Zwinność, lekkość, młodzieńczy i wybitnie sportowy charakter to cechy BMW Concept serii 1 tii. Fascynujący model studyjny na bazie nowego BMW serii 1 Coupé prezentowany po raz pierwszy na Tokyo Motor Show 2007 jest konsekwentnym rozwinięciem kompaktowego, dwudrzwiowego auta o bezkompromisowo sportowym charakterze.
Karoseria zoptymalizowana pod względem aerodynamicznym, kompleksowe zastosowanie lekkiej konstrukcji w celu optymalizacji masy pojazdu i jej rozkładu na osie oraz wnętrze skrojone na miarę potrzeb ambitnego kierowcy sygnalizują niezwykle wysoki potencjał dynamiczny auta. BMW Concept serii 1 tii w wyjątkowo skoncentrowany sposób demonstruje sportowe geny tej marki. Pokazuje przy tym również, jak duży potencjał radości z jazdy w najczystszej formie tkwi w dynamicznym charakterze dwudrzwiowego auta.
W stylistyce BMW Concept serii 1 tii widać wyraźnie tradycyjne rysy odnoszących sukcesy samochodów tej marki. Na pierwszy rzut oka rozpoznać można cechy, które już w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych decydowały o popularności wielu coupé i przynosiły im sukcesy na torach wyścigowych: kompaktowe wymiary, niewielka i dobrze rozłożona masa, mocne silniki i napęd na oś tylną.
Przede wszystkim BMW 02, które zadebiutowało w roku 1966, właśnie za sprawą tych czynników stało się synonimem zwinności i miało rewelacyjne, sportowe właściwości jezdne. Śladami tego auta podąża teraz nowe BMW serii 1 Coupé. Lekkie, zwinne, mocne, o bezkonkurencyjnie sportowym prowadzeniu, gwarantuje zupełnie nowe wrażenia z jazdy. Podobieństwa obu modeli dotyczą przede wszystkim koncepcji pojazdu. BMW Concept serii 1 tii wyraża ją w pełnym zakresie, demonstrując przy tym również to, jak zasady obowiązujące ponad cztery dekady temu również dziś sprawdzają się w fascynująco sportowych autach.
Tradycja i nowoczesność: zasada lekkiej konstrukcji, zastosowanie włókna węglowego.
Wizualne odniesienia do przeszłości łączą się w BMW Concept serii 1 tii z najnowocześniejszą technologią projektowania i produkcji. Tradycja liczy się przede wszystkim w odniesieniu do podstawowej koncepcji pojazdu, a przy jej realizacji – nowoczesna technika. W celu optymalizacji masy pojazdu i jej rozkładu na osie wybrane elementy BMW Concept serii 1 tii wykonane zostały z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym. Obok maski silnika i obudów lusterek z tego niezwykle lekkiego i jednocześnie bardzo wytrzymałego materiału wykonane są też wstawki w bocznych wlotach powietrza w pasie przednim, klapa Gurneya na klapie tylnej i wstawka w zderzaku tylnym.
Z większej odległości elementy te wydają się być czarne, dopiero przy bliższym spojrzeniu rozpoznać można strukturę włókien węglowych pokrytą przezroczystym, matowym lakierem. Ciemna powierzchnia maski silnika redukuje odbicia światła słonecznego, wzmagając koncentrację kierowcy. Tę samą rolę pełni szeroki, biały pas przeciwsłoneczny w górnej części przedniej szyby. Zapobiega on oślepianiu przez nisko stojące słońce.
Czarny, biały i niebieski – również kolorystyka jest typowa dla BMW.
Kontrast, jaki tworzy biel alpejska lakieru oraz ciemne elementy z włókien węglowych, ma uzasadnienie funkcjonalne. Ale jest też charakterystycznym elementem wizerunku BMW Concept serii 1 tii. Wygląd ten podkreślają pasy ozdobne biegnące przez całą karoserię od prawych reflektorów po krawędź aerodynamiczną klapy tylnej i wydatną, wykonaną z włókien węglowych klapę Gurneya. Na masce silnika pasy utrzymane są w kolorze białym, na dachu i klapie tylnej w kolorze czarnym.
Dodatkowy akcent wizualny stanowi trzeci kolor widoczny w niektórych, szczególnie wyeksponowanych miejscach. Zaciski hamulców, śruby kół oraz zaczep holowniczy w pasie przednim – odsłonięty jak we wszystkich samochodach wyścigowych – są lakierowane na niebiesko. Czarno-biały kontrast i dyskretne niebieskie akcenty tworzą kolorystykę, która znajduje kontynuację również wewnątrz auta i wyraźnie, ale spójnie odnosi się do kolorystyki logo marki BMW, nawiązując do ugruntowanej tradycji.
Przód: aerodynamika dopracowana w najdrobniejszych szczegółach.
BMW Concept serii 1 tii różni się znacząco od BMW serii 1 Coupé nie tylko kolorystyką, ale i kształtem. Indywidualny charakter modelu studyjnego widoczny jest z każdej perspektywy. Obok części z włókien węglowych całkowicie od nowa zaprojektowano też pas przedni i progi oraz zderzak tylny i klapę tylną. Głównym celem była przy tym optymalizacja właściwości aerodynamicznych będąca konsekwencją ekstremalnie dynamicznego charakteru auta.
Aby sprostać tym specyficznym wymogom, zmieniona została istotnie struktura pasa przedniego w porównaniu z pasem samochodów seryjnych. Wyjątkowo duże boczne wloty powietrza pokryte są wewnątrz włóknem węglowym. Ponadto pas przedni ma po obu stronach tzw. „air splitter” – wystające lekko do przodu lekko elementy aerodynamiczne zapewniające lepsze prowadzenie powietrza. Część strumienia powietrza trafia do bocznych wlotów powietrza, a część kierowana jest pod spód pojazdu.
Kolejnym elementem wywodzącym się z wyścigów i służącym poprawie prowadzenia powietrza są tzw. „płetwy” na masce silnika. Elementy aerodynamiczne umieszczone na zewnętrznych krawędziach maski silnika poprawiają prowadzenie powietrza, a tym samym stabilne właściwości jezdne przy dużych prędkościach. Swoją skuteczność udowodniły już w połowie lat siedemdziesiątych w BMW 3.0 CSL.
Indywidualny charakter mają również „nerki” BMW Concept serii 1 tii. Podobnie jak w BMW serii 1 Coupé i innych samochodach seryjnych grill nie ma postaci listewek, lecz plastra miodu. Kolejnym znakiem szczególnym są ciemne osłony reflektorów, które dodatkowo podkreślają charakterystyczne, typowe dla BMW podwójne okrągłe reflektory.
Widok z boku: klasyczna sylwetka, wyraziste kształty.
BMW serii 1 Coupé ma typowe proporcje aut coupé tej marki charakteryzujące się trójbryłową architekturą z wyraźnie oddzieloną bryłą silnika, kabiny i bagażnika. Długa maska silnika oraz cofnięta nadbudowa kabiny oraz i opadająca ku tyłowi pod charakterystycznym kątem linia dachu dają rozpoznawalną sylwetkę. Połączenie masywnego korpusu karoserii z lekką konstrukcją dachu daje niezwykle dynamiczny i sportowy wygląd.
Dodatkową sportową nutę w widoku bocznym BMW Concept serii 1 tii wprowadzają progi opracowane specjalnie na potrzeby tego modelu studyjnego. Są one bardzo wydatne, a ich wznoszący się ku tyłowi krawędź podkreśla klinową sylwetkę auta i sprawia, że jego zawieszenie wydaje się być jeszcze niższe. Jasną oznaką sportowego charakteru jest też okrągły otwór umieszczony w progu bezpośrednio przed tylnym kołem. To kolejny element, który ma na celu poprawę właściwości aerodynamicznych i który jednocześnie przyciąga wzrok w obszar tylnych kół przenoszących moc silnika na drogę. BMW Concept serii 1 tii wyposażone jest w 18-calowe pięcioramienne obręcze kół ze stopu lekkiego w opracowanym specjalnie na potrzeby tego modelu studyjnego kolorze ciemnego chromu.
Formę tyłu określa doskonałe prowadzenie powietrza.
Koncentrację na optymalnych właściwościach aerodynamicznych widać też w formie tyłu pojazdu. Również tu aerodynamika karoserii BMW Concept serii 1 tii przystosowana została do specyficznych wymogów wyjątkowo dynamicznego stylu jazdy. Krawędź aerodynamiczna pokrywy bagażnika, tzw. klapa Gurneya, jest znacznie większa niż w BMW serii 1 Coupé. Ze względu na kształt i rozmiary element ten, wykonany z włókna węglowego, tworzy idealne warunki ku temu, aby przy każdej prędkości zapewnić maksymalny docisk osi tylnej, a tym samym stabilniejsze właściwości jezdne.
Z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknami węglowymi wykonany jest też zderzak tylny. Jego trzyczęściowa struktura odnosi się do wyglądu zderzaka przedniego z wlotami powietrza. Dyfuzor podzielony dwoma belkami zapewnia kontrolowane prowadzenie powietrza pod pojazdem, redukując do minimum zawirowania powietrza z tyłu auta.
Kontynuacja sportowej linii wewnątrz auta.
Wnętrze BMW Concept serii 1 tii prezentuje się jako idealne miejsce, aby cieszyć się jazdą. Stylistyka wnętrza konsekwentnie odzwierciedla sportowy charakter auta. Widać to w kolorystyce odpowiadającej wyglądowi karoserii oraz w wielu elementach wywodzących się bezpośrednio ze świata wyścigów i gwarantujących perfekcyjną funkcjonalność prowadzenia auta.
Czarno-biały kontrast karoserii znaleźć można też wewnątrz auta, ale w odwrotnych proporcjach. Tak jak niektóre części karoserii wykonane są z ciemnego włókna węglowego, to wybrane elementy wnętrza zdobi biały lakier. Biały kolor ogranicza się do uchwytów drzwi i ramion kierownicy. Mimo to uzyskany efekt wizualny jest spory, gdyż elementy te nie tylko często się ogląda, lecz też dotyka.
Uwagę zwraca również orientacja na kierowcę wyrażona kolorem niebieskim. Niebieskie szwy fotela i niebieski pierścień ozdobny u podstawy gałki dźwigni zmiany biegów tworzą wizualne akcenty w stylu typowym dla marki BMW. W kolorze tym utrzymany jest też pas bezpieczeństwa kierowcy. Inne pasy mają kolor srebrny, podobnie jak szwy pozostałych foteli. Różnica ta ma wyłącznie wizualny charakter i ma z przymrużeniem oka wskazywać najbardziej atrakcyjne miejsce w tego rodzaju pojeździe.
Orientacja na kierowcę i radość z jazdy.
Stylistyka wnętrza BMW Concept serii 1 tii zaprojektowana została pod kątem potrzeb kierowcy. Zastosowano tu szereg rozwiązań gwarantujących również w sportach motorowych intensywne wrażenia z jazdy. Dominacja ciemnych kolorów ułatwia kierowcy koncentrację na drodze. Antracytowe wykończenie słupków A i podsufitki tworzy jedną całość z deską rozdzielczą, boczkami drzwi i tapicerką boków. Deska rozdzielcza obita czarną Alcantarą – podobnie jak ciemna maska silnika – skutecznie eliminuje odbicia światła, które mogłyby rozpraszać kierowcę. Również zestaw wskaźników uwypukla to, co ważne w sportach motorowych. Biały cyferblat obrotomierza z czerwonymi wskazówkami mocniej przyciąga uwagę niż ciemna skala prędkościomierza.
Sportowa kierownica to idealne połączenie między kierowcą a samochodem. Jej obręcz pokryta jest Alcantarą zapewniającą dobry chwyt kierownicy i maksymalną precyzję również przy szybkich ruchach kierownicy. Nowe i przystosowane do warunków sportowych są też fotele BMW Concept serii 1 tii. Fotele kubełkowe obite są Alcantarą i skórą oraz zapewniają doskonałe podparcie boczne. Ponadto mają zintegrowane zagłówki i poduszki boczne. Również pasażerowie z tyłu siedzą w sportowej, niskiej pozycji. Indywidualny charakter wnętrza BMW Concept serii 1 tii uzupełnia napis z nazwą modelu na listwach progowych. Obicie przestrzeni na nogi wykonane jest z nowej, wytrzymałej tkaniny, której wzór przypomina strukturę elementów z włókna węglowego.
Tradycyjne wartości, nowoczesna koncepcja, niepowtarzalny efekt.
Na zewnątrz i wewnątrz, z każdej perspektywy i w każdym szczególe BMW Concept serii 1 tii niesie jasny przekaz: jego celem jest bezkompromisowa radość z jazdy. Opracowanie tego modelu studyjnego stało się okazją do połączenia tradycyjnych wartości ze współczesną technologią. Jako podstawę wykorzystano przy tym nowe BMW serii 1 Coupé, nowoczesną koncepcję auta, która w autentyczny sposób ucieleśnia sportowe korzenie marki BMW. Na tym opiera się charakter BMW Concept serii 1 tii. Nie ma przy tym żadnych powodów, aby w jakikolwiek sposób ograniczać ekspresję wyglądu auta – przeciwnie: BMW Concept serii 1 tii świadomie demonstruje, jakie cele przyświecały jego stworzeniu, i jaki sportowy potencjał ma do zaoferowania BMW serii 1 Coupé.
Fascynacja wyścigami decyduje o prezencji BMW Concept serii 1 tii, a dodatkową inspiracją dla projektantów była historia BMW. Mowa tu o kompaktowych autach dwudrzwiowych z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Są one istotnym elementem rozwoju marki i przedsiębiorstwa BMW. Dziś uznawane są za synonim niepowtarzalnej radości z jazdy. Swój sukces zawdzięczają właściwościom, których było i jest do dziś źródłem prawdziwej fascynacji: niewielka masa, mocne silniki, ogromna zwinność.
Zalety te do dziś nic nie straciły na swojej atrakcyjności. Jednak w międzyczasie znacząco zmieniły się wymagania klientów – podobnie jak możliwości techniczne i oferta produktów marki BMW. Nigdy dotąd BMW nie oferowało swoich samochodów w tak wielu klasach. Radości z jazdy oferowana jest dziś w najróżniejszych formach, a koncepcja bezkompromisowej jazdy pozostaje nadal aktualna i znajduje odzwierciedlenie w BMW serii 1 Coupé. Żaden inny pojazd nie może pochwalić się takimi właściwościami jezdnymi, bo żadna inna marka nie ma takich tradycji i doświadczenia w tworzeniu kompaktowych samochodów dwudrzwiowych o sportowym charakterze. Tym bardziej atrakcyjne było konsekwentne rozwinięcie fascynującego charakteru tego modelu w postaci BMW Concept serii 1 tii.
2007-10-26