Najpóźniej do 2030 roku Volkswagen dokona elektryfikacji caÅ‚ej oferty swoich modeli. Oznacza to, że najpóźniej wtedy, każdy z 300 modeli produkowanych przez koncern bÄ™dzie miaÅ‚ co najmniej jednÄ… wersjÄ™ z napÄ™dem elektrycznym – dotyczy to każdej marki koncernu, na każdym rynku. DziÄ™ki temu Volkswagen stanie siÄ™ pierwszym wielkim koncernem w branży, który wyznaczyÅ‚ konkretny termin przestawienia caÅ‚ej gamy swoich aut zasilanych energiÄ… elektrycznÄ…. Na wyposażenie ich w akumulatory koncern potrzebuje rocznie do 2025 roku baterii o Å‚Ä…cznej wydajnoÅ›ci przekraczajÄ…cej 150 GWh. Odpowiada to rocznej wydajnoÅ›ci co najmniej czterech „gigafactories” do produkcji akumulatorów. W tym celu koncern rozpisaÅ‚ jeden z najwiÄ™kszych przetargów w historii przemysÅ‚u: wart ponad 50 miliardów euro.
„ZrozumieliÅ›my i dostarczymy te samochody. To nie jest luźne oÅ›wiadczenie o ewentualnych zamiarach, ale zobowiÄ…zanie, z którego od dzisiaj bÄ™dzie nas można rozliczać” – powiedziaÅ‚ Matthias Müller, Prezes ZarzÄ…du Volkswagen AG, podczas wieczoru zorganizowanego w przeddzieÅ„ otwarcia MiÄ™dzynarodowej Wystawy Samochodowej (IAA) we Frankfurcie. „Transformacji przemysÅ‚u samochodowego nic nie zatrzyma. BÄ™dziemy jej przewodzić” – stwierdziÅ‚ Müller.
Już w przedstawionym w czerwcu 2016 roku programie „TOGETHER – strategia 2025” dotyczÄ…cym przyszÅ‚oÅ›ci Volkswagen okreÅ›liÅ‚ elektrycznÄ… motoryzacjÄ™ jako jedno z gÅ‚ównych pól swojej dziaÅ‚alnoÅ›ci i postawiÅ‚ sobie za cel, by do 2025 roku stać siÄ™ w tej dziedzinie numerem jeden na Å›wiecie.
Volkswagen zakÅ‚ada, że w 2025 roku mniej wiÄ™cej co czwarty nowy samochód koncernu – czyli zależnie od rozwoju sytuacji rynkowej nawet trzy miliony aut rocznie – mógÅ‚by być zasilany wyÅ‚Ä…cznie energiÄ… elektrycznÄ… pochodzÄ…cÄ… z akumulatorów.
Z okazji tegorocznej wystawy IAA Volkswagen, prezentujÄ…c „Roadmap E”, wkracza w tej dziedzinie w kolejny etap i tak planuje swoje produkty, by znacznie przyspieszyć elektryfikacjÄ™ palety modeli koncernu. Do 2025 roku marki do niego należące przedstawiÄ… Å‚Ä…cznie ponad 80 nowych modeli z napÄ™dem elektrycznym, wÅ›ród nich 50 aut czysto elektrycznych i 30 hybryd typu plug-in. W kolejnych latach liczba ta szybko bÄ™dzie siÄ™ zwiÄ™kszać, aż do czasu, gdy zgodnie ze zobowiÄ…zaniem Volkswagena, najpóźniej w 2030 roku każdy z 300 modeli oferowanych przez koncern na Å›wiecie we wszystkich klasach i segmentach rynku bÄ™dzie miaÅ‚ co najmniej jednÄ… wersjÄ™ z silnikiem elektrycznym. „Roadmap E” otwiera nowy rozdziaÅ‚ w historii Volkswagena i stwarza przesÅ‚anki do ostatecznego przeÅ‚omu w dziedzinie elektrycznej motoryzacji. Jedynie klienci bÄ™dÄ… decydować, jak szybko i gdzie takie samochody bÄ™dÄ… zyskiwać na popularnoÅ›ci” – oÅ›wiadczyÅ‚ Müller.
Zwiększenie inwestycji na pojazdy elektryczne
„Roadmap E” zakÅ‚ada dalsze zwiÄ™kszenie Å›rodków inwestycyjnych na rozwój i produkcjÄ™ aut elektrycznych. Do 2030 roku koncern przeznaczy ponad 20 miliardów euro na bezpoÅ›rednie inwestycje we wdrażanie do produkcji samochodów elektrycznych – w nowe pojazdy, które zostanÄ… skonstruowane na zupeÅ‚nie nowych pÅ‚ytach podÅ‚ogowych przeznaczonych wÅ‚aÅ›nie do takich aut, w przystosowanie fabryk do ich produkcji i w szkolenie zaÅ‚óg, w sieć stacji Å‚adowania, w handel i sprzedaż, a także w opracowanie technologii akumulatorów i w ich produkcjÄ™.
Volkswagen opracowaÅ‚ wieloetapowÄ…, obliczonÄ… na Å›redni i na dalszy okres, strategiÄ™ w dziedzinie akumulatorów: najpierw w „Center of Excellence” w Salzgitter bÄ™dÄ… prowadzone prace nad ich rozwojem, pozyskiwaniem oraz bÄ™dzie przeprowadzana kontrola jakoÅ›ci cewek i moduÅ‚ów akumulatorowych na potrzeby koncernu. Marka Volkswagen rozpocznie tam również pilotażowÄ… produkcjÄ™, by zebrać doÅ›wiadczenia w tej dziedzinie. Na wyposażenie wÅ‚asnej gamy aut elektrycznych w akumulatory litowo-jonowe koncern do 2025 roku bÄ™dzie potrzebowaÅ‚ baterii o pojemnoÅ›ci ponad 150 GWh rocznie.
Aby zaspokoić to ogromne zapotrzebowanie rozpisano przetarg na wieloletniÄ… strategicznÄ… wspóÅ‚pracÄ™ w Chinach, Europie i w Ameryce PóÅ‚nocnej. Wartość zleceÅ„ wynosi Å‚Ä…cznie ponad 50 miliardów euro na same wielkoseryjne modele koncernu skonstruowane na bazie moduÅ‚owej platformy do produkcji aut elektrycznych – jest to jedno z najwiÄ™kszych zleceÅ„ w historii przemysÅ‚u samochodowego.
DziÄ™ki niemu Volkswagen pokryje swoje zapotrzebowanie na akumulatory wykorzystywane w pierwszym etapie wprowadzania aut elektrycznych. W dalszej perspektywie Volkswagen przygotowuje siÄ™ już do wprowadzania kolejnej generacji akumulatorów ze szklanym elektrolitem (akumulatory solid-state). Także tÄ™ najnowszÄ… technologiÄ™ koncern wraz z partnerami chce wdrożyć do seryjnej produkcji.
Müller podkreÅ›liÅ‚: „Zmiany w dziedzinie motoryzacji i zasilania w energiÄ™ sÄ… dla nas nierozÅ‚Ä…czne. DecydujÄ…ce znaczenie bÄ™dzie miaÅ‚o stworzenie infrastruktury sÅ‚użącej do Å‚adowania akumulatorów – w miastach i wzdÅ‚uż autostrad. W Europie, a zwÅ‚aszcza w tak „samochodowym” kraju jak Niemcy, musi siÄ™ w tej dziedzinie znacznie wiÄ™cej dziać. Tylko wtedy wzroÅ›nie zaufanie klientów i tylko wtedy samochody elektryczne opuszczÄ… swojÄ… dzisiejszÄ… niszÄ™, by w kolejnych latach stać siÄ™ istotnÄ… częściÄ… rynku samochodowego. Jestem przekonany, że to siÄ™ uda jeÅ›li przedstawiciele Å›wiata polityki, przemysÅ‚u energetycznego oraz producenci samochodów bÄ™dÄ… ze sobÄ… wspóÅ‚pracować”.
Konwencjonalne silniki jako pomost do ery samochodów elektrycznych
ZapowiadajÄ…c przyspieszenie ofensywy w dziedzinie samochodów elektrycznych Volkswagen opowiada siÄ™ jednoczeÅ›nie za tym, by zmiany dokonać w sposób uporzÄ…dkowany, wykorzystujÄ…c silniki spalinowe jako niezbÄ™dny pomost do epoki bezemisyjnych aut. „Aby korzystanie z samochodu byÅ‚o dostÄ™pne dla każdego, nadal bÄ™dziemy oferować auta ze wszystkimi rodzajami jednostek napÄ™dowych – od konwencjonalnych po elektryczne. To nie jest kwestia uznania, tylko nakaz rozsÄ…dku” – stwierdziÅ‚ szef koncernu Müller.
Niezależne badania wykazujÄ…, że wspóÅ‚czesna generacja silników Volkswagena należy do najbardziej oszczÄ™dnych i najczystszych. WspóÅ‚czesne diesle speÅ‚niajÄ…ce normÄ™ Euro 6 w nowym, zbliżonym do realiów cyklu badaÅ„ WLTP wypadajÄ… ponadprzeciÄ™tnie dobrze. W najbliższych latach Volkswagen bÄ™dzie nadal inwestowaÅ‚ w staÅ‚e ulepszanie konwencjonalnych jednostek napÄ™dowych.
W zwiÄ…zku z tym każdy nowy silnik Diesla oferowany przez koncern bÄ™dzie w przyszÅ‚oÅ›ci wyposażany w katalizator SCR, a nowe jednostki benzynowe w filtr czÄ…stek staÅ‚ych. Kolejnej istotnej poprawy w dziedzinie zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji należy spodziewać siÄ™ wraz z debiutem nastÄ™pnej generacji silników od roku 2019. Ponadto koncern prowadzi prace nad paliwami syntetycznymi pozyskiwanymi ze źródeÅ‚ odnawialnych, które mogÄ… sÅ‚użyć do napÄ™du silników spalinowych, bÄ™dÄ…c jednoczeÅ›nie neutralne z punktu widzenia bilansu CO2. Znacznie rozbudowana zostanie także oferta w dziedzinie aut zasilanych gazem ziemnym. Pod przewodnictwem Audi koncern pracuje ponadto nad rozwojem ogniw paliwowych, by mogÅ‚y być stosowane w produkcji seryjnej.