-
znakomita funkcjonalność: wyświetlacz head-up oferujący obraz w rozszerzonej rzeczywistości
-
strzałki wskazujące kierunek jazdy oraz inne oznaczenia pochodzące od nawigacji wydają się wpisane w rzeczywiste otoczenie samochodu, znacznie ułatwiając jazdę
-
Volkswagen jako pierwszy wprowadził nową technologię do aut klasy kompaktowej stosując ją w modelach ID.3 i ID.4
-
CzÅ‚onek ZarzÄ…du ds. Rozwoju, Frank Welsch: „Wprowadzamy do klasy samochodów kompaktowych prawdziwe innowacje – to tradycja Volkswagena”
WyÅ›wietlacz przezierny dziaÅ‚ajÄ…cy w rozszerzonej rzeczywistoÅ›ci to urzÄ…dzenie otwierajÄ…ce nowy rozdziaÅ‚ w dziejach systemów wpÅ‚ywajÄ…cych na komfort kierowców. Chociaż jest nowoÅ›ciÄ… w skali Å›wiatowej, Volkswagen zdecydowaÅ‚ siÄ™ wprowadzić to nowe techniczne rozwiÄ…zanie w autach popularnej klasy kompaktowej. „WprowadziliÅ›my do seryjnej produkcji bardzo innowacyjne rozwiÄ…zanie” – powiedziaÅ‚ Frank Welsch, CzÅ‚onek ZarzÄ…du ds. Rozwoju. „I to nie w samochodzie klasy premium, lecz w autach kompaktowych należących do rodziny elektrycznych pojazdów ID. UdostÄ™pnianie najnowoczeÅ›niejszych technologii jak najwiÄ™kszej liczbie klientów od zawsze byÅ‚o jednÄ… z gÅ‚ównych kompetencji Volkswagena”.
Dwa pola, dwa poziomy. WyÅ›wietlacz przezierny w technologii rozszerzonej rzeczywistoÅ›ci umieszcza na przedniej szybie znaki graficzne osobno w dwóch polach i na dwóch poziomach. Duże pole, w którym ukazujÄ… siÄ™ dynamiczne oznaczenia znajduje siÄ™ w wirtualnej odlegÅ‚oÅ›ci okoÅ‚o 10 metrów w polu widzenia kierowcy i ma przekÄ…tnÄ… 1,8 metra. W tym oddalonym od kierowcy polu pojawiajÄ… siÄ™ informacje pochodzÄ…ce z systemów asystujÄ…cych, jak również strzaÅ‚ki oraz miejsca startowe i docelowe systemu nawigacji.
Pod wiÄ™kszym, odleglejszym polem, znajduje siÄ™ drugie – mniejsze, bliższe i pÅ‚askie. W postaci statycznych symboli ukazujÄ… siÄ™ na nim informacje dotyczÄ…ce prÄ™dkoÅ›ci jazdy, znaki drogowe oraz symbole systemów asystujÄ…cych i nawigacji. WydajÄ… siÄ™ one zawieszone w przestrzeni okoÅ‚o trzy metry przed kierowcÄ….
Wszystkie znaki sÄ… nakÅ‚adane na rzeczywiste elementy otoczenia samochodu i prezentowane w sposób dynamiczny. Gdy pojazd zbliża siÄ™ do skrzyżowania, na którym – zgodnie ze wskazaniem nawigacji – powinien skrÄ™cić, kierowca zobaczy dwie informacje: najpierw wpisany w nawierzchniÄ™ drogi znak uprzedzajÄ…cy i chwilÄ™ później trzy strzaÅ‚ki na skrzyżowaniu. Im bardziej samochód bÄ™dzie siÄ™ do niego zbliżaÅ‚, tym wiÄ™ksze bÄ™dÄ… strzaÅ‚ki, jednoczeÅ›nie stanÄ… siÄ™ bledsze, by nie przesÅ‚aniaÅ‚y kierowcy drogi. TworzÄ…c grafikÄ™ wyÅ›wietlacza Volkswagen kierowaÅ‚ siÄ™ zasadÄ…: „mniej znaczy wiÄ™cej”, zgodnie z którÄ… kierowcy nie należy zasypywać nadmiarem informacji.
Wskazówki i ostrzeżenia. W polu wyÅ›wietlacza znajdujÄ…cym siÄ™ w dalszej odlegÅ‚oÅ›ci od kierowcy ukazujÄ… siÄ™ również znaki systemu Lane Assist. Gdy samochód bez wÅ‚Ä…czonego kierunkowskazu zbliży siÄ™ do linii wyznaczajÄ…cej krawÄ™dź pasa ruchu, kierowca zobaczy pomaraÅ„czowy znaczek. Po uruchomieniu systemu Travel Assist, który utrzymuje pojazd poÅ›rodku pasa ruchu, pojawiajÄ… siÄ™ dwie zielone linie. Podczas dalszej jazdy kierowca zobaczy też kolorowy pasek symbolizujÄ…cy pojazd jadÄ…cy z przodu – dzieje siÄ™ tak wtedy, gdy wÅ‚Ä…czone sÄ… system ACC, czyli aktywny tempomat lub system Travel Assist. JeÅ›li systemy asystujÄ…ce sÄ… wyÅ‚Ä…czone, a kierowca zbliży siÄ™ do auta jadÄ…cego z przodu na niebezpiecznÄ… odlegÅ‚ość, w polu wyÅ›wietlacza pojawi siÄ™ czerwony znak ostrzegawczy.
We wnÄ™trzu tablicy rozdzielczej. GÅ‚ównym elementem technicznym wyÅ›wietlacza przeziernego w technologii rozszerzonej rzeczywistoÅ›ci jest Picture Generation Unit (PGU) – moduÅ‚ znajdujÄ…cy siÄ™ gÅ‚Ä™boko we wnÄ™trzu tablicy rozdzielczej. Monitor LCD emitujÄ…cy Å›wiatÅ‚o o dużym natężeniu wysyÅ‚a wiÄ…zkÄ™ promieni do dwóch poziomych luster, a specjalny system optyczny rozdziela je na pola bliskiego i dalekiego widzenia. Umieszczone poziomo lustra odbijajÄ… promienie do dużego wklÄ™sÅ‚ego i regulowanego elektrycznie lustra. Z niego sÄ… one kierowane na przedniÄ… szybÄ™ samochodu w pole widzenia kierowcy. W wirtualnym odstÄ™pie 10 metrów widzi on pojawiajÄ…ce siÄ™ symbole równie ostro, jak elementy rzeczywistego otoczenia.
ŹródÅ‚em obrazów jest tak zwany AR Creator (AR – Augmented Reality, rzeczywistość rozszerzona) znajdujÄ…cy siÄ™ w centralnym komputerze modelu ID. Oblicza on, w które miejsce w realnym otoczeniu auta powinny zostać wpisane wirtualne znaki. PodstawÄ… tych obliczeÅ„ sÄ… dane dostarczane przez kamerÄ™ umieszczonÄ… z przodu samochodu, przez radarowy czujnik i przez mapÄ™ systemu nawigacji. Znaki pojawiajÄ…ce siÄ™ w polu dalekiego widzenia sÄ… stabilizowane, by pozostawaÅ‚y nieruchome niezależnie od ruchów nadwozia pojazdu.
Klienci użytkujÄ…cy już ID.3 1ST w wersji Max już za kilka tygodni zostanÄ… zaproszeni do Autoryzowanych Serwisów Volkswagena celem aktualizacji oprogramowania samochodu, w efekcie której aktywowane zostanÄ…: Head-Up Display z roszerzonÄ… rzeczywistoÅ›ciÄ… jak i funkcja bezprzewodowego App-Connect. Zamawiane obecnie samochody, na których wyposażeniu znajduje siÄ™ Head-Up Display z poszerzonÄ… rzeczywistoÅ›ciÄ…, trafiÄ… do klientów z aktywnÄ… funkcjonalnoÅ›ciÄ…, bez koniecznoÅ›ci uruchomienia jej poprzez aktualizacjÄ™ w serwisie.
PrzyszÅ‚ość należy do aut elektrycznych. W ramach strategii „Transform 2025+” marka Volkswagen zainwestuje do 2024 roku w rozwój samochodów elektrycznych jedenaÅ›cie miliardów euro. ID.4 to pierwszy elektryczny SUV Volkswagena i drugi, po ID.3, model należący do rodziny pojazdów ID. Ta nowa, odrÄ™bna rodzina doÅ‚Ä…czyÅ‚a od niedawna do oferty klasycznych modeli marki.
Film przedstawiający działanie wyświetlacza można zobaczyć tutaj.