Firma BMW Group zakończyła rok 2010 z drugim najlepszym wynikiem sprzedaży w swojej historii. W ubiegłym roku sprzedaż samochodów marek BMW, MINI oraz Rolls-Royce wzrosła o 13,6%, osiągając łączną liczbę 1461166 pojazdów (w roku ubiegłym 1,286 mln egzemplarzy).
Tym samym firma umocniła się na pozycji lidera wśród producentów aut klasy premium. Utrzymująca się w ostatnich miesiącach tendencja wzrostowa objęła również grudzień – sprzedaż była wyższa o 14,2% niż w analogicznym miesiącu roku poprzedniego, osiągając liczbę 141358 pojazdów.
Podczas salonu samochodowego w Detroit Ian Robertson, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za sprzedaż i marketing, powiedział: „Rok 2010 był dla nas bardzo dobry. Nasze przewidywania co do notowań sprzedaży nowych modeli w pełni się potwierdziły. Tworzymy samochody, które ludzie chcą kupować. Nasze wyniki na całym świecie poprawiły się, zarówno na większych jak i mniejszych rynkach. Udało się zachować odpowiednią równowagę współczynników sprzedaży między rynkami Europy, Azji i obu Ameryk. W przyszłości mamy zamiar utrzymać pozycję lidera wśród producentów aut klasy premium i przewidujemy, iż w 2011 roku wartość sprzedaży wzrośnie do ponad 1,5 miliona sztuk, ustanawiając nowe rekordy sprzedaży dla firmy BWM Group oraz trzech tworzących ją marek. I choć uważnie przyglądamy się problemom gospodarczym z jakimi boryka się świat, jesteśmy przekonani, że nadal będziemy czerpać korzyści z naszej odmłodzonej gamy modelowej, w której skład wejdą m.in. takie pojazdy jak BMW serii 5, BMW X3, BMW X1 oraz MINI Countryman”.
BMW – nowa oferta i zwiększony popyt na modele z górnej półki
W 2010 roku sprzedaż pojazdów marki BMW wzrosła o 14,6%, osiągając łączną wartość 1224280 pojazdów. W grudniu nabywców znalazło 115570 egzemplarzy (+10% w porównaniu z grudniem 2009 roku). Debiutujące modele BMW serii 5 oraz BMW X1 zostały bardzo dobrze przyjęte na rynku. Sprzedaż detaliczna BMW serii 5 wzrosła o 22,6% w porównaniu z poziomem z roku ubiegłego, wynosząc 211968 sztuk w 2010 roku. Firma sprzedała 99990 egzemplarzy modelu BMW X1 w pierwszym roku jego pełnej dostępności na rynku.
Flagowe BMW serii 7 oraz pozostałe modele rodziny X również znajdowały wielu nabywców. Dzięki sporemu zainteresowaniu w Azji oraz stopniowej odbudowie rynku amerykańskiego sprzedaż BMW serii 7 wzrosła w ciągu roku o 24,9%, osiągając łączną liczbę 65814 sztuk. Wolumen sprzedaży modelu BMW X5 zwiększył się o 15% do 102178 egzemplarzy, a nabywców znalazło również 46404 sztuk modelu BMW X6 (+11,4%).
MINI – nowy rekord sprzedaży
Sprzedawszy łącznie 234175 pojazdów (+8,1%; w roku ubiegłym 216538 sztuk), marka MINI ustanowiła w 2010 roku swój nowy rekord. Sprzedaż w grudniu wyniosła 25359 pojazdów, co oznacza wzrost o 38,3% rok do roku. Dodatni wynik roczny marka zawdzięcza m.in. debiutującemu we wrześniu modelowi MINI Countryman (14337 sztuk) oraz modelom MINI Hatch (+3,9% do 155841 sztuk) i MINI Convertible (+15,5% do 32680 sztuk). Sprzedaż rosła globalnie, a największym rynkiem zbytu pozostają Stany Zjednoczone, gdzie w 2010 roku nabywców znalazło 45644 pojazdów marki MINI. Na kolejnych miejscach uplasował się rynek brytyjski (44514 sztuk) oraz niemiecki (31472 sztuk).
Rolls-Royce – rekordowe wyniki sprzedaży
Firma Rolls-Royce pozostaje wyraźnym liderem rynku w segmencie pojazdów luksusowych. Sprzedaż za cały rok 2010 osiągnęła rekordową wartość i skoczyła o 170,6% do 2711 egzemplarzy. W grudniu marka Rolls-Royce zanotowała sprzedaż na poziomie 429 sztuk (+16,9%). Najnowszy model w ofercie firmy, Rolls-Royce Ghost został nadzwyczaj dobrze przyjęty na rynku. Jednocześnie utrzymał się duży popyt na modele Phantom. Większość pojazdów serii Phantom wyprodukowanych w zakładach Goodwood (Wielka Brytania) w 2010 roku posiadała w swej specyfikacji jakiś element wykonany na specjalne zamówienie (Bespoke). W 2010 roku sprzedaż wersji Bespoke osiągnęła rekordowe wartości.
Rynki – wzrost na wszystkich kontynentach
W 2010 roku firma BMW Group zwiększyła sprzedaż praktycznie na wszystkich rynkach. Największym rynkiem zbytu firmy nadal pozostają Niemcy. W grudniu liczba rejestracji nowych pojazdów wzrosła o 16,6% do 23550 pojazdów, a w ciągu całego roku zarejestrowano łącznie 266009 nowych pojazdów BMW i MINI (+3,1%; w roku poprzednim 258069 sztuk). Choć rynek skurczył się o 23% w porównaniu do roku 2009, firma BMW Group zdołała na przełomie całego roku zwiększyć swe udziały w Niemczech o 2,3 punktu procentowego do 9,1%. W 2010 roku BMW pozostało jedyną marką klasy premium w Niemczech, której udało się zwiększyć liczbę nowo rejestrowanych pojazdów.
Na drugim co do wielkości rynku marki BMW, czyli w USA, grudniowe wartości sprzedaży wzrosły o 16,9% do 27600 sztuk. Wzrost ten należy przypisać pełnej dostępności BMW serii 5 oraz dużemu popytowi na modele BMW X5 oraz X6, które produkowane są w Spartanburgu. BMW Group zwiększyła wolumen sprzedaży za cały rok 2010 o 9,9% do 265757 sztuk. Dzięki temu firma mogła umocnić się na pozycji lidera w Ameryce Północnej. Tym samym BMW po raz kolejny zdobyło w USA tytuł najlepiej sprzedającej się europejskiej marki.
Szczególnie wysokie współczynniki wzrostu zanotowano w Chinach, które stanowią trzeci pod względem wielkości rynek zbytu firmy BMW Group. W grudniu sprzedano tam łącznie 16132 pojazdów marki BMW oraz MINI (+59,5%). Sprzedaż za cały rok 2010 wzrosła o 86,7% do 168998 sztuk. Firma BMW Group zyskiwała dzięki niesłabnącemu popytowi na znajdujące się w jej ofercie modele z najwyższej półki.
W Wielkiej Brytanii, czyli na czwartym co do wielkości rynku zbytu firmy BMW Group, również zanotowano dobre wyniki sprzedaży. Na tym niestabilnym rynku, który urósł o 2% w skali roku, firma BMW Group zanotowała nieproporcjonalnie wysoki wzrost na poziomie 13,6% do 157312 sztuk, umacniając się na pozycji lidera w tamtejszym segmencie aut klasy premium.
W pozostałych regionach świata również zanotowano tendencje wzrostowe. Wzrost sprzedaży na niezwykle istotnych rynkach wschodzących osiągnął wartości dwucyfrowe. Mowa to o Rosji (+26,7% do 21585 sztuk), Korei Południowej (+74,7% do 19222 sztuk), Brazylii (+54,5% do 9886 sztuk) oraz Indiach (+72,6% do 6246 sztuk).
Motocykle BMW – wzrost sprzedaży w skali roku
W 2010 roku firma BMW Motorrad zwiększyła sprzedaż jednośladów o 12,3% do 98047 sztuk. Grudniowa sprzedaż osiągnęła poziom 3764 egzemplarzy (-29,8%).
Wyniki sprzedaży BMW Group w/do 12.2010 roku
|
W grudniu 2010 |
Porównanie z rokiem poprzednim |
Do i łącznie z grudniem 2010 |
Porównanie z rokiem poprzednim |
BMW Group Samochody |
141 358 |
+14,2% |
1 461 166 |
+13,6% |
BMW |
115 570 |
+10% |
1 224 280 |
+14,6% |
MINI |
25 359 |
+38,3% |
234 175 |
+8,1% |
Rolls-Royce Motor Cars |
429 |
+16,9% |
2 711 |
+170,6% |
BMW Motocykle |
98 047 |
+12,3% |
3 764 |
-29,8% |
2011-01-18