Najlepiej wybrać serwis z polecenia zaufanej osoby. Jeśli to niemożliwe, trzeba uważnie przyglądać się warsztatowi i samodzielnie wyrobić sobie opinie. Oto kilka wskazówek, jak patrzeć fachowcom na ręce.
Jakość usług w naszym kraju rośnie. Na mapie Polski (wystarczy spojrzeć na https://www.feuvert.pl/kontakt/nasze-serwisy.html) nie brakuje profesjonalnych warsztatów. Powoli, mistrzowie prowizorki przechodzą do lamusa, ale nadal łatwo o rozczarowanie. Po czym poznać, że wybrało się najlepszy serwis?
Kompleksowość i dalekowzroczność
Po tym, że przestaje się nerwowo myśleć o terminach przeglądów, wymianach płynów i części. W najlepszym warsztacie samochodowym przy każdej wizycie zwraca się uwagę na ogólny stan techniczny samochodu. Profesjonalny zespół koncentruje się nie tylko na usłudze, która sprowadziła klienta do warsztatu, ale przy okazji:
- alarmuje o zbliżających się przeglądach,
- uwrażliwia na awarie, które mogą wystąpić w najbliższym czasie,
- bada stan tarcz hamulcowych i opon,
- sprawdza poziom płynów eksploatacyjnych, itp.
Każda usługa realizowana jest kompleksowo. Na przykład przy wymianie opon na zimowe wykonuje się szereg zabiegów, gwarantujących kierowcy i pasażerom najwyższe bezpieczeństwo, a więc: sprawdzian stanu ogumienia, zaworów, bieżnika, itp.
Historia to podstawa
Warto zwrócić uwagę, czy w serwisie prowadzona jest historia napraw przyprowadzanego auta. Jeśli serwisuje się pojazd w najlepszym warsztacie samochodowym, to każda usługa jest odnotowana. To duży komfort, gdy nie trzeba przy kolejnych wizytach tracić czasu na te same opowieści, ryzykując, że przeoczy się jakiś istotny dla mechanika fakt.
Jakość godna producentów aut
Idealnie byłoby, gdyby warsztat był konkurencyjny dla autoryzowanego serwisu, zarówno pod kątem jakości wykonywanych usług, jak i cen. Należy zwracać uwagę, czy fachowcy oferują oryginalne części i akcesoria, ewentualnie markowe zamienniki. Kierowcy powinna zapalić się w głowie czerwona lampka, jeśli mechanik upiera się przy zastosowaniu niewiadomego pochodzenia części (bez numeru, oznaczenia producenta, czy opisu do jakiego modelu pasuje owa część). Dobry fachowiec respektuje też zalecenia producentów aut. To czasem kwestia nie tylko chęci, ale przede wszystkim odpowiedniego przeszkolenia zespołu.
Warto doceniać serwisy, które oferują różnorodne produkty. Dostęp do artykułów motoryzacyjnych wielu marek, z wyższej i niższej półki, zwyczajnie opłaca się. To też większa możliwość idealnego dopasowania produktu do potrzeb konkretnego modelu czy możliwości portfela.
Czas i…
Jak wybadać, czy w serwisie szanuje się czas klientów? Nie jest dobrze, jeśli naprawa przeciąga się w nieskończoność, a każdy telefon z zapytaniem o stan naprawy zbywany jest inną wymówką. Prawda jest taka, że w najlepszych warsztatach samochodowych harmonogram prac jest pod kontrolą. Zwykle w momencie przyjęcia auta, doradca udziela informacji, jaki czas jest potrzebny na diagnozę, ewentualnie na naprawę, jakie jest obłożenie serwisu, jaka jest dostępność części, jakie mogą wystąpić problemy, czy ile zespół potrzebuje czasu na daną usługę. Ponadto prawdziwy fachowiec nie będzie wahał się przyznać, że naprawa może potrwać dłużej, czy że dopiero diagnoza wyjaśni, ile czasu potrzeba na wykonanie usługi. Gorzej, gdy obiecuje się na początku cuda, a w chwili wystąpienia problemów wymyśla coraz to nowe bajki. Po pierwszej wizycie klient powinien odejść z poczuciem, że wie, na czym stoi.
Na każde spotkanie lepiej się umawiać telefonicznie lub przez e-mail. Profesjonalny doradca powinien być wtedy punktualny, przygotowany i skoncentrowany na rozmowie.
….pieniądze
Jeśli chodzi o koszty, to najważniejsze, by były przejrzyste. Kosztorys powinien uwzględniać ceny części i poszczególnych usług. Wiele ułatwia protokół zdawczo-naprawczy. W takim dokumencie opisuje się oczekiwania kierowcy – zgłasza się usterki, wskazuje niepokojące objawy. Tu także jest miejsce na zanotowanie przybliżonej ceny usługi i terminu odbioru auta lub postawienia diagnozy (po jej ustaleniu można oczekiwać dalszego doprecyzowania czasu potrzebnego na naprawę). By zlecenie było ważne, powinno zawierać: dane właściciela, warsztatu oraz auta (marka, model, numer rejestracyjny i nr nadwozia). Po podpisaniu przez obie strony takiego dokumentu, każda zmiana terminu odbioru auta, ceny czy dodatkowa usługa, powinna być konsultowana z klientem.
Za kolejny atut serwisu można uznać odgórnie ustalony cennik podstawowych usług. Pomaga nie tylko bez nacisku fachowca ocenić atrakcyjność oferty, ale też uniknąć cenowych niespodzianek.
Pierwsze wrażenie…
…Często nie myli. Czasem wystarczy rzut oka na warsztat, by nabrać uprzedzeń. W profesjonalnym serwisie panuje porządek. Warto na pierwszej wizycie przyjrzeć się pomieszczeniu, w którym serwisowane są auta. Wnętrze warsztatu powinno być ergonomiczne i wystarczająco przestronne, by nie występowało ryzyko uszkodzenia auta podczas naprawy.
Można sprawdzić, czy obsługa serwisu jest otwarta na pytania i problemy klientów. W najlepszych warsztatach samochodowych kierowcy szanowani są nie tylko podczas wizyt, w trakcie których zostawiają pieniądze, ale także wtedy, gdy chcą tylko skonsultować jakąś drobnostkę.
Pierwsze wrażenie mówi jeszcze więcej, gdy zestawi się je z końcowym. Warto porównywać, w jakim stanie samochód przekazuje się fachowcom, a w jakim odbiera. W najlepszych serwisach dba się o detale, więc nawet po poważnej naprawie, wszystko w aucie wraca na swoje miejsce. Wnętrze serwisowanego auta jest ofoliowane i zabezpieczone przed zabrudzeniem. Przy odbiorze auto jest czyste i jakby nietknięte.
W razie wątpliwości nie zaszkodzi mały test rzetelności, czyli zapytanie o możliwość obserwowania naprawy auta. Sama reakcja pracownika wiele powie o jakości usług w danym miejscu.
47549