W 2007 roku Lexus wprowadziÅ‚ na rynek pierwszy seryjny samochód wyczynowy – model IS F, bÄ™dÄ…cy odmianÄ… standardowego Lexusa IS wyposażonÄ… w wolnossÄ…cy silnik o pojemnoÅ›ci skokowej 4969 cm³, mocy 423 KM przy 6600 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 503 Nm przy 5200 obr./min, sportowe zawieszenie i wzmocnione hamulce. Jednostka w ukÅ‚adzie V8 o oznaczeniu 2UR-GSE byÅ‚a rozwiniÄ™ciem silnika 1UZ-FE stworzonego dla flagowego Lexusa LS 400 – dziÄ™ki zastosowaniu zaawansowanych rozwiÄ…zaÅ„, przy zachowaniu podstawowych wymiarów konstruktorom udaÅ‚o siÄ™ znacznie zwiÄ™kszyć moc.
Wobec wielkiego powodzenia modelu IS F, w 2014 roku Lexus wprowadziÅ‚ wyczynowÄ… wersjÄ™ swego sportowego coupé – RC F, a w 2016 przedstawiÅ‚ analogicznÄ… odmianÄ™ rodzinnego sedana – GS F. Auta te zyskaÅ‚y ten sam piÄ™ciolitrowy silnik V8, co Lexus IS F, jednak o mocy zwiÄ™kszonej do 477 KM przy 7100 obr./min. Oba auta mogÄ… siÄ™ poszczycić przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w czasie rzÄ™du 4,5 sekundy.
GÅ‚owica silnika kryje 32 tytanowe zawory – zmiana faz zaworów dolotowych sterowana jest elektrycznie (VVT-iE), a wylotowych hydraulicznie (VVT-i). Mechanizm zmiennych faz rozrzÄ…du umożliwia pracÄ™ silnika przy maÅ‚ych obciążeniach w oszczÄ™dnym cyklu Atkinsona, zaÅ› gdy potrzebne sÄ… wysokie osiÄ…gi, przejÅ›cie w wydajny cykl Otto. UkÅ‚ad wtryskowy D4-S wykorzystuje dwa zestawy wtryskiwaczy, realizujÄ…cych w zależnoÅ›ci od potrzeb bezpoÅ›redni wtrysk do cylindrów i wtrysk do kanaÅ‚ów dolotowych, co pozwala pogodzić wysokie osiÄ…gi z oszczÄ™dnoÅ›ciÄ… paliwa i niskimi emisjami. Silnikowi towarzyszy oÅ›miobiegowa, automatyczna przekÅ‚adnia AA80E Sport Direct Shift z możliwoÅ›ciÄ… manualnej zmiany przeÅ‚ożeÅ„. Biegi od 2 do 6 sÄ… „krótkie”, natomiast 7 i 8 to nadbiegi (overdrive). SterujÄ…cy przekÅ‚adniÄ… system G AI-SHIFT (G-force Artificial Intelligence Shift Control) monitoruje dynamikÄ™ jazdy, zapewniajÄ…c w trybach Sport S i Sport S+ jeszcze szybszÄ… reakcjÄ™ i dostosowanie obrotów silnika przy redukcji biegów.
Ten sam piÄ™ciolitrowy silnik staÅ‚ siÄ™ standardowym napÄ™dem nowego flagowego coupé Lexus LC 500, gdzie wspóÅ‚pracuje z 10-biegowÄ… przekÅ‚adniÄ… automatycznÄ…, zapewniajÄ…c autu równie dobre osiÄ…gi. Równolegle z modelem LC 500 na rynek trafia hybrydowy Lexus LC 500h, wyposażony w 3,5 litrowy, 24-zaworowy, wolnossÄ…cy silnik V6 z wtryskiem D-4S. Jednostka ta, o oznaczeniu 8GR-FXS, wspóÅ‚pracuje z dwoma silnikami elektrycznymi i litowo-jonowym akumulatorem o napiÄ™ciu 310,8 woltów. Hybrydowy napÄ™d Lexusa LC 500h zaopatrzono w dodatkowÄ…, czterobiegowÄ… przekÅ‚adniÄ™ automatycznÄ…, która wspóÅ‚dziaÅ‚ajÄ…c z planetarnÄ… przekÅ‚adniÄ… e-CVT daje kierowcy do dyspozycji 10 wirtualnych biegów. CaÅ‚kowita moc systemu wynosi 359 KM, zapewniajÄ…c przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 4,7 sekundy przy zużyciu paliwa zaledwie 6,4 l/100 km i emisji CO2 na poziomie 145 g/km. Nieźle, jak na rasowy samochód wyczynowy, prawda?