Pozwala każdemu, za naciÅ›niÄ™ciem guzika, przemieszczać siÄ™ Å‚atwo, wygodnie, bezpiecznie i w sposób nie stanowiÄ…cy zagrożenia dla Å›rodowiska. Koncern Volkswagen zamierza realizować wizjÄ™ takiej komunikacji nie tylko w odniesieniu do aut miejskich, lecz również do wielu innych rodzajów samochodów – od sportowych poprzez luksusowe limuzyny sÅ‚użące do dalekich podróży, aż po lekkie pojazdy dostawcze i auta ciężarowe.
PrezentujÄ…c SEDRIC-a koncern Volkswagen jako pierwszy na Å›wiecie producent samochodów przedstawiÅ‚ zupeÅ‚nie nowy sposób indywidualnej komunikacji samochodowej, której istotÄ™ stanowi specjalnie w tym celu skonstruowany pojazd poruszajÄ…cy siÄ™ autonomicznie. W najnowszej wersji SEDRIC-a widać nie tylko bardziej zaawansowane stylistykÄ™, technologiÄ™ i cyfrowe metody komunikacji z otoczeniem, lecz także potencjaÅ‚ do stworzenia na jego podstawie różnych pojazdów o odmiennym przeznaczeniu, zaspokajajÄ…cych różnorodne potrzeby transportowe. Kryje siÄ™ za tym przekonanie, że jazda autonomiczna, elektryczny napÄ™d oraz szeroka wspóÅ‚praca cyfrowa z otoczeniem nie muszÄ… być domenÄ… komunikacji jedynie w obrÄ™bie miasta. „Nasz zespóÅ‚ pracuje nad caÅ‚Ä… rodzinÄ… w peÅ‚ni autonomicznych pojazdów – od aut miejskich, przez luksusowe limuzyny na dalekie trasy i spektakularne samochody sportowe, po poruszajÄ…ce siÄ™ samodzielnie dostawcze auta miejskie i ciężkie samochody ciężarowe” - powiedziaÅ‚ Prezes ZarzÄ…du Volkswagen AG, Matthias Müller.
Stworzony wedÅ‚ug koncepcji „wokóÅ‚ czÅ‚owieka i dla czÅ‚owieka”
SEDRIC powstaÅ‚ w wyniku wspóÅ‚pracy Future Center Europe w Poczdamie z DziaÅ‚em BadaÅ„ Koncernu Volkswagen z Wolfsburga. Z poÅ‚Ä…czenia tradycyjnej dyscypliny jakÄ… jest design samochodowy z nowym polem badawczym User-Experience-Design narodziÅ‚ siÄ™ zupeÅ‚nie nowy rodzaj pojazdu. „SEDRIC jest synonimem mobilnoÅ›ci indywidualnej z jakÄ… bÄ™dziemy mieć do czynienia w przyszÅ‚oÅ›ci” - powiedziaÅ‚ Johann Jungwirth, Chief Digital Officer koncernu Volkswagen. „Pierwsze poruszajÄ…ce siÄ™ samodzielnie samochody bÄ™dzie można oglÄ…dać na ulicach niektórych miast od roku 2021. Ich liczba bÄ™dzie rosÅ‚a wykÅ‚adniczo w skali globu i we wszystkich regionach Å›wiata”.
SEDRIC - samochód stworzony wedÅ‚ug zasady „wokóÅ‚ czÅ‚owieka i dla czÅ‚owieka” jest do dyspozycji użytkownika przez 24 godziny na dobÄ™ i można go w każdej chwili przywoÅ‚ać korzystajÄ…c z Volkswagen OneButton, specjalnej aplikacji albo za poÅ›rednictwem cyfrowego asystenta po to, by wygodnie przewieźć pasażerów „od drzwi do drzwi”. „SEDRIC ma duży wkÅ‚ad w życie spoÅ‚eczne, ponieważ zapewnia możliwość indywidualnego transportu także osobom niewidomym, starszym i chorym, a także dzieciom”, kontynuowaÅ‚ Jungwirth. „Poza tym, ten w peÅ‚ni autonomiczny pojazd, każdemu ze swoich użytkowników zwraca przeciÄ™tnie 38.000 godzin – na czytanie, naukÄ™, rozrywkÄ™, odpoczynek, zabawÄ™ czy pracÄ™”.
Stylistyka odzwierciedlajÄ…ca innowacyjny charakter auta
PrzyszÅ‚oÅ›ciowy projekt autonomicznego auta zapewniajÄ…cego każdemu – za naciÅ›niÄ™ciem przycisku - możliwość Å‚atwego i wygodnego przemieszczania siÄ™, jest widoczny już w samej stylistyce pojazdu. SEDRIC już na pierwszy rzut oka jest rozpoznawalny jako caÅ‚kowicie nowatorski projekt. Na jego niezwykÅ‚y wyglÄ…d majÄ… wpÅ‚yw proporcje sprawiajÄ…ce, że auto wyglÄ…da jak monolit – bez tradycyjnej maski silnika – oraz duże powierzchnie karoserii wÅ‚Ä…cznie z tymi, które osÅ‚aniajÄ… koÅ‚a. „Szerokie sÅ‚upki nadwozia, wyraźnie widoczne nadkola i krótkie zwisy z przodu i z tyÅ‚u sprawiajÄ…, że SEDRIC wyglÄ…da masywnie i budzi zaufanie”, wyjaÅ›nia Michael Mauer, Szef DziaÅ‚u Designu w koncernie Volkswagen. „Jego reflektory nie tylko z powodu swojego wyglÄ…du, ale też funkcji sÄ… jak oczy, umożliwiajÄ…ce czÅ‚owiekowi nawiÄ…zanie jednym spojrzeniem kontaktu z otaczajÄ…cym Å›wiatem”. Drzwi przypominajÄ…ce szerokÄ… bramÄ™ zdajÄ… siÄ™ zapraszać do Å›rodka, atmosfera wytwornej loży we wnÄ™trzu pozbawionym kierownicy i pedaÅ‚ów pozwala pasażerom na wygodnÄ… podróż, swobodnÄ… obserwacjÄ™ otoczenia przez duże powierzchnie szyb oraz na korzystanie z szerokiego zakresu funkcji sprzÄ™tu multimedialnego.
W swojej najnowszej wersji SEDRIC Å‚Ä…czy koncepcjÄ™ uniwersalnego Å›rodka transportu jaki stanie siÄ™ powszechny w przyszÅ‚oÅ›ci, z budzÄ…cym emocje Å›wiatem samochodów, z jakim mamy do czynienia dzisiaj. „Lakier w kolorze antracytu z poÅ‚yskiem jedwabiu nadaje autu ciepÅ‚y techniczny wyglÄ…d, podziaÅ‚ na pionowe powierzchnie oraz numeracja poszczególnych elementów to nawiÄ…zanie do możliwoÅ›ci indywidualizacji tego auta”, dodaje Mauer. Od samego poczÄ…tku SEDRIC zostaÅ‚ stworzony nie tylko jako pojazd z rodzaju Shared Mobility, przeznaczony do poruszania siÄ™ w mieÅ›cie, lecz dziÄ™ki indywidualnej konfiguracji speÅ‚nia również potrzeby z zakresu Owned Mobility. Technologiczna podstawa w postaci moduÅ‚owej platformy do konstrukcji pojazdów elektrycznych (MEB) opracowanej przez koncern Volkswagen pozwala na dopasowanie samochodu do wymogów poszczególnych marek.
Pojazd do badań nad technologiami jutra
PrezentujÄ…c SEDRIC-a koncern Volkswagen demonstruje swojÄ… kompetencjÄ™ w dziedzinie technologii ważnych z punktu widzenia przyszÅ‚ej motoryzacji. Chodzi o jazdÄ™ autonomicznÄ…, elektryczny napÄ™d oraz komunikacjÄ™ cyfrowÄ… z otoczeniem. „SEDRIC wyraża potencjaÅ‚ koncernu w dziedzinie staÅ‚ego postÄ™pu technologicznego, który pozwala nam znajdować rozwiÄ…zania sÅ‚użące zaspokojeniu ważnych potrzeb spoÅ‚ecznych w zakresie ochrony Å›rodowiska, zmian demograficznych, gospodarki oraz bezpieczeÅ„stwa w ruchu drogowym”, powiedziaÅ‚ Ulrich Eichhorn, Szef DziaÅ‚u BadaÅ„ i Rozwoju w koncernie Volkswagen.
GÅ‚ównymi obszarami badaÅ„ sÄ… systemy monitorowania otoczenia przy pomocy kamer, lidarowe czujniki operujÄ…ce w zakresie 360 stopni, radary dziaÅ‚ajÄ…ce na krótki i daleki dystans, czujniki ultradźwiÄ™kowe, a także hardware i oprogramowanie sÅ‚użące do przetwarzania danych i sterowania pojazdem przy pomocy wydajnego komputera i inteligentnego oprogramowania, zastÄ™pujÄ…cych czÅ‚owieka w roli kierowcy. Prowadzone sÄ… też badania nad elektrycznymi ukÅ‚adami napÄ™dowymi. Prace obejmujÄ… ponadto rozwój systemów do obsÅ‚ugi urzÄ…dzeÅ„ reagujÄ…cych na gÅ‚os, dotyk i gestykulacjÄ™, a także nowe cyfrowe usÅ‚ugi pozwalajÄ…ce na spersonalizowanie pojazdu. „DoÅ›wiadczenie i kompetencja technologiczna, którÄ… zdobywamy w ramach prac rozwojowych prowadzonych nad modelem SEDRIC, posÅ‚użą wszystkim markom koncernu, a tym samym naszym klientom” - stwierdziÅ‚ Ulrich Eichhorn.