Super Mercedes produkowany jest w Woking niedaleko Londynu od maja 2004 roku. Jubileuszowy egzemplarz jest w kolorze czarnym i przeznaczony jest dla klienta w Japonii. Mercedes SLR McLaren ma być pojazdem sportowym XXI wieku. Rzeczywiście wmontowano weń wszystko, co potrafi współczesna technika samochodowa. Współczesny SLR to zarazem pojazd wywodzący się z tradycji modeli SL z lat pięćdziesiątych, jak i coś zupełnie nowego. W SLR postanowiono pokazać za jednym zamachem całą moc technologii firmy ze Stuttgartu. Żadnej prostoty, żadnych rozwiązań na skróty. Wszystko z najwyższej półki tyle, że w skórze dwumiejscowego auta sportowego.
Chodzi w tym przypadku zarówno o kształty jak i jego konstrukcję. Podstawowym materiałem do budowy karoserii SLR jest, tak jak w nowoczesnych samochodach wyścigowych, laminat z włókna węglowego. Prócz tego, elementy przenoszące obciążenia w komorze silnikowej, wykonano z aluminium. Laminat węglowy charakteryzuje się nie tylko olbrzymią wytrzymałością w stosunku do jego masy, ale też zdolnością do intensywnego rozpraszania energii przy odkształceniach. Karbowana "klatka" kabiny jest wyjątkowo sztywna i odporna zaś odpowiednie struktury z tego materiału umieszczone w przedniej części nadwozia, mają za zadanie łagodzić skutki ewentualnego zderzenia.
Agresywne ksztaÅ‚ty SLR majÄ… po części uzasadnienie aerodynamiczne. Zastosowane tu rozwiÄ…zania wywodzÄ… siÄ™ bezpoÅ›rednio z wyÅ›cigów F1. Wloty powietrza umieszczone z przodu, kierujÄ… strugi pod podwozie auta, gdzie gÅ‚adka, odpowiednio wyprofilowana podÅ‚oga pomaga w uzyskaniu siÅ‚ dociskajÄ…cych pojazd do podÅ‚oża - oczywiÅ›cie przy znacznych szybkoÅ›ciach. Z tyÅ‚u umieszczono spoiler, schowany do prÄ™dkoÅ›ci 95 km/h. Po przekroczeniu tej wartoÅ›ci ustawia siÄ™ on pod niewielkim kÄ…tem, który jeszcze bardziej zwiÄ™ksza wspomniany docisk. Przy awaryjnym hamowaniu "staje na sztorc", dziaÅ‚ajÄ…c jak hamulec aerodynamiczny. Tego typu funkcja (pÅ‚ata dociskowego) byÅ‚aby w F1 zabroniona, gdyż urzÄ…dzenia aerodynamiczne w bolidach zgodnie z przepisami FIA muszÄ… być nieruchome. Mercedesa SLR napÄ™dza 5.5-litrowy silnikV8 z doÅ‚adowaniem za pomocÄ… centralnie umieszczonej, spiralnej sprężarki. Uzyskano 626 KM przy 6500 obr/min i 780 Nm poczÄ…wszy od 3250 obr/min. Na osiÄ…gi nie ma wiÄ™c co narzekać - mimo iż za przeniesienie momentu odpowiedzialna jest piÄ™ciobiegowa skrzynia automatyczna, przyspieszenie do 100 km/h potrwa 3.8 sekundy, do 200 - 10.6, a do 300 - 28.8 sekundy. PrÄ™dkość maksymalna jest również wystarczajÄ…ca - 334 km/h. A przy tym silnik (wraz z caÅ‚ym samochodem) speÅ‚nia normÄ™ czystoÅ›ci spalin Euro 4. Czy speÅ‚nia także normÄ™ gÅ‚oÅ›noÅ›ci? Mercedes twierdzi, że tak, choć każdy kto sÅ‚yszaÅ‚ jak brzmi SLR może w to wÄ…tpić. Rury wydechowe umieszczone po bokach nadwozia sÄ… wyjÄ…tkowo krótkie, gdyż koÅ„czÄ… siÄ™ tuż za przednimi koÅ‚ami. GdzieÅ› w bÅ‚otnikach umieszczono tÅ‚umiki - to rozwiÄ…zanie ma przypominać starego dobrego "Gullwinga". Użycie skrzyni automatycznej nieco zaÅ‚amaÅ‚o ekstremalnie sportowÄ… koncepcjÄ™ SLR-a. W koÅ„cu jego konkurent Porsche GT, uniknÄ…Å‚ wszelkich nieortodoksyjnych dodatków, w tym również elektroniki wspomagajÄ…cej kierowcÄ™ czyli ESP. Mercedes uratowaÅ‚ trochÄ™ twarz, usportowiajÄ…c przekÅ‚adniÄ™ automatycznÄ… przy pomocy nowych, funkcji. Chodzi o trzystopniowy program "rÄ™cznej" zmiany biegów, opisany wiele mówiÄ…cymi okreÅ›leniami: "sport", "supersport" i "race". Poza tym klasyczne sprzÄ™gÅ‚o przy manualnej skrzyni i momencie obrotowym silnika 780 Nm mogÅ‚oby przetrwać (w niewÅ‚aÅ›ciwych rÄ™kach, a dokÅ‚adniej nogach) tylko kilka minut. A Mercedes nie może sobie pozwolić na to, by być serwisowany co kilka dni. SLR ma precyzyjnie dopracowane podwozie (podwójne poprzeczne wahacze przy każdym kole) i, co ciekawe, także w tym elemencie zrezygnowano z elektroniki i automatyki. A można byÅ‚o siÄ™ spodziewać pneumatycznego, aktywnego resorowania i regulowanego tÅ‚umienia amortyzatorów. Widać specjaliÅ›ci z AMG stwierdzili, że klasyczne rozwiÄ…zania (takie, jak obecnie sÄ… dopuszczone w F1) bÄ™dÄ… najlepsze dla auta sportowego. Jednak mimo centralnego umieszczenia zespoÅ‚u napÄ™dowego (które zapewnia naprawdÄ™ dobre wyważenie caÅ‚ego pojazdu) i sporego rozstawu osi (270 cm), przy takich osiÄ…gach szansa na utratÄ™ panowania nad "potworem" jest wyjÄ…tkowo wysoka. StÄ…d producent zrezygnowaÅ‚ z elektroniki w hamulcach oraz ukÅ‚adach wspomagajÄ…cych z nimi zwiÄ…zanych. SLR ma znany z modeli E i SL, elektrohydrauliczny ukÅ‚ad hamulcowy SBC. Wspomaga on kierowcÄ™ przy hamowaniu awaryjnym na Å‚ukach i na mokrej nawierzchni. Na wyposażeniu seryjnym sÄ… oczywiÅ›cie ABS, ESP i kilka pomniejszych funkcji pomocniczych (Soft Stop, Start off Assist i Tailback Assist). DziÄ™ki nim prowadzÄ…cy Mercedesa SLR nie musi umieć Å‚agodnie siÄ™ zatrzymywać, pÅ‚ynnie ruszać na wzniesieniu i utrzymywać wÅ‚aÅ›ciwej odlegÅ‚oÅ›ci od poprzedzajÄ…cego auta w korku. Producent twierdzi, jakoby SLR-a mógÅ‚ sobie kupić poczÄ…tkujÄ…cy kierowca, dość odważne stwierdzenie, ale przecież wszystko może siÄ™ zdarzyć…
Natomiast dla tych, którzy potrafią pojechać naprawdę szybko, Mercedes przeznaczył kompozytowo-ceramiczne tarcze hamulcowe, które są odporne na wysoką temperaturę i zużycie. W końcu pamiętamy, że to około 1700 kg masy pojazdu i 334 km/h! Ten sygnowany przez McLarena pojazd, mimo całego sportowego charakteru, ma być także samochodem na co dzień. Kabina, choć niewielka, wyposażona jest we wszystko czego można oczekiwać od auta luksusowego. Dwa elementy wyposażenia warte są wzmianki: tempomat (czy ktoś z Państwa zamierza kupić SLR-a, żeby jeździć nim ze stałą prędkością za ciężarówką?) oraz automatyczne rozpoznawanie dziecinnego fotelika (na użytek inteligentnych poduszek powietrznych na siedzeniu pasażera). Bobas zapięty w foteliku Isofix przy 334 km/h? W końcu, dlaczego nie, niech się przyzwyczaja!
Jednak Mercedes nie byłby Mercedesem, gdyby nie przygotował listy wyposażenia dodatkowego. Nawet w aucie za 435 000 euro! Dokupić możemy fantastycznie wyglądające 19-calowe felgi o wzorze turbiny, czerwoną skórzaną tapicerkę w kolorze identycznym z tą, stosowaną w pierwszych "Gullwingach", oraz kubełkowy fotel z włókna węglowego dla kierowcy w rozmiarach S/L/XL (standardowo montuje się rozmiar M).
Według informacji Daimler Chrysler Polska do tej pory nie sprzedano w Polsce żadnego egzemplarza Mercedesa SLR i chyba jeszcze długo się nie sprzeda...
W przypadku publikacji, proszę podać źródło Moto Target fot. Mercedes Benz