Pomysł stworzenia takiego konkursu zrodził się w marcu 2003 roku, a w niecały rok później (w styczniu 2004 roku) konkurs został oficjalnie zatwierdzony i rozpoczęty.W wyborach World Car Of The Year (WCOTY) biorą udział dziennikarze motoryzacyjni z Azji Europy i Ameryki Północnej zrzeszeni w Komitecie Wykonawczym, ustalającym poszczególne kategorie konkursu i oceniającym zakwalifikowane do nich modele samochodów. Pierwszy Komitet Wykonawczy został założony w Detroit (USA), wraz z rozpoczęciem pierwszej edycji konkursu WCOTY. Centrala World Car Of The Year ma swoją siedzibę w Toronto (Kanada).
Jak przebiega głosowanie?
Luty/marzec - zbiera się ekipa jurorów.
Czerwiec/lipiec - jurorzy dokonują wyboru aut, które przystąpią do konkursu.
Sierpień/listopad - jurorzy oceniają i testują wybrane samochody w czasie testów drogowych.
Listopad/grudzień - pierwsza, półfinałowa runda głosowań.
Styczeń - finał głosowania w poszczególnych kategoriach.
Kwiecień - oficjalne ogłoszenie zwycięzcy w czasie targów New York International Auto Show.
Samochody biorące udział w konkursie, muszą być dostępne w salonach sprzedaży w minimum 5 krajach na dwóch kontynentach. Jurorzy określają 20 różnych parametrów, które zostaną przetestowane i ocenione (od wyglądu nadwozia, po osiągi i bezpieczeństwo). Każdy z nich jest oceniany w skali od 1 do 10 punktów według określonych wcześniej Subiektywnych Standardów Oceny (Subjective Rating Scale). Pierwsza runda ocen, kończy się wyborem 10 aut finałowych, druga runda określa zwycięzców.
W październiku 2005 roku tytuł WCOTY został poszerzony o 3 nowe kategorie:
World Green Car.
World Performance Car i
World Car Design of the Year.
Kim sÄ… jurorzy?
W skład komisji oceniającej wchodzi 50 dziennikarzy motoryzacyjnych, reprezentujących wszystkie zakątki świata, od Argentyny, Australii, Chin, Indii, Japonii, Korei, Malezji, Nowej Zelandii, aż po Francję, Niemcy, Polskę, Wielką Brytanię i Rosję. Dziennikarze zasiadający w komisji jurorów, muszą spełnić określone warunki. Muszą na przykład, w swoich krajach, regularnie zajmować się testami drogowymi aut, stanowiącymi nieodzowny element ich dziennikarskiego fachu.
W tym roku w komisji oceniającej auta do tytułu WCOTY, Polskę reprezentowali: Maciej Pertyński - dziennikarz pracujący w Auto-Moto i Motorze oraz Robert Przybylski pracujący w Rzeczpospolitej.
W tym roku w Jacob Javitz Centre in Manhattan, tytuł World Car Of The Year 2006 przyznano BMW serii 3. Na BMW głosowało 27 dziennikarzy zasiadających w komisji, którzy docenili kompromis między sportowymi osiągami i wyglądem auta, jego klasyczną linią nadwozia, a praktycznością w codziennej eksploatacji. Do finałowej trójki, zakwalifikowały się także Mazda MX-5, kultowy roadster z miękkim, rozkładanym dachem oraz Porsche Cayman S.
Porsche Cayman S pokonał BMW M5 i Audi RS4 zdobywając tytuł Best Performance Car Of The Year.
BMW serii 3 walczyło także, obok nowej Hondy Civic, w finale kategorii World Design Of The Year. Jednak tytuł ten otrzymał Citroen C4.
Honda i Citroen, zmierzyły się także w kategorii World Green Car Of The Year. Dołączył do nich również Lexus RX 400h. Honda Civic Hybrid nie dała jednak szans Citroenowi C1 z silnikiem 1.4 Hdi i Lexusowi RX 400h.
W wyborach WCOTY 2006 wygrało więc niemieckie, solidne wykonanie, francuski styl i japońska technologia. Ciekawe jak prezentowałby się samochód, w którym połączono by wszystkie te zalety?
Do wykorzystania wyłącznie w celach prasowych z podaniem źródła: Moto Target fot. Producenci/WCOTY