Już 17 lutego może paść rekord wysokości sprzedaży w znanym brytyjskim domu aukcyjnym Christie’s. Tego dnia na wyjątkowej aukcji pojawi się bowiem jeden dwóch istniejących egzemplarzy legendarnego wyścigowego Auto Union Type D z 1939 roku wyposażonego w dwunastocylindrowy silnik.
Organizatorzy spodziewają się osiągnąć rekordową kwotę 8,8 lub nawet 12 milionów euro za ten wyścigowy samochód. Zainteresowanie potencjalnych kupców jest ogromne. 25 lutego w Nowym Jorku odbędzie się konferencja prasowa z u działem przedstawicieli domu aukcyjnego Christie’s i Audi AG. Właścicielem pojazdu jest Audi Tradition – dział zajmujący się miedzy innymi dbaniem o bogatą spuściznę historyczną Audi i należących do niego obecnie nieistniejących już marek: Auto Union, Horch, Wanderer, DKW i NSU. Fachowcy z tego działu gotowi są udzielić wyczerpujących informacji o oferowanym egzemplarzu i jego historii.
Auto Union Type D to wyścigowy bolid powstały w oparciu o poprzednika Type C specjalnie na sezon wyścigowy 1938, w którym to ograniczono pojemność skokową startujących aut do trzech litrów. Niemiecki konstruktor Robert Eberan-Eberhorst zmniejszył pojemność potężnego silnika V-16 konstrukcji F. Porsche montowanego w Type C i zmniejszył liczbę cylindrów do dwunastu. Dodał jednak kompresor, co pozwoliło na osiągnięcie aż 420 KM. W 1939 roku dodano jeszcze jeden kompresor i bolid osiągał już 460 KM! Ta niewyobrażalna w tamtych czasach moc w połączeniu z talentem legendarnego włoskiego kierowcy wyścigowego Tazio Nuvolariego, pozwoliły wygrywać niemal wszystkie wyścigi. Rozwijające 330 km/h bolidy Auto Union nazywane „Srebrnymi Strzałami” wygrały między innymi Grand Prix Francji i Jugosławii. Dziś zbiory Audi Tradition liczą cztery unikalne modele Auto Union, wśród nich egzemplarz, który pojawi się na aukcji w Paryżu 17 lutego. Po zakończeniu wojny auto zostało wywiezione do Rosji z Zwickau przez wojska rosyjskie. Po wielu latach, w 1980 roku amerykańskiemu kolekcjonerowi Paulowi Karassikowi udało się odszukać dwa takie pojazdy w Rosji w opłakanym stanie z wieloma brakującymi częściami. Odbudowa przy wsparciu specjalistów z Audi trwała kilka lat, po czym odkupiono auto od Karassikowa. Type D z 1939 roku już 17 lutego zapewne zmieni po raz kolejny właściciela, który będzie w stanie zapłacić za niego przynajmniej 32 miliony złotych!
2007-01-24
29 gru 2019
0