Przedstawiony w październiku 2006 roku samochód elektryczny i MiEV (jeszcze bez myślnika w nazwie) został opracowany w oparciu o 40 lat doświadczeń firmy Mitsubishi w konstruowaniu samochodowych napędów elektrycznych.
Warto przypomnieć, że prace rozwojowe i przygotowanie produkcji pojazdów elektrycznych rozpoczęto w październiku 1966 roku, gdy firma Mitsubishi Heavy Industries Ltd.* otrzymała od największego japońskiego dostawcy energii elektrycznej, firmy TEPCO, zlecenie zbudowania prototypów pojazdów elektrycznych, a następnie przeprowadzenia programu testów sprawdzających ich działanie z akumulatorami wykonanymi w unowocześnionej technologii. Był to pierwszy z kilku programów badawczo-rozwojowych, które w efekcie doprowadziły do powstania dzisiejszego, produkowanego seryjnie samochodu elektrycznego i-MiEV.
Przykładem przełomowego technicznie samochodu badawczego jest “Minicab EV”, pokazany po raz pierwszy w 1989 roku na salonie samochodowym w Tokio, a obecnie wystawiany w ramach 2010 Mondial “Incroyable Collection”.
Mitsubishi Motors była także jedną z pierwszych firm motoryzacyjnych, które zdecydowały się skorzystać z zalet akumulatorów litowo-jonowych, charakteryzujących się w porównaniu z akumulatorami kwasowo-ołowiowymi znacznie lepszym stosunkiem zgromadzonej energii do masy i wyższą wydajnością, co sprawdzono w 1994 roku w czasie opracowywania samochodu “Chariot HEV” – pojazdu hybrydowego z możliwością ładowania akumulatorów z zewnętrznego źródła prądu. Samochód ten został następnie poddany systematycznie i szczegółowo prowadzonym testom w ramach programów badawczych, których celem było poszukiwanie sposobów dalszej poprawy osiągów, bezpieczeństwa i niezawodności.
Następny krok, to wykorzystanie bogatych doświadczeń w budowaniu samochodów elektrycznych do skonstruowania nowej generacji samochodu hybrydowego z możliwością doładowywania na postoju (plug-in hybrid = P-HEV), czego pierwszym zwiastunem był Concept-PX MiEV z 2009 roku, który do 2013 roku przybierze postać produkcyjną.
Z myślą o przyszłych zastosowaniach Mitsubishi Motors bada przydatność innych rozwiązań technicznych, na przykład umieszczenia silników w kołach pojazdu. Zalety takiego rozwiązania widoczne były w samochodach demonstracyjnych Colt MiEV z 2005 roku oraz w Lancer Evolution MiEV, a także w Concept-EZ MiEV pokazanym w 2006 roku.
* W roku 1970, samochodowy odział firmy Mitsubishi Heavy Industries Ltd. został z niej wydzielony i przekształcony w Mitsubishi Motors Corporation.
Minicab EV z roku 1996 – podstawowe dane techniczne
– Długość: 3195 mm
– Szerokość: 1395 mm
– Wysokość: 1860 mm
– Rozstaw osi: 1780 mm
– Moc silnika: 30 KM
– Napięcie i pojemność: 96 V 150 Ah
– Silnik: Elektryczny prądu stałego
– Typ akumulatorów: Kwasowo-ołowiowe
2010-10-11