Podczas dorocznej konferencji NBAA (National Business Aviation Association), Honda Aircraft Company, Inc. przedstawiła znaczące dokonania w zakresie programu rozwojowego lekkiego odrzutowca HondaJet.
Dotyczą one ukończenia prac nad głównymi zespołami konstrukcyjnymi pierwszego samolotu zgodnego z wszystkimi wymaganiami. Koncern zaprezentował także ulepszoną awionikę dla modeli produkcyjnych zawierającą najnowocześniejszy system nawigacyjny G3000 firmy Garmin oraz poinformował o pomyślnym ukończeniu pierwszego lotu testowego na symulatorze w ASITF (Advanced Systems Integration Test Facility), powołaniu programu serwisowego Flight Ready™ Maintenance i partnerstwie logistycznym z firmą FedEx®.
Uaktualnienie programu
W ramach przygotowań do pierwszego lotu odrzutowca zgodnego ze wszystkimi wymaganiami, który odbędzie się w pierwszym kwartale 2010 roku, Honda ukończyła prace nad głównymi zespołami konstrukcyjnymi obejmującymi kadłub, skrzydła, usterzenie ogonowe, podwozie oraz inne elementy samolotu. Produkcja odrzutowca zgodnego z wymaganiami rozpoczęła się pod ścisłym nadzorem Hondy i reprezentantów działu kontroli jakości Federalnej Administracji Lotniczej (FAA).
Nowa, zaawansowana awionika
Na pokładzie produkcyjnej wersji HondaJet znajdzie się całkowicie nowa i dostosowana do specyfiki odrzutowca awionika nowej generacji G3000 firmy Garmin® z najlepszym w swojej klasie układem trzech 14-calowych ekranów z dwufunkcyjnym sterowaniem dotykowym. System będzie nadzorował pracę urządzeń pokładowych oraz zapisy planów lotu. Awionika HondaJet to najbardziej zaawansowany na rynku zespół awioniki zastosowany w lekkim odrzutowcu.
Symulator ASITF (Advanced Systems Integration Test Facility)
Honda Aircraft Company poinformowała o pomyślnym ukończeniu pierwszego lotu na symulatorze HondaJet Advanced Systems Integration Test Facility (ASITF), który znajduje się w kompleksie badawczo-rozwojowym koncernu w Greensboro w Północnej Karolinie.
System sterowania funkcjami kabiny pasażerskiej oraz pokładowy system rozrywkowy
Honda Aircraft Company potwierdziła, że produkcyjna wersja odrzutowca HondaJet zostanie opcjonalnie wyposażona w zintegrowany system sterowania funkcjami kabiny pasażerskiej oraz pokładowy system rozrywkowy SkyPro® firmy EMTEQ, w którego skład wejdzie cyfrowy interfejs z ekranem dotykowym o wysokiej rozdzielczości.
Program serwisowy Flight Ready™ Maintenance
Honda przedstawiła swój program serwisowy Flight Ready™ Maintenance, który powstał w celu wydłużenia czasów międzyprzeglądowych oraz zminimalizowania różnic w kosztach obsługi. Program Flight Ready™ gwarantuje dostępność oryginalnych materiałów oraz usługi serwisowej w miejscu i w czasie dogodnym dla klienta.
Zakład produkcyjny
Rozpoczęła się budowa zakładu produkcyjnego, w którym HondaJet będzie powstawać. Zlokalizowano go przy siedzibie głównej koncernu Honda Aircraft Company w Greensboro w Północnej Karolinie. W obiekcie o powierzchni 250 000 stóp kwadratowych, którego budowa zakończy się w lutym 2011 roku, prowadzone będą wszystkie prace związane z produkcją odrzutowca. Znajdą się tu także oddziały planowania lotu oraz szkolenia pilotów.
Partnerstwo z firmą FedEx®
Podczas konferencji NBAA 2009, Honda Aircraft Company i firma Federal Express zawarły umowę o świadczenie usług logistycznych na całym świecie, związanych z usprawnieniem procesu produkcji odrzutowca Hondy, a także programem wsparcia dla jego nabywców.
Informacje o HondaJet
Honda Aircraft Company, Inc., całkowicie zależna spółka Honda Motor Co., Ltd., rozpoczęła sprzedaż samolotów HondaJet w październiku 2006 r. w Stanach Zjednoczonych i szybko uzyskała zamówienia na ponad 100 sztuk. Warta 3,9 miliona dolarów HondaJet, to pierwszy wyprodukowany przez Hondę samolot komercyjny, który zgodnie z reputację koncernu, oferuje doskonałą dynamikę i wyjątkową wydajność. Odrzutowiec odbył do tej pory ponad 500 godzin lotów testowych, osiągając maksymalną prędkość przelotową 778 km/h oraz maksymalny pułap 12 900 m.
W HondaJet zastosowano szereg innowacyjnych rozwiązań. Najbardziej unikalna i rozpoznawalna cecha samolotu – układ mocowania silnika nad skrzydłem – pozwala zwolnić miejsce w kadłubie samolotu i w luku bagażowym oraz przyczynia się do znacznej redukcji oporu powietrza przy wysokich prędkościach. Układ taki obniża również słyszalny na ziemi hałas lecącego samolotu, a także zwiększa osiągi odrzutowca oraz jego zużycie paliwa. HondaJet napędzana jest dwoma niezwykle wydajnymi silnikami turbowentylatorowymi GE Honda HF120.
Więcej informacji o HondaJet pod adresem www.hondajet.com
2009-10-23