Tytuł Międzynarodowy Silnik Roku przyznaje jury składające się z dziennikarzy motoryzacyjnych. W tym roku eksperci oceniali silniki należące do 12 kategorii – 1.0 TSI okazał się najlepszy w klasie pojemności do 1,0 litra i musiał zmierzyć się z bardzo silną konkurencją.
1.0 TSI to nieduży, lekki i nowoczesny silnik benzynowy o mocy 85 kW/115 KM, który jako pierwszy w modelu up! został wyposażony w czterofunkcyjny katalizator. Zastosowano w nim również filtr cząstek stałych. Dzięki niemu oraz dzięki rozwiązaniom konstrukcyjnym samej jednostki napędowej 1.0 TSI montowany pod maską Volkswagena up! GTI spełnia normę emisji spalin EU 6AG (Euro 6d Temp). Silnik 1.0 TSI oferowany w modelu up! GTI od wiosny bieżącego roku jest najnowszą jednostką napędową z rodziny EA211. Szczególną cechą silnika o pojemności 999 cm3 jest współpracująca z nim turbosprężarka ze sterowanym elektrycznie zaworem regulującym ciśnienie doładowania, układem dolotowym z chłodnicą powietrza doładowującego oraz z kolektorem wydechowym umieszczonym w głowicy cylindrów. Mieszanka jest wtryskiwana bezpośrednio do komór spalania pod wysokim (jak na silnik benzynowy) ciśnieniem 350 barów.
Dzięki tym rozwiązaniom ten niewielki i lekki silnik maksymalną moc 115 KM osiąga w przedziale obrotów od 5.000 do 5.500/min. Od 2.000 obr./min. jednostka napędowa 1.0 TSI wyposażona w dwa wałki rozrządu posyła do kół siłę napędową o wartości 200 Nm; maksymalny moment obrotowy utrzymuje się do 3.500 obr./min.
Podczas konstruowania nowego TSI szczególną wagę przywiązywano do tego, by emitował jak najmniej szkodliwych substancji. Udało się to osiągnąć dzięki takim innowacyjnym rozwiązaniom, jak nowe 5-otworowe wtryskiwacze magnetyczne, wysokie ciśnienie wtrysku, nowa turbosprężarka, nowe tłoki oraz innowacyjny system oczyszczania spalin. Silnik i system oczyszczania spalin tworzą tu nowy przyjazny środowisku zestaw. Jego najważniejszym elementem jest nowy czterofunkcyjny katalizator ze zintegrowanym filtrem cząstek stałych (OPF), który w tym benzynowym silniku o około 95 procent zmniejsza emisję cząstek sadzy. Drugi katalizator, trójdrożny, umieszczony w dolnej części silnika, pozwala mieć pewność, że wymagania normy EU 6AG zostaną zachowane również wtedy, gdy silnik będzie pracował pod dużym obciążeniem.
Norma emisji spalin EU 6AG (Euro 6d Temp) została określona w oparciu o zużycie paliwa mierzone według norm WLTP (Worldwide Harmonized Light-Vehicles Test Procedure) oraz RDE (Real Driving Emissions). W ich ramach pomiarów dokonuje się zarówno na stanowisku rolkowym (laboratoryjnym), jak i w rzeczywistym ruchu drogowym.