Rajdowy supersamochód Toyoty
Ta historia ma swój poczÄ…tek w latach 80. ubiegÅ‚ego wieku. FIA zapowiedziaÅ‚a na 1987 rok inauguracjÄ™ nowej, bardzo mocnej Grupy S. Toyota zachÄ™cona sukcesami fabrycznego zespoÅ‚u w kilku ostatnich sezonach WRC, postanowiÅ‚a ogromnym nakÅ‚adem siÅ‚ i Å›rodków przygotować supermaszynÄ™ do wygrywania rajdów z napÄ™dem 4x4. Tak powstaÅ‚ oparty na Toyocie MR2 prototyp 222D.
We wrzeÅ›niu 1995 roku – na 2 lata przed startem Grupy S – samochód byÅ‚ już prawie gotowy. Prace miaÅ‚y zostać zakoÅ„czone w grudniu. Wtedy nadeszÅ‚a sensacyjna wiadomość – FIA podjęła decyzjÄ™ o rezygnacji z Grupy S dla supersamochodów z powodu serii groźnych wypadków w kilku rundach WRC. Zamiast tego federacja wprowadzaÅ‚a GrupÄ™ A o restrykcyjnych regulacjach, które ograniczaÅ‚y osiÄ…gi i wymagaÅ‚y wiÄ™kszego podobieÅ„stwa do aut produkcyjnych.
W konsekwencji Toyota 222D nie wzięła udziaÅ‚u w żadnych zawodach. Przez dwie dekady nie byÅ‚o o niej sÅ‚ychać – aż do 2006 roku, kiedy zostaÅ‚a wystawiona na Goodwood Festival of Speed. Przez lata fani zadawali sobie pytanie, jak rajdowa wersja MR2 poradziÅ‚aby sobie w WRC i czy jej drogowe warianty wzbogaciÅ‚yby gamÄ™ modelowÄ… MR2. Skoro fani modelu nie mieli szans na komercyjny odpowiednik 222D Toyoty, niektórzy postanowili wziąć sprawy w swoje rÄ™ce.
Pomysł na replikę Toyoty 222D
Belgijski mechanik-entuzjasta, Wim Hapers, miaÅ‚ już w dorobku zbudowanÄ… we wÅ‚asnym garażu replikÄ™ Toyoty TRD2000GT z poszerzonym nadwoziem. DziÄ™ki wielu różnym projektom Hapers zdobyÅ‚ duże doÅ›wiadczenie w poszerzaniu nadwozi przez dodawanie paneli do fabrycznych karoserii, jednak nigdy dotÄ…d nie zbudowaÅ‚ samodzielnie takiej konstrukcji. PostanowiÅ‚ skonstruować nowy samochód na bazie MR2 pierwszej generacji, modelu AW11.
„Kiedy rozmawiaÅ‚em z przyjacióÅ‚mi, powiedzieli mi, że powinienem zbudować 222D” – powiedziaÅ‚ Hapers w wywiadzie dla The Drive. – „JednoczeÅ›nie dodali, że raczej nie dam rady, bo nikomu nie udaÅ‚o siÄ™ stworzyć wiernej repliki 222D, która by dobrze wyglÄ…daÅ‚a. Wtedy zdecydowaÅ‚em, że ja wÅ‚aÅ›nie ten samochód zrobiÄ™”.
Wim Hapers rozpoczÄ…Å‚ pracÄ™ od nauki obróbki metali, aby móc samodzielnie wykonywać panele z żelaza. Informacje o oryginalnym 222D sÄ… trudno dostÄ™pne, a mechanik nie dysponowaÅ‚ żadnÄ… szczegóÅ‚owÄ… specyfikacjÄ…, dlatego przy budowie nadwozia opieraÅ‚ siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie na zdjÄ™ciach z internetu. OszacowaÅ‚ szczegóÅ‚owe wymiary na podstawie proporcji i znanych podstawowych wymiarów – tak powstaÅ‚y takie detale jak klamki czy tylne Å›wiatÅ‚a.
„Moja replika nie jest doskonaÅ‚a, ale budowa samochodu tylko na podstawie zdjęć jest trudna. MetodÄ… prób i bÅ‚Ä™dów udaÅ‚o mi siÄ™ uzyskać moim zdaniem efekt wystarczajÄ…co dobry” – skomentowaÅ‚ Wim Hapers.
Samochód do wyÅ›cigów górskich
W kolejnym kroku belgijski mechanik chce opracować podwozie i napÄ™d. Na poczÄ…tek samochód bÄ™dzie miaÅ‚ napÄ™d na tylnÄ… oÅ› – AWD pozostaje w dalszych planach. Hapers chce zamontować silnik 3S-GTE trzeciej generacji. Jeszcze nie zdecydowaÅ‚, jakiej turbosprężarki użyje, jednak planuje osiÄ…gnąć moc okoÅ‚o 500 KM. Samochód powstanie z myÅ›lÄ… o wyÅ›cigach, gdyż belgijskie prawo dotyczÄ…ce używania na drogach publicznych aut zbudowanych przez amatorów jest bardzo restrykcyjne.
„W tej chwili gotowe jest tylko nadwozie, dlatego samochód jeszcze nie jeździ. Części sÄ… drogie, a potrzebujÄ™ ich bardzo wiele. Moim najważniejszym celem jest uruchomienie go, żebym mógÅ‚ zacząć cieszyć siÄ™ efektem mojej wieloletniej pracy. Obecnie szukam klatki bezpieczeÅ„stwa. BÄ™dÄ™ go używaÅ‚ w wyÅ›cigach hillclimb i może w niektórych rajdach” – skomentowaÅ‚ Wim Hapers.
Oryginalny prototyp 222D zostaÅ‚ zbudowany na niewielkim coupe MR2 pierwszej generacji. Fabryczny zespóÅ‚ Toyota Team Europe umieÅ›ciÅ‚ w przerobionym aucie turbodoÅ‚adowany 2-litrowy silnik, manualnÄ… skrzyniÄ™ biegów i napÄ™d na 4 koÅ‚a zaadaptowany z Celiki GT-Four ST165. 222D zostaÅ‚ wyposażony w zawieszenie dwuwahaczowe z przodu i niezależne wielowahaczowe z tyÅ‚u.
Jak przekuć hobby na projekt biznesowy
Replika 222D to projekt hobbystyczny, który powstaÅ‚ bez planów na komercjalizacjÄ™. Jednak Wim Hapers byÅ‚ już wielokrotnie pytany o opracowanie drugiej karoserii 222D do sprzedaży. BiorÄ…c pod uwagÄ™ ogromne nakÅ‚ady czasu i pieniÄ™dzy, jakich wymagaÅ‚o zbudowanie tego nadwozia, a także doÅ›wiadczenie i unikalne umiejÄ™tnoÅ›ci, jakie zdobyÅ‚, przekucie ich na model biznesowy wydaje siÄ™ rozsÄ…dnym krokiem. Mechanik w koÅ„cu daÅ‚ siÄ™ namówić i sprzedaÅ‚ już jeden zestaw do konwersji MR2 w 222D. Zamierza opracować ich tyle, ile spÅ‚ynie zamówieÅ„. Ma nadziejÄ™, że w ten sposób dziÄ™ki dodatkowym Å›rodkom przyspieszy ukoÅ„czenie wÅ‚asnego samochodu.