Mitsubishi kontynuuje „ofensywę” na rynku aut sportowych.
W ubiegłym
roku polski oddział Mitsubishi Motors zanotował rekordową sprzedaż
Lancerów Evolution (89 sztuk, wzrost o niemal 90%). Obecnie gama tych
najsłynniejszych modeli spod znaku Trzech Diamentów zostaje rozszerzona o
dwie nowe, jeszcze mocniejsze i jeszcze szybsze wersje: MR GT330 i
limitowaną serię GSR GT360 „ATTACK”. Dzięki tak bogatej ofercie aut z
gamy Lancer Evolution, do której należy teraz aż 5 modeli, Mitsubishi
zamierza dotrzeć do grupy najbardziej wymagających klientów.
Lancer
Evolution MR GT330 o mocy 330 KM i maksymalnym momencie obrotowym 430
Nm jest wyposażony w sportową, 6-biegową, półautomatyczną przekładnię
Twin Clutch SST (TC-SST), która łączy precyzję skrzyni manualnej z
komfortem automatycznej przekładni. To nie lada gratka dla amatorów
mocnych wrażeń – podczas jazdy w trybie Super Sport biegi zmieniane są w
sposób, jaki robiłby to profesjonalny kierowca na torze wyścigowym.
Mitsubishi Lancer Evolution MR GT330 osiąga prędkość 100 km/h w 4,9
sekundy.
Druga debiutująca właśnie wersja – prawdziwy japoński
„smok” – potężnie doładowany Lancer Evolution GSR GT360 „ATTACK”
dysponuje mocą 360 KM a maksymalny moment obrotowy to 460 Nm. Bazą do
budowy tej odmiany Lancera Evolution była wersja GSR z 5-biegową
manualną przekładnią. Lancer Evolution GSR GT360 „ATTACK” przyspiesza
od 0 do 100 km/h w 4,4 sekundy.
Co nowego w specjalnych wersjach
Obydwa
nowe pojazdy dzięki modyfikacjom charakteryzują się lepszymi osiągami,
dynamiką i mocą silnika.
W nowych odmianach Lancera Evolution
zastosowano układ wydechowy i dolotowy firmy HKS (tylny tłumik oraz
regulacja centralnej jednostki sterującej ECU przy pomocy oprogramowania
firmy ECUTEC).
W wersji Lancer Evolution GSR GT360 „ATTACK” dla
bezpieczeństwa zamontowano zestaw zegarów kontrolnych firmy DEFI, które
dają obraz prawidłowej pracy silnika pokazując temperaturę oleju,
ciśnienie doładowania oraz temperaturę spalin.
Model Lancer
Evolution GT360 „ATTACK” to ekskluzywna seria limitowana – powstanie
jedynie 10 egzemplarzy tego auta.
Warunki gwarancji na nowe
wersje Lancera Evolution pozostają niezmienione.
Flagowy model
Każdy
producent samochodów może poszczycić się posiadaniem w swojej ofercie
modelu flagowego. Niewielu jednak tworzy pojazdy, które zyskują status
motoryzacyjnych ikon, na trwałe wpisujących się do annałów historii
rozwoju motoryzacji. Jedną z nich jest bez wątpienia model Mitsubishi
Lancer Evolution.
Ostatnia generacja Lancera Evolution jest
bardziej dojrzała, wysmakowana stylistycznie niż poprzednie wcielenia
tego modelu, ale wciąż tak samo niezawodna. Po raz pierwszy Lancer
Evolution rzucił wyzwanie renomowanym europejskim markom (BMW M3, Audi
S4), jednocześnie zrywając z wizerunkiem „wyścigówki dla dużych
chłopców”, który przylgnął do jego poprzedników.
Stylistycznie to
od początku do końca starannie dopracowana i w pełni zintegrowana
konstrukcja. Ostro i wyraziście poprowadzona linia nadwozia zbliża go
stylistycznie do pozostałych wersji modelu Lancer oraz idealnie
odpowiada sportowemu zacięciu auta.
Nadwozie
Dzięki
zastosowaniu nowej płyty podłogowej, nadwozie Lancera Evolution cechuje
większa sztywność. W porównaniu do poprzedniej, IX generacji modelu
Evolution, sztywność skrętna została zwiększona o 40%, a sztywność
zginania o 60%. Nowy Lancer lepiej się prowadzi i pewniej trzyma drogi.
Jest również bezpieczniejszy w przypadku kolizji. Aby nowy model
spełniał wszelkie wymogi jakości i komfortu stosowne dla sportowego
sedana nowej generacji, zredukowano także poziom wibracji i hałasu
wewnątrz przedziału pasażerskiego.
Większy rozstaw kół i osi
pozwolił wygospodarować dodatkową przestrzeń w kabinie oraz poprawić
właściwości jezdne i prowadzenie. Na tę ostatnią wartość istotny wpływ
ma również przesunięcie środka ciężkości pojazdu. W tym celu obniżono
zespół napędowy oraz zmniejszono wagę silnika, co poprawiło rozkład masy
na obie osie. Przedni zwis jest teraz o 20 mm krótszy niż w Lancerze
Evolution IX, a akumulator umieszczono w bagażniku. Dalsze obniżenie
masy oraz środka ciężkości pojazdu uzyskano przez wykonanie panelu
dachowego, maski silnika, przednich błotników oraz konstrukcji ramy
tylnego spojlera z aluminium.
Nowy silnik
Silnik 4B11, należący
do rodziny silników światowych (World Engine) wytwarza większy moment
obrotowy i charakteryzuje się lepszą reakcją w porównaniu ze swym
poprzednikiem (4G63). Jest także bardziej oszczędny i – dzięki niskiemu
poziomowi emisji szkodliwych substancji – przyjazny dla środowiska
naturalnego.
Wykorzystanie technologii bezstopniowej regulacji
faz rozrządu (MIVEC), zarówno dla zaworów dolotowych, jak i wylotowych,
pozwala na optymalne dopasowanie faz rozrządu do obrotów i obciążenia
silnika w celu stabilizacji charakterystyki spalania oraz umożliwia
silnikowi dostarczanie większej mocy w pełnym zakresie prędkości
obrotowych.
Nowy silnik, bez osprzętu, jest o 12 kg lżejszy niż
wersja 4G63, dzięki zastosowaniu odlanego z aluminium bloku silnika
(4G63 miał blok żeliwny), pokrywy głowicy oraz obudowy łańcucha.
Turbosprężarka
o zoptymalizowanej geometrii, z aluminiowym wirnikiem sprężarki i
turbiną wykonaną ze stopu aluminiowo-tytanowego, poprawia czas reakcji i
podnosi moment obrotowy dostarczany przez silnik pracujący na niskiej i
średniej prędkości obrotowej.
Zastosowanie skierowanego do tyłu
kolektora wylotowego, oprócz poprawienia skuteczności odprowadzania
spalin, pozwoliło na niższe usytuowanie silnika, a tym samym obniżenie
środka ciężkości. Kolejne udoskonalenia zmniejszyły straty układu
dolotowego i wylotowego, oraz tarcie w układzie rozrządu, co w efekcie
doprowadziło do polepszenia osiągów silnika.
Manualna 5-biegowa
przekładnia
Dla kierowców, którzy chcą mieć większą kontrolę nad
pojazdem, najnowszy Lancer Evolution jest dostępny z nową, 5-biegową
manualną skrzynią biegów. Korzystając z praktycznej wiedzy zdobytej
przez Mitsubishi Motors na arenie sportowej, nowa przekładnia manualna –
przy zachowaniu dotychczasowych gabarytów – znakomicie radzi sobie z
wyższym momentem obrotowym dostarczanym przez nowy, turbodoładowany
silnik. Biegi od pierwszego do czwartego mają wąskie zakresy. 1-szy bieg
ma przełożenie niższe niż poprzednio, co pozwala na szybszy start,
natomiast 5-ty bieg wykorzystuje przełożenie przystosowane do wygodnej,
jednostajnej jazdy z dużą prędkością. Nowa skrzynia biegów wyposażona
jest w wielostożkowe pierścienie synchronizatorów dla wszystkich biegów,
co pozwala na płynniejsze przełączanie biegów, lepsze „czucie” skrzyni
przez kierowcę, oraz zapewnia większą trwałość.
Dwusprzęgłowa,
sportowa skrzynia biegów Twin Clutch SST
Lancer Evolution MR TC-SST
jest dostępny z nową 6-biegową, półautomatyczną przekładnią Twin Clutch
SST, która nie wymaga pedału sprzęgła oraz zapewnia płynną zmianę
biegów.
W przekładni Twin Clutch SST nieparzyste (1-szy, 3-ci i
5-ty) i parzyste (2-gi, 4-ty i 6-ty) przełożenia przyporządkowane są do
oddzielnych wałków sprzęgłowych z własnymi sprzęgłami. Dzięki współpracy
z układem sterowania silnikiem przełączenia pomiędzy tymi sprzęgłami
gwarantują płynną i szybką zmianę biegów oraz przyśpieszenie podczas
wyprzedzania (patrz porównanie osiągów dla 5-biegowej manualnej skrzyni
biegów i SST).
Przekładnia Twin Clutch SST zapewnia doskonałą
sprawność przenoszenia napędu z niewielką utratą mocy i dużą
oszczędnością paliwa, ponieważ zamiast przekładni hydrokinetycznej,
używa sprzęgieł.
Twin Clutch SST pozwala na wybór pomiędzy trybem
całkowicie automatycznym a ręcznym (Manual Shift), w którym kierowca
może zmieniać biegi manualnie. Przełącznik umieszczony w podstawie
selektora umożliwia kierowcy wybór pomiędzy trybem normalnym, sportowym i
"super sportowym". Pozwala to wybrać tryb optymalny dla danej sytuacji
drogowej – począwszy od jazdy miejskiej, aż po jazdę na wąskiej i krętej
drodze. Modele z przekładnią Twin Clutch SST standardowo wyposażone są
również w łopatki zmiany biegów umieszczone na kolumnie kierowniczej.
Pozwalają one na obsługę bez odrywania rąk od kierownicy. Skrzynia Twin
Clutch SST jest dostępna w Polsce w wersji MR i nowej odmianie MR GT330.
Najnowocześniejszy
system napędu na 4 koła S-AWC
Mitsubishi to prawdziwy ekspert w
dziedzinie napędu wszystkich kół. Nowy Lancer Evolution wyposażony jest
standardowo w system aktywnej kontroli napędu na cztery koła S-AWC
(Super All Wheel Control). Najnowsza wersja systemu aktywnej kontroli
napędu na cztery koła (S-AWC) debiutuje w Lancerze Evolution. Oprócz
znanych z dotychczasowego modelu systemów Sport ABS (sportowy ABS), ACD
(aktywny centralny mechanizm różnicowy) i AYC (aktywna kontrola
znoszenia) zastosowano dodatkowo układ ASC (aktywna stabilizacja toru
jazdy).
S-AWC koordynuje pracę powyższych systemów, regulując
tym samym moc silnika i siłę hamowania każdego koła z osobna. Zapewnia
to większą przyczepność w trakcie wykonywania manewrów oraz lepszą
kontrolę nad pojazdem w każdych warunkach drogowych.
System S-AWC
może pracować w trzech trybach: TARMAC (suche, utwardzone
nawierzchnie), GRAVEL (mokre i nieutwardzone drogi) oraz SNOW (drogi
pokryte śniegiem). System pozwala kierowcy wybrać najbardziej odpowiedni
dla danych warunków drogowych tryb i zapewnia większą stabilność toru
jazdy.
W skład systemu S-AWC wchodzą:
– Aktywny
centralny mechanizm różnicowy ACD (Active Center Differential): Aktywny
centralny mechanizm różnicowy wykorzystuje elektronicznie sterowane,
hydrauliczne sprzęgło wielotarczowe do rozdziału momentu napędowego na
przednią/tylną oś, uzyskując optymalną równowagę pomiędzy reakcją układu
kierowniczego a charakterystyką przyczepności.
– System
kontroli znoszenia AYC (Active Yaw Control): W zależności od warunków
drogowych system AYC wykorzystuje układ przeniesienia momentu w tylnym
mechanizmie różnicowym do regulacji różnicy napędu między tylnym kołami i
ogranicza moment uślizgu poprawiając zdolność do pokonywania zakrętów.
Obecnie system AYC działa w układzie zamkniętym i wykorzystuje czujnik
stopnia uślizgu poprzecznego do dokładnego określania dynamiki
pokonywania zakrętów w czasie rzeczywistym. Ponadto, regulacja siły
hamowania pozwala systemowi na zapewnienie takiego zachowania pojazdu,
które dokładnie odzwierciedla zamiary kierowcy.
– Sportowy
system ABS (Sport ABS): System ABS pozwala kierowcy zachować kontrolę
nad kierunkiem jazdy i utrzymuje jej stabilny tor, zapobiegając
uślizgowi kół przy gwałtownym hamowaniu lub podczas hamowania na
śliskiej nawierzchni. Wyposażenie sportowego systemu ABS w czujniki
stopnia uślizgu, toru jazdy oraz siły nacisku na pedał hamulca poprawiło
skuteczność hamowania na zakrętach.
– Aktywna stabilizacja
toru jazdy ASC (Active Stability Control): Dzięki regulacji mocy silnika
i kontroli siły hamowania każdego koła, system ASC stabilizuje tor
jazdy i jednocześnie utrzymuje optymalne właściwości trakcyjne. System
ASC zwiększa stabilność pojazdu poprzez ograniczenie uślizgu w czasie
nagłych manewrów lub przy gwałtownych ruchach kierownicą. System ASC
zwiększa również przyczepność, co pozwala zapobiec buksowaniu kół
podczas przyśpieszania na śliskiej nawierzchni. System można wyłączyć.
Zawieszenie
i opony
Sportowy samochód o wysokich osiągach, w których doskonałe
właściwości jezdne odgrywają pierwszoplanową rolę musi posiadać
znakomity system zawieszenia, zapewniający maksymalny kontakt opon z
nawierzchnią. To samo dotyczy systemu S-AWC, który działa najbardziej
efektywnie tylko wtedy, gdy opony samochodu utrzymują optymalny kontakt z
nawierzchnią.
Układ zawieszenia nowego Lancera Evolution został
zatem całkowicie przeprojektowany, co zaowocowało niezwykle wysoką
przyczepnością kół. Całość zestrojono z myślą o jak najlepszych
właściwościach jezdnych w zakrętach, mając na uwadze komfort jazdy,
jakiego oczekują nabywcy sportowych sedanów nowej generacji.
Zastosowanie
odwróconych amortyzatorów i wielu innych zaawansowanych elementów
zupełnie nowej konstrukcji w przednim zawieszeniu z układem kolumn
MacPhersona pozwoliło podnieść poprzeczkę w zakresie osiągów jeszcze
wyżej.
Wielowahaczowy układ tylnego zawieszenia modelu Lancer
Evolution IX MR został gruntownie zmodyfikowany. Podstawowa konfiguracja
wahaczy jest podobna do układu wielowahaczowego poprzedniego modelu,
jednak zmieniono punkty mocowania oraz sam rozkład wahaczy, co
zwiększyło sztywność i poprawiło kontakt kół z podłożem.
Zwiększono
rozstaw kół przednich i tylnych oraz dołożono 18-calowe koła.
Zoptymalizowana geometria i większa sztywność zapewniają lepszy kontakt
opony z podłożem oraz pozwalają w pełni wykorzystać możliwości systemu
S-AWC, co przyczynia się do poprawy właściwości jezdnych, stabilności
pojazdu oraz bezpieczeństwa na drodze.
Wersja GSR standardowo
wyposażona jest w opony o rozmiarze 245/40 R18 oraz 18-calowe felgi
aluminiowe Enkei, a także wentylowane tarcze hamulcowe Brembo (350 mm z
przodu i 330 mm z tyłu). Dzięki zastosowaniu większych niż w Lancerze
Evolution IX tarcz hamulcowych, zwiększono siłę oraz skuteczność
hamowania, a także „czucie” pedału hamulca.
Amortyzatory i
sprężyny
Z przodu, Lancer Evolution posiada odwrócone amortyzatory,
zapewniające doskonałe właściwości i cechujące się dużą sztywnością
poprzeczną. Zamontowanie tylnych amortyzatorów i sprężyn na przegubach
zwiększyło efektywność skoku zawieszenia. Zapewnia to również lepszy
kontakt kół z nawierzchnią, większy komfort podróżowania i lepsze
właściwości jezdne. Zastosowanie progresywnych sprężyn oraz wydłużenie
ich skoku zwiększyło kontakt wewnętrznej części koła z nawierzchnią
podczas pokonywania zakrętów i zaowocowało bardziej elastycznymi
właściwościami skoku.
Bezpieczeństwo
Podobnie jak wszystkie
inne nowe modele Mitsubishi, konstrukcję nadwozia nowego Lancera
Evolution oparto na należącej do MMC technologii RISE (Reinforced Impact
Safety Evolution – Wzmocniona Ewolucja Bezpieczeństwa
Przeciwuderzeniowego), która rozprasza energię podczas bocznych i
tylnych uderzeń oraz kontroluje zniekształcenie kabiny, zwiększając
ochronę pasażerów i systemu paliwowego przy uderzeniach z tyłu.
Bezpieczeństwo
kierowcy i pasażerów zapewnia także niezwykle sztywna struktura
nadwozia. Nadwozie Lancera Evolution jest dużo sztywniejsze dzięki
wzmocnieniu wielu elementów, maksymalnemu wykorzystaniu komputerowej
technologii CAE (Computer Aided Engineering) oraz wyczerpującym testom.
Pełny
pakiet bezpieczeństwa oferuje 9 poduszek powietrznych, 3-punktowe pasy
bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażerów (napinacze i ograniczniki siły
dla kierowcy i pasażera z przodu), mocowania fotelików dziecięcych
ISO-FIX w 2 rzędzie siedzeń oraz tylną lampę przeciwmgielną z funkcją
automatycznego wyłączania.
Kabinę wykonano w całości z
materiałów ognioodpornych.
Wyposażenie
Lancer Evolution
ustanawia nowe standardy w zakresie komfortu, bezpieczeństwa i
wyposażenia oferując w wersji GSR (także GSR GT 350 i GSR GT360
„ATTACK”):
– automatyczną klimatyzację
– sportowe
fotele RECARO
– ETACS – elektroniczny system pełnej kontroli
pojazdu (interfejs człowiek/maszyna mający za zadanie indywidualne
dostrajanie i uruchamianie wielu elementów bezpieczeństwa i wyposażenia
jak np. system zdalnego odblokowywania drzwi, uruchamiania silnika,
świateł, podnośników szyb)
– Automatyczne światła oraz wycieraczki
z czujnikiem deszczu
– Przednie reflektory ksenonowe AFS z
zaawansowanym systemem doświetlenia zakrętów
– Pełen pakiet
bezpieczeństwa z 7 poduszkami powietrznymi
Lancer Evolution MR
GT330, podobnie jak MR TC-SST dostępny jest z fabrycznym pakietem High
Performance, który obejmuje kolejne udoskonalenia w zakresie osiągów,
przyczepności, prowadzenia i stabilności toru jazdy. W skład pakietu
wchodzą: jednorurowe amortyzatory Bilstein, sprężyny śrubowe Eibach,
18-calowe obręcze kół BBS z kutego aluminium, dwuczęściowe przednie
tarcze hamulcowe Brembo, które pozwalają zredukować masę każdego koła o
1,3 kg oraz zapewniające lepszą przyczepność opony z usztywnionym
opasaniem bocznym.
Mitsubishi Lancer Evolution MR GT330 i MR
TC-SST w porównaniu do wersji GSR 5 MT, GSR GT 350 i GSR GT360 “ATTACK
oferuje dodatkowo między innymi system nagłośnienia Rockford Fosgate,
nawigację z twardym dyskiem, sterowanie radiem w kierownicy, zestaw
głośnomówiący Bluetooth, tempomat oraz system dostępu bezkluczykowego.
Ceny
Oto
ceny wszystkich 5 wersji tego modelu ( w tym dwóch nowych):
Lancer
Evolution GSR 5 MT – 169 990 zł
Lancer Evolution
GSR GT 350 – 193 990 zł
Lancer Evolution GSR GT360
“ATTACK” – 196 990 zł
Lancer Evolution MR TC-SST – 202 990 zł
Lancer Evolution MR GT330 – 211 990 zł
2010-05-28