Dla Ogiera i Ingrassi byÅ‚a to trzecia wygrana w Szwecji w ciÄ…gu czterech lat i 34. zwyciÄ™stwo w ogóle. Aby stanąć na najwyższym stopniu podium trzykrotni mistrzowie Å›wiata musieli dać z siebie wszystko. W tym roku ich zmagania obserwowaÅ‚ dr Frank Welsch, CzÅ‚onek ZarzÄ…du marki ds. rozwoju. Dla Volkswagena byÅ‚o to 11. zwyciÄ™stwo z rzÄ™du i 36. na 41 wszystkich startów w rajdach.
Wyzwaniem dla najlepszej zaÅ‚ogi byÅ‚ dodatkowo fakt, że startujÄ…c jako pierwsi reprezentanci Volkswagena przecierali pokrytÄ… Å›wieżym Å›niegiem trasÄ™. Poradzili sobie Å›wietnie dajÄ…c popis niezwykÅ‚ych umiejÄ™tnoÅ›ci. Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger (N/N) zmagania „na swoim podwórku” zakoÅ„czyli na czwartym miejscu. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila pożegnali siÄ™ natomiast z nadziejami na czwarte zwyciÄ™stwo w Rajdzie Szwecji już w piÄ…tek, gdy awarii ulegÅ‚ waÅ‚ napÄ™dowy w ich aucie.
Zima w samÄ… porÄ™ – Rajd Szwecji jednak w Å›niegu
Przed rajdem odwilż i deszcz, w czasie rajdu solidne opady Å›niegu i mróz – uczestnicy tegorocznego Rajdu Szwecji musieli zmagać siÄ™ ze zmiennymi i trudnymi warunkami. Gdy w Å›rodÄ™ i w czwartek zaÅ‚ogi zapoznawaÅ‚y siÄ™ z trasÄ…, nawierzchniÄ™ odcinków specjalnych tworzyÅ‚a rozmiÄ™kÅ‚a glina i bÅ‚oto, podczas samego rajdu natomiast, gdy auta jechaÅ‚y z maksymalnÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ…, trasÄ™ pokrywaÅ‚ Å›wieży Å›nieg i lód. DziÄ™ki ogromnemu zaangażowaniu organizatora i licznych wolontariuszy, którzy wielkim nakÅ‚adem siÅ‚ przygotowywali w nocy trasÄ™ odcinków specjalnych, by mogli na niej Å›cigać siÄ™ zawodnicy, udaÅ‚o siÄ™ pokonać 68,37% wszystkich planowanych wczeÅ›niej kilometrów oesowych. PeÅ‚nÄ… liczbÄ™ punktów do klasyfikacji Mistrzostw Åšwiata przyznaje siÄ™, gdy zawodnicy przejadÄ… ponad 50% trasy.
Herkulesowa praca Ogiera/Ingrassi – przecierali aż 93% trasy
PoczÄ…tek zimy, który nadszedÅ‚ równo z rozpoczÄ™ciem rajdu postawiÅ‚ przed zaÅ‚ogami Volkswagena Sebastienem Ogierem/Julienem IngrassiÄ… oraz Andreasem Mikkelsenem/Andersem Jaegerem niezwykle ciężkie zadanie. Zgodnie z nowym, skróconym czasem rajdu otwierali oni aż 93% trasy – w sobotÄ™ na odcinkach specjalnych zmiatali koÅ‚ami Å›wieży Å›nieg z nawierzchni, która z tego powodu każdemu kolejnemu autu zapewniaÅ‚a lepszÄ… przyczepność, a tym samym umożliwiaÅ‚a osiÄ…gniÄ™cie lepszych czasów przejazdu. Dla Ogiera/Ingrassi i Mikkelsena/Jaegera oznaczaÅ‚o to konieczność jazdy na 100 procent z maksymalnÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ…, w przeciwnym razie nie mieli co myÅ›leć o zwyciÄ™stwie i miejscu na podium. Ogier/Ingrassia zostali nagrodzeni za swój wysiÅ‚ek. Niestety Mikkelsen/Jaeger popeÅ‚nili drobne bÅ‚Ä™dy i wypadli poza trasÄ™, co kosztowaÅ‚o ich utratÄ™ cennych sekund, które zadecydowaÅ‚y, że zamiast zwyciÄ™stwa, ostatecznie przypadÅ‚o im w udziale czwarte miejsce.
EmocjonujÄ…cy weekend dla Latvali/Anttili
Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila walczyli podczas rajdu z licznymi przeciwnoÅ›ciami. Już na pierwszym rozegranym oesie „Torsby” w ich aucie zÅ‚amaÅ‚ siÄ™ waÅ‚ napÄ™dowy. Przez caÅ‚y piÄ…tek Å›cigali siÄ™ korzystajÄ…c jedynie z napÄ™du na tylnÄ… oÅ›, Å‚amiÄ…c na dodatek zawieszenie koÅ‚a, co spowodowaÅ‚o że musieli siÄ™ tego dnia przedwczeÅ›nie wycofać z walki. Drugi dzieÅ„ rozpoczÄ…Å‚ siÄ™ od przebicia opony. Dopiero potem Latvala i Anttila mogli pokazać swoje peÅ‚ne możliwoÅ›ci, dziÄ™ki którym trzykrotnie wygrywali Rajd Szwecji. W sobotÄ™ na czterech odcinkach specjalnych aż trzy razy uzyskali najlepszy czas, a na jednym zajÄ™li drugie miejsce.
Trzy plus dwa – punkty za Power Stage dla Ogiera/Ingrassi oraz Mikkelsena/Jaegera
Sebastien Ogier/Julien Ingrassia oraz Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger kontynuowali rajdowe sukcesy Volkswagena w Szwecji wykazujÄ…c siÄ™ także w zmaganiach na tzw. Power Stage. Dodatkowe punkty mogÄ… tam zdobyć trzy najszybsze zaÅ‚ogi. Najlepszy czas na tym ostatnim rajdowym oesie uzyskali po raz 27. w karierze Ogier/Ingrassia, dla Volkswagena byÅ‚ to 33. najszybszy Power Stage spoÅ›ród 40 jakie zostaÅ‚y rozegrane. Drugie miejsce na tym odcinku specjalnym zajÄ™li Mikkelsen/Jaeger.
Trzy pełne lata na prowadzeniu w Rajdowych Mistrzostwach Świata
Kierowcy Volkswagena plasujÄ… siÄ™ na szczycie tabeli rajdowej klasyfikacji kierowców i pilotów nieprzerwanie od 10 lutego 2013 roku. Wtedy to prowadzenie w klasyfikacji po swoim debiutanckim zwyciÄ™stwie w Polo R WRC objÄ…Å‚ Sebastien Ogier/Julien Ingrassia, a od tamtej pory tylko raz ustÄ…pili z niego na rzecz kolegów z wÅ‚asnego zespoÅ‚u – Jari-Matti Latvali/Miikki Anttili. ZajmujÄ…c pierwsze miejsce w tegorocznym Rajdzie Szwecji Francuzi zwiÄ™kszyli przewagÄ™ nad kolegami z zespoÅ‚u Andreasem Mikkelsenem/Andersem Jaegerem, którzy zajmujÄ… drugie miejsce w klasyfikacji mistrzostw. Po dwóch tegorocznych rajdach przewaga ta wynosi 23 punkty. 25 punktów można otrzymać za wygranie rajdu, maksymalnie trzy kolejne za uzyskanie najlepszego czasu na tzw. Power Stage. Przewaga Volkswagena w klasyfikacji producentów po Rajdzie Szwecji wynosi pięć punktów w stosunku do drugiego Hyundaia.
WspaniaÅ‚a seria – 11 zwyciÄ™stw z rzÄ™du
WygrywajÄ…c w Szwecji Volkswagen zapisaÅ‚ na swoim koncie kolejny sukces. ZwyciÄ™stwo w 11 rajdach po kolei to drugi taki wynik w historii Rajdowych Mistrzostw Åšwiata – pierwszy, rekordowy, również należy do Volkswagena i skÅ‚ada siÄ™ z 12 zwyciÄ™stw. Od Rajdu Portugalii w 2015 roku Ogier, Latvala i Mikkelsen oraz ich Polo R WRC sÄ… nie do pokonania. Podczas najbliższego rajdu, w Meksyku, Volkswagen ma wiÄ™c szansÄ™ wyrównać swój wÅ‚asny rekord.
Wypowiedzi po Rajdzie Szwecji
Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC nr 1
„Znowu wygrać w Szwecji to wspaniaÅ‚e uczucie. Ja po prostu kocham ten rajd. Na poczÄ…tku tygodnia, po odwilży i ciÄ…gÅ‚ym deszczu warunki byÅ‚y fatalne, tym bardziej cieszy, że jednak udaÅ‚o siÄ™ zaliczyć prawdziwy zimowy rajd. Wczoraj, żeby wygrać podjÄ™liÅ›my chyba najwiÄ™ksze ryzyko w naszej karierze. Ale opÅ‚aciÅ‚o siÄ™, naprawdÄ™ jestem szczęśliwy”.
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC nr 2
„Rajd Szwecji, mój drugi „na wÅ‚asnym terenie”, w ogóle nie przebiegaÅ‚ tak, jak bym chciaÅ‚. To gorzka piguÅ‚ka, gdy pod wzglÄ™dem sportowym tak szybko jest po wszystkim. Mimo to ważne jest, by znaleźć też pozytywne strony minionego weekendu. Samochód sprawowaÅ‚ siÄ™ Å›wietnie, byliÅ›my absolutnie przygotowani do walki z naszymi konkurentami i udowodniliÅ›my to uzyskujÄ…c najlepsze czasy na niektórych oesach. Niestety, do Power Stage’u musiaÅ‚em stanąć jako pierwszy i dlatego tak naprawdÄ™ nie miaÅ‚em szans na zdobycie punktów. W nastÄ™pnym rajdzie, w Meksyku, mamy dobrÄ… pozycjÄ™ startowÄ… i zamierzamy jÄ… wykorzystać. Oby warunki byÅ‚y dobre, nie miaÅ‚bym też nic przeciwko, gdyby szczęście sprzyjaÅ‚o nam trochÄ™ bardziej niż podczas dwóch pierwszych tegorocznych rund”.
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC nr 9
„Czwarte miejsce to oczywiÅ›cie nie jest to, co zamierzaliÅ›my zdobyć podczas Rajdu Szwecji. Jasne, że chcieliÅ›my walczyć o zwyciÄ™stwo. Aby je osiÄ…gnąć od samego poczÄ…tku musieliÅ›my przystÄ…pić do frontalnego ataku, co spowodowaÅ‚o że popeÅ‚niliÅ›my zbyt dużo bÅ‚Ä™dów. OczywiÅ›cie wyciÄ…gniemy z nich wnioski na przyszÅ‚ość. Na Power Stage znowu daÅ‚em z siebie wszystko i zdobyÅ‚em dwa dodatkowe punkty. W sumie zrobiliÅ›my w tej sytuacji najlepsze co siÄ™ daÅ‚o”.
Jost Capito, dyrektor zespołu Volkswagen Motorsport
„Wygrać cztery razy Rajd Szwecji to ogromny sukces caÅ‚ego zespoÅ‚u, ale przede wszystkim Sebastiena Ogiera i Juliena Ingrassi. W tych specjalnych warunkach, jakie spowodowaÅ‚a pogoda pojechali i agresywnie, i bezbÅ‚Ä™dnie – stÄ…d ten sukces. NaprawdÄ™ chylÄ™ przed nimi czoÅ‚a. A że jazda z gazem wciÅ›niÄ™tym w podÅ‚ogÄ™ na 100 procent niekoniecznie musi prowadzić do zwyciÄ™stwa, widać na przykÅ‚adzie Andreasa Mikkelsena i Andersa Jaegera. Tak jak ich koledzy dali z siebie wszystko, jednak niewielkie bÅ‚Ä™dy zadecydowaÅ‚y o różnicy miÄ™dzy zwyciÄ™stwem, a czwartym miejscem. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila wczeÅ›nie stracili szansÄ™ na walkÄ™ o pierwsze miejsce, ale mimo różnych przeciwnoÅ›ci na poczÄ…tku rajdu wykonali kawaÅ‚ dobrej roboty. Bez wÄ…tpienia jesteÅ›my dumni z tego, co pokazali nasi zawodnicy i z caÅ‚ego zespoÅ‚u”.
A poza tym…
Z powodu ciepÅ‚a i odwilży przed drugÄ… tegorocznÄ… rundÄ… rajdowych mistrzostw organizatorzy byli zmuszeni odwoÅ‚ać 9 spoÅ›ród 21 odcinków specjalnych. Liczba kilometrów przejeżdżanych w ramach oesów skurczyÅ‚a siÄ™ do 226,48. Z tego powodu Rajd Szwecji 2016 byÅ‚ najkrótszym rajdem Mistrzostw Åšwiata w historii. Dotychczas najkrótsze byÅ‚y Rajd Francji w 2015 r. (245,35 km), Rajd Argentyny 2007 (248,90 km) i Rajd Jordanii w 2011 r. (259,56 km).
Rajdowe Mistrzostwa Åšwiata FIA (WRC), Rajd Szwecji – wyniki koÅ„cowe
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, 1h 59m 47.4s
02. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai, + 29.8s
03. Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford, + 55.6s
04. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen, + 1m 10.8s
05. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford, + 1m 50.7s
06. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 2m 24.0s
07. Henning Solberg/Ilka Minor (N/A), Ford, + 2m 40.0s
08. Craig Breen/Scott Martin (IRL/GB), Citroën, + 2m 44.6s
09. Elfyn Evans/Craig Parry (GB/GB), Ford, + 5m 17.0s
10. Pontus Tidemand/Jonas Andersson (S/S), Škoda, + 5m 31.7s
Rajdowe Mistrzostwa Åšwiata FIA (WRC), Rajd Szwecji – wyniki Power Stage
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, 7m 42.7s
02. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen, + 3.4s
03. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën, + 9.0s
Rajdowe Mistrzostwa Åšwiata FIA (WRC), punktacja*
Kategoria kierowców punkty
1. Sébastien Ogier, 56
2. Andreas Mikkelsen, 33
3. Mads Østberg, 27
4. Hayden Paddon, 18
5. Dani Sordo, 18
6. Ott Tänak, 16
7. Thierry Neuville, 15
8. Stéphane Lefebvre, 10
9. Henning Solberg, 6
10. Elfyn Evans, 6
Kategoria producentów punkty
1. Volkswagen Motorsport, 54
2. Hyundai Motorsport, 49
3. Volkswagen Motorsport II, 30
4. M-Sport, 27
5. DMACK, 18
6. Hyundai Motorsport N, 14
7. Yazeed Racing, 0
* wymaga zatwierdzenia przez FIA