Warszawa, wrzesień 2006. Nowe światła
dzienne LED zaprezentowane przez Hellę na targach Automechanika 2006
we Frankfurcie wymagają zaledwie 5 W prądu. Trzy wysokowydajne
diody LED w każdej z lamp zdecydowanie podnoszą bezpieczeństwo
jazdy dzięki wysokiej rozpoznawalności w świetle dziennym. Lampy
te nie powodują dostrzegalnego zwiększenia zużycia paliwa w
codziennej eksploatacji, a ich wytrzymałość zaprogramowano na całe
techniczne życie pojazdu.
Nowe światła dzienne LED oferują
mnóstwo zalet szczególnie ludziom, którzy wiele
podróżują samochodem. Włączają się one automatycznie po
uruchomieniu silnika i zapewniają natychmiast lepszą postrzegalność
pojazdu w ruchu ulicznym. Kiedy zapada zmrok i włączone zostają
lampy główne auta, światła dzienne (zaprojektowane nie do
oświetlania, a do bycia dostrzeganymi) gasną.
Nowa lampa LED składa się z trwałej
i niewielkiej obudowy aluminiowej. Prostokątna szyba ma zewnętrzne
wymiary 170×52 mm, a jej głębokość instalacyjna to 64 mm.
Niewielkie optyczne elementy umiejscowione wewnątrz lampy,
bezpośrednio przed diodami LED, umożliwiają wykorzystywanie jej
również jako światła pozycyjnego, ale wówczas należy
przestrzegać regulacji montażowej wg ECE 48. Typowy montaż to
przedni zderzak – na sztywnym stalowym wsporniku. Nowa lampa jest
zaprojektowana jako wersja wielonapięciowa, a więc nadaje się do
pojazdów z instalacjami 12- i 24-woltowymi. Odpowiedni
przekaźnik zintegrowano już w lampie.
Bilans energetyczny wyraźnie ukazuje
zalety diod LED jako źródła światła: światła mijania
samochodu osobowego potrzebują prądu o mocy 150 W, podczas gdy
12-woltowe lampy dzienne LED pobierają razem 10 W (wersja
24-woltowa: 22 W). Dlatego światła dzienne LED nie zwiększają
zużycia paliwa w dostrzegalny sposób, a w dodatku wystarczają
na całe techniczne życie pojazdu (ich trwałość to 10 000 godzin
pracy).
Nowe lampy LED są homologowane jako
światła dzienne (wg regulacji ECE 87) oraz światła pozycyjne
(regulacja ECE 7). Będą dostępne w wyspecjalizowanych sklepach
z częściami do samochodów od listopada 2006. Czas
montażu uzależniony od pojazdu: przeciętnie wynosi 2 godziny.