Dzięki imponującej stylistyce i wiodącej technologii, Opel Insignia jest jak tchnienie nowego życia w segment samochodów średniej wielkości. W Insigni, która została Samochodem Roku 2009 (Car of the Year 2009), wykorzystano nowe rozwiązania, takie jak adaptacyjny napęd 4×4 Opla, który wcześniej dostępny był jedynie w dużo droższych samochodach sportowych czy luksusowych sedanach.
– Inteligentne systemy kontrolne opanowują sytuacje kryzysowe
– Nowy standard czasu reakcji w związku z rozkładem momentu obrotowego
– Adaptacyjny napęd 4×4 Insigni podbija serca klientów

Adaptacyjny napęd 4×4, zawieszenie FlexRide premium i wielotarczowe sprzęgło elektro-hydrauliczne ustanawiają nowe standardy czasu reakcji systemów kontrolnych w samochodzie. Kiedy czujniki wykryją sytuację kryzysową, system kontrolny wysyła potrzebną ilość mocy do kół w ciągu ok. 80 milisekund, a więc w mgnieniu oka. Moc może być rozprowadzana nieprzerwanie w ilości od 0 do 100% pomiędzy osią przednią a tylną lub też pomiędzy kołami tylnymi. W przeciwieństwie do konwencjonalnych mechanicznych napędów na wszystkie koła hydrauliczny system kontrolny umożliwia błyskawiczną interwencję.

Już około pięciu procent ze 177 000 Insigni zamówionych w Europie wyposażonych jest w napęd na wszystkie koła. Nowy adaptacyjny napęd 4×4 dostępny jest z 2-litrowym silnikiem benzynowym, a modelach 2.8 V6 Turbo i OPC stanowi standardowe wyposażenie. W Polsce ceny Opla Insigni 2.0 turbo 4×4, o mocy162 kW/220 KM w wersji Edition zaczynają się od 118 950 PLN.

Układ elektroniczny sterowania napędem na wszystkie koła zaprojektowany jako system wczesnego ostrzegania
Adaptacyjny układ napędowy na wszystkie koła otrzymuje informacje z trzech modułów: moduł sterowania nadwoziem pojazdu BCM (Body Control Module), układ sterowania silnikiem ECU (Engine Control Unit) oraz moduł ESP (elektroniczny program stabilizacji). Informacje przesyłane są do modułu kontrolnego, a następnie analizowane, po czym moment obrotowy doprowadzany jest do każdego koła oddzielnie. W Insigni 4×4, moc rozprowadzana jest od dyferencjału osi przedniej poprzez wał Cardana do wielotarczowego sprzęgła hydraulicznego Haldex, które rozprowadza moment obrotowy elektronicznie od 0 do 100% pomiędzy osią przednią a tylną. Na osi tylnej układ rozprowadzania mocy również sterowany jest przez wielotarczowe sprzęgło hydrauliczne – w razie potrzeby do jednego w tylnych kół może zostać doprowadzone niemal 100% mocy. Dzięki temu kierowcy zyskują pewność, że ich Insignia 4×4 utrzymuje bezpieczną przyczepność, nawet jeśli trzy koła znajdują się na lodzie, a kontrolę można mieć tylko nad jednym z tylnych kół.

Moduły otrzymują sygnały z czujników, które wychwytują wielkość odchylenia od toru jazdy, przyspieszenie, kąt ustawienia koła kierownicy, prędkość obrotową kół, pozycję pedału przyspieszenia, prędkość obrotową silnika i moment obrotowy oraz dostosowują rozkład mocy do sytuacji podczas jazdy w oparciu o te informacje. Już przed ruszeniem samochodu moduł kontrolny otrzymuje informacje o pozycji pedału przyspieszenia i prędkości obrotowej silnika, jest więc w stanie przenieść moment obrotowy z osi przedniej na tylną w celu zapobieżenia utraty przyczepności. Oznacza to, że już przed ruszeniem z piskiem opon zostanie wysłana proporcjonalna ilość mocy napędowej do kół tylnych.

Zły stan dróg, deszcz i śnieg wymagają stabilności i kontroli
Zwłaszcza w przypadku ryzykownych warunków pogodowych jak duży deszcz, śnieg i deszcz ze śniegiem lub złego stan dróg spowodowanego wybojami stawiane są ogromne wymagania wobec technologii podwozia. Zaawansowane układy podwozia projektowane są w taki sposób, aby rozpoznawały i unikały niebezpieczeństwa tak wcześnie, jak to możliwe oraz pomagały kierowcy w trudnych sytuacjach podczas jazdy. Jazda Opelem Insignią 4×4 jest wobec tego przyjemna, tym bardziej w czasie zimowej pogody.

Za przykład może służyć jazda po śniegu. Wielu kierowców doświadczyło uczucia nabierania zbyt dużej prędkości podczas jazdy w dół, kiedy zdejmowali nogę z gazu i uświadamiali sobie, że ich samochód z trudem podąża w kierunku, w którym go prowadzą. Adaptacyjny układ napędowy Insigni 4×4 przychodzi kierowcy z pomocą także w następujących niebezpiecznych sytuacjach: dzięki złożonemu systemowi czujników technologia napędu na wszystkie koła może nie tylko rozprowadzać moment obrotowy, ale również przekierować go do poszczególnych kół w przypadku hamowania silnikiem (moment obrotowy hamowania) w wyniku uwolnienia pedału przyspieszenia i zwiększenia w ten sposób sterowności i kontroli nad pojazdem.

Dzięki dostępnym wielu możliwościom kontroli, jak np. moment obrotowy i rozkład momentu obrotowego podczas hamowania oraz regulacja amortyzatorów FlexRide, adaptacyjny układ napędowy na wszystkie koła radzi sobie z wieloma trudnymi sytuacjami podczas jazdy bez konieczności interwencji modułu ESP. Moduł ESP pozostaje dodatkowym zabezpieczeniem.

Automatyczny tryb oszczędzania paliwa i tryb sportowy za pomocą przyciśnięcia guzika
Adaptacyjny układ napędowy 4×4 Opla Insigni jest użyteczny nie tylko w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa – rozpoznaje on również warunki zewnętrzne, które wymagałyby specjalnej adaptacji, jak np. jazda na autostradzie. W takiej sytuacji system ten wyłącza układ napędowy tylnych kół i powraca do napędu na koła przednie w celu zredukowania strat tarcia i zaoszczędzenia paliwa.

Kierowca może także regulować rozkład mocy za pomocą przycisku. W trybie sportowym wysyłane jest więcej mocy do osi tylnej w celu zwiększenia przyczepności i zwrotności. Dzięki temu sportowym kierowcom łatwiej jest utrzymać pełną i aktywną kontrolę, nawet jeśli przekroczą oni granice bezpiecznej jazdy. Adaptacyjny układ napędowy 4×4 stabilizuje się aż do granic przyczepności opon, kiedy to w razie potrzeby interweniuje także moduł ESP.

Opel Insignia 4×4 – Słownik pojęć technicznych:
BCM (moduł sterowania nadwoziem)
Przesyła dane z czujnika kąta ustawienia koła kierownicy do sterownika AWD.
ECU (układ sterowania silnikiem)
Przesyła takie dane jak wartość momentu obrotowego silnika, prędkość obrotowa silnika, pozycja pedału gazu do sterownika AWD przez system CAN.
eLSD (elektroniczny dyferencjał o ograniczonym poślizgu)
Ektroniczny/hydrauliczny dyferencjał osi tylnej. Rozkłada moment obrotowy kół tylnych bez względu na przeważający poślizg kół; do 100% może przypadać na jedno koło tylne. Maksymalny moment obrotowy wynosi 1 200 Nm.
PTU (jednostka poboru mocy)
Jednostka poboru mocy jest przednią przekładnię główną i przekazuje moment obrotowy silnika do centralnego dyferencjału.
RDM (moduł napędu na tylne koła)
Jednostka strukturalna składająca się z modułów TTD, eLSD i AWD.
TTD (Urządzenie służące do przenoszenia momentu obrotowego)
Centralny dyferencjał sterowany elektronicznie. Rozdział kontroli momentu obrotowego pomiędzy przednimi a tylnymi osiami prędkości niezależny od prędkości osi. Maksymalny moment obrotowy wynosi 2 700 Nm.
Sterownik AWD
Wykorzystuje dane pochodzące od silnika, podwozia, i modułów ESP, steruje rozdziałem momentu obrotowego dyferencjału osi centralnej i dyferencjału osi tylnej.
Moduł ESP (elektroniczny program stabilizacji)
Oprócz tego, że odpowiada za zachowanie stabilności pojazdu, przekazuje m.in. informacje o prędkości obrotowej kół, włączeniu świateł hamowania, o tym, czy ABS i ESP są włączone, o wielkości zboczenia i przyspieszeniu bocznym do sterownika AWD.
2009-12-16