|
|
|
|
przyspieszenie rozbudowy wspólnej platformy dla marek koncernu oraz rozszerzenie zakresu usÅ‚ug cyfrowych ekosystemu „Volkswagen We”
|
|
cyfrowa ofensywa z planowanymi wydatkami w kwocie 3,5 miliarda euro do 2025 roku
|
|
wspóÅ‚praca i zakupy w celu zwiÄ™kszenia kompetencji w dziedzinie oprogramowania
|
|
cel: transformacja od producenta samochodów do dostawcy usÅ‚ug z zakresu mobilnoÅ›ci oraz aut komunikujÄ…cych siÄ™ z otoczeniem
|
|
|
|
|
|
„Mamy jasnÄ… wizjÄ™ – nadal bÄ™dziemy producentem najnowoczeÅ›niejszych samochodów. W przyszÅ‚oÅ›ci jednak modele Volkswagena coraz bardziej bÄ™dÄ… ewoluować stajÄ…c siÄ™ cyfrowymi „Devices” na koÅ‚ach” – powiedziaÅ‚ podczas wczorajszej konferencji prasowej w Berlinie Jürgen Stackmann, CzÅ‚onek ZarzÄ…du Marki Volkswagen ds. Sprzedaży. „Nasi klienci stanÄ… siÄ™ częściÄ… ekosystemu, który nazywamy „Volkswagen We”. Pozwala on jeszcze wszechstronniej korzystać z samochodu, integruje go z cyfrowym otoczeniem, w którym funkcjonujÄ… nasi klienci” – kontynuowaÅ‚ Stackmann. Ponadto, za poÅ›rednictwem otwartych interfejsów Volkswagen zamierza zachÄ™cić firmy zewnÄ™trzne, by poprzez wÅ‚asny software przyÅ‚Ä…czyÅ‚y siÄ™ do budowy szerokiego krÄ™gu odbiorców.
Oprogramowanie w samochodzie coraz ważniejsze
Software i zwiÄ…zane z nim usÅ‚ugi przyczyniÄ… siÄ™ w przyszÅ‚oÅ›ci do wiÄ™kszego zróżnicowania samochodów, podkreÅ›liÅ‚ Michael Jost, szef DziaÅ‚u Strategii Marki Volkswagen oraz DziaÅ‚u Strategii Produktu Koncernu. Jost: „Å»eby sprostać tym zmianom, w pewnym stopniu musimy wymyÅ›lić samochód na nowo”.
Chodzi m.in. o zmodyfikowanÄ…, znacznie prostszÄ… architekturÄ™ samochodowego systemu IT. Zadebiutuje on w elektrycznych modelach rodziny I.D., które bÄ™dÄ… siÄ™ pojawiać na rynku od 2020 roku. W nowym systemie IT nie bÄ™dzie rozproszonych sterowników z oprogramowaniem typowym dla danego producenta – dzisiaj w samochodach jest ich nawet 70. Zamiast tego „inteligencja” nowych aut skoncentruje siÄ™ w kilku centralnych komputerach z ujednoliconym oprogramowaniem. W przyszÅ‚oÅ›ci software bÄ™dzie pochodzić z jednego źródÅ‚a – użytkownik bÄ™dzie korzystaÅ‚ z usÅ‚ug na bazie nowego systemu „vw.OS”. Michael Jost dodaje: „To rozdzielenie hard- i software’u pozwoli na staÅ‚Ä… aktualizacjÄ™ i upgrade”. Poza tym bÄ™dzie to oznaczać pokonanie kolejnego stopnia na drodze do jazdy autonomicznej.
Rok 2020 będzie przełomowy dla marki Volkswagen
Rok 2020 okaże siÄ™ dla marki Volkswagen punktem zwrotnym. O ile dotÄ…d już w ponad 1,5 milionach aut zamontowano urzÄ…dzenie „Volkswagen Connect” , dziÄ™ki któremu zostaÅ‚y one podÅ‚Ä…czone do Internetu, o tyle od 2020 roku Volkswagen bÄ™dzie podÅ‚Ä…czaÅ‚ do sieci każdy nowy model. Każdego roku ponad pięć milionów Volkswagenów bÄ™dzie siÄ™ stawaÅ‚o elementem Internetu.
Budowa platformy koncernowej
Trzonem tego ekosystemu bÄ™dzie sÅ‚użąca caÅ‚emu koncernowi „One Digital Platform” (ODP). Bazuje ona w dużym stopniu na technologii chmury danych Å‚Ä…czÄ…c w jeden system samochód, klientów i usÅ‚ugi. Poprzez ODP realizowane bÄ™dzie poÅ‚Ä…czenie z nowÄ… architekturÄ… IT pojazdu oferujÄ…cego usÅ‚ugi Volkswagena oraz zewnÄ™trznych partnerów, którzy zostanÄ… wÅ‚Ä…czeni w ten ekosystem.
„Volkswagen tworzy ODP dla wszystkich marek koncernu. Liczymy też na wsparcie z zewnÄ…trz. W najbliższym czasie poinformujemy o podjÄ™ciu wspóÅ‚pracy z nowymi firmami” – powiedziaÅ‚ Christoph Hartung, szef DziaÅ‚u Digital & New Business/Mobility Services marki Volkswagen.
Ofensywa w dziedzinie cyfryzacji z nakładami 3,5 mld euro do 2025 roku
Wraz z wprowadzeniem strategii „Transform 2025+” marka Volkswagen zainicjowaÅ‚a najwiÄ™kszy proces przemian w swojej historii. Do 2025 roku chce odgrywać kluczowÄ… rolÄ™ w nowym przemyÅ›le samochodowym, stworzyć nowe rozwiÄ…zania z dziedziny mobilnoÅ›ci i objąć wiodÄ…cÄ… pozycjÄ™ na Å›wiecie w dziedzinie pojazdów z napÄ™dem elektrycznym. GÅ‚ównym zadaniem jest przemiana od producenta samochodów po dostawcÄ™ wszelkich rozwiÄ…zaÅ„ z dziedziny mobilnoÅ›ci, oferujÄ…cego auta wspóÅ‚dziaÅ‚ajÄ…ce w ramach sieci.
W tym czasie na przedsięwzięcia związane z cyfrową ofensywą, marka Volkswagen zamierza wydać 3,5 miliarda euro i zwiększać dzięki cyfrowym ofertom i usługom przychody.