Jak pandemia koronawirusa wpłynęła na kondycję AUDI AG?
Dr Arno Antlitz: Koronawirus to bezprecedensowy test skrajnych warunków: W pierwszej poÅ‚owie roku Audi dostarczyÅ‚o klientom o 22 procent mniej pojazdów. To byÅ‚a ogromna zmiana na niekorzyść. Jednak szybko zareagowaliÅ›my na pandemiÄ™ i zoptymalizowaliÅ›my nasze krótkoterminowe wydatki, nie idÄ…c na kompromisy w kwestii dÅ‚ugofalowych planów, czy przyszÅ‚ej rentownoÅ›ci firmy.
Po miesiÄ…cach, które Å›miaÅ‚o można nazwać wyzwaniem, udaÅ‚o nam siÄ™ zrekompensować zwiÄ…zane z pandemiÄ… straty z pierwszego póÅ‚rocza i kumulatywnie odzyskać rentowność w trzecim kwartale 2020. W czwartym kwartale udaÅ‚o nam siÄ™ nawet uzyskać wynik znacznie lepszy niż w poprzednim roku. Dlatego caÅ‚oÅ›ciowe wyniki za rok 2020 sÄ… jednoznacznie pozytywne, nawet jeżeli sÄ… znacznie gorsze niż rok wczeÅ›niej. Jedna rzecz jest pewna: ten kryzys bÄ™dzie nadal wymagaÅ‚ dalszego, ogromnego wysiÅ‚ku caÅ‚ego zespoÅ‚u. Z drugiej strony jest to też dla nas sygnaÅ‚, że pozycja Audi jest mocna, a firma odporna na wpÅ‚ywy czynników ekonomicznych.
W jaki sposób zamierzacie PaÅ„stwo finansować „PrzewagÄ™ DziÄ™ki Technice”? JakÄ… rolÄ™ bÄ™dzie w tym odgrywać rentowna mobilność elektryczna?
Dr Arno Antlitz: Zmniejszenie emisji zwiÄ…zków wÄ™gla i ochrona klimatu to najpilniejsze dÅ‚ugofalowe zadania dla naszego spoÅ‚eczeÅ„stwa. Chcemy odegrać w tym swojÄ… rolÄ™. Do 2025 r. wydamy w Audi na technologie przyszÅ‚oÅ›ci 17 mld euro z naszego budżetu inwestycyjnego wynoszÄ…cego 35 mld euro. Prawie 15 mld euro przypadnie wyÅ‚Ä…cznie na mobilność elektrycznÄ… i hybrydyzacjÄ™. To daje nam dobrÄ… pozycjÄ™ finansowÄ… i możliwość sprostania stojÄ…cym przed nami kluczowym wyzwaniom. Mobilność elektryczna jest zdecydowanie najbardziej skutecznym sposobem osiÄ…gniÄ™cia dekarbonizacji i realizacji naszych flotowych celów emisji CO2. Dlatego jest to kluczowy element strategii Audi.
Wzmacniamy naszÄ… markÄ™, by promować wzrost w segmentach wysokomarżowych i poprawić naszÄ… pozycjÄ™ cenowÄ…. Ponadto rentowność modeli elektrycznych znacznie siÄ™ poprawi wraz z modelami nowych generacji: koszty akumulatorów spadajÄ…, a jednoczeÅ›nie korzystamy na rosnÄ…cym efekcie skali w zakresie sprzÄ™tu i oprogramowania. Ilość odgrywa w naszej branży kluczowÄ… rolÄ™. StanowiÄ…c część Grupy Volkswagen, jesteÅ›my jedynym producentem segmentu premium, który do tego stopnia jest w stanie wykorzystać efekt skali.
Jakie cele finansowe stawia sobie firma Audi w perspektywie średniookresowej?
Dr Arno Antlitz: Firma postawiÅ‚a sobie ambitny cel polegajÄ…cy na uzyskaniu w kolejnych kilku latach stopy rentownoÅ›ci ze sprzedaży rzÄ™du 9–11 procent. Nadal trzymamy siÄ™ tego strategicznego celu, pomimo trudnej ekonomicznie sytuacji i transformacji zachodzÄ…cej w naszej branży. Systematyczne wdrażanie programów Audi.Zukunft i Planu Transformacji Audi umożliwia nam inwestowanie w technologie przyszÅ‚oÅ›ci, takie jak elektryfikacja i cyfryzacja.
Ważnym kluczem do naszego sukcesu jest portfel produktów emocjonalnych. Dodatkowo z rynku dochodzÄ… pozytywne sygnaÅ‚y, co daje nam wiarÄ™ w przyszÅ‚ość. Rok 2021 ma przynieść ponowny wzrost w przemyÅ›le motoryzacyjnym, szczególnie w segmencie premium. Chcemy na tym skorzystać, a jednoczeÅ›nie zwiÄ™kszyć nasz udziaÅ‚ w rynku. Znajdzie to też odzwierciedlenie w naszych wynikach finansowych. W 2022 r. chcielibyÅ›my wrócić do poziomu z czasu przed pandemiÄ….