WyglÄ…d modelu I.D. R Pikes Peak już na pierwszy rzut oka zdradza, że to samochód stworzony do jazdy w ekstremalnych warunkach. Pierwsza wyÅ›cigówka Volkswagena wyposażona w napÄ™d wyÅ‚Ä…cznie elektryczny także pod wzglÄ™dem aerodynamiki zostaÅ‚a opracowana specjalnie pod kÄ…tem udziaÅ‚u w najsÅ‚ynniejszym wyÅ›cigu górskim Å›wiata. „Linia startowa znajduje siÄ™ na wysokoÅ›ci niemal 2.900 metrów, meta natomiast na 4.300 m n.p.m. Z powodu niskiego ciÅ›nienia powietrza na trasie panujÄ… inne warunki aerodynamiczne niż podczas wyÅ›cigów na pÅ‚askim terenie” – tÅ‚umaczy Francois-Xavier Demaison, dyrektor techniczny Volkswagen Motorsport, jako szef projektu odpowiedzialny także za konstrukcjÄ™ I.D. R Pikes Peak. Regulamin wyÅ›cigu dopuszczajÄ…cy sporÄ… dowolność w zakresie techniki pozwoliÅ‚ inżynierom na znacznie wiÄ™kszÄ… swobodÄ™ w ksztaÅ‚towaniu nadwozia i tylnego spojlera modelu I.D. R Pikes Peak niż jest to w wypadku innych serii wyÅ›cigowych.
Na liczÄ…cej 19,99 km krÄ™tej trasie na szczyt Pikes Peak w pobliżu Colorado Springs w USA auta osiÄ…gajÄ… prÄ™dkość okoÅ‚o 240 km/h – stosunkowo niskÄ… jak na prototypowy model jakim jest I.D. R Pikes Peak, bo teoretycznie samochód mógÅ‚by pojechać jeszcze szybciej. „Dlatego skoncentrowaliÅ›my siÄ™ przede wszystkim na tym, by auto byÅ‚o jak najszybsze w zakrÄ™tach. CaÅ‚e nadwozie zostaÅ‚o podporzÄ…dkowane jednemu celowi – wytworzeniu jak najwiÄ™kszego docisku do podÅ‚oża przy jak najmniejszym oporze powietrza” - tak Demaison podsumowaÅ‚ zadanie konstruktorów.
Najbardziej widocznym wynikiem tej strategii jest ogromny tylny spojler elektrycznej wyÅ›cigówki. „Z powodu wysokoÅ›ci na jakiej rozgrywa siÄ™ wyÅ›cig gÄ™stość powietrza jest Å›rednio o 35 procent mniejsza, przez to docisk do podÅ‚oża także jest o 35 procent niższy w porównaniu z warunkami jakie panujÄ… na poziomie morza. Wielki spojler rekompensuje część tych strat” – wyjaÅ›nia Willy Rampf, doradca techniczny projektu z wieloletnim doÅ›wiadczeniem w Formule 1. „DziÄ™ki wyrafinowanym rozwiÄ…zaniom aerodynamicznym udaÅ‚o nam siÄ™ uzyskać, mimo niesprzyjajÄ…cych warunków panujÄ…cych podczas wyÅ›cigu, najwiÄ™kszy możliwy docisk do podÅ‚oża, wiÄ™kszy niż wynosi masa samego samochodu”.
PosÅ‚ugujÄ…c siÄ™ modelem w skali 1:2 Volkswagen Motorsport przetestowaÅ‚ w tunelu aerodynamicznym wiele możliwych scenariuszy wyÅ›cigu Pikes Peak. Potem nadwozie w skali 1:1 zostaÅ‚o poddane ostatecznym korektom w centrum rozwojowym Porsche w Weissach. „To, że mogliÅ›my siÄ™gnąć po doÅ›wiadczenia dostÄ™pne w obrÄ™bie koncernu okazaÅ‚o siÄ™ ogromnÄ… zaletÄ…” – zauważyÅ‚ Demaison.
Wiele nowych komponentów drukowano na bieżąco w drukarce 3D. „WydrukowaliÅ›my okoÅ‚o 2.000 elementów, oszczÄ™dzajÄ…c mnóstwo czasu” – wyjaÅ›nia dr Hervé Dechipre, inżynier odpowiedzialny w Volkswagen Motorsport za aerodynamikÄ™ modelu I.D. R Pikes Peak.
Chociaż elektryczny napÄ™d wyÅ›cigowego Volkswagena także wymaga chÅ‚odzenia, to jednak ilość potrzebnego powietrza jest znacznie mniejsza niż w wypadku silników spalinowych. Poza tym dwie elektryczne jednostki napÄ™dowe o Å‚Ä…cznej mocy 500 kW (680 KM) nie potrzebujÄ… powietrza do tworzenia mieszanki, można wiÄ™c byÅ‚o zrezygnować z wlotów powietrza w nadwoziu, którymi zasysane jest to powietrze; z aerodynamicznego punktu widzenia ich istnienie to spora wada. Negatywny wpÅ‚yw na efektywność chÅ‚odzenia ma natomiast fakt, że powietrze na wysokoÅ›ci, na której odbywa siÄ™ wyÅ›cig jest mocno rozrzedzone.
Aby wypracować niezbÄ™dny kompromis skorzystano z oprogramowania symulacyjnego firmy ANSYS bÄ™dÄ…cej technologicznym partnerem w tym przedsiÄ™wziÄ™ciu. „Tego zadania nie udaÅ‚o by siÄ™ rozwiÄ…zać korzystajÄ…c jedynie z danych z tunelu aerodynamicznego, w którym nie jest możliwe przeprowadzenie testów w rozrzedzonym powietrzu” – wyjaÅ›nia Demaison. „W tym wypadku w okreÅ›leniu wydajnoÅ›ci systemu chÅ‚odzenia bardzo pomogÅ‚a nam symulacja”.
Podczas drobiazgowych jazd testowych zweryfikowano zaÅ‚ożenia z fazy konstrukcji. Na koniec maja zaplanowano pierwszÄ… jazdÄ™ próbnÄ… na prawdziwej trasie wyÅ›cigu w USA. Dla kierowcy Romaina Dumasa i zespoÅ‚u Volkswagen Motorsport oznacza to poczÄ…tek ostatniej fazy przygotowaÅ„ do startu w „Pikes Peak International Hill Climb 2018”, który odbÄ™dzie siÄ™ 24 czerwca. Celem jest ustanowienie nowego rekordu trasy w klasie elektrycznych prototypów, który wynosi obecnie: 8 minut i 57,118 sekund.