Dzięki imponującej stylistyce i wiodącej technologii, Opel Insignia jest jak tchnienie nowego życia w segment samochodów średniej wielkości. W Insigni, która została Samochodem Roku 2009 (Car of the Year 2009), wykorzystano nowe rozwiązania, takie jak adaptacyjny napęd 4×4 Opla, który wcześniej dostępny był jedynie w dużo droższych samochodach sportowych czy luksusowych sedanach.
– Inteligentne systemy kontrolne opanowują sytuacje kryzysowe
– Nowy standard czasu reakcji w związku z rozkładem momentu obrotowego
– Adaptacyjny napęd 4×4 Insigni podbija serca klientów
Adaptacyjny napęd 4×4, zawieszenie FlexRide premium i wielotarczowe sprzęgło elektro-hydrauliczne ustanawiają nowe standardy czasu reakcji systemów kontrolnych w samochodzie. Kiedy czujniki wykryją sytuację kryzysową, system kontrolny wysyła potrzebną ilość mocy do kół w ciągu ok. 80 milisekund, a więc w mgnieniu oka. Moc może być rozprowadzana nieprzerwanie w ilości od 0 do 100% pomiędzy osią przednią a tylną lub też pomiędzy kołami tylnymi. W przeciwieństwie do konwencjonalnych mechanicznych napędów na wszystkie koła hydrauliczny system kontrolny umożliwia błyskawiczną interwencję.
Już około pięciu procent ze 177 000 Insigni zamówionych w Europie wyposażonych jest w napęd na wszystkie koła. Nowy adaptacyjny napęd 4×4 dostępny jest z 2-litrowym silnikiem benzynowym, a modelach 2.8 V6 Turbo i OPC stanowi standardowe wyposażenie. W Polsce ceny Opla Insigni 2.0 turbo 4×4, o mocy162 kW/220 KM w wersji Edition zaczynają się od 118 950 PLN.
Układ elektroniczny sterowania napędem na wszystkie koła zaprojektowany jako system wczesnego ostrzegania
Adaptacyjny układ napędowy na wszystkie koła otrzymuje informacje z trzech modułów: moduł sterowania nadwoziem pojazdu BCM (Body Control Module), układ sterowania silnikiem ECU (Engine Control Unit) oraz moduł ESP (elektroniczny program stabilizacji). Informacje przesyłane są do modułu kontrolnego, a następnie analizowane, po czym moment obrotowy doprowadzany jest do każdego koła oddzielnie. W Insigni 4×4, moc rozprowadzana jest od dyferencjału osi przedniej poprzez wał Cardana do wielotarczowego sprzęgła hydraulicznego Haldex, które rozprowadza moment obrotowy elektronicznie od 0 do 100% pomiędzy osią przednią a tylną. Na osi tylnej układ rozprowadzania mocy również sterowany jest przez wielotarczowe sprzęgło hydrauliczne – w razie potrzeby do jednego w tylnych kół może zostać doprowadzone niemal 100% mocy. Dzięki temu kierowcy zyskują pewność, że ich Insignia 4×4 utrzymuje bezpieczną przyczepność, nawet jeśli trzy koła znajdują się na lodzie, a kontrolę można mieć tylko nad jednym z tylnych kół.
Moduły otrzymują sygnały z czujników, które wychwytują wielkość odchylenia od toru jazdy, przyspieszenie, kąt ustawienia koła kierownicy, prędkość obrotową kół, pozycję pedału przyspieszenia, prędkość obrotową silnika i moment obrotowy oraz dostosowują rozkład mocy do sytuacji podczas jazdy w oparciu o te informacje. Już przed ruszeniem samochodu moduł kontrolny otrzymuje informacje o pozycji pedału przyspieszenia i prędkości obrotowej silnika, jest więc w stanie przenieść moment obrotowy z osi przedniej na tylną w celu zapobieżenia utraty przyczepności. Oznacza to, że już przed ruszeniem z piskiem opon zostanie wysłana proporcjonalna ilość mocy napędowej do kół tylnych.
Zły stan dróg, deszcz i śnieg wymagają stabilności i kontroli
Zwłaszcza w przypadku ryzykownych warunków pogodowych jak duży deszcz, śnieg i deszcz ze śniegiem lub złego stan dróg spowodowanego wybojami stawiane są ogromne wymagania wobec technologii podwozia. Zaawansowane układy podwozia projektowane są w taki sposób, aby rozpoznawały i unikały niebezpieczeństwa tak wcześnie, jak to możliwe oraz pomagały kierowcy w trudnych sytuacjach podczas jazdy. Jazda Opelem Insignią 4×4 jest wobec tego przyjemna, tym bardziej w czasie zimowej pogody.
Za przykład może służyć jazda po śniegu. Wielu kierowców doświadczyło uczucia nabierania zbyt dużej prędkości podczas jazdy w dół, kiedy zdejmowali nogę z gazu i uświadamiali sobie, że ich samochód z trudem podąża w kierunku, w którym go prowadzą. Adaptacyjny układ napędowy Insigni 4×4 przychodzi kierowcy z pomocą także w następujących niebezpiecznych sytuacjach: dzięki złożonemu systemowi czujników technologia napędu na wszystkie koła może nie tylko rozprowadzać moment obrotowy, ale również przekierować go do poszczególnych kół w przypadku hamowania silnikiem (moment obrotowy hamowania) w wyniku uwolnienia pedału przyspieszenia i zwiększenia w ten sposób sterowności i kontroli nad pojazdem.
Dzięki dostępnym wielu możliwościom kontroli, jak np. moment obrotowy i rozkład momentu obrotowego podczas hamowania oraz regulacja amortyzatorów FlexRide, adaptacyjny układ napędowy na wszystkie koła radzi sobie z wieloma trudnymi sytuacjami podczas jazdy bez konieczności interwencji modułu ESP. Moduł ESP pozostaje dodatkowym zabezpieczeniem.
Automatyczny tryb oszczędzania paliwa i tryb sportowy za pomocą przyciśnięcia guzika
Adaptacyjny układ napędowy 4×4 Opla Insigni jest użyteczny nie tylko w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa – rozpoznaje on również warunki zewnętrzne, które wymagałyby specjalnej adaptacji, jak np. jazda na autostradzie. W takiej sytuacji system ten wyłącza układ napędowy tylnych kół i powraca do napędu na koła przednie w celu zredukowania strat tarcia i zaoszczędzenia paliwa.
Kierowca może także regulować rozkład mocy za pomocą przycisku. W trybie sportowym wysyłane jest więcej mocy do osi tylnej w celu zwiększenia przyczepności i zwrotności. Dzięki temu sportowym kierowcom łatwiej jest utrzymać pełną i aktywną kontrolę, nawet jeśli przekroczą oni granice bezpiecznej jazdy. Adaptacyjny układ napędowy 4×4 stabilizuje się aż do granic przyczepności opon, kiedy to w razie potrzeby interweniuje także moduł ESP.
Opel Insignia 4×4 – Słownik pojęć technicznych:
– BCM (moduł sterowania nadwoziem)
Przesyła dane z czujnika kąta ustawienia koła kierownicy do sterownika AWD.
– ECU (układ sterowania silnikiem)
Przesyła takie dane jak wartość momentu obrotowego silnika, prędkość obrotowa silnika, pozycja pedału gazu do sterownika AWD przez system CAN.
– eLSD (elektroniczny dyferencjał o ograniczonym poślizgu)
Ektroniczny/hydrauliczny dyferencjał osi tylnej. Rozkłada moment obrotowy kół tylnych bez względu na przeważający poślizg kół; do 100% może przypadać na jedno koło tylne. Maksymalny moment obrotowy wynosi 1 200 Nm.
– PTU (jednostka poboru mocy)
Jednostka poboru mocy jest przednią przekładnię główną i przekazuje moment obrotowy silnika do centralnego dyferencjału.
– RDM (moduł napędu na tylne koła)
Jednostka strukturalna składająca się z modułów TTD, eLSD i AWD.
– TTD (Urządzenie służące do przenoszenia momentu obrotowego)
Centralny dyferencjał sterowany elektronicznie. Rozdział kontroli momentu obrotowego pomiędzy przednimi a tylnymi osiami prędkości niezależny od prędkości osi. Maksymalny moment obrotowy wynosi 2 700 Nm.
– Sterownik AWD
Wykorzystuje dane pochodzące od silnika, podwozia, i modułów ESP, steruje rozdziałem momentu obrotowego dyferencjału osi centralnej i dyferencjału osi tylnej.
– Moduł ESP (elektroniczny program stabilizacji)
Oprócz tego, że odpowiada za zachowanie stabilności pojazdu, przekazuje m.in. informacje o prędkości obrotowej kół, włączeniu świateł hamowania, o tym, czy ABS i ESP są włączone, o wielkości zboczenia i przyspieszeniu bocznym do sterownika AWD.
2009-12-16