Odpryśnięty lakier, czy wgniecenie połączone z utratą powłoki lakierniczej bądź daleko posunięta korozja – przyczyn przeprowadzania prac lakierniczych może być naprawdę wiele. W zależności od rodzaju i przyczyny zniszczenia lakieru można zastosować różne metody naprawcze. Może to być zakupienie zestawu naprawczego w sklepie lakierniczym, zastosowanie lakieru oryginalnego według tabliczki znamionowej bądź skorzystanie z mieszalni lakierów.
Wżery na masce samochodowej – jakie rozwiązanie wybrać?
Opady atmosferyczne takie jak deszcz, śnieg czy grad mogą powodować powstanie drobnych ubytków lakieru. Podobnie pyłki roślin przyklejające się do karoserii i usuwane w sposób mechaniczny, bądź też ptasie odchody powodują powstawanie wżerów na lakierze. Postępująca korozja jest znacznym problemem, dlatego najlepiej zaradzić jej zawczasu. Na samym początku wystarczające mogą być zestawy naprawcze zakupione w sklepie z lakierami samochodowymi. Oczyszczenie powierzchni papierem ściernym z rdzy, a następnie położenie warstwy podkładu, a w sytuacji gdy rdza jest głęboka także szpachli oraz warstwy nawierzchniowej może pozwolić poradzić sobie z problemem. Oczywiście należy odpowiednio dobrać kolor, jak najbardziej zbliżony do tego znajdującego się na tabliczce znamionowej. Można oczywiście postawić na oryginalny lakier z tymże polakierowanie samej maski powodować będzie widoczność różnicy w kolorze. Konieczne jest zatem zastosowanie cieniowania. Ten zabieg może przeprowadzić jedynie profesjonalny lakiernik. Tu stosuje się kolor uzyskany w mieszalni lakierów, dzięki temu można uzyskać odcień już wyeksploatowanego, a nie fabrycznie nowego lakieru, zatem nieco wyblakły, a na pewno o nieco innym odcieniu. Dzięki temu maska samochodowa może prezentować się znów jak nowa.
Naprawa drzwi i ich powłoki lakierniczej – lakier oryginalny czy mieszalnia?
Kolejnym problemem z jakim można się spotkać jest stłuczka i wgniecenie drzwi. Tu konieczne może być wyciągnięcie blachy przy większym wgnieceniu, a przy niewielkim – zastosowanie szpachli. Tutaj podobnie jak w przypadku wżerów na masce nie warto decydować się na oryginalny lakier, gdyż efekt nie będzie zadowalający.
Kolor dobierany jest komputerowo na podstawie oryginalnego odcienia kolorystycznego. Lakiernik wybiera zatem najbliższy faktycznemu kolorowi lakieru odcień spośród dostępnych opcji. Dalej następuje już odpowiednie mieszanie składników i można przystąpić do pracy. Mimo, że kolor jest dopasowany, to jednak nigdy nie będzie identyczny, gdyż jest świeży, dlatego poza elementem, który uległ zniszczeniu, czyli drzwiami, należy polakierować również sąsiadujące elementy. Zatem część drzwi tylnych, a także nadkola. Dzięki temu efekt może być zadowalający.
Szeroki zakres naprawy powłoki lakierniczej – lakierowanie w komorze lakierniczej
Kiedy naprawy wymaga cała powłoka lakiernicza, gdyż uszkodzenia są widoczne zarówno z przodu, jak i z boku samochodu, to nie pozostaje nic innego jak oddać swój samochód w ręce lakiernika, który dobierze odpowiedni lakier, a następnie rozprowadzi go w komorze lakierniczej. W tym miejscu jest sterylnie czysto, nie może unosić się nawet pyłek, gdyż to może zniweczyć misterną pracę przy nakładaniu powłok lakierniczych. Oczywiście grubość powłoki dostosowywana jest do aktualnej grubości lakieru, jego rodzaju, a także marki samochodu, bowiem warstwa lakieru może być różna w zależności od producenta, a także faktu czy mamy do czynienia z samochodem z salonu, czy też kupionym z drugiej ręki i np. powypadkowym.
Drobne lub większe rysy na lakierze – jak się ich pozbyć?
Najbardziej prozaiczną czynnością jeśli chodzi o lakierowanie karoserii jest usuwanie drobnych rys. Oczywiście mogą one się pojawić również na elementach metalowych, czy wykonanych z tworzywa sztucznego i do takich również można znaleźć odpowiednie środki naprawcze. Oferuje je każdy sklep lakierniczy. Drobne rysy można usunąć samodzielnie kupując specjalne lakiery z pędzelkiem, które przypominają swoim wyglądem lakiery do paznokci. Taka formuła zapewnia precyzję nakładania na drobne elementy karoserii. W sklepie z lakierami samochodowymi można znaleźć kolor dopasowany do modelu i marki samochodu. Z większymi rysami można poradzić sobie samodzielnie, jeśli ma się wprawę w wykonywaniu napraw lakierniczych. W innym przypadku lepiej ścieranie warstwy lakieru czy nakładanie szpachli powierzyć lakiernikowi.
Wiele rodzajów napraw powłoki lakierniczej wymaga interwencji lakiernika, jednak z niektórymi można poradzić sobie samodzielnie. Warto wtedy korzystać ze sprawdzonych środków naprawczych, które można zakupić w sklepie lakierniczym.
56963