14 września 2006 – Dziś Honda Motor Europe Ltd zapowiedziała wprowadzenie długo oczekiwanego modelu Civic Type R, następcy wersji, w której unikalne połączenie przystępnej ceny, doskonałych właściwości jezdnych i niezwykłej praktyczności pozwoliło wywindować wyniki sprzedaży ponad wszelkie oczekiwana.
Dostępnych będzie kilka poziomów
wyposażenia, poczynając od w pełni wyposażonej wersji, a kończąc
na takiej, z której usunięto nawet tylną półkę. Tym
samym, nowy Type R pragnie zjednać sobie nowe grono wielbicieli i
powtórzyć sukces pierwszego kultowego ‘CTR’, którego
sprzedaż przekroczyła wszelkie przewidywania. Nowy Civic Type R
zadebiutuje podczas wrześniowych targów motoryzacyjnych w
Paryżu, a pierwsze modele trafią do klientów w maju 2007
roku.
Biorąc pod uwagę doskonałe osiągi
poprzedniego modelu, Honda nie zdecydowała się na podniesienie mocy
silnika. Dlatego nowy Type R jest napędzany wolnossącym silnikiem
2.0 DOHC i-VTEC o podobnej mocy, ale o lepszej reakcji na dodanie
gazu, dzięki zastosowaniu nowego wałka wyrównoważającego i
elektronicznie sterowanej przepustnicy (drive-by-wire). Moc
maksymalna 201KM osiągana jest teraz przy 8000 obr./min. (wcześniej
200KM przy 7400 obr./min.).
Podczas gdy główne osiągi
auta – od 0 do 100 km/h w 6.6 sekundy, prędkość maksymalna 235
km/h – pozostają praktycznie takie same, jak w przypadku
poprzednika, usprawnienia silnika w nowej wersji zapewniają bardziej
precyzyjne i bezpośrednie reakcje auta, a polepszone właściwości
aerodynamiczne powodują bardziej płynny przepływ powietrza wokół
karoserii. Nieco krócej zestopniowana skrzynia biegów
rekompensuje niewielki wzrost wagi pojazdu.
System elektronicznie sterowanych
czasów otwarcia i skoku zaworów VTEC oraz mechanizm
płynnej zmiany faz zaworów ssących VTC stanowią podstawę
architektury silnika. Porywająca, wysokoobrotowa natura silnika daje
o sobie znać również w nowej wersji, jednak wysoki skok
zaworów będzie rozpoczynał się już przy 5200 obr./min. i
trwał aż po czerwone pole na obrotomierzu rozpoczynające się przy
8000 obr./min. Nowy wskaźnik i-VTEC, umieszczony po prawej stronie
cyfrowego prędkościomierza, podświetli się w momencie wejścia
silnika w ten zakres obrotowy.
Podwozie 5-drzwiowej wersji Civica,
cenione za doskonałe właściwości jezdne, służy jako baza dla
wszystkich 3-drzwiowych modeli i zapewnia idealną platformę dla
auta o wysokich osiągach. Zbudowany w oparciu o przekonstruowane i
„utwardzone” zawieszenie wersji Civic Type S, sportowy Type R
ukazuje swój potencjał w zupełnie nowym świetle. Podobnie
jak w modelu Type S, rozstaw tylnych kół powiększono o 20 mm
w stosunku do wersji 5-drzwiowej, jednak charakterystyka
amortyzatorów, tulei oraz sprężyn jest dobrana specjalnie na
potrzeby wersji Type R.
Opony 225/45 ZR18 zapewniają
odpowiednią przyczepność, a obniżone o 15 mm zawieszenie
zapobiega nadmiernym przechyłom nadwozia w zakrętach. Dodatkowo,
zbiornik paliwa umieszczony centralnie pod podłogą kabiny
pasażerskiej obniża środek ciężkości nadwozia. Pewniejszy układ
kierowniczy, mniejsze przełożenie przekładni kierowniczej
zapewniają ultra-precyzyjne reakcje na ruchy kołem kierownicy.
5-drziwowa wersja Civica oferuje
jedno z najsztywniejszych nadwozi w segmencie C, a nadwozie modelu
Type R usztywniono jeszcze bardziej, co odgrywa dużą rolę w
dynamice podwozia. Dodatkowe usztywnienie objęło belkę poprzeczną
w okolicy zbiornika paliwa i wokół przedniego mocowania
zawieszenia, podczas gdy umieszczona nisko belka poprzeczna w okolicy
przegrody silnika zapewnia większą sztywność. W rezultacie
powstało podwozie odznaczające się bardziej przewidywalną
charakterystyką oraz najlepszą w klasie stabilnością i reakcją
na bodźce. Jednocześnie, charakterystyka amortyzatorów
pozwala na komfortową jazdę, zgodną z bardziej ekskluzywnym
charakterem nowego modelu Type R.
Stylistyka nadwozia nowego Civica
Type R jest niezaprzeczalnie asertywna. Agresywne nadwozie ze
zintegrowanymi, aerodynamicznymi spojlerami, w połączeniu z
obniżonym o 15 mm zawieszeniem – w porównaniu z modelem
5-drzwiowym i Type S – standardowymi, siedmio-szprychowymi,
18-calowymi obręczami aluminiowymi zdradza sportową naturę auta. W
głębokim przednim spoilerze umieszczono, większy wlot powietrza i
trójkątne lampy przeciwmgielne, odzwierciedlające kształt
dużych rur wydechowych umieszczonych z tyłu samochodu.
Charakterystyczny tylny spoiler w kolorze nadwozia zapewnia dodatkowy
docisk i dzieli tylną szybę na dwie części, w przeciwieństwie do
wersji 5-drzwiowej i Type S, gdzie spoiler był integralną częścią
tylnej szyby.
Inne charakterystyczne cechy modelu
Type R są bardziej dyskretne: na przednich zaciskach hamulcowych
widnieje logo Type R, a przezroczysty panel osłony chłodnicy z
wersji Type S zastąpiono grillem o strukturze plastra miodu z
centralnie umieszczonym, czerwonym emblematem ‘H”.
Wchodząc do kabiny pasażerskiej
przez nakładki progowe ze stali nierdzewnej z logo ‘Type R’ po
raz kolejny upewnimy się, iż samochód powstał po to, aby
dostarczać niezapomnianych przeżyć z jazdy. Pasażerów
przednich siedzeń otulają kubełkowe fotele z dużymi czarnymi
podpórkami z alkantary, czerwonymi szwami i czerwonymi
materiałem wykończeniowym na siedziskach i oparciach. Dwa fotele
tylne odzwierciedlają temat kolorystyczny przednich siedzeń.
Niezwykle efektowna i stylowa deska rozdzielcza Dual Link, typowa dla
innych modeli Civic, wyróżnia się czerwonym podświetleniem
cyfr i metalicznymi przyciskami umieszczonymi po obydwu stronach
tablicy przyrządów. Kierowca trzyma w dłoniach koło
kierownicy pokryte czarną, perforowaną skórą obszytą
czerwonymi nićmi, z centralnie umieszczonym emblematem ‘H’, a
stylistycznie odpowiadająca jej dźwignia zmiany biegów
wykończona aluminium posiada czarną nakładkę również
obszytą czerwonymi nićmi.
Ekskluzywnym akcentem wykończeniowym
jest umieszczona z przodu dźwigni zmiany biegów tabliczka z
wygrawerowanym numerem seryjnym samochodu.
Dla klientów pragnących w
pełni wyposażonego auta dostępna będzie wersja z pełną opcją.
W skład dodatkowego wyposażenia wchodzą kurtynowe poduszki
powietrzne, tempomat, lampy przeciwmgielne, automatycznie włączane
światła i wycieraczki oraz dwustrefowa klimatyzacja.
Najnowocześniejszy system nawigacji satelitarnej sterowany głosem z
funkcją powiadamiania o utrudnieniach w ruchu TMC dostępny będzie
w opcji.
Logiczną konkluzją filozofii Type R
jest specjalna, lekka wersja tego modelu. Brak takich elementów
jak systemu audio, tylnej półki w bagażniku, osłony silnika
i materiałów tłumiących hałasy pozwala na zredukowanie
masy o 40 kg. W odpowiedzi na oczekiwania dużej ilości
potencjalnych klientów, Nowy Civic Type R – podobnie do
poprzednika -otrzyma homologację dopuszczającą do startów w
wyścigach (FIA w Grupie N i Grupie A). Aby mogli oni w pełni
cieszyć się swoją pasją dostępny będzie również bogaty
wybór części rajdowych oraz odpowiedni serwis.
Modele Type R i Type S, podobnie
jak wersja 5-drzwiowa Hondy Civic, będą produkowane w fabryce Honda
of the UK Manufacturing Ltd. (HUM) w Swindon.
2006-09-14