|
|
|
Twardziel. Jeep Cherokee 2,8 CRD
|
W bogatej palecie modeli Jeepa znajdziemy zarówno luksusowe SUV-y jak i kompaktowe auta puszczające oko w kierunku młodszej klienteli. Ale żelaznym punktem oferty są auta, którymi zaraz po wyjeździe z salonu możemy udać się w trudny teren. Jednym z nich jest nowy Jeep Cherokee.
|
Spadkobierca Jeep Cherokee należy do wąskiego grona amerykańskich aut, którym udało się podbić serca Europejczyków. Godny spadkobierca kultowego modelu Wagoneer z lat 60-tych odziedziczył po nim płytę podłogową i większość podzespołów mechanicznych. W odróżnieniu od luksusowego Wagoneera, pierwszy Jeep Cherokee miał tylko jedną parę drzwi. W 1984 roku przyszła pora na nową generację modelu Cherokee. Tym razem klienci otrzymali dużo lepsze, zwrotniejsze, szybsze i bardziej ekonomiczne auto dostępne zarówno w wersji 3, jak i 5-drzwiowej. Najnowsza generacja tego Jeepa godnie kontynuuje filozofię przodka. Auta, które w przeciwieństwie do sprytnych zagrywek konkurencji w unikatowy sposób łączy komfort jazdy z ponadprzeciętnymi własnościami terenowymi.
Zdobywca BÅ‚oto, piasek, kamienie, woda, Å›nieg. To Å›rodowisko w którym Cherokee czuje siÄ™ jak u siebie. Klasyfikowany w swojej ojczyźnie jako Å›redniej wielkoÅ›ci terenówka, na starym kontynencie budzi szacunek swoimi sÅ‚usznymi rozmiarami znacznie odbiegajÄ…cymi od europejskiego pojÄ™cia „medium size”. Jeep dobrze przygotowaÅ‚ Cherokee do starcia z azjatyckÄ… i niemieckÄ… konkurencjÄ…. DoskonaÅ‚y silnik diesla, sztywny tylny most staÅ‚y, napÄ™d na cztery koÅ‚a i reduktor nie pozostawiajÄ… zÅ‚udzeÅ„, że nie mamy do czynienia z kolejnÄ… bulwarowÄ… terenówkÄ… która z reguÅ‚y poza asfaltem jest niewiele warta.
Kanciuch Sylwetka nowego Cherokee sprawia wrażenie ociosanego monolitu. Jak okiem siÄ™gnąć ostre kanty, żadnych modnych ostatnio wÅ›ród „terenowych” aut krÄ…gÅ‚oÅ›ci, udziwnionych ksztaÅ‚tów kloszy lamp, czy Å›ciÄ™tego dachu przypominajÄ…cego coupe. W kanciastych ksztaÅ‚tach Cherokee jest coÅ› surowego i coÅ›, co sprawia że patrzÄ…c na niego masz wrażenie że możesz mu zaufać. Ale jego militarna, niemal kuloodporna powÅ‚oka kryje jak najbardziej ucywilizowane wnÄ™trze. Wystarczy zająć wysokie miejsce za kierownicÄ… aby poczuć siÄ™ jak na mostku kapitaÅ„skim. Zza pionowej szyby czoÅ‚owej widać rozlegÅ‚Ä… panoramÄ™ maski silnika. Znika gdzieÅ› pierwsze wrażenie wywoÅ‚ane rozmiarami zewnÄ™trznymi. Po chwili wiemy już gdzie koÅ„czy siÄ™ nasz Jeep, co w szczególnoÅ›ci docenimy zarówno podczas jazdy w terenie wÅ›ród drzew, jak i manewrujÄ…c nim na wÄ…skich ulicach i parkingach miasta. Podziw budzi Å›rednica zawracania wynoszÄ…ca zaledwie 10,8 metra i Å‚adowność równa 535 kg. Testowana przez nas wersja Limited rozpieszcza bogactwem wyposażenia, jasnymi materiaÅ‚ami wykoÅ„czeniowymi, dwukolorowa tapicerkÄ… skórzanÄ…, doskonaÅ‚ym sprzÄ™tem audio, nawigacjÄ… z twardym dyskiem i wieloma innymi elementami.
SiÅ‚acz Jeepa w ruch wprawia 177-konny silnik wysokoprężny z bezpoÅ›rednim wtryskiem paliwa typu common-rail trzeciej generacji. Za sprawÄ… potężnego momentu obrotowego 460 Nm, praktycznie nie istnieje dla niego pojÄ™cie „braku pary”. Dość szorstka kultura pracy i charakterystyczny odgÅ‚os jaki wydaje silnik na niskich biegach ma w przypadku Cherokee swój niepowtarzalny urok wpisany na staÅ‚e w życiorys Jeepa. Najbardziej odpowiednim partnerem dla tej jednostki napÄ™dowej, jest wymagajÄ…ca dopÅ‚aty automatyczna skrzynia biegów posiadajÄ…ca także możliwość rÄ™cznej zmiany przeÅ‚ożeÅ„. Automat nie jest może mistrzem jeÅ›li chodzi o szybkość i reakcjÄ™ na gaz, ale zdecydowanie lepiej pasuje do wszÄ™dobylskiego charakteru tego auta. Poza tym uwalnia kierowcÄ™ od ciÄ…gÅ‚ego siÄ™gania do lewarka – rzecz nieoceniona, szczególnie w coraz dÅ‚uższych miejskich korkach. SwojÄ… dynamikÄ… Jeep potrafi zadziwić niejedno auto i na pewno nieÅ‚atwo bÄ™dzie go dogonić. OsiÄ…gi auta (0-100 km/h 10,9 s, 180 km/h) pozwalajÄ… również na bezstresowÄ… jazdÄ™ nielicznymi krajowymi autostradami bez obawy o blokowanie innym lewego pasa. UkÅ‚ad hamulcowy dobrze radzi sobie z ważącym prawie 2 tony autem, a ich skuteczność nie maleje także po rozgrzaniu. W warunkach miejskich z 70-litrowego baku po każdych 100 kilometrach jazdy ubywa okoÅ‚o 13 litrów paliwa. WykorzystujÄ…c potężny moment obrotowy Jeepa na dÅ‚ugiej trasie możemy uzyskać wynik rzÄ™du 10 litrów. W terenie bÄ™dzie to co najmniej 15 litrów.
Off-road Projektując układ jezdny i zawieszenie Jeepa zdecydowano się na pewien kompromis w kierunku osób, które lubią czasem zbaczać z utartych szlaków. Dlatego szybka jazda po asfalcie nie jest tym co najbardziej kocha Cherokee. Samochód zapewnia odpowiedni komfort, a jego układ jezdny ma nawet większą rezerwę przyczepności, niż można się spodziewać po tego typu aucie z wysoko umieszczonym środkiem ciężkości. Ale dopiero w prawdziwym terenie, Jeep pokazuje na co go stać. Siła napędowa dzielona jest pomiędzy przednią i tylną oś w proporcji 42/58. Jeśli zajdzie taka potrzeba zawsze możemy skorzystać z przełącznika na środkowym tunelu i włączając reduktor (tryb 4WD Low) przejść w tryb 50/50. Udane kąpiele błotne zapewni znaczna głębokość brodzenia równa 500mm. Kąty natarcia, zejścia i rampowy wynoszą odpowiednio 38, 30 i 28 stopni. W praktyce pozwala to na bezproblemowy przejazd wymagającego toru Autotrapera i pewność, że dopóki nie zmierzamy odkrywać zakątków puszczy w Laosie, w terenie Jeep nas nie zawiedzie. Nawet na montowanych seryjnie oponach szosowych, Cherokee bez trudu poradził sobie z głębokim kopnym piaskiem, stromymi podjazdami i lepkim błotem. Prędzej skapituluje sam kierowca, niż układ napędowy auta.
OsiÄ…galny W Polsce dostÄ™pna jest tylko jedna wersja silnikowa Cherokee 2,8 CRD w dwóch wariantach wyposażenia – Sport i Limited . Ceny zaczynajÄ… siÄ™ od 136 000 zÅ‚otych. Za testowanÄ… przez nas bogato doposażonÄ… wersjÄ™ Limited, należy wydać okoÅ‚o 180 000 zÅ‚otych, co w głównej mierze jest „zasÅ‚ugÄ…” dość drogich elementów wyposażenia dodatkowego podnoszÄ…cego komfort i niestety cenÄ™ auta. JeÅ›li jednak zrezygnujemy ze skórzanych obić foteli, czy nawigacji z CD, DVD portem USB i sprzÄ™tem audio Infiniti, za rozsÄ…dnÄ… cenÄ™ możemy nabyć auto z charakterem i legendarnymi dla Jeepa wÅ‚asnoÅ›ciami terenowymi. DziÄ™ki temu jest bardziej osiÄ…galny dla klienta, równoczeÅ›nie prezentujÄ…c prawie nieosiÄ…galny dla konkurencji poziom.
Do wykorzystania wyłącznie w celach prasowych z podaniem źródła: Moto Target fot. Piotr Migas
Zdjęcia w dużej rozdzielczości dostępne są w naszym serwisie fotograficznym pod nazwą: Jeep Cherokee 2,8 CRD
|
+ Testy, porównania, wrażenia z jazd
|
|
» Honda FR-V - Trzecie wcielenie i-CTDi |
|
Wielofunkcyjny znaczy również silny i oszczÄ™dny. Skojarzenie rodzinnego wielofunkcyjnego modelu Hondy FR-V z pierwszym opracowanym przez firmÄ™ silnikiem Diesla byÅ‚o kwestiÄ… czasu. Po modelach Accord i CR-V jednostki wysokoprężnej doczekaÅ‚ siÄ™ minivan FR-V. wiÄ™cej »
|
|
» Ford S-Max - Mniejszy brat |
|
Ostatnie kilka lat na rynku motoryzacyjnym cechowaÅ‚ niewÄ…tpliwy wzrost popularnoÅ›ci aut typu MPV, które z biegiem czasu przeksztaÅ‚ciÅ‚y siÄ™ z powolnych i nudnych stylistycznie produktów sÅ‚użących do transportu rodziny w dynamiczne i emocjonujÄ…ce obiekty pożądania kierowców oczekujÄ…cych od samochodu także doskonaÅ‚ych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdnych. wiÄ™cej »
|
|
» Jeep Commander 3.0 CRD vs Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD. Takie same? |
|
MajÄ… takie samo logo „Jeep” umieszczone dumnie na charakterystycznej żebrowanej osÅ‚onie chÅ‚odnicy. NapÄ™dzajÄ… je te same trzylitrowe turbo-diesle o mocy 218 KM.
MajÄ… podobne ceny i niemal identyczne osiÄ…gi i wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci w terenie. Czy w zwiÄ…zku z tym jest coÅ›, co je różni i czy któryÅ› zasÅ‚uguje na miano „lepszego”? wiÄ™cej »
|
|
» Honda Civic sedan - NajmÅ‚odszy w rodzinie |
|
PiÄ™ciodrzwiowa wersja Hondy Civic stanowi wzór sportowego hatchbacka XXI wieku, sedan zaÅ› jest skierowany do konserwatywnych klientów, którzy bardziej od drapieżnego i futurystycznego ksztaÅ‚tu nadwozia ceniÄ… sobie funkcjonalność i klasyczne linie. wiÄ™cej »
|
|
» Hyundai Getz - maÅ‚y wielki "koreaÅ„czyk" |
|
MaÅ‚y na zewnÄ…trz, przestronny w Å›rodku – oto najkrótsza charakterystyka Hyundaia Getza, który od momentu premiery w Genewie w 2002 roku bije rekordy sprzedaży na caÅ‚ym Å›wiecie. Również w Polsce auto zyskaÅ‚o wielu zwolenników, gdy w 2003 roku zastÄ…piÅ‚o model Atos i na staÅ‚e wpisaÅ‚o siÄ™ w krajobraz naszych dróg.
wiÄ™cej »
|
|
» French Open. Peugeot 207 CC 1,6 THP |
|
Pierwszy raz turniej tenisowy o tej nazwie zaliczany do Wielkiego Szlema rozegrano w Paryżu na kortach imienia Rolanda Garrosa w 1925 roku. Dziesięć lat później Peugeot zaprezentowaÅ‚ Å›wiatu model 401 Eclipse - pierwszego w historii kabrioleta z otwieranym elektrycznie metalowym dachem. Sprawdzimy czy najnowszy spadkobierca tej koncepcji, Peugeot 207 CC jest równie ekscytujÄ…cy. wiÄ™cej »
|
|
» Taki dobry, czy taki modny? Audi Q7 3,0 TDI |
|
Audi wytwarzajÄ…ce od dziesiÄ™cioleci auta z napÄ™dem na cztery koÅ‚a, dopiero w 2005 zdecydowaÅ‚o siÄ™ na pokazanie SUV-a z „krwi i koÅ›ci”. Model Q7 zrobiÅ‚ to dosÅ‚ownie w wielkim stylu. Od momentu swej premiery bije rekordy popularnoÅ›ci w tym segmencie. Na przykÅ‚adzie wersji wyposażonej w trzylitrowy silnik TDI sprawdziliÅ›my, czy jego popularność jest wynikiem zastosowanej technologii i praktycznej przydatnoÅ›ci, czy może panujÄ…cej od kilku lat mody na tego typu pojazdy. wiÄ™cej »
|
|
» Francja elegencja. Citroen C4 HDI Exclusive |
|
Kompaktowy Citroen C4, bÄ™dÄ…cy w sprzedaży od 2004 roku, nadal przyciÄ…ga wzrok nowoczesnÄ… stylistykÄ…. W testowanej przez nas wersji Exclusive, swoim wyposażeniem i cenÄ… bliżej mu jednak do flagowego Citroena C6. wiÄ™cej »
|
|
» Witamina C - Mercedes C220 CDI |
|
JeÅ›li siÄ™ powiedziaÅ‚o A, trzeba powiedzieć B. Jednak w przypadku Mercedesa to nie Klasa A, B czy nawet S jest motorem napÄ™dowym sukcesu koncernu ze Stuttgartu. Najpopularniejsza jest bowiem Klasa C, której od momentu debiutu pierwszej generacji w 1993 roku sprzedano już ponad 1,5 miliona egzemplarzy. SprawdziliÅ›my jak w roli klasowego prymusa sprawdzi siÄ™ model C220 CDI Elegance. wiÄ™cej »
|
|
» WÅ‚adca PierÅ›cieni - Audi A5 3.0 TDI |
|
Kusi wspaniaÅ‚ymi ksztaÅ‚tami autorstwa „Maestro De Silvy”, 24 diodami LED rzucajÄ…cymi zalotne spojrzenia za dnia i po zmierzchu oraz miejscem dla dwojga w kabinie pierwszej klasy. Wspaniale pachnie i szybko zabiera siÄ™ do pracy (roboty:). Oto pierwsze Audi które wyglÄ…da tak dobrze, że czasem masz ochotÄ™ wysiąść i jeszcze trochÄ™ na niego popatrzeć. Szczególnie w testowanej przez nas wersji 3.0 TDI. Paradoksalnie ten wspaniaÅ‚y silnik i równie doskonaÅ‚a 6-biegowa skrzynia biegów pasujÄ… do A5 jak kwiatek do kożucha. Ale po kolei.. wiÄ™cej »
|
|
» Ekspres ÅšwiÄ™tego MikoÅ‚aja - Volvo V70 T6 |
|
TÄ… postać zna każdy. Przedstawiany jako starzec z okazaÅ‚Ä… brodÄ…, w czapce z pomponem, z workiem prezentów i pÄ™kiem rózg w rÄ™ce, 6 grudnia (w rocznicÄ™ Å›mierci ÅšwiÄ™tego) grzecznym dzieciom przynosi prezenty a niegrzecznym, na ostrzeżenie, rózgÄ™. Jego ojczyznÄ… jest Laponia - region w północnej Europie, obejmujÄ…cy swoim zasiÄ™giem Półwysep Kolski w Rosji oraz północne tereny trzech paÅ„stw nordyckich: Finlandii, Szwecji i Norwegii. wiÄ™cej »
|
|
» Mieszanka wybuchowa - Dodge Nitro 2,8 CRD |
|
Nie od dziÅ› wiadomo, że Amerykanie lubiÄ… wszystko w formacie XXL. Szczególnie jeÅ›li chodzi o samochody. Kiedy w 2002 roku po raz pierwszy Dodge zaprezentowaÅ‚ concept car o wdziÄ™cznej nazwie M80, centralÄ™ zalaÅ‚y liczne gÅ‚osy zachwytu i pytania „Kiedy takie auto trafi do produkcji?”. Jak przystaÅ‚o na kolebkÄ™ demokracji, Amerykanie nie schowali projektu do szuflady i atrakcyjna stylizacja auta koncepcyjnego trafiÅ‚a niemal bez zmian do salonów pod postaciÄ… prawdziwie wybuchowej mieszanki – Dodge’a Nitro wiÄ™cej »
|
|
» Kochanie, zmniejszyÅ‚em naszego Commandera! Jeep Patriot |
|
Jeep Commander to rasowy SUV w stylu Jeepa. Kanciasty, pojemny, luksusowo wyposażony i niestety z racji swej ceny niedostÄ™pny dla wiÄ™kszoÅ›ci z nas. Podobnie zresztÄ… ma siÄ™ sprawa z modelem Grand Cherokee. PiÄ™kny, ale drogi. Ale na szczęście Jeep poszedÅ‚ po rozum do gÅ‚owy i oprócz nowego Wranglera proponuje kompaktowe terenówki po przystÄ™pnej cenie. JednÄ… z nich jest Jeep Patriot. wiÄ™cej »
|
|
» Magic Van. Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD |
|
Tak Chrysler w 1983 roku reklamowaÅ‚ swój najnowszy produkt – model Voyager. Pojemne auto nie odbiegaÅ‚o wymiarami zewnÄ™trznymi od ówczesnych limuzyn klasy Å›redniej, za to dziÄ™ki sprytnemu rozplanowaniu przestrzeni wewnÄ…trz, oferowaÅ‚o znacznie wiÄ™cej miejsca dla pasażerów i ich bagażu od sedanów i kombi, których używali Amerykanie. wiÄ™cej »
|
|
» BMW xDrive Test Days 2009 |
|
Ostatni weekend kwietnia staÅ‚ siÄ™ poczÄ…tkiem tegorocznego cyklu imprez pt. BMW xDrive Test Days 2009, które pozwolÄ… zaproszonym na nie goÅ›ciom poznać zalety inteligentnego systemu napÄ™du czterech kół BMW xDrive, zgÅ‚Ä™bić tajniki eko-technologii EfficientDynamics, wypróbować opony typu RunFlat w ekstremalnej jeździe oraz poczuć na wÅ‚asnej skórze system szkolenia kierowców z jakim można spotkać siÄ™ podczas uczestnictwa w prowadzonych na caÅ‚ym Å›wiecie szkoÅ‚ach BMW Fahrer Training. wiÄ™cej »
|
|
» Czym zaskoczy Ford Focus 2014 |
|
Wbrew pozorom, nie jest Å‚atwo oceniać auto kompaktowe. Jeszcze trudniej pisać o bestsellerowym kompakcie. Tu armia byÅ‚ych, obecnych i przyszÅ‚ych fanów modelu idzie w miliony. wiÄ™cej »
|
|
» Lexus GS 300 i Honda Legend, czyli Luxus made in Japan |
|
Czym powinna charakteryzować siÄ™ prestiżowa limuzyna za ćwierć miliona zÅ‚otych? Na pewno oprócz doskonaÅ‚ego systemu alarmowego, powinna mieć peÅ‚ne wyposażenie w zakresie komfortu i bezpieczeÅ„stwa oraz dostateczny zapas mocy w każdej sytuacji. Precyzyjny ukÅ‚ad jezdny i zapewniajÄ…ce odpowiedni komfort zawieszenie. Dobrze jest również, gdy limuzyna z tej półki cenowej umiejÄ™tnie podkreÅ›la status majÄ…tkowy wÅ‚aÅ›ciciela, a w razie potrzeby speÅ‚nia funkcjÄ™ reprezentacyjnego auta w firmie. Wszystkie te cechy speÅ‚niajÄ… dwaj japoÅ„scy przedstawiciele tego segmentu, które poddaliÅ›my porównaniu i naszej ocenie. wiÄ™cej »
|
|
» Poprawny do bólu - VW Passat 2.0 TDI 170 |
|
Tak jak w każdym samochodzie również w Volkswagenie Passacie można doszukać siÄ™ wielu wad. Ale nawet zagorzaÅ‚y przeciwnik niemieckich aut po przejechaniu nim, powiedzmy tysiÄ…ca kilometrów prawie na pewno zmieni zdanie i doceni szereg jego niezaprzeczalnych zalet. W naszym teÅ›cie „ukochany przez wszystkich” Passat w najbogatszej wersji Highline z silnikiem TDI 170. wiÄ™cej »
|
|
» Prawie jak SUV. Honda CR-V vs Mitsubishi Outlander |
|
Oba sÄ… bestsellerami na Å›wiecie i aby je kupić czeka siÄ™ miesiÄ…cami. Amerykanie tak pokochali model CR-V, że fabryka Hondy w Ohio nie nadąża z produkcjÄ… i uruchomiono import tych aut bezpoÅ›rednio z Japonii. Polscy nabywcy zamawiajÄ…cy teraz CR-V mogÄ… liczyć na odbiór auta nie wczeÅ›niej, niż we wrzeÅ›niu. Od rozpoczÄ™cia sprzedaży na Mitsubishi Outlandera zebrano już ponad 700 zamówieÅ„ od polskich klientów. Czym tak naprawdÄ™ kuszÄ… i co majÄ… do zaoferowania? wiÄ™cej »
|
|
» Citroen C4 Grand Picasso - Pod osÅ‚onÄ… nieba |
|
Może Citroen C4 Grand Picasso nie jest tak szybki jak Subaru Impreza, ani tak zwinny na zakrÄ™tach jak MINI, ale jako minivan jest niemal doskonaÅ‚y. Przedstawiamy wrażenia z jazd tym niekonwencjonalnym i funkcjonalnym modelem Citroena wiÄ™cej »
|
|
|
|
|