Zapowiedź
Monachium/Hinwil, 3 marca 2006. Wielkimi krokami zbliża się ten moment: początek nowego sezonu mistrzostw świata Formuły 1, z nowym zespołem BMW Sauber F1 Team. Kierowcy Nick Heidfeld (Niemcy), Jacques Villeneuve (Kanada) i Robert Kubica (Polska), który jako trzeci i rezerwowy kierowca wystąpi w piątkowych treningach za kierownicą trzeciego bolidu BMW Sauber F1.06, są już w blokach startowych.
22 czerwca 2005 r. BMW ogłosiło zwiększenie zaangażowania w Formułę 1. 262 dni później, w niedzielę 12 marca 2006 r. pierwszy w historii zespół Formuły 1 prowadzony przez BMW będzie świętował swój debiut.
17 stycznia w Walencji po raz pierwszy zaprezentowano bolid BMW Sauber F1.06, napędzany silnikiem BMW P86 V8. Ósmego lutego rozpoczęto testy drugiego samochodu. Ogółem BMW Sauber F1.06 przejechał 20 dni testów w Barcelonie, Imoli, Jerez i Walencji. Wszyscy trzej kierowcy prowadzili nowy samochód, przejeżdżając łącznie 9 950 kilometrów testowych.
Nick Heidfeld:
“Bahrajn po raz pierwszy otwiera nowy sezon. To coś wyjątkowego, co według mnie znajdzie odzwierciedlenie w atmosferze całego weekendu. Podobno sprzedano bardzo dużo biletów. Tor jest wyjątkowy głównie ze względu na położenie w środku pustyni. To oznacza, że nawierzchnia jest na początku weekendu pokryta piaskiem i kurzem, przez co przyczepność jest bardzo słaba. Potem czasy okrążeń stopniowo się poprawiają. W tym roku chyba nie powtórzą się rekordowe temperatury rzędu 42 stopni Celsjusza z sezonu 2005, więc wyścig nie będzie tak dużym obciążeniem fizycznym.
Prędkości w Bahrajnie wahają się między średnimi a wysokimi. Taka charakterystyka toru wymaga dobrej efektywności aerodynamicznej i mocnego silnika na długą prostą. Przez zimę przejeździliśmy dużo kilometrów testowych i czuję się dość pewnie. Z niecierpliwością oczekuję pierwszego startu po dłuższej przerwie. Nie mogę się doczekać pierwszego spotkania z konkurencją. Trudno
coś przewidywać, ale według mnie Renault i Honda od początku będą na czele, za nimi być może McLaren i Ferrari, a dalej kilka zespołów na podobnym poziomie. My prawdopodobnie będziemy właśnie w tej grupie."
Jacques Villeneuve:
“Bahrajn to jeden z najgorętszych wyścigów roku, poza tym pierwsze zawody w sezonie są najtrudniejsze z psychicznego punktu widzenia. Dlatego zarówno samochody, jak i kierowców czeka trudna przeprawa. Niektóre zespoły testowały ostatnio w Bahrajnie, co da im dużą przewagę. Sam tor jest fajny i nie wymaga dużej siły fizycznej. Poradzimy sobie z gorącem, jesteśmy na to przygotowani.
Zimą przejeździliśmy dużo testów, o wiele więcej niż rok temu, co nastraja bardzo pozytywnie. Czas jednak zacząć prawdziwy sezon. Nie mogę się doczekać pierwszego wyścigu, bo w Formule 1 chodzi właśnie o ściganie."
Robert Kubica:
“Nie mogę się doczekać tego bardzo interesującego weekendu. Dla mnie to kolejny etap bardzo trudnej nauki, a także pierwsza od 1995 r. wizyta na wyścigu, w którym nie biorę udziału. Znam dziesięć spośród 18 torów Grand Prix – wszystkie europejskie plus Sao Paulo. To oznacza, że na początek czekają mnie trzy występy z rzędu na nieznanych obiektach. Jak dotąd szybko uczyłem się nowych torów. Bahrajn znam z telewizji i gier komputerowych, w które lubię grać, choć trudno z nich się nauczyć czegoś więcej poza samym układem toru.
Z niecierpliwością oczekuję nowych zadań i zrobię wszystko, by przekazać zespołowi wartościowe informacje. Czeka mnie wiele nauki, nie tylko jeśli chodzi o samochód i jego prowadzenie: dowiem się także, jak pracuje zespół podczas weekendu Grand Prix."
Mario Theissen, dyrektor BMW Motorsport:
“Minęło osiem miesięcy od początku prac przy zespole BMW Sauber F1 Team. W tym krótkim okresie intensywnie pracowaliśmy nad rozwojem teamu. Połączyliśmy siły Monachium i Hinwil, zaczęliśmy rozbudowywać zespół, podpisaliśmy kontrakty z kierowcami, rozpoczęliśmy współpracę z silnymi sponsorami i partnerami, zbudowaliśmy samochód przejściowy, wreszcie zaczęliśmy testy modelu BMW Sauber F1.06. Po okresie intensywnych testów zimowych kierowcy chwalą nowy samochód. Również inżynierowie są przekonani, że w porównaniu z zeszłym sezonem wykonaliśmy znaczny krok do przodu. Można powiedzieć, że na tym etapie prac rozwojowych nasze perspektywy wyglądają bardzo dobrze. Nie
wiemy jeszcze, w jaki sposób nasza praca przełoży się na wyniki osiągane na torze. Nie spodziewamy się cudów, chcemy jedynie do maksimum wykorzystać nasze możliwości i stopniowo się poprawiać.
Jeśli chodzi o przepisy techniczne, najważniejsza jest zmiana silników z V10 na V8. Będzie to kosztowało nas, a także pozostałych producentów silników, sporo pracy – także po rozpoczęciu sezonu. W pierwszych wyścigach najważniejszą rolę odegra z pewnością niezawodność.
Z marketingowego punktu widzenia obecność Formuły 1 na Bliskim Wschodzie jest szczególnie mile widziana przez BMW, jako producenta samochodów segmentu premium. W 2005 r. BMW odnotowało wzrost sprzedaży w Bahrajnie o około 25%. Cały zespół z niecierpliwością oczekuje wizyty w Bahrajnie i początku wyścigowego sezonu."
Willy Rampf, dyrektor techniczny d/s nadwozia:
“Podczas zimowych testów przejechaliśmy prawie 10 000 kilometrów nowymi samochodami BMW Sauber F1.06. Nastał czas niecierpliwego oczekiwania na pierwszą konfrontację z rywalami. Pierwsze ważne wskazówki będziemy mieli po sobotnich kwalifikacjach w Bahrajnie. Nowe przepisy, pozwalające na zmianę kół w czasie wyścigu, sprawią, że trzeba będzie poświęcić większą uwagę właśnie kwalifikacjom. W zeszłym sezonie decydującą rolę odgrywała wytrzymałość opon na dystansie całego wyścigu, teraz ponownie najważniejsze będą wyniki kwalifikacji.
Robert Kubica odegra bardzo ważną rolę jako nasz trzeci kierowca. Już w piątek rano będzie w stanie dokonać pierwszych porównań i przekazać nam wartościowe informacje odnośnie doboru opon. W Bahrajnie sprawdzimy nasz samochód po raz pierwszy w tak wysokich temperaturach, przez co poszczególne podzespoły będą szczególnie obciążone. Wraz z powrotem wymiany opon, wyścig będzie znacznie większym wyzwaniem dla całego zespołu. Mam tu na myśli specjalistów od strategii, którzy znów będą mieli większą swobodę w planowaniu taktyki na wyścig – właśnie dzięki zmianie w przepisach. O ile w sezonie 2005 czasy okrążeń poprawiały się przed każdym zjazdem do boksu na tankowanie, o tyle teraz najlepsze czasy będą osiągane tuż po wyjeździe z boksu, na świeżych oponach. To da strategom szersze pole do popisu i sprawi, że wyścigi będą bardziej interesujące."
Fakty i liczby:
Tor/Data
|
Bahrain International Circuit/12 marca 2006
|
Czas startu (lokalny/GMT)
|
14:30/11:30 (czas środkowoeuropejski: 12:30)
|
Okrążenie/Długość wyścigu
|
5,412 km/308,238 km (57 okrążeń)
|
Zwycięzca
2005
|
Fernando Alonso (Mild Seven Renault F1 Team),
1:29.18,531
|
Pole position
2005
|
Fernando Alonso (Mild Seven Renault F1 Team),
3.01,902 (czas łączny z 1. i 2. kwalifikacji)
|
Najszybsze okrążenie
2005
|
Pedro de la Rosa (West McLaren Mercedes),
1.31,447 na 43. okrążeniu
|
Rekord
toru
|
Michael Schumacher (Scuderia Ferrari Marlboro),
1.30,252 (2004 r.)
|
Kierowca
|
Nick Heidfeld
|
Jacques Villeneuve
|
Robert Kubica
|
Data urodzin
|
10.05.1977
|
09.04.1971
|
07.12.1984
|
Miejsce
urodzin
|
Mönchengladbach/
Niemcy
|
St-Jean-sur-Richelieu/
Quebec, Kanada
|
Kraków/
Polska
|
Narodowość
|
Niemiec
|
Kanadyjczyk
|
Polak
|
Zamieszkały
|
Stäfa, Szwajcaria
|
Villars, Szwajcaria
|
Kraków, Polska
|
Stan
cywilny
|
Dziewczyna Patricia Papen, córka Juni
|
Kawaler
|
Kawaler
|
Wzrost
|
164 cm
|
171 cm
|
184 cm
|
Waga
|
59 kg
|
67 kg
|
73 kg
|
Debiut w F1
|
2000, Melbourne
|
1996, Melbourne
|
–
|
Starty w GP
|
98
|
152
|
–
|
udział w GP
|
100
|
153
|
–
|
Pole position
|
1
|
13
|
–
|
Wygrane
|
–
|
11
|
–
|
Miejsca na podium
|
4
|
23
|
–
|
Najszybsze okrążenia
|
–
|
9
|
–
|
Najlepsze miejsce w mistrzostwach
|
8th
|
1997 mistrz świata
(Williams Renault)
|
–
|
Zdobyte punkty
|
56
|
228
|
–
|
Punkty w sezonie 2006
|
–
|
–
|
–
|
Historia państwa i toru:
W tym roku pustynny kraj po raz pierwszy jest gospodarzem wyścigu otwierającego nowy sezon. W 2006 r. na torze w miejscowości Sakhir, położonej na południe od stolicy Bahrajnu, Manamy, wyścig F1 odbędzie się po raz trzeci.
Bahrajn otarł się już o Formułę 1 w 2006 r. 24 lutego, po testach przeprowadzonych przez kilka zespołów, odbył się tutaj festiwal "Yalla Bahrain!", z pokazami lotniczymi i fajerwerkami. Wzdłuż alei króla Faisala, głównej arterii Manamy, paradowały samochody wyścigowe – w tym dwa bolidy Formuły BMW, jeden z nich prowadzony przez lokalnego bohatera, Mohammeda Al Bahranę. Samochody użyczone zostały przez miejscowe BMW Performance Center, otwarte w styczniu 2005 r. Centrum prowadzi kursy dla początkujących kierowców wyścigowych, a także szkoli kierowców drogowych samochodów BMW. W grudniu 2005 r. Bahrajn był gospodarzem pierwszego światowego finału Formuły BMW.
Zaprojektowany przez Hermanna Tilke obszerny, nowoczesny kompleks Bahrain International Circuit (BIC) zajmuje obszar 170 hektarów. Budowa trwała 16 miesięcy i pochłonęła 150 mln dolarów. Projekt cieszył się wsparciem szejka Salmana bin Hamada al Khalify, koronowanego księcia Bahrajnu i fana wyścigów. Szejk jest także przewodniczącym Bahrajńskiej Federacji Samochodowej.
Na budowę kompleksu zużyto 70 000 m³ betonu i 8500 ton stali. Do zabezpieczenia zużyto 82 000 opon i 5 000 m siatki ochronnej. Trybuny mieszczą 50 000 widzów (w tym trybuna główna:10 500). Dojazd do toru jest znakomicie oznakowany, nie brakuje korzystnych połączeń transportowych z miastem.
Tor ma pięć różnych wariantów. Najdłuższy z nich to wersja Grand Prix, licząca 5412 m. Najbardziej stromy podjazd ma nachylenia 3,6%, w przypadku zjazdów maksymalna wartość wynosi 5,6%. Tor składa się z 15 zakrętów (sześć lewych i dziewięć prawych), a prosta startowa ma długość 1090 m.
Bahrajn jest jednym z Emiratów Arabskich od uzyskania niezależności od Wielkiej Brytanii w 1971 r. Głową królestwa jest emir, który rządzi za pośrednictwem rady ministrów. Zajmujące obszar 665 km² państwo rozrzucone jest na 36 wyspach u wybrzeża Arabii Saudyjskiej. Stolica, Manama, położona jest na głównej wyspie Bahrajnu (powierzchnia 578 km²).
W kraju wydobywa się ropę naftową od 1932 r., ale jej zasoby się kurczą. Główną rolę w gospodarce państwa przejmuje przemysł przetwórczy, wydobycie gazu oraz międzynarodowe usługi bankowe.
W Bahrajnie panuje suchy, pustynny klimat z łagodnymi zimami i gorącym latem. W zeszłym sezonie GP Bahrajnu było najgorętszym wyścigiem sezonu, z temperaturą powietrza sięgającą w niedzielę 42 stopni Celsjusza. W 2006 r. temperatura podczas Grand Prix powinna być niższa, bo wyścig odbywa się cztery tygodnie wcześniej.
Media contact
Jörg Kottmeier
+49 170 5666112
joerg.kottmeier@bmw.de
Hanspeter Brack
+41 79 7701819
hanspeter.brack@ bmw-sauber.com
Heike Hientzsch
+49 172 6209904
bmw@heikehientzsch.de