Model A8 — nastÄ™pca Audi V8 — już od roku 1994 jest flagowym okrÄ™tem marki Audi w segmencie luksusowych limuzyn. Jest symbolem i pionierem statusu i prestiżu. Czwarta generacja tej luksusowej limuzyny, która na rynku pojawiÅ‚a siÄ™ w roku 2017, pod wzglÄ™dem mocy, estetyki i wyposażenia wyniosÅ‚a tÄ™ seriÄ™ modelowÄ… na zupeÅ‚nie nowy poziom. Już w momencie gdy A8 zostaÅ‚o wprowadzone na rynek, ujawniÅ‚o przyszÅ‚y jÄ™zyk stylistyki marki, który w gruncie rzeczy kontynuowany jest do dziÅ›. Wyostrzony design w poÅ‚Ä…czeniu z ugruntowanymi rozwiÄ…zaniami technicznymi i wyjÄ…tkowym komfortem, który panuje na tylnych siedzeniach, definiujÄ… koncepcjÄ™ premium marki Audi. Ta luksusowa limuzyna reprezentuje symbiozÄ™ peÅ‚nego pewnoÅ›ci siebie komfortu i sportowego prowadzenia, dziÄ™ki czemu oferuje caÅ‚y wachlarz wrażeÅ„ z jazdy. DziÄ™ki precyzji wszystkich detali i wielu inteligentnym funkcjom, nowe A8 jest pionierem najwyższej klasy rozwiÄ…zaÅ„ technicznych zorientowanych na użytkownika i nowoczesnÄ… mobilność.
Jeszcze więcej prestiżu i autorytetu: stylistyka zewnętrzna
Audi A8 to limuzyna bÄ™dÄ…ca wyrazem wysokiego statusu. Teraz, jej stylistyka zewnÄ™trzna jest jeszcze bardziej reprezentacyjna. OsÅ‚ona chÅ‚odnicy Singleframe jest teraz szersza, a jej grill zdobi chromowana rama rozszerzajÄ…ca siÄ™ ku górze. Boczne wloty powietrza sÄ… ustawione bardziej pionowo, a ich stylistyka zostaÅ‚a odÅ›wieżona tak samo jak w przypadku reflektorów, których dolna krawÄ™dź tworzy teraz wyrazisty kontur po stronie zewnÄ™trznej. PodsumowujÄ…c: zaprojektowane na nowo i dokÅ‚adnie spasowane elementy designu przedniej części auta znaczÄ…co poprawiajÄ… wyglÄ…d A8 oraz wyostrzajÄ… jego profil.
Szczególnie interesujÄ…co ta luksusowa limuzyna prezentuje siÄ™ z boku. KopuÅ‚a dachu biegnie pÅ‚asko. RozciÄ…gniÄ™te linie karoserii podkreÅ›lajÄ… dÅ‚ugość pojazdu, a szerokie nadkola nawiÄ…zujÄ… do montowanego tu standardowo napÄ™du na cztery koÅ‚a quattro. We wszystkich wariantach modelu dolna partia drzwi jest wklÄ™sÅ‚a i zakoÅ„czona krawÄ™dziÄ… skierowanÄ… w stronÄ™ drogi. W części tylnej dominujÄ… szerokie, chromowane klamry, spersonalizowana sygnatura Å›wiateÅ‚ z cyfrowymi elementami OLED i ciÄ…gÅ‚y, podzielony na segmenty pas Å›wiateÅ‚. WkÅ‚adka dyfuzora z poziomymi przetÅ‚oczeniami zostaÅ‚a zaprojektowana na nowo i delikatnie zaakcentowana. Audi S8 wyposażono w cztery zoptymalizowane pod kÄ…tem przepÅ‚ywu spalin rury wydechowe w okrÄ…gÅ‚ych osÅ‚onach — to element typowy dla Audi typu S, jeden z charakterystycznych detali sportowej stylistyki auta.
Poza wersjÄ… bazowÄ…, Audi oferuje klientom zewnÄ™trzny pakiet stylizacyjny „chrom” oraz — po raz pierwszy w A8 — nowy pakiet stylistyki zewnÄ™trznej S line. Ten ostatni nadaje części przedniej dynamicznego charakteru i jeszcze bardziej odróżnia jÄ… od modelu bazowego. Wyraziste krawÄ™dzie w obszarze bocznych wlotów powietrza stanowiÄ… uzupeÅ‚nienie widoku z przodu — podobne stosuje siÄ™ w modelu S8. Jeszcze wiÄ™kszÄ… wyrazistość zapewnia dodatkowy pakiet wykoÅ„czenia w czerni. Próbnik kolorów lakierów A8 zawiera jedenaÅ›cie barw, w tym nowÄ… metalicznÄ… zieleÅ„ district, bÅ‚Ä™kit firmament, szarość Manhattan i bÅ‚Ä™kit ultra. NowoÅ›ciÄ… w Audi A8 jest również pięć matowych kolorów wykoÅ„czenia — szarość daytona, srebro floret, zieleÅ„ district, szarość terra i biel glacier. W programie Audi exclusive auto jest lakierowane w kolorze wybranym przez klienta.
Karoseria o długości 5,19 m
Wprowadzone udoskonalenia przyniosÅ‚y tylko minimalne zmiany wymiarów flagowego modelu Audi w segmencie luksusowych limuzyn. Rozstaw osi A8 wynosi 3,00 m, dÅ‚ugość — 5,19 m, szerokość — 1,95 m, a wysokość — 1,47 m. Karoseria A8 jest zbudowana zgodnie z zasadÄ… Audi Space Frame (ASF): w 58 procentach skÅ‚ada siÄ™ z aluminium. PrzedziaÅ‚ pasażerski jest skonstruowany z formowanych na gorÄ…co komponentów stalowych i uzupeÅ‚niony panelem tylnym wykonanym z polimeru wzmacnianego wÅ‚óknem wÄ™glowym charakteryzujÄ…cym siÄ™ bardzo wysokÄ… wytrzymaÅ‚oÅ›ciÄ… i wyjÄ…tkowo odpornym na siÅ‚y skrÄ™tne. KoncepcjÄ™ lekkiej konstrukcji uzupeÅ‚niajÄ… wykonane z magnezu wzmocnienia mocowaÅ„ amortyzatorów. DominujÄ…ca sztywność karoserii stanowi podstawÄ™ precyzyjnego prowadzenia, doskonaÅ‚ego komfortu i akustycznego spokoju na pokÅ‚adzie samochodu.
Cyfrowe reflektory diodowe Matrix i światła tylne OLED
W reflektorach diodowych Matrix, których technikÄ™ konstrukcji można porównać do tej stosowanej w cyfrowych projektorach video, zastosowano technologiÄ™ DMD (ang. digital micromirror device). Każdy reflektor zawiera okoÅ‚o 1,3 miliona mikroskopijnych zwierciadeÅ‚, które rozbijajÄ… wiÄ…zkÄ™ Å›wiatÅ‚a na malutkie piksele. To pozwala kontrolować jÄ… z maksymalnÄ… precyzjÄ…. NowÄ… funkcjÄ… stworzonÄ… dziÄ™ki tej technice, jest przydatne na autostradzie oÅ›wietlenie pasa drogi i Å›wiatÅ‚o prowadzÄ…ce. Reflektory emitujÄ… pasmo wyjÄ…tkowo jasno oÅ›wietlajÄ…ce pas ruchu, po którym auto siÄ™ porusza. ÅšwiatÅ‚o prowadzÄ…ce przydaje siÄ™ przede wszystkim na remontowanych odcinkach dróg, ponieważ pomaga kierowcy utrzymać siÄ™ na wÄ…skim pasie ruchu. W momencie odblokowywania drzwi i wysiadania z pojazdu, cyfrowe reflektory diodowe Matrix mogÄ… generować dynamicznÄ… animacjÄ™ powitalnÄ… lub pożegnalnÄ…. Jest ona wyÅ›wietlana na podÅ‚ożu lub na Å›cianie.
OdÅ›wieżone A8 jest standardowo wyposażone w cyfrowe Å›wiatÅ‚a tylne OLED (OLED = organiczna dioda elektroluminescencyjna). ZamawiajÄ…c samochód można wybrać jednÄ… z dwóch tylnych sygnatur Å›wietlnych, w modelu S8 — jednÄ… z trzech. Kiedy w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select wybrany zostanie tryb dynamic, sygnatura Å›wiateÅ‚ staje siÄ™ szersza. Taka sygnatura dostÄ™pna jest tylko w tym trybie.
Cyfrowe Å›wiatÅ‚a tylne OLED w powiÄ…zaniu z systemami wsparcia kierowcy oferujÄ… funkcjÄ™ identyfikacji zbliżajÄ…cego siÄ™ obiektu: wszystkie segmenty OLED zostajÄ… aktywowane, jeżeli w odlegÅ‚oÅ›ci do dwóch metrów od zaparkowanego A8 pojawi siÄ™ inny pojazd. Do funkcji dodatkowych należą dynamiczne kierunkowskazy oraz sekwencje powitalne i pożegnalne.
Redukcja jako środek stylizacji
WnÄ™trze A8 można porównać z przestronnym, dobrze dopasowanym do potrzeb użytkowników salonem. Oferuje otwartÄ…, przyjaznÄ… przestrzeÅ„. Jego architektura jest konsekwentnie utrzymana w liniach poziomych, co podkreÅ›la szerokość pojazdu. JÄ™zyk formalny jest jak zawsze powÅ›ciÄ…gliwy. W ciemnoÅ›ci pakiet oÅ›wietlenia konturowego plus (dostÄ™pny standardowo z pakietem Audi design oraz w S8) elegancko organizuje przestrzeÅ„ wnÄ™trza. W tylnej części dostÄ™pne sÄ… lampki do czytania, w których zastosowano technologiÄ™ diodowÄ… Matrix.
Asortyment foteli i ich wyposażenia w udoskonalonym A8 jest zróżnicowany. Fotele sÄ… bardzo wygodne i odzwierciedlajÄ… pozycjonowanie modelu w segmencie premium. W odniesieniu do siedzeÅ„ tylnych, dostÄ™pnych jest wyjÄ…tkowo wiele opcji. NajwyższÄ… opcjÄ… jest fotel relaksacyjny w modelu A8 L. Oferuje on wiele możliwoÅ›ci dostosowania poÅ‚ożenia oraz podnóżek opuszczany z oparcia fotela przedniego pasażera. Pasażerowie mogÄ… ogrzewać na nim stopy lub wÅ‚Ä…czyć funkcjÄ™ masażu stóp o różnej intensywnoÅ›ci. Pakiet fotela relaksacyjnego obejmuje również masaż pleców za pomocÄ… 18 poduszek pneumatycznych, elektrycznie regulowane komfortowe zagÅ‚ówki, opcjonalnÄ… konsolÄ™ centralnÄ… dostÄ™pnÄ… również z opcjonalnymi rozkÅ‚adanymi stolikami, czterostrefowÄ… luksusowÄ… klimatyzacjÄ™ automatycznÄ… oraz nowe ekrany w tylnej części pojazdu. Komfort wnÄ™trza podkreÅ›la lodówka z barkiem dostÄ™pna w programie Audi exclusive.
Wysokiej jakoÅ›ci wykonanie akcentuje niemal manufakturowy charakter wnÄ™trza A8. Znajduje on swój wyraz w precyzyjnych perforacjach obić foteli, dekoracyjnej stebnówce przypominajÄ…cej wzór schematu otwierajÄ…cych siÄ™ i zamykajÄ…cych obwodów elektrycznych, drzwiach z otworami wentylacyjnymi lub aksamitnej skórze na komfortowych zagÅ‚ówkach. Standardowo fotele tapicerowane sÄ… skórÄ… Valetta. Opcjonalnie dostÄ™pna jest skóra Valcona z możliwoÅ›ciÄ… wyboru nowego koloru: koniakowego brÄ…zu. NowoÅ›ciÄ… w pakiecie jest mikrofibra Dinamica na panelach drzwi, która opcjonalnie może również być zastosowana jako obicie sÅ‚upków lub podsufitki.
Charakterystyczna dla odÅ›wieżonego A8 jest szeroka gama dostÄ™pnych pakietów konfiguracji wnÄ™trza. Należą do nich pakiety Audi design w kolorze pastelowego srebra oraz wnÄ™trze S line utrzymane w czerni, czerwieni merlot lub barwie koniakowej. Wachlarz opcji uzupeÅ‚nia kilka pakietów skórzanych i wyposażenia ze skóry Audi Exclusive. Opcjonalny pakiet jakoÅ›ci powietrza obejmuje jonizator i funkcjÄ™ emitowania zapachu.
Wrażliwa i rozważna: koncepcja obsługi
Koncepcja obsÅ‚ugi MMI touch response w Audi A8 bazuje na dwóch wyÅ›wietlaczach (10,1 cala i 8,6 cala) oraz funkcji rozpoznawania mowy. FunkcjÄ™ tÄ™ wywoÅ‚uje siÄ™ sÅ‚owami „Hej, Audi!” KoncepcjÄ™ obsÅ‚ugi i ekranów uzupeÅ‚nia w peÅ‚ni cyfrowy Audi virtual cockpit z opcjonalnym wyÅ›wietlaczem danych na szybie na wprost wzroku kierowcy – head up display. PodkreÅ›la on nastawienie marki na wygodÄ™ prowadzÄ…cego pojazd.
Nowe rozwiÄ…zania: nawigacja i Audi connect
Nawigacja MMI Navigation plus stanowi wyposażenie standardowe Audi A8. Bazuje ona na modułowej platformie infotainment trzeciej generacji (MIB 3). System nawigacji uzupełniają standardowe usługi online i Car-2-X oferowane przez Audi connect. Są one podzielone na dwa pakiety: Audi connect Navigation & Infotainment oraz Audi connect Safety & Service z Audi connect Remote & Control.
Odpowiedź na nowoczesne potrzeby: nowe ekrany w tylnej części pojazdu
W udoskonalonym Audi A8 dostÄ™pne sÄ… również atrakcyjne opcje sprzÄ™tu inforozrywki. Nowe ekrany montowane z tyÅ‚u auta - dwa 10,1-calowe wyÅ›wietlacze o rozdzielczoÅ›ci full HD przymocowane do oparć foteli przednich - sÄ… dostosowane do oczekiwaÅ„ wspóÅ‚czesnych pasażerów zajmujÄ…cych tylne fotele. WyÅ›wietlajÄ… one zawartość urzÄ…dzeÅ„ przenoÅ›nych pasażerów i posiadajÄ… funkcjÄ™ odbioru streamingu audio i video, na przykÅ‚ad ze znanych platform streamingowych czy telewizyjnych bibliotek mediów.
Zaawansowany system nagÅ‚oÅ›nienia Bang & Olufsen stworzono z myÅ›lÄ… o wymagajÄ…cych miÅ‚oÅ›nikach wysokiej jakoÅ›ci dźwiÄ™ku. Teraz wysokiej jakoÅ›ci dźwiÄ™k trójwymiarowy sÅ‚yszalny jest również na tylnych fotelach. Wzmacniacz o mocy 1920 W dostarcza dźwiÄ™k do 23 gÅ‚oÅ›ników,
a gÅ‚oÅ›niki wysokotonowe wysuwane sÄ… elektrycznie z deski rozdzielczej. Pilot dla pasażerów siedzÄ…cych z tyÅ‚u, obecnie na staÅ‚e przymocowany do Å›rodkowego podÅ‚okietnika, umożliwia kontrolowanie z tylnego fotela wielu funkcji zapewniajÄ…cych wygodÄ™ i rozrywkÄ™. Jednostka sterujÄ…ca z wyÅ›wietlaczem dotykowym OLED ma wielkość smartfona.
Trzy pakiety: systemy wspomagania kierowcy
W ulepszonym Audi A8 dostÄ™pnych jest okoÅ‚o 40 systemów wspomagania kierowcy. Niektóre z nich — w tym systemy bezpieczeÅ„stwa Audi pre sense basic i Audi pre sense front — sÄ… elementami wyposażenia standardowego. Opcje pogrupowano w pakiety Park, City i Tour. Pakiet Plus Å‚Ä…czy w sobie wszystkie trzy powyższe. Funkcje takie jak asystent jazdy nocÄ… i kamery 360° dostÄ™pne sÄ… oddzielnie. WyróżniajÄ…cÄ… cechÄ… pakietu Park jest asystent parkowania zdalnego plus: może on automatycznie pokierować Audi A8 i wprowadzić je na równolegÅ‚e do drogi miejsce parkowania lub z niego wyprowadzić. Kierowca nie musi nawet siedzieć w pojeździe.
Pakiet City obejmuje asystenta skrzyżowaÅ„, asystenta ruchu przecinajÄ…cego tor jazdy z tyÅ‚u, asystenta zmiany pasa ruchu, system ostrzegania przy wysiadaniu oraz system ochrony bezpieczeÅ„stwa pasażerów Audi pre sense 360°, który w poÅ‚Ä…czeniu z aktywnym zawieszeniem inicjuje dziaÅ‚ania ochronne w przypadku kolizji.
Pakiet Tour jest wyjÄ…tkowo wszechstronny. Jego centralnym elementem jest adaptacyjny asystent jazdy, który dostosowuje wzdÅ‚użne i poprzeczne panowanie nad pojazdem w caÅ‚ym zakresie prÄ™dkoÅ›ci. Za systemami wspomagania w Audi A8 kryje siÄ™ centralny sterownik wsparcia kierowcy (zFAS), który nieustannie oblicza model otoczenia pojazdu.
Uniwersalne i wydajne: oferta jednostek napędowych
DziÄ™ki piÄ™ciu wersjom silnikowym, udoskonalone Audi A8 oferuje klientom szerokÄ… gamÄ™ ukÅ‚adów napÄ™dowych. Od silników V6 TFSI i V6 TDI – obu czerpiÄ…cych moc z 3 litrów pojemnoÅ›ci skokowej, przez napÄ™d hybrydowy typu plug-in w wersji TFSI e, silnik V6 TFSI i silniki elektryczne, po jednostkÄ™ 4.0 TFSI. Ta ostatnia może być zamontowana w modelach A8 i S8 z różnymi poziomami mocy wyjÅ›ciowej. Cztery litry pojemnoÅ›ci rozkÅ‚ada na osiem cylindrów w ukÅ‚adzie V i jest wyposażona w technikÄ™ „cylinder on demand“.
Silnik 3.0 TFSI napędza Audi A8 55 TFSI quattro i A8 L 55 TFSI quattro z mocą 250 kW (340 KM). W Chinach dostępny jest wariant o mocy 210 kW (286 KM). W zakresie prędkości obrotowej od 1370 do 4500 obr./min. dostarcza moment obrotowy rzędu 500 Nm. Rozpędza dużą limuzynę Audi A8 od O do 100 km/godz. w 5,6 sek. (wersja L: 5,7 sek.).
W wersji przeznaczonej dla modelu A8, silnik 4.0 TFSI generuje moc 338 kW (460 KM) oraz moment obrotowy 660 Nm, dostÄ™pny w zakresie od 1850 do 4500 obr./min. Pozwala to na prawdziwie sportowÄ… jazdÄ™: A8 60 TFSI quattro oraz A8 L 60 TFSI quattro przyspieszajÄ… od 0 do 100 km/godz. w 4,4 sekundy. Wyróżnikiem silnika V8 jest system „cylinder on demand” - COD, który przy spokojnej jeździe tymczasowo dezaktywuje cztery z oÅ›miu cylindrów.
Jednostka 3.0 TDI jest montowana w Audi A8 50 TDI quattro i A8 L 50 TDI quattro. Zapewnia ona moc 210 kW (286 KM) i moment obrotowy 600 Nm. Ten wysokoprężny silnik pozwala przyspieszyć A8 i A8 L od 0 do 100 km/godz. w 5,9 sekundy i osiągnąć elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/godz.
Dwa silniki, jeden akumulator: Audi A8 z napędami hybrydowymi typu plug-in
Audi A8 60 TFSI e quattro i A8 L 60 TFSI e quattro to modele hybrydowe typu plug-in (PHEV). W tym przypadku benzynowa jednostka 3.0 TFSI wspomagana jest przez silniki elektryczne. Zamontowany z tyłu pojazdu akumulator litowo-jonowy, może zmagazynować 14,4 kWh netto (brutto: 17,9 kWh) energii.
Dzięki mocy systemowej 340 kW (462 KM) i systemowemu momentowi obrotowemu 700 Nm, Audi A8 60 TFSI e quattro rozpędza się od 0 do 100 km/godz. w 4,9 sekundy (A8 i A8 L).
Kierowcy modeli hybrydowych typu plug-in mogÄ… wybrać jeden z czterech trybów jazdy. Tryb EV oznacza jazdÄ™ w peÅ‚ni elektrycznÄ…, Hybrid to wydajne poÅ‚Ä…czenie obu rodzajów napÄ™du, Hold sÅ‚uży oszczÄ™dzaniu dostÄ™pnej energii elektrycznej, a w trybie Charge silnik spalinowy Å‚aduje akumulator. Podczas Å‚adowania przez przewód, maksymalna moc Å‚adowania prÄ…dem zmiennym wynosi 7,4 kW. Klienci mogÄ… Å‚adować akumulator za pomocÄ… kompaktowego systemu Å‚adowania e-tron charging system we wÅ‚asnym garażu lub za pomocÄ… kabla Mode 3 w trasie.
Audi S8 — klasa luksusowa i inspirujÄ…ce parametry pracy
Audi S8 TFSI quattro to topowy model sportowy tej linii. Silnik biturbo V8 generuje dla niego moc 420 kW (571 KM) i moment obrotowy 800 Nm w zakresie od 2050 do 4500 obr./min. Standardowy sprint Audi S8 TFSI quattro realizuje w 3,8 sekundy. System COD gwarantuje zwiÄ™kszenie wydajnoÅ›ci S8. Klapy w ukÅ‚adzie wydechowym zapewniajÄ… na żądanie jeszcze bogatsze brzmienie silnika. Dodatkowo, najmocniejszy model z rodziny A8 zjeżdża z linii montażowej z rozbudowanym wyposażeniem standardowym. Zawiera ono, miÄ™dzy innymi, unikatowe poÅ‚Ä…czenie innowacyjnych komponentów zawieszenia. Tylko S8 wyjeżdża z fabryki z predyktywnym zawieszeniem aktywnym, sportowym mechanizmem różnicowym i dynamicznym ukÅ‚adem czterech kóÅ‚ skrÄ™tnych.
Sportowy charakter pojazdu celowo uwypuklono, stosujÄ…c wyróżniajÄ…ce siÄ™ elementy stylistyki wewnÄ™trznej i zewnÄ™trznej. Na dużych rynkach — w Chinach, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Korei PoÅ‚udniowej — Audi S8 jest oferowany wyÅ‚Ä…cznie z powiÄ™kszonym rozstawem osi. WydÅ‚użenie i podwyższenie pojazdu to znacznie wiÄ™ksza wygoda dla użytkowników – zyskujÄ… oni dodatkowÄ… przestrzeÅ„ nad gÅ‚owÄ… i miejsce na nogi.
tiptronic, quattro i sportowy mechanizm różnicowy: caÅ‚a gama wrażeÅ„ z jazdy
Wszystkie silniki w Audi A8 sÄ… poÅ‚Ä…czone z szybkÄ… i delikatnie zmieniajÄ…cÄ… biegi oÅ›miostopniowÄ…, automatycznÄ… skrzyniÄ… biegów tiptronic. DziÄ™ki elektrycznej pompie oleju automatyczna skrzynia biegów może zmieniać biegi nawet wtedy, gdy nie pracuje silnik spalinowy. StaÅ‚y napÄ™d na cztery koÅ‚a quattro z samoblokujÄ…cym miÄ™dzyosiowym mechanizmem różnicowym stanowi wyposażenie standardowe, które opcjonalnie może być uzupeÅ‚nione o sportowy mechanizm różnicowy (standard w S8). Podczas szybkiego pokonywania zakrÄ™tów aktywnie dystrybuuje on moment obrotowy miÄ™dzy tylnymi koÅ‚ami, a tym samym sprawia, że prowadzenie jest jeszcze bardziej sportowe i stabilne.
Progresywna technika: układ zawieszenia
Standardowy ukÅ‚ad zawieszenia w udoskonalonym Audi A8 imponuje swym wyważonym charakterem. DziÄ™ki wyraźnym profilom jazdy dostÄ™pnym w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, samochodem tym można jeździć zarówno w sposób sportowy, jak i maksymalnie komfortowy. Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z regulacjÄ… tÅ‚umienia drgaÅ„ należy do wyposażenia standardowego. Standardowo montowany jest również progresywny ukÅ‚ad kierowniczy. Dynamiczny ukÅ‚ad czterech kóÅ‚ skrÄ™tnych jest dostÄ™pny opcjonalnie - standardowo montowany jest w modelu Audi S8.
Predyktywne aktywne zawieszenie
Najważniejszym elementem udoskonalonego A8 jest predyktywne aktywne zawieszenie. Za poÅ›rednictwem silnika elektrycznego może ono indywidualnie obciążać lub odciążać każde koÅ‚o dodatkowÄ… mocÄ… i w ten sposób aktywnie regulować pozycjÄ™ podwozia w każdej sytuacji na drodze. Predyktywne aktywne zawieszenie sprawia, że wrażenia z jazdy w Audi A8 nabierajÄ… dodatkowych emocji. Gdy w systemie Audi drive select wÅ‚Ä…czony jest tryb dynamic, ta duża limuzyna pokazuje swoje sportowe oblicze. Mocno wchodzi w zakrÄ™ty, kÄ…ty przechyÅ‚ów sÄ… niewielkie, a nadwozie prawie nie nurkuje podczas hamowania. Natomiast w trybie comfort+ samochód pÅ‚ynnie pokonuje nierównoÅ›ci. UkÅ‚ad kierowniczy wspóÅ‚pracuje tu z przedniÄ… kamerÄ…, dziÄ™ki czemu rozpoznaje nierównoÅ›ci w ramach ograniczeÅ„ systemowych i predyktywnie reguluje pracÄ™ siÅ‚owników.
W trybie comfort+ aktywne zawieszenie predyktywne posiada szczególnÄ… cechÄ™: zintegrowana funkcja pochylania w zakrÄ™tach zmniejsza przyspieszenie boczne dziaÅ‚ajÄ…ce na pasażerów. Podczas wchodzenia w zakrÄ™t podnosi ona stronÄ™ nadwozia znajdujÄ…cÄ… siÄ™ po zewnÄ™trznej stronie zakrÄ™tu i obniża drugÄ… stronÄ™, nachylajÄ…c jÄ… do wartoÅ›ci trzech stopni. Przy prÄ™dkoÅ›ci od 80 do 130 km/h i przyspieszeniu bocznym do 0,4 g pokonywanie zakrÄ™tów jest ledwie wyczuwalne. Podczas jazdy na wprost w trybie comfort+, aktywne zawieszenie kompensuje ruchy podwozia zwiÄ…zane z koÅ‚ysaniem. Aby uÅ‚atwić wygodne wsiadanie i wysiadanie z samochodu, nadwozie podnosi siÄ™ i opuszcza nawet o 50 mm.
Asortyment kóÅ‚ przeznaczonych dla Audi A8 obejmuje obrÄ™cze o wymiarach od 18 do 21 cali i sześć nowych wzorów przygotowanych przez Audi i Audi Sport. W wersjach topowych, takich jak Audi S8, marka oferuje opcjonalnie ceramiczne tarcze hamulcowe wzmacniane wÅ‚óknem wÄ™glowym.
A8 L Horch: przygotowane specjalnie na rynek chiński
Audi A8 L Horch, topowy model przeznaczony na rynek chiÅ„ski, ma 5,45 m dÅ‚ugoÅ›ci, czyli jest o 13 cm dÅ‚uższy niż model A8 L. Stebnowanie wielu elementów tapicerki w ksztaÅ‚cie rombów, wytÅ‚aczane logotypy na oparciach oraz czarne dywaniki z dÅ‚ugim wÅ‚osiem podkreÅ›lajÄ… ekskluzywność tej wersji modelu. Specjalnie zaprojektowana osÅ‚ona chÅ‚odnicy Singleframe z pionowymi klamrami wskazuje na to, że jest to model luksusowy. Dodatkowo auto oferuje chromowane detale, na przykÅ‚ad na obudowach lusterek, charakterystycznÄ… sygnaturÄ™ Å›wietlnÄ… z tyÅ‚u, wiÄ™kszy dach panoramiczny, emblemat Horch na sÅ‚upku C, felgi typu H-crown oraz dodatkowe wyposażenie standardowe obejmujÄ…ce fotel relaksacyjny. Po raz pierwszy w segmencie D, topowy model oferuje chiÅ„skim klientom pragnÄ…cym nadać autu szczególnie eleganckiego wyglÄ…du, dwubarwne wykoÅ„czenie.
DostÄ™pne sÄ… tu trzy nakÅ‚adane rÄ™cznie kombinacje kolorystyczne: czerÅ„ mythos i srebro florette, srebro florette i czerÅ„ mythos oraz bÅ‚Ä™kit firmament i bÅ‚Ä™kit ultra. Barwy wymienione jako pierwsze sÄ… nakÅ‚adane poniżej krawÄ™dzi Å›wiateÅ‚, czyli tzw. linii tornado. W ten sposób model Audi A8 L Horch — z elementami zorientowanymi na prestiż i stanowiÄ…cymi oznakÄ™ statusu — wprowadza w życie to, co w Audi rozumie pod nazwÄ… progresywnej luksusowej limuzyny maksymalnie nastawionej na potrzeby klienta.
Bezpieczeństwo A8 L: wysoki poziom ochrony dzięki wydajnej technice mild-hybrid
Klienci zainteresowani opancerzonymi modelami Audi również skorzystajÄ… na ulepszeniach w modelu A8. Przygotowany z myÅ›lÄ… o specyficznych, najwyższych potrzebach w zakresie bezpieczeÅ„stwa model A8 L Security, jest napÄ™dzany silnikiem biturbo V8 o mocy 420 kW (571 KM). Technologia mild hybrid (MHEV) wykorzystujÄ…ca 48-woltowy gÅ‚ówny ukÅ‚ad elektryczny, zapewnia tej opancerzonej limuzynie wyjÄ…tkowÄ… wydajność.
Ceny i dostępność
Udoskonalone Audi A8 dostÄ™pne jest na polskim rynku już od grudnia 2021 roku. Cena bazowa A8 to teraz 442 100 PLN. Audi A8 60 TFSI e quattro rozpoczynajÄ… siÄ™ od kwoty 507 200 PLN, a Audi S8 od 630 200 PLN. WiÄ™cej szczegóÅ‚ów znaleźć można w konfiguratorze na stronie www.audi.pl