Diesel z hybrydÄ… – to już przesÄ…dzone
Na polski rynek wÅ‚aÅ›nie docierajÄ… pierwsze egzemplarze modelu XC90 B5 AWD, który wyposażony jest w silnik Diesla 235 KM ze wspomagajÄ…cym ukÅ‚adem mild-hybrid o mocy 14 KM. Oprócz zastosowanie silnika elektrycznego w jednostce spalinowej przekonstruowano aż 80% elementów. Do koÅ„ca roku wszystkie dotychczasowe wersje D4 AWD i D5 AWD w XC90 i XC60 bÄ™dÄ… dostÄ™pne wyÅ‚Ä…cznie jako hybrydy. Ich nazwy zostanÄ… zmienione odpowiednio na B4 AWD i B5 AWD. Jest to już trzecia generacja silników Drive-E, która ma emitować mniej dwutlenku wÄ™gla i innych spalin niż dotychczasowe jednostki. Ale to nie koniec ich zalet.
Co oprócz oszczÄ™dzania?
Trzecia generacja silników Drive-E debiutuje w chwili, gdy caÅ‚a branża motoryzacyjna gorÄ…czkowo szuka oszczÄ™dnoÅ›ci emisji CO2, co wiąże siÄ™ z obniżaniem pojemnoÅ›ci skokowej silników i wprowadzaniem napÄ™dów caÅ‚kowicie lub częściowo elektrycznych. Volvo kilka lat przed konkurencjÄ… postawiÅ‚o na dwulitrowe, czterocylindrowe silniki, które trafiÅ‚y także do najwiÄ™kszego SUV-a – XC90. W 2015 roku byÅ‚o odważne, ale jak siÄ™ okazuje dobrze przemyÅ›lane posuniÄ™cie. Dzisiaj te nowoczesne silniki dajÄ… konstruktorom szerokie pole do ich modyfikacji pod kÄ…tem kolejnych, bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin i CO2. Docelowo wszystkie wersje z ukÅ‚adem mild-hybrid bÄ™dÄ… nosiÅ‚y oznaczenie B od angielskiego zwrotu Brake Recovery. Wraz z dodaniem moduÅ‚u ISG (Integrated Starter Generator), silniki spalinowe otrzymaÅ‚y szereg zmian majÄ…cych na celu zmniejszenie wibracji i zmniejszenie oporów wewnÄ™trznych. To przekÅ‚ada siÄ™ na cichszÄ… pracÄ™ silnika. NapÄ™d elektryczny zmniejsza zużycie paliwa, ale także sprawia, że przeÅ‚ożenia automatycznej skrzyni biegów zmieniane sÄ… pÅ‚ynniej niż dotÄ…d. Bardzo pÅ‚ynnie dziaÅ‚a także ukÅ‚ad start/stop, który dziÄ™ki rozruchowi silnika poprzez ISG dziaÅ‚a tak pÅ‚ynnie, ze nie czujemy momentu jego uruchomienia. PoprawiÅ‚a siÄ™ także elastyczność silnika, zwÅ‚aszcza podczas spokojnej, pÅ‚ynnej jazdy. To za sprawÄ… dodatkowych 40 Nm generowanych przez moduÅ‚ ISG. DziÄ™ki temu rozwiÄ…zaniu w dwutonowym XC90 B5 o dÅ‚ugoÅ›ci niemal piÄ™ciu metrów poziom emisji wynosi 159 g CO2/1 km. Warto zaznaczyć, że jest to parametr mierzony wedÅ‚ug nowego, realistycznego cyklu WLTP.
Jak to działa?
ZaÅ‚ożenia Kinetic Energy Recovery System sÄ… bardzo proste. W konwencjonalnym samochodzie energia kinetyczna pojazdu podczas hamowania zamieniana jest w energiÄ™ cieplnÄ…. Jest to zwykÅ‚a strata powodujÄ…ca rozgrzewanie siÄ™ elementów ukÅ‚adu hamulcowego. W przypadku samochodów Volvo wyposażonych w system KERS energiÄ™ kinetycznÄ… zamienia siÄ™ w energiÄ™ elektrycznÄ…, która jest magazynowana w akumulatorze o napiÄ™ciu 48 V. Energia ta nastÄ™pnie jest wykorzystywana do wsparcia silnika spalinowego przy ruszaniu i przyspieszaniu. Takie rozwiÄ…zanie jest proste w swojej konstrukcji i bardzo efektywne.
Z konstrukcyjnego punktu widzenia, ukÅ‚ad ten zastÄ™puje konwencjonalny alternator moduÅ‚em ISG o mocy 10 kW, który odzyskuje energiÄ™ podczas hamowania, wspomaga silnik podczas ruszania i przyspieszania. Energia elektryczna jest magazynowana w akumulatorze litowo-jonowym, którzy bÄ™dzie umiejscowiony w bagażniku. Obok dodania komponentu elektrycznego, konstruktorzy poprawili także elementy silnika spalinowego. Intercooler otrzymaÅ‚ dodatkowe chÅ‚odzenie cieczÄ…. Zastosowano nowy, sztywniejszy blok silnika. Przy okazji zmieniono sterowanie automatycznÄ… skrzyniÄ… biegów: z mechanicznej na ukÅ‚ad shift by wire.
Nowe Volvo XC90 B5 Momentum (235 + 14 KM) jest dostÄ™pne w cenie od 283 700 zÅ‚, XC60 B4 (197 KM + 14 KM) – od 201 750 zÅ‚. Ceny nie uwzglÄ™dniajÄ… ofert specjalnych i akcji handlowych.
MateriaÅ‚ i fotografie udostÄ™pnione do wykorzystania w części lub caÅ‚oÅ›ci wyÅ‚Ä…cznie z podaniem źródÅ‚a.