Citroen C3 Stop & Start

Mniejsze zużycie paliwa i ochrona środowiska: takie korzyści – dostępne dla wszystkich – oferuje model C3 z systemem Stop & Start, wyposażony w skrzynię biegów SensoDrive.

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu Citroen zaprezentuje model C3, będący pierwszym samochodem przeznaczonym dla szerokiego grona odbiorców, w którym zainstalowano nowatorski system Stop & Start". C3 wyposażony jest w dwa najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne: zautomatyzowaną mechaniczną skrzynię biegów SensoDrive i alternator zespolony z rozrusznikiem, sterowany elektronicznie. Poprzez zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 o około 10 % w cyklu miejskim model C3 Stop & Start może przyczynić się do podniesienia jakości życia w mieście. Innowacyjność tego sytemu polega na możliwości automatycznego unieruchomienia silnika tuż przed i podczas zatrzymania samochodu (np. na światłach, w korkach). Po zwolnieniu pedału hamulca, gdy kierowca rozpoczyna dalszą jazdę, silnik włącza się samoczynnie.

Wyposażenie modelu C3 w system Stop & Start", w silnik 1.4i 16V 90KM oraz w zautomatyzowaną skrzynię biegów SensoDrive, sprawia, że gama modeli C3 staje się bardziej dynamiczna. Obie technologie wzajemnie się uzupełniają, doskonale wpisując się w strategię Marki w dziedzinie nowatorskich rozwiązań i ochrony środowiska.

Skrzynia biegów SensoDrive w modelach C2, C3 i C3 Pluriel stanowi integralną część tej strategii. Citroen przedstawia tym samym najbardziej kompletną na rynku ofertę samochodów wyposażonych w zautomatyzowaną mechaniczną skrzynię biegów. Elektroniczne sterowanie przełożeniami i sprzęgłem zapewnia niższy poziom zużycia paliwa niż tradycyjne skrzynie mechaniczne lub automatyczne. Zautomatyzowana skrzynia biegów pozwala uzyskać oszczędność paliwa na poziomie 8% w cyklu miejskim i 4% w cyklu mieszanym.

Wraz z modelem C3 Stop & Start, Citroen wkracza w nowy etap rozwoju, oferując nowe rozwiązania technologiczne w dziedzinie akustyki i tłumienia drgań.

Przy zastosowaniu systemu Stop & Start" oszczędność zużycia paliwa i ograniczenie emisji CO2 sięga pozimu 10 % w cyklu miejskim i 6 % w cyklu mieszanym.

Na zewnątrz C3 Stop & Start" wyróżnia się przednimi i tylnymi zderzakami oraz bocznymi listwami w kolorze nadwozia, klamkami i zewnętrznym obramowaniem tablicy rejestracyjnej pomalowanymi w kolorze szarego aluminium, a także piętnastocalowymi obręczami i charakterystycznym emblematem Stop & Start" na klapie bagażnika.

Tapicerka foteli tkaninowo-welurowa w kolorze niebieskim, podłokietniki przy przednich siedzeniach, skórzana kierownica i listwy ozdobne w progach drzwi podkreślają nowoczesność i elegancję wnętrza samochodu.

Poza standardową wersją wykończenia Pack Clim, C3 Stop & Start" oferuje wyposażenie dodatkowe, jak np. klimatyzację sterowaną automatycznie, chłodzony schowek podręczny, automatyczne przednie wycieraczki, automatyczne włączanie reflektorów i regulator prędkości.

Konkretne i odczuwalne korzyści dla pasażerów

Większy komfort i przyjemność prowadzenia samochodu


C3 Stop & Start" charakteryzuje się znakomitymi osiągami. Gdy silnik znajduje się w trybie czuwania, komfort użytkowania zwiększa się poprzez:

  • wyciszenie we wnętrzu auta, co wpływa zarówno na izolację przed hałasami zewnętrznymi, jak i szacunek dla osób znajdujących się na zewnątrz;
  • wyciszenie również przy szybkim uruchamianiu się silnika, niezauważalne dla użytkowników ;
  • komfort fizyczny z uwagi na wyeliminowanie drgań silnika.

Zalety te uzyskane są bez utraty przyjemności prowadzenia samochodu. Wręcz przeciwnie, prowadzenie jest wspomagane dyskretną techniką, której funkcjonowania uczymy się z łatwością, bez wpływu na styl jazdy.

Zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2


Zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 stanowi dodatkowe atuty modelu C3 Stop & Start i doskonale wpisuje się w politykę ochrony środowiska prowadzoną przez Markę Citroen.

Następujące po sobie uruchamiania silnika nie oznaczają już nadmiernego zużycia paliwa. Technologia alternatora zespolonego z rozrusznikiem w powiązaniu z elektronicznym sterowaniem wtryskiem paliwa zapewniają oszczędność zużycia paliwa w cyklu miejskim o około 10 %. W cyklu mieszanym oszczędność jest bliska poziomu 6 %.

Technologia Stop & Start" w połączeniu ze skrzynią biegów SensoDrive i silnikiem 1.4i 16V sprawiają, że zużycie paliwa w cyklu miejskim w model C3 Stop & Start" utrzymuje się poziomie 5,7 l / 100 km.

Na zatłoczonej drodze oszczędność zużycia paliwa może sięgać poziomu 17 %.

Prosta i niezawodna technologia sterowana elektronicznie

Proste zasady działania

Podczas hamowania, przy zatrzymywaniu samochodu, silnik przechodzi w stan czuwania tuż przed całkowitym zatrzymaniem się pojazdu (przy prędkości niższej niż 6 km/h); na zestawie wskaźników zapala się zielona kontrolka eco". Sprzęgło jest rozłączone.

Silnik pozostaje w trybie czuwania dopóki utrzymywany jest nacisk, nawet lekki, na pedał hamulca.

Po zwolnieniu pedału hamulca silnik uruchamiany jest natychmiast automatycznie; zielona kontrolka eco" gaśnie. Przy nacisku na pedał przyspieszenia sprzęgło dociska się stopniowo (system SensoDrive).

Kierowca może w każdej chwili wyłączyć system Stop & Start", wciskając przycisk sterowania eco off", znajdujący się na panelu środkowym. Po wyłączeniu systemu mechanizmy samochodu funkcjonują w sposób tradycyjny. Ponowne naciśnięcie przycisku sterowania aktywuje system.

System sprawdza za pomocą kalkulatora, czy zostały spełnione wymagane warunki umożliwiające włączenie trybu czuwania silnika lub utrzymania go.


System Stop & Start" nie uaktywnia się w następujących przypadkach:

  • zbyt niska temperatura silnika;
  • słaby poziom ładowania akumulatora;
  • skrajne temperatury zewnętrzne (poniżej 10° C, powyżej + 30° C) przy włączonej klimatyzacji;
  • gdy różnica pomiędzy żądaną temperaturą wnętrza a temperaturą otoczenia jest zbyt duża;
  • przy włączeniu usuwania zaparowania/odszraniania przedniej szyby;
  • przy włączonym biegu wstecznym.

System Stop & Start" ponownie włącza się automatycznie przy każdym rozruchu samochodu.


Niezawodny system

System składa się z dwóch elementów głównych:

  • alternatora zespolonego z rozrusznikiem o mocy 2 kW pełniącego funkcje rozrusznika i alternatora (dostarczanie energii elektrycznej do instalacji pokładowej) montowanego w miejscu tradycyjnego alternatora.

  • modułu elektronicznego umożliwiającego całkowite sterowanie alternatorem i zapewniającego łączność z kalkulatorem silnika i z inteligentnym modułem sterującym.

    Specjalny akumulator, pasek i napinacz paska uzupełniają ten zestaw.

C3 1.4i 16V SensoDrive Stop & Start: połączenie samych zalet

Model C3 Stop & Start", wyposażony w silnik 1.4i 16V i w zautomatyzowaną skrzynię biegów SensoDrive, łączy elementy mechaniczne najnowszej generacji, co umożliwia równoczesną oszczędność zużycia paliwa i zmniejszenie emisji CO2.

Silnik 1.4i 16V osiąga moc 65 kW CEE (90 KM DIN) przy 5 250 obr./min., a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 133 Nm przy 3 250 obr./min.

Układ rozrządu z ciągłą regulacją faz rozrządu, głowica cylindrów z 16 zaworami oraz sterowanie zaworami za pomocą hydraulicznych dźwigni zaworów z rolkami, umożliwia uzyskanie zakładanych osiągów zużycia paliwa i ograniczenia emisji substancji toksycznych zgodnych z normą Euro IV.

Kluczowe daty Gama modeli C3

C3

Marzec 2002

C3 HDi 92

Czerwiec 2002

C3 1.6i 16V SensoDrive

Lipiec 2002

C3 Pluriel

Maj 2003

C3 HDi 70 SensoDrive – 1.4i 16V SensoDrive

Grudzień 2003

C3 X-TR

Marzec 2004

C3 Pluriel HDi 70

Kwiecień 2004


Model C3 w znakomitej formie

Model C3, wprowadzony do sprzedaży w marcu 2002 r., odnotował niezaprzeczalny sukces handlowy w segmencie rynku stanowiącym blisko 35 % sprzedaży w Europie.

Od chwili wprowadzenia na rynek, na świecie sprzedano ponad 700 000 egzemplarzy C3, w tym 340 000 w roku 2003 i już 190 000 w pierwszym półroczu roku 2004. Udziały rynkowe Marki Citroen w Europie, w segmencie samochodów kompaktowych wzrosły stopniowo od 8 % w roku 2003 do 9,2 % w pierwszym półroczu roku 2004.

Dynamiczna gama modeli C3 wciąż prezentuje nowatorskie rozwiązania, a dziś oferuje dodatkowo ekologiczne i oszczędne rozwiązanie, która zapewnia większy komfort jazdy i wygodę dla wszystkich pasażerów.


Charakterystyka techniczna C3 Stop & Start


DANE

TECHNICZNE I OSIĄGI

SILNIK

1.4i 16V 90 KM


Pojemność

Maks. moc

Maks. moment obr.


1 360 cm3

65 kW (90 KM) – 5 250 obr./min.

133 Nm 3 250 obr./min.

SKRZYNIA BIEGÓW

SensoDrive


UKŁAD HAMULCOWY

Opony

Hamulce przednie


185/60 R 15

tarczowe wentylowane 266 x 22

MAKSYMALNA PRĘDKOŚĆ

180


PRZYSPIESZENIA

(tylko kierowca)

0-100 km/h

400 m ze startu zatrzymanego

1000 m ze startu zatrzymanego

30 -60 km/h na 3 biegu

60 -90 km/h na 4 biegu

80 -120 km/h na 5 biegu


13

18,5

34,4

4

4,5

9,9


ZUŻYCIE PALIWA

Cykl miejski (l/100 km)

Cykl drogowy (l/100 km)

Cykl mieszany (l/100 km)

CO2 (gr/km)


6,9

4,9

5,7

135

2004-09-11

Citroen C3 Stop & Start

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu Citroen zaprezentuje model C3, będący pierwszym samochodem przeznaczonym dla szerokiego grona odbiorców, w którym zainstalowano nowatorski system Stop & Start". C3 wyposażony jest w dwa najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne: zautomatyzowaną mechaniczną skrzynię biegów SensoDrive i alternator zespolony z rozrusznikiem, sterowany elektronicznie. Poprzez zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 o około 10 % w cyklu miejskim model C3 Stop & Start może przyczynić się do podniesienia jakości życia w mieście. Innowacyjność tego sytemu polega na możliwości automatycznego unieruchomienia silnika tuż przed i podczas zatrzymania samochodu (np. na światłach, w korkach). Po zwolnieniu pedału hamulca, gdy kierowca rozpoczyna dalszą jazdę, silnik włącza się samoczynnie.

Wyposażenie modelu C3 w system Stop & Start", w silnik 1.4i 16V 90KM oraz w zautomatyzowaną skrzynię biegów SensoDrive, sprawia, że gama modeli C3 staje się bardziej dynamiczna. Obie technologie wzajemnie się uzupełniają, doskonale wpisując się w strategię Marki w dziedzinie nowatorskich rozwiązań i ochrony środowiska.

Skrzynia biegów SensoDrive w modelach C2, C3 i C3 Pluriel stanowi integralną część tej strategii. Citroen przedstawia tym samym najbardziej kompletną na rynku ofertę samochodów wyposażonych w zautomatyzowaną mechaniczną skrzynię biegów. Elektroniczne sterowanie przełożeniami i sprzęgłem zapewnia niższy poziom zużycia paliwa niż tradycyjne skrzynie mechaniczne lub automatyczne. Zautomatyzowana skrzynia biegów pozwala uzyskać oszczędność paliwa na poziomie 8% w cyklu miejskim i 4% w cyklu mieszanym.

Wraz z modelem C3 Stop & Start, Citroen wkracza w nowy etap rozwoju, oferując nowe rozwiązania technologiczne w dziedzinie akustyki i tłumienia drgań.

Przy zastosowaniu systemu Stop & Start" oszczędność zużycia paliwa i ograniczenie emisji CO2 sięga pozimu 10 % w cyklu miejskim i 6 % w cyklu mieszanym.

Na zewnątrz C3 Stop & Start" wyróżnia się przednimi i tylnymi zderzakami oraz bocznymi listwami w kolorze nadwozia, klamkami i zewnętrznym obramowaniem tablicy rejestracyjnej pomalowanymi w kolorze szarego aluminium, a także piętnastocalowymi obręczami i charakterystycznym emblematem Stop & Start" na klapie bagażnika.

Tapicerka foteli tkaninowo-welurowa w kolorze niebieskim, podłokietniki przy przednich siedzeniach, skórzana kierownica i listwy ozdobne w progach drzwi podkreślają nowoczesność i elegancję wnętrza samochodu.

Poza standardową wersją wykończenia Pack Clim, C3 Stop & Start" oferuje wyposażenie dodatkowe, jak np. klimatyzację sterowaną automatycznie, chłodzony schowek podręczny, automatyczne przednie wycieraczki, automatyczne włączanie reflektorów i regulator prędkości.

Konkretne i odczuwalne korzyści dla pasażerów

Większy komfort i przyjemność prowadzenia samochodu


C3 Stop & Start" charakteryzuje się znakomitymi osiągami. Gdy silnik znajduje się w trybie czuwania, komfort użytkowania zwiększa się poprzez:

  • wyciszenie we wnętrzu auta, co wpływa zarówno na izolację przed hałasami zewnętrznymi, jak i szacunek dla osób znajdujących się na zewnątrz;
  • wyciszenie również przy szybkim uruchamianiu się silnika, niezauważalne dla użytkowników ;
  • komfort fizyczny z uwagi na wyeliminowanie drgań silnika.

Zalety te uzyskane są bez utraty przyjemności prowadzenia samochodu. Wręcz przeciwnie, prowadzenie jest wspomagane dyskretną techniką, której funkcjonowania uczymy się z łatwością, bez wpływu na styl jazdy.

Zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2


Zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 stanowi dodatkowe atuty modelu C3 Stop & Start i doskonale wpisuje się w politykę ochrony środowiska prowadzoną przez Markę Citroen.

Następujące po sobie uruchamiania silnika nie oznaczają już nadmiernego zużycia paliwa. Technologia alternatora zespolonego z rozrusznikiem w powiązaniu z elektronicznym sterowaniem wtryskiem paliwa zapewniają oszczędność zużycia paliwa w cyklu miejskim o około 10 %. W cyklu mieszanym oszczędność jest bliska poziomu 6 %.

Technologia Stop & Start" w połączeniu ze skrzynią biegów SensoDrive i silnikiem 1.4i 16V sprawiają, że zużycie paliwa w cyklu miejskim w model C3 Stop & Start" utrzymuje się poziomie 5,7 l / 100 km.

Na zatłoczonej drodze oszczędność zużycia paliwa może sięgać poziomu 17 %.

Prosta i niezawodna technologia sterowana elektronicznie

Proste zasady działania

Podczas hamowania, przy zatrzymywaniu samochodu, silnik przechodzi w stan czuwania tuż przed całkowitym zatrzymaniem się pojazdu (przy prędkości niższej niż 6 km/h); na zestawie wskaźników zapala się zielona kontrolka eco". Sprzęgło jest rozłączone.

Silnik pozostaje w trybie czuwania dopóki utrzymywany jest nacisk, nawet lekki, na pedał hamulca.

Po zwolnieniu pedału hamulca silnik uruchamiany jest natychmiast automatycznie; zielona kontrolka eco" gaśnie. Przy nacisku na pedał przyspieszenia sprzęgło dociska się stopniowo (system SensoDrive).

Kierowca może w każdej chwili wyłączyć system Stop & Start", wciskając przycisk sterowania eco off", znajdujący się na panelu środkowym. Po wyłączeniu systemu mechanizmy samochodu funkcjonują w sposób tradycyjny. Ponowne naciśnięcie przycisku sterowania aktywuje system.

System sprawdza za pomocą kalkulatora, czy zostały spełnione wymagane warunki umożliwiające włączenie trybu czuwania silnika lub utrzymania go.


System Stop & Start" nie uaktywnia się w następujących przypadkach:

  • zbyt niska temperatura silnika;
  • słaby poziom ładowania akumulatora;
  • skrajne temperatury zewnętrzne (poniżej 10° C, powyżej + 30° C) przy włączonej klimatyzacji;
  • gdy różnica pomiędzy żądaną temperaturą wnętrza a temperaturą otoczenia jest zbyt duża;
  • przy włączeniu usuwania zaparowania/odszraniania przedniej szyby;
  • przy włączonym biegu wstecznym.

System Stop & Start" ponownie włącza się automatycznie przy każdym rozruchu samochodu.


Niezawodny system

System składa się z dwóch elementów głównych:

  • alternatora zespolonego z rozrusznikiem o mocy 2 kW pełniącego funkcje rozrusznika i alternatora (dostarczanie energii elektrycznej do instalacji pokładowej) montowanego w miejscu tradycyjnego alternatora.

  • modułu elektronicznego umożliwiającego całkowite sterowanie alternatorem i zapewniającego łączność z kalkulatorem silnika i z inteligentnym modułem sterującym.

    Specjalny akumulator, pasek i napinacz paska uzupełniają ten zestaw.

C3 1.4i 16V SensoDrive Stop & Start: połączenie samych zalet

Model C3 Stop & Start", wyposażony w silnik 1.4i 16V i w zautomatyzowaną skrzynię biegów SensoDrive, łączy elementy mechaniczne najnowszej generacji, co umożliwia równoczesną oszczędność zużycia paliwa i zmniejszenie emisji CO2.

Silnik 1.4i 16V osiąga moc 65 kW CEE (90 KM DIN) przy 5 250 obr./min., a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 133 Nm przy 3 250 obr./min.

Układ rozrządu z ciągłą regulacją faz rozrządu, głowica cylindrów z 16 zaworami oraz sterowanie zaworami za pomocą hydraulicznych dźwigni zaworów z rolkami, umożliwia uzyskanie zakładanych osiągów zużycia paliwa i ograniczenia emisji substancji toksycznych zgodnych z normą Euro IV.

Kluczowe daty Gama modeli C3

C3

Marzec 2002

C3 HDi 92

Czerwiec 2002

C3 1.6i 16V SensoDrive

Lipiec 2002

C3 Pluriel

Maj 2003

C3 HDi 70 SensoDrive – 1.4i 16V SensoDrive

Grudzień 2003

C3 X-TR

Marzec 2004

C3 Pluriel HDi 70

Kwiecień 2004


Model C3 w znakomitej formie

Model C3, wprowadzony do sprzedaży w marcu 2002 r., odnotował niezaprzeczalny sukces handlowy w segmencie rynku stanowiącym blisko 35 % sprzedaży w Europie.

Od chwili wprowadzenia na rynek, na świecie sprzedano ponad 700 000 egzemplarzy C3, w tym 340 000 w roku 2003 i już 190 000 w pierwszym półroczu roku 2004. Udziały rynkowe Marki Citroen w Europie, w segmencie samochodów kompaktowych wzrosły stopniowo od 8 % w roku 2003 do 9,2 % w pierwszym półroczu roku 2004.

Dynamiczna gama modeli C3 wciąż prezentuje nowatorskie rozwiązania, a dziś oferuje dodatkowo ekologiczne i oszczędne rozwiązanie, która zapewnia większy komfort jazdy i wygodę dla wszystkich pasażerów.


Charakterystyka techniczna C3 Stop & Start


DANE

TECHNICZNE I OSIĄGI

SILNIK

1.4i 16V 90 KM


Pojemność

Maks. moc

Maks. moment obr.


1 360 cm3

65 kW (90 KM) – 5 250 obr./min.

133 Nm 3 250 obr./min.

SKRZYNIA BIEGÓW

SensoDrive


UKŁAD HAMULCOWY

Opony

Hamulce przednie


185/60 R 15

tarczowe wentylowane 266 x 22

MAKSYMALNA PRĘDKOŚĆ

180


PRZYSPIESZENIA

(tylko kierowca)

0-100 km/h

400 m ze startu zatrzymanego

1000 m ze startu zatrzymanego

30 -60 km/h na 3 biegu

60 -90 km/h na 4 biegu

80 -120 km/h na 5 biegu


13

18,5

34,4

4

4,5

9,9


ZUŻYCIE PALIWA

Cykl miejski (l/100 km)

Cykl drogowy (l/100 km)

Cykl mieszany (l/100 km)

CO2 (gr/km)


6,9

4,9

5,7

135

Leave a Reply