Pomimo tego, że coraz częściej decydujemy się na powiększenie możliwości naszego pojazdu poprzez dołączenie do niego przyczepy – czy to towarowej, czy też kempingowej, to rzadko kiedy przywiązujemy należytą uwagę do samego połączenia i jego aspektów technicznych. Jest to o tyle niebezpieczne podejście, że może skutkować odczepieniem się przyczepy w czasie jazdy, a tym samym spowodowaniem znacznie zagrożenia dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Jak wybrać dobry hak do naszego samochodu i jak sprawdzić jego stan już w czasie użytkowania? Co jaki czas należy kontrolować stan haka holowniczego?
Wybór i montaż haka holowniczego
Podstawową kwestią w przypadku chęci podłączenia przyczepy kempingowej jest wyposażenie naszego samochodu w odpowiedni hak holowniczy. Obecnie w Europie spotykany jest jeden standard kuli haka holowniczego i tym samym odpada problem niekompatybilności połączeń między przyczepami, a samochodami. Brak kompatybilności pojawiać się może wyłącznie w aspekcie połączenia elektrycznego, gdzie powszechnie stosowane są dwa rozwiązania – gniazda 7 PIN oraz gniazda 13 PIN. W przypadku angielskich przyczep kempingowych spotkać możemy jeszcze inne rozwiązanie bazujące na dwóch wtyczkach 7 PIN.
Hak oryginalny czy zamiennik?
Decydując się na montaż haka holowniczego do naszego samochodu staniemy przed wyborem zakupu haka oryginalnego dedykowanego przez producenta naszego pojazdu lub przed wyborem haka będącego produktem producenta zewnętrznego. W przypadku zakupu haka oryginalnego w większości przypadków otrzymamy pewność, iż będzie on idealnie pasował do przewidzianych otworów montażowych w nadwoziu pojazdu i nie będzie powodował osłabienia konstrukcji samochodu. Kupno oryginalnego haka jest dość proste i możemy to wykonać nawet przez internet, gdzie wiele sklepów podaje dokładne specyfikacje swoich produktów.
Źródło: https://adamot.pl/haki-holownicze-3
Co również istotne, producent często przygotowuje w instalacji elektrycznej samochodu dedykowane miejsce do wpięcia modułu haka holowniczego. W przypadku zakupu haka holowniczego innego producenta, możemy się spotkać z niepasującymi otworami montażowymi czy koniecznością podcinania i profilowania zderzaka w naszym samochodzie – wszystko zależne jest jednak od jakości wykonania danej konstrukcji haka holowniczego.
Kontrola stanu technicznego haka
Nasz hak powinniśmy regularnie kontrolować – przynajmniej raz w roku sprawdzić dokręcenie śrub haka holowniczego i zmierzyć średnicę kuli haka. Jeżeli średnica kuli będzie mniejsza niż dopuszczalna przez producenta danego haka holowniczego, to kwalifikuje się on do bezwzględnej wymiany i nie powinniśmy go do tego czasu wykorzystywać. Najłatwiej jest wtedy zakupić identyczny hak, gdyż otrzymamy pewność, że będzie pasował do naszego samochodu oraz do ewentualnych wykonanych już podcięć i profilowań zderzaka tylnego.
Montaż nie zawsze jest możliwy!
Podsumowując, jeżeli chcemy uniknąć ewentualnych problemów przy montażu haka holowniczego i możliwych niespodzianek z niedziałającą instalacją elektryczną, warto postawić na dedykowane i oryginalne rozwiązania w postaci oryginalnego haka holowniczego. Warto mieć również na względzie to, że nie w przypadku każdego pojazdu możliwy jest montaż haka holowniczego – mowa tutaj przede wszystkim o samochodach osobowych, które rejestrowane były jako samochody ciężarowe – nie posiadają one stosownych homologacji do montażu.
Zobacz także: Bezpieczne i bezstresowe wakacje dzięki oryginalnym akcesoriom BMW
0