Stworzenie nowego modelu Volvo zajęło trzy lata i byÅ‚o jednym z najważniejszych punktów szerokiego programu modernizacji technologii Volvo, wartego okoÅ‚o 11 mld dolarów. Nowe XC90 to flagowy model Volvo, którego produkcja stanowi jeden z najważniejszych momentów w historii firmy.
Już przy pierwszym spojrzeniu na przód samochodu widać jak bardzo różni siÄ™ on od obecnych modeli Volvo. Zmodernizowany zostaÅ‚ logotyp Volvo. InnÄ… charakterystycznÄ… cechÄ… XC90 sÄ… przednie reflektory w ksztaÅ‚cie uÅ‚ożonej poziomo litery T. Tylne Å›wiatÅ‚a to kolejne elementy wyglÄ…du, które bÄ™dÄ… charakterystyczne dla caÅ‚ej gamy nowych samochodów Volvo. MuskularnÄ… budowÄ™ SUV-a dopeÅ‚nia szeroki wybór felg w rozmiarze do 22 cali.
Nowe Volvo XC90 jest wiÄ™ksze od swojego poprzednika. 495 cm dÅ‚ugoÅ›ci i rozstaw osi 298,4 cm przekÅ‚ada siÄ™ na dużą przestrzeÅ„ w kabinie. Samochód ma trzy rzÄ™dy peÅ‚nowymiarowych, oddzielnych siedzeÅ„. Auto ma ponad dwa metry szerokoÅ›ci (201 cm – bez lusterek). PrzeÅ›wit podwozia wynosi niemal 24 cm, a nawet 28 cm – podczas wolnej jazdy terenowej, jeÅ›li samochód wyposażony jest w opcjonalny ukÅ‚ad regulowania wysokoÅ›ci zawieszenia. Parametry nowego SUV-a Volvo godne sÄ… rasowego samochodu terenowego. Mimo sporych rozmiarów, auto waży od 2000 do 2030 kg – w zależnoÅ›ci od wersji silnikowej i wyposażenia.
Pod maskÄ… XC90 znajdÄ… siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie czterocylindrowe silniki o pojemnoÅ›ci dwóch litrów. Przez pierwszych kilka miesiÄ™cy sprzedaży Volvo XC90 bÄ™dzie dostÄ™pne wyÅ‚Ä…cznie w dwóch wersjach silnikowych: D5 AWD 225 KM oraz T6 AWD 320 KM. NastÄ™pnie do oferty doÅ‚Ä…czÄ… pozostaÅ‚e odmiany, w tym przednionapÄ™dowy Diesel D4 190 KM, benzynowy T5 254 KM oraz hybrydowy T8 o mocy niemal 400 KM. XC90 z silnikiem D5 (470 Nm) bÄ™dzie przyspieszaÅ‚ do 100 km/h w 7,8 sek. PrÄ™dkość maksymalna samochodu wyniesie 220 km/h, a deklarowane spalanie Å›rednie ma wynieść 5,8 l ON na 100 km. Z silnikiem T6 (400 Nm) sprint do setki potrwa 6,9 sek., a w wersji hybrydowej jeszcze o sekundÄ™ mniej. W wersjach AWD znajdzie siÄ™ ukÅ‚ad Haldex piÄ…tej generacji. Wszystkie auta XC90 bÄ™dÄ… dostÄ™pne wyÅ‚Ä…cznie z oÅ›miostopniowÄ… automatycznÄ… skrzyniÄ… biegów. Emisja CO2 bÄ™dzie siÄ™ przedstawiać nastÄ™pujÄ…co: T8 – 60 g CO2/km. D5 – 152 g CO2/km, T6 – 170 g CO2/km.
Volvo oferuje dwa gÅ‚ówne motywy stylizacji karoserii. Zestaw Urban Luxury to spersonalizowana kolorystycznie wedÅ‚ug życzenia klienta karoseria oraz detale z polerowanej stali nierdzewnej, takie jak listwy ozdobne przedniego zderzaka, osÅ‚ony podwozia czy boczne listwy progowe. Luksusowy wyglÄ…d tego zestawu podkreÅ›lajÄ… 21-calowe ekskluzywne felgi. Zestaw Rugged Luxury za sprawÄ… czarnej matowej karoserii podkreÅ›la surowÄ… elegancjÄ™ XC90. Wersja ta wyposażona jest również w osÅ‚ony podwozia wykonane ze stali nierdzewnej, podÅ›wietlane progi boczne, zintegrowane koÅ„cówki ukÅ‚adu wydechowego oraz wyjÄ…tkowe 22-calowe felgi.
Ponadto, w XC90 po raz pierwszy zostanÄ… zastosowane dwa rozwiÄ…zania z zakresu ochrony pasażerów: aktywacja systemów bezpieczeÅ„stwa tuż przed niezamierzonym opuszczeniem drogi oraz system zapobiegajÄ…cy kolizjom czoÅ‚owym.
Nowe XC90 nie będzie występowało w podstawowej wersji wyposażenia Base. Najtańszym modelem w gamie będzie przednionapędowy XC90 D4 z ośmiostopniowym automatem wyceniony na 239 900 zł. Wersja D5 AWD będzie wymagała stosunkowo niewielkiej dopłaty i zapewne będzie najczęściej wybieraną konfiguracją na wielu europejskich rynkach, w tym także w Polsce. Najdroższe będą doskonale wyposażone samochody z limitowanej serii First Edition. Powstanie ich tylko 1927 sztuk.
W Polsce XC90 D5 AWD First Edition będzie dostępny za 408 000 zł.