Jedną z trzech nowości, jakie prezentuje Hyundai na 77 Geneva Motor Show, jest koncepcyjny pojazd o kryptonimie HED-4 należący do klasy aut typu Crossover.
Futurystyczna linia nadwozia, technologie jutra i znakomita ochrona pieszych. Tak w skrócie przedstawić można nowy koncepcyjny pojazd Hyundaia. To przedstawiciel nowego segmentu rekreacyjno-użytkowych pojazdów typu CUV (Crossover Utility Vehicle). Hyundai HED-4, to pierwszy tego typu pojazd na świecie do którego budowy użyto alternatywnych materiałów niewykorzystywanych dotychczas przy budowie samochodów. Dzięki współpracy z firmą GE Plastics, styliści Hyundaia uzyskali większą swobodę ekspresji, co zaowocowało stworzeniem trójwymiarowych kształtów, niemożliwych do osiągnięcia przy zastosowaniu tradycyjnych materiałów jak szkło, czy metal. Technologie kompozytowe użyte do budowy koncepcyjnego Hyundaia HED-4 nie są jeszcze szeroko rozpowszechnione, głównie ze względu na wysokie koszty. Dlatego dziś znajdziemy je tam, gdzie koszty produkcji schodzą na dalszy plan, a kluczową rolę odgrywa bezpieczeństwo i niska waga elementów (przemysł lotniczy), czy jak osiągnięcie jak najlepszego wyniku (sporty motorowe). Przednią szyba Hyundaia HED4 wykonano z materiału GE Lexan, przez co jej ciężar zmniejszył się o połowę w porównaniu do klasycznej szyby ze szkła. Ważną zaletą jest wysoka plastyczność tego materiału pozwalająca na dowolne kształtowanie dotychczas płaskich powierzchni. Szklenie odbywa się przy użyciu technologii Exatec™, która polega na powlekaniu cienką ochronną warstwą materiału Lexan™, dzięki czemu szyba jest bardziej odporna na zadrapania i wpływ czynników atmosferycznych.
Części boczne poszycia prototypu HED-4 również wykonano z użyciem giętkiej powłoki Lexan. Zastosowanie takich zaawansowanych rozwiązań zwiększa odporność na uderzenia z boku.
Szczególną wagę Hyundai przywiązuje do bezpieczeństwa pieszych. Ochrona przechodniów jest szczególnie ważna dla Hyundaia ze względu na duży udziałów SUV-ów w sprzedaży firmy w Europie. System bezpieczeństwa Elastic Front™, który obejmuje cały przód koncepcyjnego HED-4, to bezdyskusyjnie pierwsza na świecie technologia w samochodach CUV chroniąca pieszych w momencie zderzenia. Trzy pochłaniające energię struktury są całkowicie wkomponowane w futurystyczną sylwetkę HED-4. Elementy nadwozia zaprojektowano tak, by idealnie współgrały z systemami pochłaniającymi energię, rozpraszając siłę uderzenia w razie kolizji. System Elastic Front™ stworzono z myślą o spełnieniu norm Euro NCAP i JNCA w zakresie ochrony pieszych i aktualnie jest poddawany pierwszym testom weryfikacyjnym.
A o godzinie 17 w hali numer 6, na konferencji prasowej Hyundaia, poznamy dalsze fakty i szczegóły dotyczące koncepcyjnego CUV-a HED-4.
2007-03-06