Przeprowadzane w specjalnych oÅ›rodkach testy zderzeniowe odbywajÄ… siÄ™ w przewidywalnych warunkach. Wiele prób zderzeniowych ma swoje okreÅ›lone standardy. W testach Euro NCAP przeprowadza siÄ™ m.in. uderzenie pojazdu szerokoÅ›ciÄ… 40% przodu w częściowo deformowalnÄ… przeszkodÄ™ z prÄ™dkoÅ›ciÄ… 64 km/h. WiÄ™kszość wspóÅ‚czesnych aut doskonale radzi sobie z tÄ… próbÄ…, choć w przeszÅ‚oÅ›ci niektóre marki miewaÅ‚y problem z jej zaliczeniem. Niestety wypadki w realnych warunkach drogowych odbywajÄ… siÄ™ wedÅ‚ug zupeÅ‚nie innego scenariusza, który czÄ™sto nie Å›ni siÄ™ laborantom. I wtedy na scenÄ™ wkraczajÄ… ludzie z zespoÅ‚u badawczego.
Warunki pracy bywajÄ… Å›rednie. Goeteborg nie jest wcale najzimniejszÄ… częściÄ… Szwecji, za to niemal caÅ‚y czas pada tam deszcz. Wypadki drogowe odbywajÄ… siÄ™ o różnych porach, niekoniecznie w godzinach pracy. Gdy przychodzi powiadomienie o wypadku, ekipa pakuje siÄ™, jedzie na miejsce i jak najdokÅ‚adniej dokumentuje caÅ‚e zdarzenie. PrÄ™dkość i energia uderzenia, kÄ…ty, Å›lady hamowania, prÄ™dkość zadziaÅ‚ania systemów bezpieczeÅ„stwa, uszkodzenia pojazdu, stan znaków drogowych i nawierzchni… SpecjaliÅ›ci Volvo Cars czÄ™sto proszÄ… poszkodowanych w wypadku o udostÄ™pnienie dokumentacji medycznej z procesu leczenia po wypadku. To pozwala im lepiej zrozumieć, jakie obrażenia powstaÅ‚y podczas kolizji; te dane zostajÄ… odpowiednio zakodowane i stanowiÄ… cenny wkÅ‚ad w rozwój konstrukcji i systemów bezpieczeÅ„stwa kolejnych aut.
Accident Research Team nie sÄ… jedyny źródÅ‚em informacji, jakimi dysponujemy. Ale ich praca pozwala nam zrozumieć wiele detali. Wypadki ciÄ…gle majÄ… miejsce, ale dziÄ™ki postÄ™powi technologii, dziÅ› wypadki majÄ… Å‚agodniejsze konsekwencje niż kiedyÅ›, a ich uczestnicy rzadziej majÄ… poważne obrażenia – powiedziaÅ‚a Malin Ekhom, kierujÄ…ca dziaÅ‚em Volvo Cars Safety Centre.
Centrum zderzeniowe kończy 20 lat
Ekipa Volvo Cars Accident Research bada co roku od 30 do 50 wypadków. Zdarza im siÄ™ również odkupowanie wraku do celów badawczych lub poszczególnych elementów zniszczonego auta – np. foteli. Niektóre najbardziej interesujÄ…ce zdarzenia drogowe byÅ‚y odtwarzane w warunkach laboratoryjnych z zachowaniem kÄ…tów i prÄ™dkoÅ›ci oryginalnego zdarzenia. Nasza firma jest jednÄ… z nielicznych na Å›wiecie, która dysponuje centrum zderzeniowym z dwoma tunelami, których kÄ…t wzglÄ™dem siebie można zmieniać. Choć ten obiekt zbudowano 20 lat temu, nadal należy do najnowoczeÅ›niejszych na Å›wiecie. DÅ‚uższy z tuneli ma 154 metry i można w nim rozpÄ™dzić pojazd testowy do prÄ™dkoÅ›ci 120 km/h. Drugi tunel mierzy 108 metrów i jest przesuwany wzglÄ™dem tego pierwszego w zakresie od 0 do 90 stopni. W nim można rozpÄ™dzić pojazd do 80 km/h. Co ważne, da siÄ™ za pomocÄ… tych tuneli prowadzić symulacje badaÅ„ czoÅ‚owych i bocznych dwóch pojazdów, a precyzja punktu zetkniÄ™cia siÄ™ rozpÄ™dzonych aut wynosi 2,5 cm, co przekÅ‚ada siÄ™ na dwie tysiÄ™czne sekundy. MrugniÄ™cie oka zajmuje 60 tysiÄ™cznych sekundy. PodÅ‚oga w miejscu zderzania aut wykonana jest z grubej warstwy pleksiglasu. Pod niÄ… znajduje siÄ™ gÅ‚Ä™boka na 6 metrów komora, w której zainstalowane sÄ… kamery. Niektóre wykonujÄ… nawet 200 000 klatek na sekundÄ™. Naturalnie oprócz tuneli, centrum bezpieczeÅ„stwa dysponuje także innymi stanowiskami, na zewnÄ…trz, gdzie można symulować rolowanie samochodu, jego wpadniÄ™cie do rowu, czy dowolny inny scenariusz drogowy.
WÅ›ród tysiÄ™cy testów zderzeniowych wykonanych w tym miejscu, które też niedawno miaÅ‚o swojÄ… okrÄ…gÅ‚Ä…, dwudziestÄ… rocznicÄ™ powstania, odtworzono także zderzenia, do których wzywano ekipÄ™ badajÄ…cÄ… wypadki Volvo. Może wÅ‚aÅ›nie z tego powodu, gdy amerykaÅ„ska organizacja IIHS przeprowadziÅ‚a testy wedÅ‚ug innych kryteriów niż Euro NCAP, stosujÄ…c uderzenie tzw. small-ovelap, samochody Volvo zniosÅ‚y to dzielnie, podczas gdy wiele aut siÄ™ po prostu rozpadÅ‚o...