-
Standardowe pomiary wydajności zmniejszają zużycie energii
-
Klienci mogą się teraz cieszyć dodatkowymi 25 kilometrami wg pomiarów cyklu WLTP
-
Zewnętrzny pakiet stylistyczny S line dodaje autu jeszcze więcej dynamiki
„Liczy się każdy szczegół” – to zasada w myśl której inżynierowie Audi z sukcesem pracowali nad zwiększeniem zasięgu e-trona. Nowa wersja Audi e-tron 55 quattro* może teraz na jednym ładowaniu akumulatora pokonać nawet 436 kilometrów (pomiary zgodne z założeniami cyklu WLTP). To o 25 km więcej niż wersja poprzednia. Dzięki nowemu typowi hamulców, producent osiągnął jeszcze większą redukcję tzw. szczątkowego momentu obrotowego hamulca, czyli strat wynikających z bezpośredniej bliskości zacisków i tarcz hamulcowych. Również układ napędowy stał się bardziej wydajny. Standardowo, w procesie regularnej jazdy, napędzana jest tylna oś pojazdu. Teraz, dzięki wielu optymalizacjom silnik osi przedniej jest prawie zupełnie odłączony od zasilania elektrycznego. Jednak w momencie, gdy kierowca potrzebuje więcej mocy, załączają się oba silniki. W rezultacie tego, praca jednostek napędowych jest jeszcze bardziej efektywna, bo pozbawiona strat mocy i oporów. To największa zaleta koncepcji silnika asynchronicznego. Ponadto dzięki temu zwiększył się zasięg wysokonapięciowego akumulatora. Bateria w Audi e-tron 55 quattro* ma pojemność 95 kWh i daje moc 86,5 kWh netto. Z tej technicznej aktualizacji skorzystają w przyszłości wszystkie nowo produkowane modele Audi.
Wysoce wydajne zarządzanie temperaturą
Inżynierowie Audi wprowadzili również usprawnienia w układzie chłodzenia. Bardzo elastyczny system zarządzania temperaturą składający się z czterech oddzielnych obiegów został ulepszony i teraz jeszcze bardziej wydajnie reguluje temperaturę wysokonapięciowych podzespołów. Ilość płynu krążąca w obiegach chłodzących została zredukowana, co oznacza również, że teraz pompa wodna zużywa mniej energii. Zaawansowany układ chłodzenia wciąż gwarantuje szybkie ładowanie prądem stałym, długi cykl żywotności akumulatora i niezmienną wydajność nawet przy dużych obciążeniach. By utrzymać ciepło wewnątrz pojazdu, standardowa pompa ciepła wykorzystuje ciepło odpadowe. W zależności od temperatury panującej na zewnątrz, takie rozwiązanie może zwiększyć zasięg Audi e-tron w codziennym użytkowaniu nawet o dziesięć procent.
Udoskonalona rekuperacja
Innowacyjny system rekuperacji zwiększa całkowity zasięg nawet o 30 procent. Audi e-tron może odzyskiwać energię na dwa sposoby: podczas żeglowania, gdy kierowca zwalnia pedał przyspieszenia oraz podczas hamowania, gdy wciska pedał hamulca. W obu przypadkach silniki elektryczne zaczynają działać jak generatory i zamieniają energię kinetyczną w elektryczną. Podczas hamowania z mocą do 0,3 g, czyli w ok. 90 procentach ogólnej liczby hamowań w codziennym użytkowaniu, wysokonapięciowy akumulator ładowany jest właśnie przez silniki elektryczne pracujące jako generatory. System rekuperacji umożliwia zmienną regulację procesu odzyskiwania energii przez oba silniki elektryczne, zarówno w trybie żeglowania, jak i podczas hamowania. Stopień rekuperacji podczas żeglowania może być regulowany w trzech stopniach, za pomocą łopatek przy kierownicy. Wyraźnie zauważyć można teraz większą różnicę pomiędzy tymi trzema stopniami. Podczas hamowania z prędkości 100 km/h, Audi e-tron może rekuperować nawet 300 Nm i 220 kW mocy. Odpowiada to ponad siedemdziesięciu procentom energii zużywanej przez ten samochód.
Sportowa linia S line
Zewnętrzny pakiet stylistyczny S line podkreśla sportowe DNA Audi e-tron. Dostępna już nowa wersja wyposażenia zawiera m.in. 20-calowe felgi i sportowe zawieszenie pneumatyczne. Jeszcze bardziej wyprofilowany zderzak otoczony jest przez większe i bardziej wyraziste kurtyny powietrzne poprawiające przepływ powietrza. Rozciągają się one poniżej reflektorów przednich, tworząc dynamiczny wygląd pojazdu. Na osłonie chłodnicy znajdziemy logo S line, natomiast podświetlane listwy progowe ozdobione są logotypem #S. Standardowo montowany spoiler i efektowny dyfuzor w tyle samochodu, przyczyniają się do wyjątkowej aerodynamiki e-tron Sportback. W przeciwieństwie do modelu bazowego, elementy dodatkowe nadwozia S line, w tym wykończenia nadkoli, listwy progowe, zderzaki i lusterka zewnętrzne, są pomalowane w kolorze karoserii. Opcjonalny, czarny pakiet stylizacyjny podkreśla również powierzchnię osłony Singleframe, okien bocznych i zderzaka. Obudowy lusterek zewnętrznych są dostępne opcjonalnie w kolorze czarnym.
Drugi wariant
Drugi wariant modelu zacznie być oferowany wraz z rynkową premierą Audi e-tron Sportback. Audi e-tron 50 quattro – w wersji SUV lub Sportback – ma 230 kW mocy i 540 Nm momentu obrotowego (łączne zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 26,6 – 21,6 [WLTP]; 24,3 – 21,4 [NEFZ]; łączna emisja CO2 w g/km: 0). Model ten od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 190 km/h. Akumulator składa się z 27 modułów, a każdy z tych modułów z dwunastu cel pryzmatycznych. Cały układ jest o prawie 120 kg lżejszy niż w siostrzanym modelu i dostarcza 71 kWh mocy brutto (64,7 kWh netto). Audi e-tron 50* może zatem na jednym ładowaniu pokonać 336 km (wg. pomiaru cyklu WLTP), a wersja Sportback, dzięki swej bardziej opływowej linii pokonać może nawet 347 km.
Zużycie energii modeli wymienionych powyżej
(Informacje o zużyciu energii i emisji CO2 podane w przedziałach zależą od wybranego poziomu wyposażenia samochodu)
-
Audi e-tronSportback 55 quattro
Łączne zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 26,0 – 21,9 (WLTP); 22,7 – 20,6 (NEFZ); łączna emisja CO2 w g/km: 0
-
Audi e-tronSportback 50 quattro
Łączne zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 26,3 – 21,6 (WLTP); 23,9 – 21,4 (NEFZ); łączna emisja CO2 w g/km: 0
Łączne zużycie energii elektrycznej e kWh/100 km: 26,4 – 22,4 (WLTP); 23,1 – 21,0 (NEFZ); łączna emisja CO2 w g/km: 0
Łączne zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 26,6 – 22,4 (WLTP); 24,3 – 21,9 (NEFZ); łączna emisja CO2 w g/km: 0