Rozczarowanie, widoczne wczoraj wieczorem w ekipie Citroën Sport po przegranej reprezentacji Francji z Anglią w Pucharze Świata w rugby, dzisiaj ustąpiło miejsca radości. Jej powodem jest wspaniałe zwycięstwo Citroëna C4 WRC z załogą Sébastien Loeb / Daniel Elena w 51 Tour de Corse. Uzupełnieniem sukcesu jest trzecie miejsce zajęte przez Hiszpanów Daniego Sordo i Marca Martí.
Trzeci etap rozgrywanego na Korsyce rajdu – trzynastej rundy bieżącego sezonu – składał się z dwóch przejeżdżanych po dwa razy odcinków specjalnych: Coti (OS13/15) i Agosta (OS14/16) o łącznej długości 112 km. Trasa odcinków, zróżnicowana i pełna technicznych utrudnień, obejmowała wąskie i strome podjazdy i ciasne nawroty na pierwszym z nich oraz karkołomne zjazdy na drugim. Niedzielny etap, w tym rajdzie długi i trudny, mógł jeszcze wiele zmienić.
Sébastien Loeb i Daniel Elena, jadący Citroënem C4 WRC na oponach BFGoodrich o twardej mieszance, przeznaczonych na suchą nawierzchnię, zyskali prowadzenie pod koniec pierwszego etapu. Po drugim dniu i powiększeniu przewagi do 27,5 s. mogli powiedzieć, że kontrolują przebieg zdarzeń. „Wtedy już nie należało ryzykować” – komentuje Sébastien.- „Śledziliśmy czasy rywala, dostosowując do tego nasze tempo. Jednak i tak starałem się jechać na tyle szybko, by zachować pełną koncentrację. Nie przepadam za tym, gdy jadąc muszę się dodatkowo skupiać na pilnowaniu sytuacji w tabeli, ale skoro oznacza to, że wygrywamy i prowadzi do pierwszego miejsca na mecie, to trzeba się dostosować!”
Dani Sordo i Marc Martí mieli inne zadanie: wywierać jak największą presję na Marcusie Grönholmie. „Dlatego nasz wybór opon był nieco bardziej ofensywny niż Sébastiena” – relacjonuje Sordo.- „Dało to dobre rezultaty na OS 13, gdzie pierwsze międzyczasy były bardzo obiecujące. Później jednak popełniłem błąd i obróciliśmy się…” Dani zrewanżował się na następnym odcinku, zaliczając swoje drugie zwycięstwo oesowe tego weekendu.
Dalsza część etapu, w której Dani wygrał dwa końcowe odcinki rajdu, nie przyniosła zmian w klasyfikacji. Sébastien Loeb zwyciężył na Korsyce po raz trzeci z rzędu, odnosząc 35 zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata. „Jestem bardzo szczęśliwy, że znowu wygrałem w rundzie, którą tak lubię” – mówił.- „Te trzy dni z pewnością nie były łatwe; szczególnie w pierwszej fazie rajdu mieliśmy problemy. Wspólnie z ekipą techniczną udało nam się poprawić zachowanie naszego C4, korygując jego ustawienia. Od OS4 czułem już, że samochód prowadzi się doskonale, co pozwoliło nam wyjść na prowadzenie, a później powiększać przewagę i wygrać. Zyskuję kolejne dwa punkty do mojego głównego konkurenta w rywalizacji o tytuł Mistrza Świata. W następnych rundach zapowiada się emocjonująca walka!”
„Żałuję, że nie udało mi się zająć drugiego miejsca”- przyznaje Dani.- „Wczoraj nie czułem dobrze samochodu i straciłem za dużo czasu, by zachować nadzieję na powtórzenie wyniku z Hiszpanii. Za to pokonywanie korsykańskich tras – dopiero po raz drugi w aucie WRC – sprawiało mi ogromną przyjemność.”
„Mamy dwie załogi na podium i 13 wygranych odcinków na 15. Zespół Citroën Sport spisywał się w tegorocznych rajdach asfaltowych znakomicie” – podsumował na mecie Guy Fréquelin.- „Sébastien i Daniel świetnie rozegrali taktycznie walkę w tym rajdzie: wypróbowali zachowanie samochodu, dokonali korekt, po czym odnieśli swoje siódme zwycięstwo w sezonie, zbliżając się w tabeli do lidera. Pozostaje tylko niedosyt, że Dani i Marc nie byli w stanie zająć miejsca przed Marcusem. Być może zabrakło doświadczenia, by szybko zaadaptować się do specyfiki tego terenu.”
Rajd w liczbach
Miejsca Citroënów C4 WRC i strata do lidera na kolejnych odcinkach specjalnych.
Etap 1
Sébastien Loeb / Daniel Elena Dani Sordo / Marc Martí
OS1: Monti Rossu-Pila Canale 1 (18,10 km) odwołany odwołany
OS2: Belvedere-Boca Albitrina 1 (16,62 km) 3 / + 3,1 s 2 / + 2,8 s
OS3: Arbellara-Aullene 1 (27,42 km) 3 / + 1 s 2 / + 0,1 s
OS4: Monti Rossu-Pila Canale 2 (18,10 km) 1 3 / + 4,5 s
OS5: Belvedere-Boca Albitrina 2 (16,62 km) 1 3 / + 6,3 s
OS6: Arbellara-Aullene 2 (27,42 km) 1 3 / + 8,9 s
Etap 2
Sébastien Loeb Daniel Elena Dani Sordo Marc Martí
OS7: Carbuccia-Scalella 1 (21,88 km) 1 4 / + 6,2 s
OS8: Calcatoggio-Plage du Liamone 1 (26,55 km) 1 3 / + 13,3 s
OS9: Vico-Col St Roch 1 (13,04 km) 1 6 / + 10 s
OS10: Carbuccia-Scalella 2 (21,88 km) 2 / + 0,3 s 1
OS11: Calcatoggio-Plage du Liamone 2 (26,55 km) 1 3 / + 6,1 s
OS12: Vico-Col St Roch 2 (13,04 km) 1 4 / + 6,2 s
Etap 3
Sébastien Loeb / Daniel Elena Dani Sordo / Marc Martí
OS13: Pénitencier Coti-Pietra Rossa 1 (24,24 km) 1 5 / + 6,8 s
OS14: Pont de Calzola-Agosta 1 (31,81 km) 3 / + 3,3 s 1
OS15: Pénitencier Coti-Pietra Rossa 2 (24,24 km) 4 / + 8,6 s 1
OS16: Pont de Calzola-Agosta 2 (31,81 km) 6 / + 11,2 s 1
Najlepsze czasy na odcinkach specjalnych:
Etap 1: OS1: odwołany; OS2 i OS3: Marcus Grönholm (Ford Focus); OS4, 5 i 6: Sébastien Loeb (Citroën C4).
Etap 2: OS7, 8 i OS9: S. Loeb; OS10: Dani Sordo (Citroën C4); OS11 i OS12: S. Loeb.
Etap 3: OS13: S. Loeb; OS14, 15 i 16: D. Sordo.
Najskuteczniejsi:
S. Loeb, 9 najlepszych czasów; D. Sordo, 4; M. Grönholm, 2.
Kolejni liderzy rajdu:
OS1: odwołany; OS2 do OS4: M. Grönholm; OS5 do OS16: S. Loeb.
Klasyfikacja końcowa 51 Tour de Corse*
1. S. Loeb/D. Elena (Citroën C4) 3 h 28 min 31,5 s
2. M. Grönholm/T. Rautiainen (Ford Focus) + 23,7 s
3. D. Sordo/M. Martí (Citroën C4) + 44,3 s
4. JM. Latvala/M. Anttila (Ford Focus) + 2 min 30,5 s
5. P. Solberg/P. Mills (Subaru Impreza) + 2 min 42,1 s
6. C. Atkinson/S. Prevot (Subaru Impreza) + 3 min 53,8 s
7. J. Kopecky/F. Schovanek (Skoda Fabia) + 8 min 02,9 s
8. X. Pons/X. Amigo (Subaru Impreza) + 9 min 34,2 s
9. H. Solberg/K. Menkerud (Ford Focus) + 10 min 12,2 s
10. A. Bettega/S. Scattolin (Ford Focus) + 18 min 20,8 s
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (klasyfikacja Konstruktorów) po rundzie 13/16:*
1. Ford, 179 punktów; 2. Citroën Total, 147 pkt; 3. Subaru, 71 pkt; 4. Stobart, 64 pkt; 5. OMV Kronos Citroën, 39 pkt; 6. Munchis, 6 pkt.
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (klasyfikacja Kierowców) po rundzie 13/16:*
1. M. Grönholm, 104 punkty; 2. S. Loeb, 100 pkt; 3. M. Hirvonen, 74 pkt; 4. D. Sordo, 45 pkt; 5. P. Solberg, 38 pkt; 6. C. Atkinson, 29 pkt; 7. H. Solberg, 28 pkt; 8. JM. Latvala, 24 pkt; 9. F. Duval, 12 pkt; 10. T. Gardemeister, 10 pkt; 11. J. Kopecky, 10 pkt; 12. M. Stohl, 9 pkt; 13. D. Carlsson, 9 pkt; 14. G. Galli, 5 pkt; 15. Pons, 4 pkt; 16. U. Aava, 3 pkt; 17. M. Wilson, J. Hanninen i M. Östberg, po 1 pkt.
* Klasyfikacja ta będzie oficjalna po opublikowaniu oficjalnych wyników przez FIA.
2007-10-15