Ford w Rajdzie Francji

Zaledwie cztery dni po zakończeniu Rajdu Hiszpanii załogi zespołu BP-Ford World Rally Team wystartują w kolejnej rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA – Rajdzie Francji (11 – 14 października). Dwie fińskie załogi Fordów Focus RS WRC staną do rywalizacji na korsykańskich trasach, które znacznie się różnią od hiszpańskich.
Trzynasta runda mistrzostw to typowy rajd asfaltowy. Z szerokich, szybkich tras Katalonii, kierowcy przenoszą się na wąskie, niezwykle kręte i miejscami zniszczone drogi Korsyki. OS-y położone w górach są bardzo trudne, a spore prawdopodobieństwo wystąpienia zmiennej pogody może dodatkowo utrudnić zadanie zarówno kierowcom, jak i zespołom.

Zespół BP-Ford stanie na starcie z 39-punktową przewagą w klasyfikacji zespołów fabrycznych. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen są liderami w klasyfikacji kierowców z przewagą 6 punktów nad najgroźniejszymi rywalami. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen zajmują trzecie miejsce.

Rajd, który w zeszłym roku odbył się w kwietniu, powraca do terminu jesiennego. Pogoda może okazać się zmienna i nieprzewidywalna, tym bardziej, że rajd odbywa się na górzystej wyspie, co zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia opadów deszczu. Może się zdarzyć, że kierowcy będą jechać po suchym asfalcie w palącym słońcu, by za chwilę napotkać deszczową aurę i mokrą nawierzchnię. W takich warunkach bardzo ważna będzie praca załóg „szpiegowskich”, które dostarczają informacji o pogodzie, bardzo pomocnych przy wyborze opon. Czasem jednak ostatni odcinek pętli rozgrywany jest nawet 3 godziny po dokonaniu wyboru ogumienia, a pogoda może się przez ten czas diametralnie zmienić.

Francuską rundę mistrzostw nazywano dawniej „rajdem 10 000 zakrętów”, ale rajd znacznie zmienił swój charakter w ostatnich latach. Kręte drogi prowadzące zboczami gór, gdzie z jednej strony znajduje się skalna ściana, a z drugiej – przepaść, są teraz dużo rzadziej spotykane. Miejscami zniszczone drogi zostały wyremontowane i teraz pokrywa je gładki asfalt. Jednak trasy nadal są bardzo wymagające dla opon. Zapewniają dobrą przyczepność, ale zwykle trzeba używać opon wykonanych z twardej mieszanki.

Marcus Grönholm zajął w Hiszpanii trzecie miejsce. Na Korsyce dwukrotnie był drugi – w 2002 i 2006 roku, co jest jego najlepszym wynikiem w 7 dotychczasowych startach we francuskiej rundzie mistrzostw. 39-letni Fin ma nadzieję na powtórzenie dobrego wyniku w tym roku.

„W ostatni weekend pokazaliśmy, że kiedy jest sucho, możemy rywalizować z Loebem i Sordo jak równy z równym” powiedział Grönholm. „Nie lubię, gdy jest mokro i ślisko. Jeśli napotkamy takie warunki, będziemy musieli ciężko pracować, żeby nawiązać z nimi wyrównaną walkę. Mam jednak wielką nadzieję, że będzie sucho. Trasy Rajdu Korsyki podobają mi się bardziej, niż OS-y Rajdu Hiszpanii. Bardziej przypominają tradycyjny rajd, niż tor wyścigowy. W zeszłym roku byłem tu drugi i mam nadzieję przynajmniej powtórzyć ten wynik.”

„Jak zawsze na Korsyce, musimy bardzo uważnie obserwować pogodę. Rajd jest rozgrywany na wyspie, więc warunki mogą się bardzo szybko zmieniać i łatwo popełnić błąd w wyborze opon. W górach często pogoda różni się od tej, z jaką mamy do czynienia w parku serwisowym. Jedna pomyłka w wyborze opon może zniweczyć cały wysiłek. Na szczęście w naszym zespole pracują doświadczeni ludzie, których zadaniem jest monitorowanie pogody i pomoc w wyborze opon. To świetni doradcy” dodał Grönholm.

Hirvonen w zeszłym roku zajął na Korsyce czwarte miejsce, co jest jego najlepszym wynikiem w trzech startach na śródziemnomorskiej wyspie. 27-letni Fin chciałby w tym roku poprawić wynik. „Chcę ukończyć rajd na podium. Jeśli pogoda będzie nam sprzyjać, są na to realne szanse. Ponieważ w końcówce rajdu w Hiszpanii nie widziałem szans, by nawiązać walkę z czołową trójką, wypróbowałem kilka ustawień samochodu, które mogą się tu przydać” powiedział Hirvonen.

„Na Korsyce jest zupełnie inaczej, niż w Hiszpanii” dodał 27-letni Fin. „To klasyczny asfaltowy rajd i wielkie wyzwanie dla kierowcy. Trasy są niezwykle kręte, jeden zakręt za drugim! Praktycznie nie ma prostych. Nawierzchnia jest zwykle wyboista i szorstka, jednak jest to mój ulubiony rajd asfaltowy, mimo że w Hiszpanii miałem większe szanse na nawiązanie walki.”

Najnowsze informacje
* Zespół BP-Ford będzie miał do wyboru dwa bieżniki opon. BFGoodrich g-Force Profiler, używana na suchym asfalcie, jest dostępna w wersjach wykonanych z miękkiej, średniej i twardej mieszanki. Bieżnik Profiler H przeznaczony na mokrą nawierzchnię, dostępny jest w wersji miękkiej i średniej. Jeśli opady deszczu są bardzo obfite, opona typu H może być dodatkowo nacięta. Rowki mogą być podłużne, aby zapobiegać zjawisku aquaplaningu lub poprzeczne, dla zapewnienia lepszej trakcji i hamowania.

* W połowie września zespół odbył w ramach przygotowania do nadchodzącego rajdu czterodniowe testy na Korsyce. Grönholm i Hirvonen trenowali po dwa dni. Testy odbyły się na wschodzie wyspy, w pobliżu Bastii.

* Reprezentujący Abu Dhabi Khalid Al Qassimi i Nicky Beech wystartują w Rajdzie Irlandii (15 – 18 listopada). Będzie to ich ostatni występ Fordem Focus RS WRC w tym sezonie.

Trasa rajdu
Bazą rajdu będzie Ajaccio, a OS-y zlokalizowane są po zachodniej stronie wyspy. Organizatorzy zaplanowali jednak spore zmiany w porównaniu z ubiegłym rokiem. W piątek i sobotę kierowcy będą rywalizować głównie na nowych trasach, a jeden z OS-ów zostanie rozegrany po raz pierwszy od 1996 roku. Prawie 60 procent łącznej długości odcinków to trasy całkowicie nieznane kierowcom lub nieużywane od 4 lat. Pierwszy i drugi etap będą liczyć po dwie pętle, z których każda będzie złożona z trzech OS-ów. Ostatni, niedzielny etap nie przeszedł żadnych zmian w porównaniu z ubiegłoroczną edycją rajdu. Trasa została poprowadzona bardziej na południe wyspy, niż w poprzednich latach. Wszystkie trzy etapy będą miały podobne długości, a łączna długość OS-ów wyniesie 359.32 km. Długość całej trasy rajdu to 1117.20 km.

RAJD FRANCJI
RALLYE DE FRANCE
13 RUNDA RAJDOWYCH MISTRZOSTW ŚWIATA FIA
11 – 14 października 2007
Czwartek, 11 października: Uroczysty start
Start Place Foch, Ajaccio 19.30

Piątek, 12 października: Etap 1 Ajaccio – Ajaccio
Start Port CCI 08.00
OS1 Monti Rossu – Pila Canale 18.10km 08.38
OS2 Belvedere – Bocca Albitrina 16.62km 09.46
OS3 Arbellara – Aullene 27.42km 10.44
Serv A Port CCI (30 min) 12.54
OS4 Monti Rossu – Pila Canale 18.10km 14.02
OS5 Belvedere – Bocca Albitrina 16.62km 15.10
OS6 Arbellara – Aullene 27.42km 16.08
Serv B Port CCI (45 min) 17.53
Meta Port CCI 18.38
Razem 124.28km

Sobota, 13 października: Etap 2 Ajaccio – Ajaccio
Start Place de Gaulle 08.00
Serv C Port CCI (10 min) 08.10
OS7 Carbuccia – Scalella 21.88km 08.58
OS8 Calcatoggio – Plage du Liamone 26.55km 10.31
OS9 Vico – Col St Roch 13.04km 11.29
Serv D Port CCI (30 min) 13.14
OS10 Carbuccia – Scalella 21.88km 14.22
OS11 Calcatoggio – Plage du Liamone 26.55km 15.55
OS12 Vico – Col St Roch 13.04km 16.53
Serv E Port CCI (45 min) 18.13
Meta Port CCI 18.58
Razem 122.94km

Niedziela 14 października: Etap 3 Ajaccio – Ajaccio
Start Place de Gaulle 07.45
Serv F Port CCI (10 min) 07.55
OS13 Penitencier Coti – Pietra Rossa 24.24km 08.53
OS14 Pont de Calzola – Agosta 31.81km 09.36
Serv G Port CCI (30 min) 11.01
OS15 Penitencier Coti – Pietra Rossa 24.24km 12.19
OS16 Pont de Calzola – Agosta 31.81km 13.02
Meta Place Foch 14.02
Razem 112.10km

Całkowita długość OS-ów w rajdzie: 359.32km
2007-10-11

Ford w Rajdzie Francji

Trzynasta runda mistrzostw to typowy rajd asfaltowy. Z szerokich, szybkich tras Katalonii, kierowcy przenoszą się na wąskie, niezwykle kręte i miejscami zniszczone drogi Korsyki. OS-y położone w górach są bardzo trudne, a spore prawdopodobieństwo wystąpienia zmiennej pogody może dodatkowo utrudnić zadanie zarówno kierowcom, jak i zespołom.

Zespół BP-Ford stanie na starcie z 39-punktową przewagą w klasyfikacji zespołów fabrycznych. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen są liderami w klasyfikacji kierowców z przewagą 6 punktów nad najgroźniejszymi rywalami. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen zajmują trzecie miejsce.

Rajd, który w zeszłym roku odbył się w kwietniu, powraca do terminu jesiennego. Pogoda może okazać się zmienna i nieprzewidywalna, tym bardziej, że rajd odbywa się na górzystej wyspie, co zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia opadów deszczu. Może się zdarzyć, że kierowcy będą jechać po suchym asfalcie w palącym słońcu, by za chwilę napotkać deszczową aurę i mokrą nawierzchnię. W takich warunkach bardzo ważna będzie praca załóg „szpiegowskich”, które dostarczają informacji o pogodzie, bardzo pomocnych przy wyborze opon. Czasem jednak ostatni odcinek pętli rozgrywany jest nawet 3 godziny po dokonaniu wyboru ogumienia, a pogoda może się przez ten czas diametralnie zmienić.

Francuską rundę mistrzostw nazywano dawniej „rajdem 10 000 zakrętów”, ale rajd znacznie zmienił swój charakter w ostatnich latach. Kręte drogi prowadzące zboczami gór, gdzie z jednej strony znajduje się skalna ściana, a z drugiej – przepaść, są teraz dużo rzadziej spotykane. Miejscami zniszczone drogi zostały wyremontowane i teraz pokrywa je gładki asfalt. Jednak trasy nadal są bardzo wymagające dla opon. Zapewniają dobrą przyczepność, ale zwykle trzeba używać opon wykonanych z twardej mieszanki.

Marcus Grönholm zajął w Hiszpanii trzecie miejsce. Na Korsyce dwukrotnie był drugi – w 2002 i 2006 roku, co jest jego najlepszym wynikiem w 7 dotychczasowych startach we francuskiej rundzie mistrzostw. 39-letni Fin ma nadzieję na powtórzenie dobrego wyniku w tym roku.

„W ostatni weekend pokazaliśmy, że kiedy jest sucho, możemy rywalizować z Loebem i Sordo jak równy z równym” powiedział Grönholm. „Nie lubię, gdy jest mokro i ślisko. Jeśli napotkamy takie warunki, będziemy musieli ciężko pracować, żeby nawiązać z nimi wyrównaną walkę. Mam jednak wielką nadzieję, że będzie sucho. Trasy Rajdu Korsyki podobają mi się bardziej, niż OS-y Rajdu Hiszpanii. Bardziej przypominają tradycyjny rajd, niż tor wyścigowy. W zeszłym roku byłem tu drugi i mam nadzieję przynajmniej powtórzyć ten wynik.”

„Jak zawsze na Korsyce, musimy bardzo uważnie obserwować pogodę. Rajd jest rozgrywany na wyspie, więc warunki mogą się bardzo szybko zmieniać i łatwo popełnić błąd w wyborze opon. W górach często pogoda różni się od tej, z jaką mamy do czynienia w parku serwisowym. Jedna pomyłka w wyborze opon może zniweczyć cały wysiłek. Na szczęście w naszym zespole pracują doświadczeni ludzie, których zadaniem jest monitorowanie pogody i pomoc w wyborze opon. To świetni doradcy” dodał Grönholm.

Hirvonen w zeszłym roku zajął na Korsyce czwarte miejsce, co jest jego najlepszym wynikiem w trzech startach na śródziemnomorskiej wyspie. 27-letni Fin chciałby w tym roku poprawić wynik. „Chcę ukończyć rajd na podium. Jeśli pogoda będzie nam sprzyjać, są na to realne szanse. Ponieważ w końcówce rajdu w Hiszpanii nie widziałem szans, by nawiązać walkę z czołową trójką, wypróbowałem kilka ustawień samochodu, które mogą się tu przydać” powiedział Hirvonen.

„Na Korsyce jest zupełnie inaczej, niż w Hiszpanii” dodał 27-letni Fin. „To klasyczny asfaltowy rajd i wielkie wyzwanie dla kierowcy. Trasy są niezwykle kręte, jeden zakręt za drugim! Praktycznie nie ma prostych. Nawierzchnia jest zwykle wyboista i szorstka, jednak jest to mój ulubiony rajd asfaltowy, mimo że w Hiszpanii miałem większe szanse na nawiązanie walki.”

Najnowsze informacje
* Zespół BP-Ford będzie miał do wyboru dwa bieżniki opon. BFGoodrich g-Force Profiler, używana na suchym asfalcie, jest dostępna w wersjach wykonanych z miękkiej, średniej i twardej mieszanki. Bieżnik Profiler H przeznaczony na mokrą nawierzchnię, dostępny jest w wersji miękkiej i średniej. Jeśli opady deszczu są bardzo obfite, opona typu H może być dodatkowo nacięta. Rowki mogą być podłużne, aby zapobiegać zjawisku aquaplaningu lub poprzeczne, dla zapewnienia lepszej trakcji i hamowania.

* W połowie września zespół odbył w ramach przygotowania do nadchodzącego rajdu czterodniowe testy na Korsyce. Grönholm i Hirvonen trenowali po dwa dni. Testy odbyły się na wschodzie wyspy, w pobliżu Bastii.

* Reprezentujący Abu Dhabi Khalid Al Qassimi i Nicky Beech wystartują w Rajdzie Irlandii (15 – 18 listopada). Będzie to ich ostatni występ Fordem Focus RS WRC w tym sezonie.

Trasa rajdu
Bazą rajdu będzie Ajaccio, a OS-y zlokalizowane są po zachodniej stronie wyspy. Organizatorzy zaplanowali jednak spore zmiany w porównaniu z ubiegłym rokiem. W piątek i sobotę kierowcy będą rywalizować głównie na nowych trasach, a jeden z OS-ów zostanie rozegrany po raz pierwszy od 1996 roku. Prawie 60 procent łącznej długości odcinków to trasy całkowicie nieznane kierowcom lub nieużywane od 4 lat. Pierwszy i drugi etap będą liczyć po dwie pętle, z których każda będzie złożona z trzech OS-ów. Ostatni, niedzielny etap nie przeszedł żadnych zmian w porównaniu z ubiegłoroczną edycją rajdu. Trasa została poprowadzona bardziej na południe wyspy, niż w poprzednich latach. Wszystkie trzy etapy będą miały podobne długości, a łączna długość OS-ów wyniesie 359.32 km. Długość całej trasy rajdu to 1117.20 km.

RAJD FRANCJI
RALLYE DE FRANCE
13 RUNDA RAJDOWYCH MISTRZOSTW ŚWIATA FIA
11 – 14 października 2007
Czwartek, 11 października: Uroczysty start
Start Place Foch, Ajaccio 19.30

Piątek, 12 października: Etap 1 Ajaccio – Ajaccio
Start Port CCI 08.00
OS1 Monti Rossu – Pila Canale 18.10km 08.38
OS2 Belvedere – Bocca Albitrina 16.62km 09.46
OS3 Arbellara – Aullene 27.42km 10.44
Serv A Port CCI (30 min) 12.54
OS4 Monti Rossu – Pila Canale 18.10km 14.02
OS5 Belvedere – Bocca Albitrina 16.62km 15.10
OS6 Arbellara – Aullene 27.42km 16.08
Serv B Port CCI (45 min) 17.53
Meta Port CCI 18.38
Razem 124.28km

Sobota, 13 października: Etap 2 Ajaccio – Ajaccio
Start Place de Gaulle 08.00
Serv C Port CCI (10 min) 08.10
OS7 Carbuccia – Scalella 21.88km 08.58
OS8 Calcatoggio – Plage du Liamone 26.55km 10.31
OS9 Vico – Col St Roch 13.04km 11.29
Serv D Port CCI (30 min) 13.14
OS10 Carbuccia – Scalella 21.88km 14.22
OS11 Calcatoggio – Plage du Liamone 26.55km 15.55
OS12 Vico – Col St Roch 13.04km 16.53
Serv E Port CCI (45 min) 18.13
Meta Port CCI 18.58
Razem 122.94km

Niedziela 14 października: Etap 3 Ajaccio – Ajaccio
Start Place de Gaulle 07.45
Serv F Port CCI (10 min) 07.55
OS13 Penitencier Coti – Pietra Rossa 24.24km 08.53
OS14 Pont de Calzola – Agosta 31.81km 09.36
Serv G Port CCI (30 min) 11.01
OS15 Penitencier Coti – Pietra Rossa 24.24km 12.19
OS16 Pont de Calzola – Agosta 31.81km 13.02
Meta Place Foch 14.02
Razem 112.10km

Całkowita długość OS-ów w rajdzie: 359.32km

Leave a Reply