Producenci ogumienia do samochodów różnego typu przekonują, że dla własnego bezpieczeństwa i komfortu jazdy kierowcy powinni zmieniać opony sezonowo. Czym zatem wyróżniają się na tle pozostałych rodzajów ogumienia opony letnie?
1. Rodzaje opon samochodowych
2. Mieszanka gumowa opon letnich
3. Wygląd bieżnika przy oponach letnich
4. Dlaczego warto korzystać z opon letnich?
Jakie są rodzaje opon samochodowych?
W sprzedaży znajdują się opony przeznaczone na różne sezony. Mamy zatem:
· opony letnie,
· opony zimowe,
· opony całoroczne (wielosezonowe).
Opony zimowe, rzecz jasna, przeznaczone są na sezon zimowy, a letnie – na sezon letni. Za uniwersalne uznaje się opony całoroczne. Poszczególne typy ogumienia różnią się między sobą wyglądem bieżnika i składem mieszanki gumowej, która została wykorzystana do wytworzenia opon.
Jak wygląda bieżnik letnich opon?
W przeciwieństwie do opon zimowych, opony letnie nie mają lameli, czyli nacięć na bieżniku. Klocki i gumy bieżnika stykają się z asfaltem większą powierzchnią, a także są one niższe niż opony zimowe. Nacięć na bieżniku może być mało, a głębokość bieżnika nie musi przekraczać więcej niż 10 mm, ponieważ opony letnie nie muszą radzić sobie z pokonywaniem pośniegowego błota i muld na drodze.
Z czego zrobione są opony letnie?
Mieszanka gumowa, z jakiej producenci ogumienia korzystają przy produkcji opon letnich, charakteryzuje się dużą twardością – są znacznie twardsze niż zimówki. To zamierzone działanie, ponieważ latem temperatura na zewnątrz jest wysoka, a składniki opon letnich w takich warunkach nadają ogumieniu optymalną twardość. Najczęściej w składzie opon letnich znajduje się kauczuk i sadza. Lepiej takie opony radzą sobie w wysokiej temperaturze – co najmniej 7 stopni Celsjusza.
Opony zimowe z kolei mają w składzie dodatkowo więcej krzemionki, przez co są bardziej elastyczne i nie tracą sprężystości w niskich temperaturach.
Czy latem rzeczywiście warto stosować opony letnie?
Opony letnie w wyższych temperaturach, powyżej 7 stopni Celsjusza zapewnią dobrą przyczepność do nagrzanego asfaltu. Dobrze też radzą sobie z odprowadzaniem wody, która nie zatrzymuje się na powierzchni bieżnika, jak miałoby to miejsce w oponach z głębokimi rowkami i lamelkami. Eksperci są zgodni co do tego, że kierowcy powinni wymieniać opony na lato i na zimę, aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo, poprzez zredukowanie ryzyka poślizgu i skrócenie drogi hamowania. Oczywiście inną kwestią jest wybór opon odpowiedniej jakości, które przetrwają wiele sezonów.
41687