Pierwsze Volvo - OV4 Jakob.
W latach dwudziestych motoryzacja w Europie byÅ‚a wciąż na bardzo wczesnym etapie rozwoju. W wielu krajach dziaÅ‚aÅ‚y setki maÅ‚ych warsztatów, które wytwarzaÅ‚y krótkie serie samochodów, motocykli, maszyn i rowerów. CzÄ™sto wszystkiego po trochu. WiÄ™kszość z nich zniknęła bez Å›ladu, zmieciona przez falÄ™ kryzysu koÅ„ca lat dwudziestych. Szacowny model OV4 nie podzieliÅ‚ jednak losu wielu wspóÅ‚czesnych sobie pojazdów. Nie staÅ‚ siÄ™ kolekcjonerskim dzieÅ‚em maÅ‚ej manufaktury, która wyzionęła ducha w odlegÅ‚ej przeszÅ‚oÅ›ci. OV4 Jakob daÅ‚ poczÄ…tek firmie, która staÅ‚a siÄ™ jednÄ… z najsilniejszych marek w Szwecji. Nie od razu byÅ‚o jednak tak różowo…
Volvo PV444
Mniej niż 2000 aut rocznie
W tamtych czasach kabriolet nie byÅ‚ samochodem do szpanu. Osadzone na ramie auta bez dachu byÅ‚y po prostu taÅ„sze w produkcji. Możemy sobie wyobrazić jak sprawdzaÅ‚o siÄ™ takie nadwozie w kraju takim jak Szwecja, na kilkadziesiÄ…t lat przed wystÄ…pieniem efektu cieplarnianego. Model OV4 szybko ewoluowaÅ‚. Nie tylko zaczÄ™to budować na jego podwoziu wersje zamkniÄ™te, ale także model ciężarowy i autobus. Gama modeli szybko siÄ™ rozrastaÅ‚a i firma szybko osiÄ…gnęła skalÄ™ setek budowanych aut rocznie. Do wybuchu II Wojny Åšwiatowej Volvo nie przekroczyÅ‚o skali 2000 aut rocznie. Rozkwit marki nastÄ…piÅ‚ dziÄ™ki niepozornemu modelowi PV444, który debiutowaÅ‚ w 1944 roku. To niewielkie auto sprawiÅ‚o, że lokalna firma zamieniÅ‚a siÄ™ w globalnÄ… fabrykÄ™. Ten jeden model sprawiÅ‚, że firma osiÄ…gnęła skalÄ™ produkcji rzÄ™du dziesiÄ…tek, a potem setek tysiÄ™cy aut rocznie. Model PV444 i PV544 otworzyÅ‚y Szwedom drogÄ™ do zdobywania rynków w Europie, ale także w USA i na innych kontynentach. Potem model Amazon, udana seria 100 i 200 tylko wzmocniÅ‚a tÄ™ pozycjÄ™. Volvo do lat 90-tych ugruntowaÅ‚o swojÄ… reputacjÄ™, jako marka aut bezpiecznych i trwaÅ‚ych.
Volvo PV544
Ostatnich 20 lat
SchyÅ‚ek lat 90. w branży motoryzacyjnej byÅ‚o dość burzliwy. Amerykanie wykupili tÄ™ część Volvo, która wytwarzaÅ‚a samochody osobowe i to oni, wraz z ekipÄ… z Goeteborga, pisali jej historiÄ™ w latach 1999 – 2009. Do najlepszych projektów tego okresu można Å›miaÅ‚o zaliczyć pierwszÄ… generacjÄ™ XC90 oraz pierwszÄ… generacjÄ™ modelu XC60. W ciÄ…gu tych dziesiÄ™ciu lat zniknęły na zawsze kolejne marki samochodów, ale nie Volvo.
Gdy Å›wiat pogrążyÅ‚ siÄ™ w kryzysie w 2008 roku, Amerykanie postanowili pozbyć siÄ™ swoich europejskich marek. W 2010 roku Volvo trafiÅ‚o w rÄ™ce chiÅ„skiej firmy Geely. Dzisiaj wiemy, że byÅ‚ dla naszej marki byÅ‚ to wymarzony scenariusz. Wtedy jednak przejÄ™cie firmy Volvo przez maÅ‚o znanego gracza z PaÅ„stwa Åšrodka budziÅ‚o sporo pytaÅ„ i nie brakowaÅ‚o osób wieszczÄ…cych jej rychÅ‚y upadek. Nowy wÅ‚aÅ›ciciel z zapaÅ‚em zabraÅ‚ siÄ™ do restrukturyzacji firmy. W ciÄ…gu kilku lat Volvo caÅ‚kowicie uniezależniÅ‚o siÄ™ od technologii poprzedniego wÅ‚aÅ›ciciela. WÅ‚asne platformy podÅ‚ogowe, wÅ‚asne silniki, architektura elektroniczna i Å›wieży design odbudowaÅ‚ pozycjÄ™ Volvo w segmencie premium. Firma Volvo wymieniÅ‚a wszystkie modele w ofercie, podwoiÅ‚a swojÄ… sprzedaż i zwiÄ™kszyÅ‚a liczbÄ™ fabryk z dwóch do szeÅ›ciu. Ta liczba nie uwzglÄ™dnia wytwórni silników, elementów nadwozia czy montowni. Volvo w 2019 roku sprzedaÅ‚o na caÅ‚ym Å›wiecie 700 000 aut. Czyli można wziąć gÅ‚Ä™boki wdech i zdmuchnąć 93 Å›wieczki. Na pewno na tym torcie pojawiÄ… siÄ™ kolejne.