- Audi po raz pierwszy oferuje luksusową limuzynę ze zelektryfikowanym układem napędowym w standardzie
- Centralna instalacja elektryczna samochodu: 48 V, otwiera zupełnie nowe możliwości
- Flagowy model czterech pierścieni światową premierę będzie miał 11 lipca, podczas Audi Summit w Barcelonie
NapÄ™d Mild Hybrid skÅ‚ada siÄ™ z dwóch gÅ‚ównych podzespoÅ‚ów: po pierwsze z chÅ‚odzonego wodÄ… alternatora - rozrusznika 48 V (RSG), uzupeÅ‚nionego o konwencjonalny rozrusznik. Ten drugi wykorzystywany jest wyÅ‚Ä…cznie do zimnego rozruchu nowego Audi A8. Po drugie, umieszczony w bagażniku akumulator litowo-jonowy, jest magazynem energii tego pojazdu typu MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) o pojemnoÅ›ci Å‚adowania 10 Ah i napiÄ™ciu 48 V.
Zalety alternatora – rozrusznika RSG stajÄ… siÄ™ szczególnie widoczne wtedy, gdy kierowca zbliża siÄ™ do czerwonych Å›wiateÅ‚ lub do ronda. Kiedy podczas hamowania na dojeździe Å›wiatÅ‚a zmieniÄ… siÄ™ na zielone lub gdy powstanie luka przez którÄ… samochód może wÅ‚Ä…czyć siÄ™ do ruchu a kierowca puÅ›ci hamulec, silnik spalinowy uruchamia siÄ™ od razu. Auto przyspiesza wtedy bez jakichkolwiek opóźnieÅ„. Jest to możliwe tylko z alternatorem – rozrusznikiem RSG, na staÅ‚e poÅ‚Ä…czonym z silnikiem spalinowym.
Nowy napÄ™d w szczególny sposób Å‚Ä…czy wydajność z wygodÄ…: czwarta generacja Audi A8 może przejść w tryb bezgÅ‚oÅ›nego „żeglowania” w szerokim zakresie prÄ™dkoÅ›ci – od 55 do 160 km/h. Auto może wtedy nawet przez 40 sekund żeglować z wyÅ‚Ä…czonym silnikiem i w ten sposób nie emitować żadnych zanieczyszczeÅ„ do atmosfery. Gdy tylko kierowca naciÅ›nie pedaÅ‚ gazu, RSG szybko, Å‚agodnie i bez przeszkód ponownie uruchomi silnik. Co wiÄ™cej, tryb start-stop wÅ‚Ä…cza siÄ™ już przy 22 km/h.
Komfortowa funkcja start-stop w nowym Audi A8 znacznie różni siÄ™ od dotychczas stosowanych systemów. Osieciowana luksusowa limuzyna z Ingolstadt rozróżnia różne sytuacje drogowe. Gdy droga przed samochodem jest wolna, RSG Å‚agodnie i szybko uruchamia silnik spalinowy, dziÄ™ki czemu Audi A8 szybko rusza z miejsca. Po dÅ‚ugich fazach postoju lub w przypadku mocnego „podkrÄ™cenia” klimatyzacji, silnik spalinowy jest uruchamiany wyjÄ…tkowo Å‚agodnie i miÄ™kko. NowoÅ›ciÄ… w tym modelu jest funkcja przewidujÄ…cego, komfortowego startu: gdy pojazd przed naszym Audi A8 ruszy, silnik wÅ‚Ä…czy siÄ™ nawet wtedy, gdy hamulec jest jeszcze wciÅ›niÄ™ty. W tym przypadku oprogramowanie dochodzi do przekonania, że już za chwilÄ™ kierowca spontanicznie wÅ‚Ä…czy siÄ™ do ruchu.
By osiÄ…gnąć wysoki poziom wydajnoÅ›ci, nowe Audi A8 dysponuje rozbudowanym systemem zarzÄ…dzania napÄ™dem: przetwarza on zarówno dane dotyczÄ…ce drogi, jak i informacje pozyskiwane z zestawu poÅ‚Ä…czonych czujników, do którego należy również kamera w przodzie pojazdu. Na tej podstawie system zarzÄ…dzania napÄ™dem decyduje, czy A8 bÄ™dzie w danej chwili żeglować, czy rekuperować. Pojazd odzyskuje energiÄ™ nie tylko podczas hamowania lub żeglowania. Audi A8 rekuperuje również wtedy, gdy w trybie żeglowania zbliża siÄ™ zbyt mocno do jadÄ…cego przed nim pojazdu. Wszystkie te ukÅ‚ady wpÅ‚ywajÄ… nie tylko na komfort podróży, ale też na zużycie paliwa. Mild Hybrid w normalnej eksploatacji redukuje spalanie o ok. 0,7 litra na 100 kilometrów.
Nowe Audi A8 swojÄ… Å›wiatowÄ… premierÄ™ bÄ™dzie miaÅ‚o 11 lipca, podczas pierwszego Audi Summit w Barcelonie. WiÄ™cej informacji o rozwoju napÄ™dów w Audi, dostÄ™pnych jest na stronie Audi Media Center: www.audi-mediacenter.com/de/techday-combustion-engine-technology.