Omównienie wyników finansowych koncernu Mitsubishi Motors.
1. Wyniki za trzy kwartały roku podatkowego 2006

(1) Omówienie wyników finansowych

Firma Mitsubishi Motors podała, że skonsolidowane obroty netto w pierwszych dziewięciu miesiącach roku podatkowego 2006 (1 kwietnia – 31 grudnia 2006) osiągnęły wartość 1, 544,1 mld jenów, to jest o 14,5 mld jenów więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku podatkowego (1,529,6 mld jenów). Przyrost wynika przede wszystkim z większej sprzedaży nowych wersji modeli oraz korzystnego kursu japońskiego jena, co pozwoliło zrównoważyć spadek sprzedaży swoich produktów innym producentom na rynkach zagranicznych. Wynika on z zaprzestania produkcji modelu smart forfour w NedCar w Holandii i zakończenia dostaw części do pojazdów produkowanych lokalnie w Azji Północnej i krajach ASEAN.

Mitsubishi Motors zaksięgował zysk operacyjny wielkości 6,4 mld jenów – o 24,6 mld jenów więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku podatkowego. Zadecydowały o tym: większy udział w sprzedaży całkowitej zmodyfikowanych wersji modeli znanych już dobrze na rynku, co znacznie zmniejszyło wpływ spadku sprzedaży całkowitej na zyskowność; poprawa zyskowności usług finansowych w Stanach Zjednoczonych; korzystne zmiany w kursie wymiany jena oraz redukcja kosztów sprzedaży.

Mitsubishi Motors zaksięgował stratę wielkości 6,4 mld jenów, co oznacza poprawę o 27,4 mld jenów w ujęciu rocznym. Jest to częściowo efektem większych przychodów netto z tytułu odsetek. W omawianym okresie koncern odnotował stratę netto w wielkości 11,8 mld, co oznacza poprawę o 56,3 mld jenów w ujęciu rocznym. Zadecydowały o tym: eliminacja trwałej utraty wartości aktywów w Japonii, jak i opłat restrukturyzacyjnych zaksięgowanych w roku ubiegłym; dodatkowe dochody z tytułu zbycia jednostek specjalnego przeznaczenia.

W trzecim kwartale (październik – grudzień) roku podatkowego 2006 firma Mitsubishi Motors zaksięgowała zyski na wszystkich poziomach – operacyjnym, zwykłym i netto po raz pierwszy odkąd, w roku podatkowym 2004, zaczęto publikować kwartalne zestawienia wyników finansowych.

(2) Wielkość sprzedaży
Całkowita sprzedaż detaliczna pojazdów w okresie pierwszych dziewięciu miesięcy roku podatkowego 2006 osiągnęła wielkość 899,000 pojazdów, co oznacza spadek o 86,000 w porównaniu z analogicznym okresem roku podatkowego 2005 (985,000 sprzedanych pojazdów).

MMC sprzedał na rynku krajowym 170,000 samochodów – o 7,000 więcej w ujęciu rocznym. Wpływ na to miały utrzymująca się na wysokim poziomie sprzedaż modelu Outlander klasy SUV oraz wprowadzenie na rynek nowych modeli i minicar oraz Pajero.

W Ameryce Północnej koncern sprzedał 123,000 pojazdów – o 2,000 więcej niż w tym samym okresie roku podatkowego 2005. Zadecydowało o tym wprowadzenie do sprzedaży nowego modelu Eclipse Spyder w kwietniu oraz pełnej gamy najnowszego Outlandera klasy SUV w listopadzie 2006.

Wzrosła sprzedaż Mitsubishi Motors w Europie, gdzie nabywców znalazło 206,000 pojazdów – o 11,000 więcej w ujęciu rok do roku. Wysoka sprzedaż koncernu w Rosji i podwojenie sprzedaży na Ukrainie zrównoważyły z nawiązką spadki sprzedaży w Niemczech i Wielkiej Brytanii.

W Azji i na pozostałych rynkach świata MMC sprzedał łącznie 400,000 pojazdów, co oznacza spadek o 106,000 w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku podatkowego. Dobre wyniki odnotowane w Ameryce Łacińskiej, na Bliskim Wschodzie i w Afryce nie zrównoważyły drastycznego spadku w zakresie dostaw części i podzespołów dla producentów samochodowych na Tajwanie, w Chinach i krajach ASEAN.

2. Prognoza na cały rok podatkowy 2006
Mimo kolejnych wyzwań i rosnącej konkurencji na rynku globalnym, Mitsubishi Motors zamierza osiągnąć zysk netto w perspektywie całorocznej. Mają go zapewnić inicjatywy wdrożone w celu poprawy zyskowności. Koncern podtrzymuje prognozy na ten rok podatkowy, które podano na początku jego pierwszej połowy: obroty netto – 2,230 mld, zysk z działalności – 21 mld i zysk netto – 8 mld jenów.

Mitsubishi Motors Corporation oświadcza co następuje:
Wszystkie podane tutaj informacje inne niż fakty historyczne odnoszą się do przyszłości i wynikają z bieżących prognoz, przewidywań, celów, planów i ocen. Wszelkie podane tu dane liczbowe zostały wyliczone w oparciu o pewne założenia. Wszelkie prognozy noszą w sobie element ryzyka i niepewności. O tym, że ostateczne wyniki i dane różnić się będą od tych zawartych w prognozach przesądzić może cały szereg istotnych czynników. Do najważniejszych czynników ryzyka zaliczyć trzeba:
–stopień wykonalności/realizacji przedsięwzięć i celów;
–wahania stóp procentowych, kursów wymiany, cen ropy naftowej, itd.;
–zmiany w przepisach prawnych i polityce rządowej;
–zmiany społeczno – gospodarcze w skali regionalnej i globalnej.
Potencjalne ryzyko wynika nie tylko z czynników wyżej wymienionych i MMC nie jest zobligowany do aktualizacji informacji zawartych w tej prezentacji w oparciu o hipotetyczne scenariusze przyszłości
2007-02-16