-
rozpoczęła siÄ™ przebudowa zakÅ‚adu na potrzeby produkcji aut elektrycznych – trwajÄ… prace nad nowÄ… halÄ… produkcyjnÄ…
-
miliard euro inwestycji w przebudowÄ™ fabryki
-
w 2022 roku w zakładzie zacznie powstawać elektryczny, kompaktowy SUV ID.4*
Ralf Brandstätter, CEO marki Volkswagen, powiedziaÅ‚: „DziÄ™ki przeksztaÅ‚ceniu zakÅ‚adu w Emden w miejsce produkcji aut elektrycznych Volkswagen przyspiesza dokonujÄ…cÄ… siÄ™ wÅ‚aÅ›nie zmianÄ™ systemowÄ…. W przebudowÄ™ fabryki zainwestujemy Å‚Ä…cznie miliard euro. W ten sposób zakÅ‚ad w Emden stanie siÄ™ jednym z ważniejszych filarów naszej strategii w dziedzinie aut elektrycznych”. Andreas Tostmann, CzÅ‚onek ZarzÄ…du Volkswagena ds. Produkcji i Logistyki, zauważa: „Zmieniamy zakÅ‚ad w Emden w jednÄ… z najnowoczeÅ›niejszych fabryk przemysÅ‚u samochodowego”. PrzewodniczÄ…cy Rady ZakÅ‚adowej Bernd Osterloh, podkreÅ›la: „ZaÅ‚oga w Emden jest szczególnie zwiÄ…zana ze swoim zakÅ‚adem. PokazaÅ‚y to kolejny raz ostatnie przesuniÄ™cia kadrowe. I dlatego jestem pewien, że Passat, Arteon i ID.4 stanÄ… siÄ™ wielkim zespoÅ‚owym sukcesem, bo to jest solidny zestaw dla solidnej fabryki”.
Fabryka w Emden to pierwszy zakÅ‚ad w Dolnej Saksonii, który bÄ™dzie na wielkÄ… skalÄ™ produkowaÅ‚ samochody elektryczne. Od 2022 roku z jej taÅ›m bÄ™dzie zjeżdżać SUV ID.4, a później również inne modele zasilane energiÄ… elektrycznÄ…. Produkcja Passatów limuzyny i kombi, Arteona oraz jego nowej odmiany – Arteona Shooting Brake – bÄ™dzie tu trwaÅ‚a jeszcze przez wiele lat podczas fazy przejÅ›ciowej. Po zakoÅ„czeniu ostatniego etapu przebudowy zdolnoÅ›ci produkcyjne fabryki wyniosÄ… do 300.000 elektrycznych aut rocznie.
Najważniejszym elementem przeksztaÅ‚cania zakÅ‚adu w miejsce produkcji aut elektrycznych jest wzniesienie nowej hali montażowej o powierzchni prawie 50.000 m2. PowiÄ™kszone o 23.000 m2 zostanÄ… także hale pras i montażu karoserii, zmodernizowana zostanie lakiernia, powstanie też nowa specjalna hala o powierzchni 6.000 m2, w której lakierować siÄ™ bÄ™dzie na czarno dachy samochodów – dwubarwne nadwozie to jeden ze znaków rozpoznawczych modeli z rodziny ID. Planuje siÄ™ ponadto budowÄ™ nowego dużego magazynu oraz mniejszego, zautomatyzowanego magazynu mniejszych komponentów. Budowa wymienionych obiektów ma zakoÅ„czyć siÄ™ latem 2021 roku. „Przebudowujemy tÄ™ fabrykÄ™ nie przerywajÄ…c produkcji” – mówi kierownik zakÅ‚adu Uwe Schwartz. „JesteÅ›my dumni, że staliÅ›my siÄ™ pierwszym zakÅ‚adem w Dolnej Saksonii, w którym bÄ™dÄ… wytwarzane zarówno samochody spalinowe, jak i elektryczne. To niezwykÅ‚e wyzwanie również dla zaÅ‚ogi”. PrzewodniczÄ…cy Rady ZakÅ‚adowej fabryki w Emden, Manfred Wulff, dodaje: „Plan przemyÅ›lany zarówno pod wzglÄ™dem finansowym, jak i personalnym daje nam możliwość zaoferowania klientom z caÅ‚ego Å›wiata aut elektrycznych z Emden i pozwala w ten sposób odegrać ważnÄ… rolÄ™ – to dla nas jednoczeÅ›nie zaszczyt i zobowiÄ…zanie”.
Pracownicy zakÅ‚adu zostali przeszkoleni w zakresie produkcji samochodów elektrycznych już przy okazji montażu Passata GTE**. Od jesieni 2019 roku pracownicy fabryki w Emden przebywajÄ… w zakÅ‚adzie w Zwickau, by uczestniczyć w montażu urzÄ…dzeÅ„ oraz asystować podczas produkcji elektrycznego ID.3, a nastÄ™pnie wykorzystać zebrane doÅ›wiadczenia u siebie w Emden. Taka taktyka bÄ™dzie stopniowo wprowadzana we wszystkich obszarach produkcji. Ponadto, w najbliższych latach zostanie przeprowadzony wielki program szkoleÅ„ dla wszystkich pracowników. Jako pierwsze odbÄ™dzie siÄ™ seminarium zatytuÅ‚owane „Przesiadka do samochodów elektrycznych”, ostatnim etapem bÄ™dÄ… natomiast indywidualne szkolenia na tematy zwiÄ…zane bezpoÅ›rednio z różnymi aspektami produkcji. W sumie, zanim ruszy produkcja aut elektrycznych odbÄ™dzie siÄ™ ponad 60.000 dni szkoleniowych.
Volkswagen zamierza osiÄ…gnąć pozycjÄ™ globalnego lidera w zakresie samochodów elektrycznych; do 2025 roku marka chce wprowadzić na rynek ponad 20 modeli z wyÅ‚Ä…cznie elektrycznym napÄ™dem i w ten sposób przyczynić siÄ™ do przeÅ‚omu w tej dziedzinie. Modele ID.4 i ID.3*** to ważne, opracowane z myÅ›lÄ… o realizacji postanowieÅ„ klimatycznych Porozumienia Paryskiego, elementy strategii marki zakÅ‚adajÄ…cej osiÄ…gniÄ™cie do 2050 roku neutralnoÅ›ci pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla. Już w 2025 roku emisja CO2 przez samochody Volkswagena ma zmniejszyć siÄ™ o jednÄ… trzeciÄ…. Do 2024 roku marka przeznaczy na rozwój elektromobilnoÅ›ci 11 miliardów euro i dokona przebudowy wielu zakÅ‚adów. W Niemczech elektryczne modele koncernu Volkswagen bÄ™dÄ… powstawać w fabrykach w Zwickau, Emden, Hanowerze, Zuffenhausen i w Dreźnie. Za granicÄ… auta z napÄ™dem elektrycznym bÄ™dÄ… wytwarzane w Mlada Boleslav, Chattanooga, Foshan i w Anting.
* – ID.4: model studyjny zbliżony do seryjnego
** – Passat GTE: (NEDC) zużycie paliwa l/100 km: w cyklu mieszanym 1,5-1,4;
zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: w cyklu mieszanym 14,2-13,8;
emisja CO2 w cyklu mieszanym g/km: 34-32; klasa efektywności: A+
*** – ID.3: model studyjny zbliżony do seryjnego