20 września 2007 roku w nowej siedzibie Centrum Stylu Fiat Group Automobiles odbyło się posiedzenie zamykające konkurs “Disegnare lo stile italiano” (Projektować włoski styl), do którego 30 listopada 2006 r., przystąpiło 8 najbardziej prestiżowych szkół wzornictwa na świecie.
Szkoły te to Istituto Europeo di Design z Turynu, Wydział Wzornictwa Politechniki Mediolańskiej, College for Creative Studies z Detroit, Coventry University of Art and Design, Tokyo Communications Arts, Państwowy Uniwersytet Stroganowa w Moskwie, National Institute of Design z Ahmadabadu (Indie) oraz Institute of Design Uniwersytetu w Umea (Szwecja).

W skład zespołu, który stał za tą inicjatywą, wchodzili nie tylko projektanci Centrum Stylu, ale i szefowie marek Fiat, Lancia i Alfa Romeo, Dyrekcji Produktu oraz działów Engineering & Design oraz Human Resources. Podstawowe elementy niezbędne do realizacji projektów zdefiniowali dla Fiata, Lancii i Alfy Romeo ich dyrektorzy generalni, czyli, odpowiednio, Luca de Meo, Olivier François i Antonio Baravalle.

W konkursie "Disegnare lo stile italiano" wzięło udział 200 studentów, dwunastu różnych narodowości, którzy zostali podzieleni na trzy grupy (według marek) i zaprezentowali łącznie 100 projektów. Spośród wszystkich przedstawionych prac wybrano, dla każdej marki, zwycięzców z poszczególnych szkół. Wszyscy wezmą udział w "stażu" zaplanowanym przez Fiat Group Automobiles: pięciomiesięcznym kursie dydaktycznym w "centro stile" Fiata, Lancii i Alfy Romeo, dzięki któremu poznają tajniki komunikacji pomiędzy Produktem a Rozwojem Stylu. Podczas ceremonii zamykającej konkurs jury złożone z przedstawicieli świata wzornictwa, mody, architektury i dziennikarstwa specjalistycznego wybrało spośród 24 projektów finałowych sześć zasługujących, ich zdaniem, na "szczególne wyróżnienie". Są to nagrody za najlepszy projekt włoski (Best Italian Design) dla każdej z trzech marek; za najlepsze wykorzystanie innowacyjnych materiałów (Best Innovative Material Use); za najlepszą wizję przyszłości (Best Future Vision); oraz za najlepszą komunikację ogólną (Best Overall Communication).

W przypadku marki Fiat studentów poproszono o opracowanie koncepcji dla przyszłej Pandy i zbudowanie rodziny modeli wokół Grande Punto, poprzez zaproponowanie produktów i akcesoriów związanych ze światem tych dwóch samochodów i będących w stanie wytworzyć nowe family feeling, przesycone uśmiechem, sympatią, prostotą i dynamicznością, czyli cechami charakterystycznymi dla marki.

W przypadku Lancii poproszono o ponowne, nowatorskie zinterpretowanie filozofii wyrafinowania, luksusowości i technologii marki, poprzez opracowanie dwóch różnych pojazdów koncepcyjnych należących do tej samej rodziny produktu: jednego kompaktowego do zastosowań głównie w ruchu miejskim, a drugiego jednobryłowego, uniwersalnego, ale o stosunkowo niepokaźnych rozmiarach.

Od uczestników z grupy Alfy Romeo wymagano natomiast zgłębienia trzech koncepcji: "wspaniała", sportowa i uniwersalna; nowe cudo sztuki stylizacyjnej, które będzie potrafiło sprostać oczekiwaniom tradycyjnego klienta; oraz "mały" brylant, przyjemny w prowadzeniu, a zarazem dostępny cenowo. Co do wnętrz – komponenty, kształty i urządzenia najwyższej jakości. Krótko mówiąc sport i emocje jako wyznaczniki stylu marki.

Wyłoniono sześć prac zasługujących na specjalne wyróżnienie.

Best Italian Design dla marki Fiat: Fiat Panda – Danilo Tosetti, Luca Seren Gay, Enrico Vercelli – Istituto Europeo di Design, Turyn (Włochy)
Best Italian Design dla marki Lancia: Lancia Aemila – Naoya Tsukamoto, Tatsuya Yamamoto, Chen Yi Kai – Tokyo Communication Arts (Japonia)
Best Italian Design dla marki Alfa Romeo: ex aequo: Alfa Romeo – Mahan Ghose – National Institute of Design (Indie) i Alfa Romeo Area – Carmelo Giannone – Istituto Europeo di Design (Włochy)
Best Innovative Material Use: Panda Splash – Federico Weber, Danilo Mangini – Politechnika Mediolańska (Włochy)
Best Future Vision: Fiat Panda – Danilo Tosetti, Luca Seren Gay, Enrico Vercelli – Istituto Europeo di Design, Turyn (Włochy)
Best Overall Communication: Fiat Panda – Danilo Tosetti, Luca Seren Gay, Enrico Vercelli – Istituto Europeo di Design (Włochy)
2007-09-27