W polskich salonach Mitsubishi pojawia się właśnie najnowszy model tej marki o nazwie Colt (z angielskiego źrebak).
Kluczowe cechy nowego auta to prosta i wyrazista stylistyka, imponująca dynamika jednostek napędowych, dobre własności jezdne, wysoka jakość wykonania, największa przestronność w klasie (np. najdłuższa przestrzeń na nogi w tym segmencie – 1 705 mm) oraz przesuwane, składane i wyjmowane siedzenia dające wiele możliwości aranżacji wnętrza. Polska oferta Colta obejmuje 2 poziomy wyposażenia, 3 silniki benzynowe (w przyszłym roku także wysokoprężne), kompletną paletę opcji i ogrom firmowanych przez Mitsubishi akcesoriów.
Nowy model, montowany w fabryce Mitsubishi Motors Corporation NedCar w Born w Holandii, został zaprezentowany podczas Genewskiego Salonu Samochodowego wiosną 2004 roku. Europejska sprzedaż tego samochodu rozpoczęła się w Portugalii w kwietniu bieżącego roku, a w czerwcu auto pojawiło się także we Francji, Włoszech, Niemczech, Hiszpanii, Belgii, Luksemburgu, Holandii, Szwajcarii, Irlandii i Austrii. We wrześniu Colt debiutuje w krajach skandynawskich, Polsce i pozostałych krajach Europy Centralnej i Wschodniej. W 2004 roku Mitsubishi zamierza sprzedać 35 000 takich aut, a plany od 2005 zakładają 100 000 Coltów rocznie.
Debiut Colta w Europie zbiega się z 30. rocznicą działalności tego koncernu na Starym Kontynencie. To także pierwszy w europejskiej historii firmy rok zysków oraz wyraźnego wzrostu sprzedaży. Colt to najważniejszy samochód w historii Mitsubishi Motors w Europie od jej debiutu w roku 1974. Od 1978 roku Mitsubishi sprzedało Europejczykom 800 tys. sztuk Coltów zatem wybór tej nazwy w celu pierwszego "ataku" na lokalny segment B podyktowany był popularnością tego auta na Starym Kontynencie i dobrą opinią jaką się cieszył.
Nowy model powróci także do korzeni linii Colta: oryginalnego Mk 1, ukształtowanego jako sportowe kombi, Mk 3 z roku 1987 czy smukłego Mk 4 z roku 1991, wszystkich tych znakomicie dopracowanych samochodów kompaktowych z doskonałą dynamiką i osiągami oraz inspirującym japońskim designem.
Mając 3,87 m długości, nowy Colt będzie pierwszym autem marki Mitsubishi w europejskim segmencie B drugim co do wielkości, z roczną sprzedażą 4,3 mln aut. Daje to ogromne możliwości zdobycia zupełnie nowych klientów – dla 85% nabywców z tego segmentu Colt byłby pierwszym Mitsubishi. Biorąc za cel europejskich liderów segmentu (a nie tylko japońskich, jak to bywało w przeszłości), Mitsubishi Motors podejmuje to wyzwanie i oferuje nowy rodzaj auta kompaktowego.
Takie przedsięwzięcie wymagało modernizacji i wzmocnienia sieci dealerskiej. Jest to szczególnie istotne w obliczu wprowadzanych właśnie zmian w związku z nowym rozporządzeniem Block Exemption Regulation (BER). Traktując BER raczej jako sposobność do korzystnych zmian, aniżeli jako zagrożenie, Mitsubishi Motors Europe wykorzystał je jako impuls do modernizacji swojej silnie rozbudowanej sieci 2,950 dealerów. Zwrócono szczególną uwagę na wprowadzenie norm i standardów, które idą w parze z nowym wizerunkiem marki i stanowią wsparcie dla sprzedaży nowej gamy modeli. Ważną rolę pełni też program intensywnych szkoleń.
Wprowadzeniu nowego Colta na rynek towarzyszy nietypowa ogólnoeuropejska kampania reklamowa, której akcja rozgrywa się pod wodą. Kiedy zasiądziesz za kierownicą tego 5-drzwiowego samochodu kompaktowego" mówił Scott Goodson Dyrektor Kreatywny agencji Strawberry Frog, która opracowała kampanię – zabierze cię on w jakieś szczególne miejsce… Nie będzie to jedynie podróż w sensie fizycznym, będzie to podróż mentalna. Chcieliśmy to uczucie przekazać klientom za pomocą reklamy. Slogan całej kampanii reklamowej, który brzmi: Dokąd zabierze Cię Colt?" traktuje właśnie o takiej fantastycznej podróży."
Nowa kampania promocyjna składa się z kilku elementów: zwiastunów, kampanii reklamowej w masowych mediach, ciekawej ekspozycji na stronie internetowej www.newcolt.com, stałych działań Public Relations, lifestylowego letniego rajdu w Paryżu, specjalnych ruchomych ekspozycji ulicznych (gigantyczne akwaria z umieszczonym wewnątrz samochodem i interaktywnymi ekranami) oraz odpowiedniego wsparcia w postaci materiałów drukowanych i reklamy zewnętrznej.
Mitsubishi Colt znalazł się na liście najbardziej pożądanych samochodów (obok Lamborghini Murcielago Roadster i BMW M5), na zakup których warto oszczędzać (Start Saving" list) prestiżowego brytyjskiego miesięcznika CAR (wydanie lipiec 2004). We Włoszech Colt otrzymał nominację w konkursie World Car Award" czasopisma MOTOR i znalazł się na liście finalistów. Auto jest również nominowane do udziału w znanym konkursie Car Of The Year 2005.
Stylistyka
Nadwozie
Teraz bardziej niż kiedykolwiek stylistyka odgrywa podstawową rolę w emocjonalnym procesie wyboru i zakupu auta. Nowy Colt będzie korzystał z tego dobrodziejstwa, by wyróżnić się z tłumu produktów segmentu B. Projekt tego modelu, sprzedawanego w Azji i Europie, zrodził się w umysłach fachowców z Mitsubishi Design Europe, pracujących pod kierunkiem Akinori Nakanishi. Nakanishi, twórca jednego z najbardziej udanych japońskich projektów w ciągu ostatnich 20 lat eleganckiego, opływowego Colta 1991/ Mirage Mk IV, wraz ze swoim zespołem wygrał konkurs na najlepszy design, pokonując tym samym swoich kolegów w Japonii.
Wkład Mitsubishi Design Europe nie kończył się na samym tylko oryginalnym kształcie karoserii. Studio w Trebur koło Frankfurtu stworzyło również europejską wersję Colta wraz z nowym wnętrzem (tablicą rozdzielczą, siedzeniami, kolorami i tapicerką). Projekt auta opierał się na opracowanym tam wcześniej i cieszącym się uznaniem prototypie 2001 CZ2, choć obydwa auta to zupełnie niezależne konstrukcje (bez wspólnych podzespołów).
Tak jak wszystkie samochody Mitsubishi Motors nowej generacji nowy Colt jest ponadczasowy, elegancki i ma sportowy charakter. Najbardziej charakterystyczne elementy, determinujące styl nowego Colta to niespotykany pas przedni, niezwykła maska ścięta skośnie z każdej strony, długi rozstaw osi (250cm) i szeroki rozstaw kół (146cm z przodu/144,5 cm z tyłu) co daje większą stabilność, ogólna przejrzystość linii, olbrzymia szyba przednia (1,06m2), ładny zarys świateł i boczne brylantowe", strzałkowe kierunkowskazy, niezwykły sposób, w jaki te szerokie światła łączą skośnie ciętą maskę z przednimi błotnikami oraz elegancka prostota piątych drzwi. Nowy Colt, wyróżniający się niskim współczynnikiem oporu powietrza 0.32 Cd, sprawia wrażenie kształtu w ruchu", co widać między innymi dzięki kręgosłupowi", rozciągającemu frontowy dwuścian od atrapy chłodnicy na maskę, charakterystycznej linii, biegnącej po obu stronach szyby przedniej w dół w kierunku przednich błotników a następnie wokół zderzaka, ostro pochylonej pod kątem 27° szybie przedniej kontrastującej z pionowym pasem, dachowi zwężanemu z tyłu, otwartym i szerokim nadkolom, wysoko poprowadzonej linii bocznej, smukłym tylnym lampom w kształcie diamentów, umieszczonym po bokach a także nachylonym ku przodowi, strzałkowatym bocznym kierunkowskazom i 16-calowym obręczom kół.
Wnętrze
Mitsubishi Design Europe został również poproszony o zaprojektowanie całkowicie nowego wnętrza europejskiej wersji nowego Colta. Chodziło o jak najlepsze sprostanie potrzebom europejskich klientów i zbudowanie odpowiedniego wizerunku tego modelu na Starym Kontynencie. Zrezygnowano z obić w kolorze jasnego beżu, z drewnianych akcentów i przednich siedzeń w kształcie kanapy występujących w obecnym na rynku japońskim Colta, na rzecz odcieni ciemniejszych i półprzezroczystych materiałów. Europejskie wymagania, zwyczaje i warunki drogowe spowodowały zastosowanie kubełkowych siedzeń oraz wybór manualnej skrzyni biegów albo też skrzyni manualnej ze sterowaniem automatycznym.
Projektanci Mitsubishi Design Europe stworzyli wrażenie powściągliwej, nowoczesnej elegancji, dzięki zastosowaniu nowych materiałów i faktur niespotykanych dotąd w motoryzacji, takich jak:
– Części półprzezroczyste: często wykorzystywane w samochodach koncepcyjnych lub komputerach, ale nigdy w samochodach produkowanych masowo. Tu zastosowano je w kontrolkach audio nawiewu i klimatyzacji (wokół gałek), jak również w niezwykłej wieży" łączącej tablicę rozdzielczą i panel centralny. Podświetlane od spodu, wraz z innymi lampkami kontrolnymi w nocy tworzy kojącą atmosferę.
– Ziarnkowanie techniczne": Zamiast próbować naśladować naturalną skórę, jak miało to miejsce w tym przemyśle przez całe lata, Mitsubishi Design Europe stworzył nowy rodzaj faktury odpowiedniej dla tworzyw sztucznych wykorzystywanych w samochodach. Pokrycie przestrzeni nad tablicą rozdzielczą i paneli drzwi o fakturze małych wypukłych kwadracików daje efekt nowoczesności i wyrafinowania.
Design wnętrza nowego Colta jest zgodny z powściągliwą elegancją stylistyki zewnętrznej. Szczególnie widoczne są liczniki zadaszone na wzór włoski, sportowa trójramienna kierownica, jak również srebrne przełączniki i gałki. Klienci docenią również dobrą jakość, oczko wyżej od standardów właściwych temu segmentowi, a to dzięki wykorzystaniu wysokiej klasy materiałów lub delikatnej warstwy farby na wykończeniach. W starannie wykończonym wnętrzu nie będzie widoczna żadna kolorowa część nadwozia.
W Polsce dostępne będą dwa różne wystroje wnętrza z tapicerką w kolorze szarym lub czerwonym z szarymi półprzezroczystymi plastikami, dbającymi o harmonię wnętrza.
Nowy rodzaj hatchbacka
Zamiast posłużyć się nadużywanymi w segmencie B typami nadwozia, jakimi są albo konwencjonalny hatchback (Peugeot 206, Toyota Yaris, Volkswagen Polo) albo mini-MPV (Fiat Idea, Honda Jazz, Opel Meriva), specjaliści od planowania produktu w MMC optowali za formatem stanowiącym połączenie obu tych typów: wysokim hatchbackiem z dostateczną przestronnością i zmyślnością, ale i za brakiem kompromisów w kwestiach designu czy prowadzenia (kształt, aerodynamika, pozycja przy prowadzeniu auta, środek ciężkości). Architektura miała na celu umożliwienie stworzenia kolejnych wariantów auta. Jednocześnie firma dążyła do osiągnięcia wyższego poziomu jakości niż zwyczajowo przyjęty w tym segmencie.
Nowy Colt jest zatem wysokim 5-drzwiowym hatchbackiem:
– Wysokość 155cm zapewnia pasażerom dostateczną przestronność.
– Ciekawe nadwozie typu hatchback zaprojektowano i wystylizowano raczej jako proporcjonalny dynamiczny samochód osobowy niż jako mini-MPV, gdzie nadwozie ubiera" przestronne wnętrze.
Balansując bezustannie na cienkiej granicy dzielącej hatchbacki od mini-MPV, Mitsubishi Motors uwzględniło także wybitnie europejską naturę tego segmentu, konkurując z europejskimi samochodami o najsilniejszej pozycji (a nie tylko ze swoimi japońskimi konkurentami, jak miałoby to miejsce w przeszłości), na przykład z Peugeotem 206, po to, by dopasować się idealnie do tutejszych warunków drogowych. O doskonałych osiągach tego auta mogą świadczyć sukcesy Mitsubishi w sportach motorowych oraz długoletnia tradycja wytwarzania aut sportowych. Dzięki odpowiedniemu połączeniu przestronności, elastyczności, stylu i dynamiki wyniki prac nad projektem auta mówią same za siebie.
Wysoka sylwetka Colta służy osiągnięciu optymalnej przestronności. Nowy Colt ma do zaoferowania nie tylko dużo miejsca nad głową, czego oczekuje się od wysokich samochodów, ale także i przestrzeń o szerokości 169.5 cm (najszerszą spośród oferowanych przez samochody konkurencji) i najdłuższe wnętrze w segmencie (1,705mm).
MITSUBISHI |
PEUGEOT |
HONDA |
TOYOTA |
|
Colt |
206 |
Jazz |
Yaris |
|
Całkowita przestrzeń na nogi |
1,705 mm |
1,592 mm |
1,644 mm |
1,638 mm |
Przestrzeń nad głową z przodu |
931 mm |
905 mm |
936 mm |
931 mm |
Przestrzeń nad głową z tyłu |
862 mm |
838 mm |
870 mm |
847 mm |
Jednostki napędowe
Wraz z nowym Coltem debiutują dwie całkowicie nowe i najnowocześniejsze rodziny silników. W Polsce obecnie będą dostępne 3 benzynowe jednostki napędowe a silniki diesla uzupełnią ofertę w przyszłym roku.
Silniki benzynowe:
- 3 różne silniki o pojemności 1.1 l., 1.3 l., 1.5 l. (DOHC, 4 zawory na cylinder, ze zmiennymi fazami rozrządu "MIVEC" Mitsubishi Motors)
- Jednostki zostały opracowane przez Mitsubishi Motors w ramach umowy między MMC i DC (Daimler Chrysler) i są konstruowane od grudnia 2003 w Kölledzie (Niemcy). Nowa fabryka o nazwie MDC Power GmbH została zbudowana dzięki spółce joint venture utworzonej przez MMC i DC (obydwie firmy mają w niej równe udziały)
1.1* |
1.3 |
1.5 |
|
Pojemność |
1,124 cc |
1,332 cc |
1,499 cc |
Moc maksymalna |
75 KM @ 6,000 obr/min |
95 KM @ 6,000 obr/min |
109 KM @ 6,000 obr/min |
Maks. mom. obr. |
100 Nm @ 3,500 obr/min |
25 Nm @ 4,000 obr/min |
145 Nm @ 4,000 |
Prędkość maksymalna |
165 km/h |
180 km/h |
190 km/h |
Główne zalety tych silników to:
- Niska masa: dzięki aluminiowemu blokowi cylindrów, osłonie głowicy i kolektorowi dolotowemu z tworzywa sztucznego
- Zwartość: dzięki wąskiemu kątowi zaworowemu głowicy cylindra, działającemu bezpośrednio mechanizmowi rozrządu zaworowego, łańcuszkowemu napędowi rozrządu, zintegrowanym elementom akcesoryjnym na bloku
- Wysoka moc dwuwałkowych silników: dzięki 4 zaworom na cylinder, zmiennemu systemowi rozrządu zaworowego MIVEC, kolektorowi dolotowemu wysokiego przepływu, jednakowej długości kanałom kolektora wydechowego.
- Małe zużycie paliwa: dzięki niskooporowym głównym elementom ruchomym, antystukowym komorom spalania, cienkiemu płaszczowi wodnemu odpowiedzialnemu za chłodzenie silnika, elektronicznej przepustnicy, zmiennemu systemowi rozrządu.
Skrzynie biegów
Obie rodziny silników będą dostępne z 5-stopniową przekładnią manualną oraz z 6-stopniową automatycznie sterowaną skrzynią manualną zwaną "AllShift" (Automated Manual Transmission). W Polsce przekładnia Allshift zostanie włączona do oferty w przyszłym roku.
Zupełnie nowa, lekka i kompaktowa 5-biegowa przekładnia manualna posłużyła za podstawę do opracowania 6-stopniowej automatycznie sterowanej skrzyni manualnej. Nowe synchronizatory ułatwiają płynną zmianę biegów.
Zawieszenie
Standardowe sportowe zawieszenie (niezależne + sprężyny śrubowe + drążek stabilizacyjny z przodu/belka skrętna + sprężyny śrubowe z tyłu) w połączeniu z długim rozstawem osi (2500 mm) oraz szerokim rozstawem kół (1,460 mm przednie / 1,445 mm tylne), zapewni doskonałą stabilność i możliwości skrętu, a także bardzo komfortową jazdę. Szczegółowo rzecz ujmując, te wypróbowane rozwiązania zostały precyzyjnie dostosowane do najbardziej wymagających europejskich dróg (w porównaniu do japońskiej wersji Colta):
– Z przodu:
– lepsze prowadzenie dzięki wyższej sztywności zawieszenia i usztywnieniu karoserii
– większy komfort jazdy dzięki mniejszemu tarciu z optymalnie rozmieszczonymi sprężynami śrubowymi
– mniejszy ciężar dzięki ultralekkim dolnym wahaczom
– Z tyłu:
– większa stabilność i łatwość kierowania pojazdem dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu
– większa stabilność i łatwość kierowania pojazdem dzięki wysokiej sztywności ułożyskowania i właściwemu doborowi amortyzatorów
Bezpieczeństwo
Dojrzałość jaką odnajdujemy w designie nowego Colta i obietnica dynamiki, jaką nam składa, znajdują odzwierciedlenie w doskonałych własnościach jezdnych, podobnie jak w przypadku innych nowych produktów Mitsubishi Motors: Grandisa, Outlandera lub Lancera. Duże atuty tego auta to wygodna pozycja kierowcy oraz wysoki stopień aktywnego i biernego bezpieczeństwa.
BEZPIECZEŃSTWO AKTYWNE
Elektroniczne wspomaganie układu kierowniczego
Nowy Colt wyposażony jest w jeden z najczulszych systemów elektronicznego wspomagania układu kierowniczego, jakie dostępne są na rynku w standardowym wyposażeniu. W pełni elektryczny system oferuje kilka korzyści, których nie odnajdziemy w rozwiązaniach bardziej tradycyjnych:
– mniejsze zużycie paliwa (o 2.5% mniej niż hydrauliczne wspomaganie).
– lepsze czucie nawierzchni dzięki zoptymalizowanemu oprogramowaniu i zmiennej sile uzależnionej od szybkości, większe możliwości dzięki odciążeniu silnika.
– łatwiejsza obsługa (bez pompy i przewodów) niż przy hydraulicznym wspomaganiu.
ABS+ EBD
Układ tarczowo-bębnowy hamulców (tylne tarcze w wersji 1.5), zgodnie z surowym protokołem testów czasopisma auto motor und sport, pozwala na wspaniały wynik: 38-metrową drogę hamowania. ABS i EBD wchodzą w skład wyposażenia standardowego, a ABS do tego wyposażony będzie w nowy najnowocześniejszy czujnik prędkości kół.
BEZPIECZEŃSTWO BIERNE
Dzięki długiej liście zabezpieczeń, wyposażenia i swojej nowoczesnej konstrukcji nowy Colt zapewnia także najwyższy poziom bezpieczeństwa biernego, co plasuje to na szczycie europejskiego segmentu B.
Kluczowe elementy i systemy odpowiedzialne za bezpieczeństwo bierne w Colcie:
– prosta rama z elementami o konstrukcji ośmiokątnej lepiej pochłaniającymi energię
– opatentowany przez Mitsubishi Motors system "RISE" (Realised Impact Safety Evolution) odpowiedzialny za interaktywne pochłanianie energii pomiędzy kluczowymi elementami konstrukcji auta
– poduszki powietrzne kierowcy i pasażera we wszystkich wersjach auta
– kurtyny oraz boczne poduszki powietrzne dostępne w opcji
Wyposażenie
Jako unikat wśród hatchbacków, nowy Colt prócz przestronności wnętrza oferuje jeszcze wiele możliwości konfiguracji siedzeń, mających wiele zastosowań. Rozdzielone tylne siedzenia (60/40) mogą być osobno zsuwane*, układane w pozycji półleżącej, składane, wysuwane i wyjmowane, umożliwiając tym samym przewóz 645 l ładunku (według normy VDA).
* na 150 mm prowadnicach
MITSUBISHI |
PEUGEOT |
HONDA |
TOYOTA |
|
Colt |
206 |
Jazz |
Yaris |
|
Tylne siedzenia na miejscu |
220 / 315 l |
240 l |
368 l |
213 / 309 |
Tylne siedzenia złożone |
460 l |
413 l |
783 l |
458 l |
Tylne siedzenia zsunięte |
585 l |
486 l |
– |
577 l |
Tylne siedzenia wyjęte |
645 l |
– |
– |
– |
Dodatkowo oparcie siedzenia pasażera siedzącego z przodu również może być złożone, gdy chcemy przewozić długie przedmioty, a w całym samochodzie znajdują się inteligentnie rozmieszczone schowki, takie jak:
– schładzany schowek w tablicy rozdzielczej, w którym zmieści się butelka o pojemności 1.5 litra
– schowek podłogowy Multi-box" (z 2 przednimi i 1 tylnym uchwytem na kubki)
– siatkowe tylne kieszenie
– boczne kieszenie przedniego siedzenia i boczne pojemniki
– szuflada pod siedzeniem pasażera z przodu
– wyjmowana posrebrzana popielniczka
– przestawiana, dwupozycyjna tylna półka
W standardowym wyposażeniu nowego Colta otrzymujemy:
– elektryczne wspomaganie kierownicy
– poduszki bezpieczeństwa kierowcy i pasażera (z możliwością wyłączenia tej ostatniej)
– boczne poduszki bezpieczeństwa
– ABS & EBD
– elektrycznie sterowane przednie szyby z funkcją impulsową i zabezpieczeniem przed uwięzieniem
– tylne siedzenia dające wiele możliwości aranżacji
– radio LW/MW/FM z 4 głośnikami
– 2 uchwyty ISO-FIX dla fotelików dziecięcych
Dostępne 16" obręcze kół ze stopu aluminium (za wyjątkiem wersji 1.1) są kolejną zaletą i bardzo rzadką cechą w tym segmencie. Oprócz 14" i 15" obręczy kół i kołpaków dostępnych w 5 różnych kształtach oferta oryginalnych akcesoriów obejmuje wiele dodatkowych wzorów.
Poza wyposażeniem dostępnym w wersji standardowej i opcjach dodatkowych (skórzane siedzenia, okno dachowe, przyciemniane szyby) Mitsubishi Motors opracował również całą gamę akcesoriów przeznaczoną specjalnie dla nowego Colta.
Fotografie dostępne:
http://media.mitsubishi-motors.com
oraz www.mmsp-media.com
2004-09-10